عیب یابی مودم وایرلس

مودم وایرلس چیست؟

امروزه در اکثر مکان ها مودم های وایرلس به موجب پخش فراگیر سیگنال های ارتباطی، یافت می شوند. وجود مودم های وایرلس در حال حاضر از نان شب هم واجب تر است چرا که وابستگی در تمامی امور به اینترنت امری فراگیر شده است. مودم وایرلس یک دستگاه مبدل سیگنالهای دیجیتال به آنالوگ و برعکس می باشد که برای اتصال به آن نیاز به هیچ کابلی نیست و امکان اتصال به این مودم جهت برخورداری از اینترنت به صورت بی سیم موجود می باشد. 

انواع چراغهای مودم وایرلس

فرقی ندارد مودم وایرلس شما مربوط به کدام شرکت سازنده باشد اما به صورت کلی اکثر مودم های وایرلس موجود در بازار یکسری چراغ های مشابه دارند که به ترتیب به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

چراغ Power:  این چراغ نشان دهنده روشن و یا خاموش بودن مودم می باشد که می بایستی در صورتی که جریان برق در مودم وجود داشته باشد و آداپتور دستگاه هم مشکلی نداشته باشد، به صورت ثابت باقی بماند. 

چراغ ADSLLink/ Status: چراغ هایی با این نام در مودم ها وظیفه نشان دادن اتصال مودم با مراکز مخابراتی را بر عهده دارند، اگر مودم وایرلس ADSL باشد، روشن بودن این چراغ نشان دهنده این است که مودم به مرکز مخابراتی متصل است. در صورتی که نام این چراغ بر روی مودم Link باشد، سبز بودن آن نشان دهنده این خواهد بود که ارتباط فیزیکی مودم بدون مشکل برقرار می باشد و قرمز بودن آن به این معناست که مشکلی در اتصال کابل و یا پورت موجود بر روی دستگاه وجود دارد.

چراغ Internetمعمولاً این چراغ را به صورت چشمک زن بر روی مودم می بینید، این چشمک زدن نشان دهنده این است که مودم در حال مبادله اطلاعات بوده و به شبکه جهانی متصل شده است. در صورتی که مودم وایرلس تان ADSL بوده و چراغ مربوط به ADSL سبز اما چراغ Internet خاموش باشد، شما دسترسی به اینترنت ندارید، در این حالت مشکل قطعی اینترنت به سرویس دهنده اینترنت (ISP) مربوط می باشد و برای رفع مشکل بایستی با این واحد تماس گرفته شود. 

چراغ های LAN: در صورتی که مودم وایرلس شما دارای چندین پورت LAN باشد، به ازاء اتصال فیزیکی هر یک از دستگاه ها به یک پورت، چراغ مربوط به آن پورت بایستی روشن و سبز باقی بماند، در صورتی که اتصال فیزیکی برقرار باشد اما چراغی روشن نشود، مشکل یا از کابل ارتباطی، یا کارت شبکه دستگاه و یا پورت LAN مودم خواهد بود که به صورت جداگانه بایستی هر کدام را مورد بررسی قرار داد.

چراغ Wireless: روشن بودن این چراغ نشان دهنده این است که مودم در حال پخش امواج وایرلس در محیط می باشد. در صورت اتصال دستگاهی به مودم وایرلس این چراغ به صورت چشمک زن درخواهد آمد.

چراغ WPS: یک دکمه به نام WPS ( مخفف کلمه Wi-Fi Protected Setup) بر روی مودم های وایرلس وجود دارد که با روشن آن اقدام به امن سازی شبکه Wi-Fi خواهد شد و در هر بار اتصال نیازی به وارد کردن رمز عبور نخواهد بود. 


عیب یابی مودم وایرلس

در این مورد اینترنت بی سیم برای شما حکم برق را خواهد داشت، شما زمانی متوجه او خواهید شد که از کار بیافتد، آنجاست که وحشت شما را فرا بگیرد. اما جای نگرانی نیست! با چند روش و نکته ساده این مشکلات قابل حل خواهد بود.

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که موجب می شود تا مودم شما از کار بیافتد، اما روش های حل این مشکلات بسیار آسان هستند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. در این جا لیست یکسری مشکلاتی که کاربران در استفاده از مودم بی سیم با آن برخورد کرده اند به همراه راه حل آن ها آمده است.

1.اینترنت در یک سری اتاق های خاص یا بسیار کند است و یا به طور کلی قطع شده است

Wi-Fi در واقع موج های رادیویی است و این بدین معناست که مودم این امواج از یک نقطه به تمامی جهات ارسال کرده و سعی در پراکنده سازی آن دارد. اگر روتر و یا مودم شما در گوشه ای دور از دسترس در خانه شما قرار گرفته باشد، این مودم اقدام به پراکنده سازی امواج در نقطه ای از محیط خواهد کرد که نیازی به پوشش آن نیست، درواقع منظور این است که محیطی را تحت پوشش قرار خواهد داد که نیازی به پوشش دهی ندارد. اگر بتوانید مودم را به یک نقطه مرکزی در خانه انتقال دهید، به این ترتیب امواج مودم در سراسر اتاق ها گسترده می شود نه بیرون از خانه و نواحی ای که ممکن است در صورت عدم رعایت موارد امنیتی مورد سوء استفاده قرار بگیرد. 

2.اینترنت به طور کلی کند است 

اگر اینترنت شما در همه جا کند است، مودم را به صورت مستقیم به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید و با استفاده از یک نرم افزار و یا سایت آنلاین سرعت اینترنت خود را بررسی نمایید. اگر سرعت به نظرتان ضعیف است، مشکل در ارتباط اینترنتی شما است که بایستی با سرویس دهنده اینترنت (Internet Service Provider) خود این مسئله را در میان بگذارید.

3.دستگاهی وجود دارد که امکان اتصال آن به اینترنت وجود ندارد

گاهی اوقات مشکل شما صرفاً در اتصال یک دستگاه به اینترنت می باشد. شاید این مشکل یک مشکل زود گذر باشد، سعی کنید برای رفع مشکل ابتدا ارتباط Wi-Fi دستگاه را قطع و سپس وصل کنید، اگر همچنان مشکل وجود داشت این بار این کار را با مودم خود انجام دهید، یعنی یک بار آن را برای مدت 30 ثانیه خاموش و سپس روشن کنید. اگر همچنان مشکل باقی بود سعی کنید یک بار بر روی دستگاه SSID شبکه ای را که مودم ایجاد کرده است را از لیست شبکه های شناخته شده دستگاه خود پاک کنید و دوباره به آن وصل شوید. اگر سیستم عامل موجود بر روی دستگاه Windows 10 باشد می توانید از امکان "Wifi troubleshooting"  استفاده کرده و سپس "Identify and repair network issues"  را انتخاب کنید، در نهایت تشخیص خواهد داد که برای برقراری ارتباط خود چه کاری انجام دهید. 

4.هیچ دستگاهی قادر به اتصال به Wi-Fi نیست

در این صورت بایستی مودم را به صورت مستقیم از طریق یک کابل به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید و بررسی کنید که به این ترتیب امکان اتصال به مودم وجود دارد یا خیر ( برخی مودم ها مانند مودم های وایمکس جیبی به جای کانکتور RJ45 می توانند با کابل USB به کامپیوتر شخصی متصل می شوند.) اگر مشکلی با ارتباط مستقیم وجود نداشته باشد به طور قطع مشکل بر روی Wi-Fi شماست در این صورت بهتر است سعی کنید یک بار مودم خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید، این کار بسیاری از مشکلات را رفع می کند. اما اگر مشکل حتی هنگام اتصال مودم به صورت مستقیم به کامپیوتر شخصی هم وجود داشته باشد، بایستی با ISP خود تماس بگیرید تا مشکل را مورد بررسی قرار دهند.



تگ ها