سرویس تلفن اینترنت و VOIP چیست؟

برقراری تماس صوتی از جمله روش های برقراری ارتباط بین افراد در سازمان ها و شرکت های کوچک و بزرگ می باشد که این بستر در ابتدا توسط مخابرات و خطوط تلفن در اختیار کاربران سازمان ها و البته منازل قرار گرفته است. اما نمی توان این حقیقت را کتمان کرد که هزینه راه اندازی  سرویس های مخابراتی و خطوط تلفن بسیار بالاست، بعد از راه اندازی امکان وجود خرابی در کابل ها وجود دارد که عیب یابی این خطوط نیاز به زمان زیاد و البته صرف هزینه فراوان دارد، از طرفی کابل کشی و اختصاص این خطوط نیز به طور زمان زیادی می برد که برای سازمان های در حال توسعه زمان بالای راه اندازه فاجعه محسوب می شود. در همین راستا و با هدف کاهش هزینه های راه اندازی و البته نگه داری و سرعت برقراری سرویس صوتی و البته ارتقاء کیفیت سیگنال های صوتی امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سرویس تلفن اینترنتی و VOIP به بازار آمده اند. از طرفی امروزه در اکثر سازمان ها هزینه های زیادی صرف مکالمات صورت گرفته بین کارکنان سازمان با کارکنان سازمان و یا خارج از سازمان صرف می شود که یکی از راه های حذف این هزینه ها استفاده از تلفن های مبتنی بر شبکه و IP می باشد ( به اختصار به تلفن هایی که بر بستر شبکه در اختیار کاربران قرار می گیرد IP PBX گفته می شود.)


سرویس تلفن اینترنتی و VOIP چگونه کار می کند؟

خط تلفن اینترنتی که به موجب استفاده از پروتکل SIP به آن به SIP Trunk هم گفته می شود یک تفاوت اساسی با خطوط تلفن ثابت ارائه دهنده توسط مخابرات دارد و آن هم نحوهء انتقال این سیگنال بر روی خطوط می باشد به این ترتیب که انتقال سیگنال ها در سرویس تلفن اینترنتی و VOIP بر روی کابل مسی صورت نمی گیرد بلکه در بستر شبکه صورت می گیرد. همان که در بالا عنوان شد SIP پروتکلی است که از آن برای انتقال صدا بر روی بستر اینترنت استفاده می شود و امکان استفاده از این پروتکل در حال حاضر بر روی تلفن ها و تجهیزات ارائه داده شده روز در بازار می باشد. امروزه امکان خرید تلفن های ثابت اینترنتی یا SIP Account در انواع مختلف و با توجه به بودجه شما وجود دارد. خطوط مربوط به سرویس تلفن اینترنتی و VOIP در انواع تک کاناله، سه کاناله، پنج کاناله و ده کاناله ارائه داده می شود که هر کدام مزایای خود را به همراه خواهند داشت. 

مزایای استفاده از سرویس تلفن اینترنتی و VOIP (Voice Over IP)

  • حذف هزینه های سربار سازمان برای مکالمات داخل سازمانی به موجب استقلال تلفن های سازمان از خطوط مخابراتی و انتقال سیگنال های صوتی بر بستر شبکه و بر مبنای IP و کاهش هزینه های خارج از این بستر و هزینه های تماس های بین المللی
  • ارتقاء کیفیت سیگنال های صوتی 
  • امکان ایجاد تنظیمات و تغییرات دلخواه در پنل مربوط به سیستم های تلفن VOIP بسیار آسان و سریع
  • امکان افزایش ظرفیت با هزینه نا چیز
  • کاهش هزینه نگه داری سیستم ها
  • امکان برقراری کنفرانس های تلفنی و ...


تگ ها