تالار مقالات بروز تکنولوژی

شرح اینترنت 5G به زبان ساده + لیست گوشی‌های 5G

احتمالاً اسم اینترنت  5G به گوشتان خورده است! در واقع فناوری 5G در دنیا سروصدای زیادی به پا کرده است اما چرا؟ دنیا در حال تغییر است و قرار است همه چیز تحت‌تأثیر اینترنت 5G قرار بگیرد در این مقاله با تک نت همراه باشید تا با نحوه عملکرد اینترنت 5G  مزایای آن و همچنین آیندهٔ شگفت‌انگیزی که برای جهان رقم می‌زند آشنا شوید.

اینترنت 5g

اینترنت 5G  چیست؟

به زبان ساده، اینترنت 5G اینترنت  نسل پنجم است. شاید بپرسید که اینترنت نسل پنجم چیست؟ اینترنت نسل پنجم به شبکه‌های داده بی‌سیم اشاره دارد. اینترنت نسل پنجم بی‌سیم جدیدترین فناوری سلولی است که برای افزایش سرعت و پاسخگویی شبکه‌های بی‌سیم مهندسی شده است. با شبکه  5G، داده‌هایی که از طریق اتصالات پهنای باند بی‌سیم منتقل می‌شوند می‌توانند با سرعت ۲۰ گیگابیت در ثانیه منتقل شوند. شبکه‌های  5G از فرکانس‌های رادیویی متفاوتی نسبت به نسل‌های قبلی استفاده می‌کنند و داده‌ها را با سرعت بیشتر و تأخیر خیلی کمتری نسبت به نسل قبلی 4g  ارائه می‌دهند.

مزایای شبکه 5G چیست؟

از مزایای اصلی شبکه  5G می‌توان به‌ سرعت بیشتر در انتقال، پینگ پایین ، تأخیر کمتر در نتیجه ظرفیت بیشتر اجرای از راه دور و تعداد دستگاه‌های متصل بیشتر و امکان پیاده‌سازی شبکه‌های مجازی (شبکه برش) اشاره کرد.

سرعت شگفت‌انگیز انتقال داده در اینترنت نسل پنجم

سرعت اینترنت 5G می‌تواند به ۱۵ یا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه برسد. با بهره‌مندی از سرعت بالاتر می‌توانیم به فایل‌ها، برنامه‌های از راه دور به صورت کاملاً مستقیم و بدون انتظار دسترسی داشته باشیم. با تشدید استفاده از فضای ابری، تمامی دستگاه‌ها (تلفن همراه، کامپیوتر و …) کمتر به حافظه داخلی و انباشت داده‌ها وابسته خواهند شد و نیازی به نصب تعداد زیادی پردازنده بر روی برخی اشیا نخواهد بود.

به ‌عنوان مثال، امکان فعال‌کردن نرم‌افزار از راه دور به‌گونه‌ای که گویی در دستگاه‌های شخصی اجرا شده است، امکان نصب برنامه‌های تلفن همراه (APP) و اجرای مستقیم آنها از فضای ابری فراهم می‌کند. همان‌طور که دیگر نیازی به ذخیره اطلاعات در حافظه دستگاه (عکس، فیلم و غیره) نخواهد بود.

خلاصی از تأخیر کمتر  با سرعت اینترنت 5G

تأخیر زمانی در شبکه 5G ۱۰ برابر کمتر از نسل چهارم است که قادر به انجام اقدامات از راه دور در زمان واقعی است. به لطف این تأخیر کم و افزایش سنسورها، امکان کنترل ماشین‌آلات یک کارخانه صنعتی، کنترل لجستیک یا حمل‌ونقل از راه دور، عملیات جراحی وجود دارد که در آن پزشک می‌تواند در جراحی بیمار را که در آن‌سوی دنیا است، مداخله کند.قابلیت اتصال دستگاه‌های متصل به شبکه   اینترنت 5G  دیگر نگران تعداد دستگاه‌های متصل و کندی سرعت اینترنت نباشید! در این فناوری هر تعداد دستگاه بدون تأثیری در سرعت اینترنت می‌توانند متصل شوند.

برای مثال با استفاده از نسل جدید اینترنت 5G  پیش‌بینی می‌شود که در یک ‌خانه حدود صد دستگاه بدون کندی سرعت  5G بتوانند از اینترنت استفاده کنند و در یک کارخانه بیش از هزاران دستگاه! شگفت‌آور نیست؟

به‌عنوان مثال با قراردادن سنسورها در نقاط و اجسام مختلف شهر می‌توان قسمت زیادی از آن را رصد کرد. اگر اطلاعات سنسورهای خودروها و شهرها را به اشتراک بگذارید و این داده‌ها را ردوبدل کنید، می‌توانید کیفیت زندگی شهرها را بهبود ببخشید، ناوبری خودروی خودران را تسهیل کنید (مسیرهای بهتر انتخاب کنید، تعداد تصادفات را کاهش دهید، یافتن جای پارک موجود و غیره)

برش شبکه در فناوری 5G

اینترنت 5g

اینترنت  5G همچنین امکان پیاده‌سازی شبکه‌های مجازی (برش شبکه)، ایجاد زیر شبکه‌ها را فراهم می‌کند تا اتصالی متناسب با نیازهای خاص ارائه دهد.

ایجاد زیر شبکه‌ها ویژگی‌های خاصی را به بخشی از شبکه می‌دهد که یک شبکه قابل برنامه‌ریزی است و امکان اولویت‌بندی اتصالات را فراهم می‌کند، مانند موارد اضطراری در مقابل سایر کاربران، برای مثال اعمال تأخیرهای مختلف یا اولویت‌بندی آنها در اتصال به شبکه. به ‌طوری ‌که آنها تحت‌تأثیر بارگذاری‌های احتمالی شبکه تلفن همراه قرار نگیرند.

چقدر طول می‌کشد تا فناوری 5G اجرا شود؟

راه‌اندازی اینترنت 5G  به طور رسمی برای سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی‌شده بود، اما توسعه آن برای مدتی به‌خوبی در حال انجام است و بسیاری از شرکت‌ها قبلاً نسخه‌های اولیه دستگاه‌ها، برنامه‌ها و شبکه‌های 5 G را معرفی کرده‌اند. بااین‌حال هنوز ممکن است چند سال طول بکشد تا ما پتانسیل و مزایای کامل  5G را ببینیم. برای مناطق تحت پوشش  5G در ایران مسیری طولانی و پرچالش را در پیشرو داریم. موضوعاتی مانند هزینه‌های بالا توسعه و قیمت بالای گوشی‌های مجهز به فایو جی از دلایل کاسته شدن سرعت توسعه اینترنت نسل پنجم در ایران شده است. اما در حال حاضر اینترنت TD-LTE  بهترین جایگزین برای اینترنت فایو جی است. برای مثال شرکت تک نت با ارائه اینترنت TD-LTE  با سرعت 50 مگ بر ثانیه سرعتی شگفت اور و با هزینهٔ کمتر از اینترنت 5 جی جایگزین مناسبی برای اینترنت نسل پنجم است.

 پوشش‌دهی اینترنتی تی دی ال تی ای بسته به دکل‌های مخابراتی است که برای بررسی مناطق تحت پوشش اینترنتی تی دی ال تی ‌ای از این لینک در سایت تک نت می‌توانید استفاده کنید.

 لیست گوشی های 5G  در ایران

در حال حاضر گوشی های دارای فناوری اینترنت نسل پنجم در ایران موجود است. لیست گوشی های 5g در ایران را در جدول زیر مشاهده کنید:

مدلبرند
شیائومی ردمی نوت ۹T 5Gشیائومی
وان‌پلاس نورد N10 5Gوان‌پلاس
شیائومی می ۱۰T لایت ۵Gشیائومی
شیائومی می ۱۰T 5Gشیائومی
سامسونگ گلکسی A52 5Gسامسونگ
سامسونگ گلکسی S21 5Gسامسونگ
سامسونگ گلکسی S21 پلاس ۵Gسامسونگ
اپل آیفون ۱۲اپل
سامسونگ گلکسی S21 اولتراسامسونگ
گلکسی زد فلیپ ۵Gسامسونگ

 

 

 

 

اینترنت 5G  چگونه فناوری آینده را شکل خواهد داد؟

اولین و بارزترین مزیت شبکهٔ  5G  این است که سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر از 4G یا 3G است. درحالی‌که این بدان معناست که می‌توانید در عرض چند ثانیه فیلمی را بر روی پهنای باند 5G خانگی خود دانلود کنید یا یک فیلم بدون بافر پخش کنید، اما در برنامه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز پیشرفت‌هایی حاصل خواهد شد. به دلیل ظرفیت بالای و تأخیر کم 5G ، پردازش پیشرفته می‌تواند از راه دور به‌جای اتکا به دستگاه‌های تلفن همراه و هدست‌ها برای کار محلی انجام شود.

این ظرفیت بیشتر باعث رشد دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌شود، زیرا کالاهایی از جمله یخچال، چراغ‌ها، خودروها و حتی انبارهای تبلیغاتی قادر به اتصال و ارتباط با یکدیگر هستند. درحالی‌که دستگاه‌های اینترنت اشیا در حال حاضر در بازار حضور دارند، اینترنت 5G به‌گونه‌ای سرعت و ظرفیتی شبکه را بهبود می‌بخشد که تقریباً هر دستگاهی می‌تواند متصل و «هوشمند» شود.

چگونه 5G همه چیز را تغییر خواهد داد؟

به نظر می‌رسد فناوری  5G طیف گسترده‌ای از محصولات، خدمات و صنایع را متحول کند. درحالی‌که این فناوری افزایش عملکرد را برای فناوری تلفن همراه ارائه می‌دهد (همان‌طور که در بالا ذکر شد)، تعدادی برنامه کاربردی دیگر وجود دارد که به نظر می‌رسد تأثیرگذار باشد.

  • دسترسی بی‌سیم ثابت یک مزیت برای استفاده خانگی و تجاری خواهد بود زیرا شبکه نسل پنجم امکان اتصال آنلاین به پهنای باند فیبر رقیب را فراهم می‌کند و نیاز به خط ثابت را از بین می‌برد و دسترسی آنلاین بهبودیافته را به مناطق صعب‌العبور ایجاد می‌کند.
  • اینترنت فایو جی قابلیت انجام برنامه‌های کاربردی از راه دور را ارائه می‌دهد. برای مثال این قابلیت از راه دور باعث شده است که ال‌جی و دوسان از راه دور یک بیل مکانیکی در قاره دیگری را کنترل کنند.
  • جالب است بدانید که اینترنت 5G  همچنین باهوش مصنوعی و فناوری‌های هولوگرافی در حال آزمایش است، درحالی‌که برای اولین تلویزیون 5G جهان نیز در حال آزمایش است. دیگر کاربردهای مرتبط با سرگرمی شامل استقرار شبکه‌های جدید برای ارائه پوشش در جشنواره‌ها و رویدادهای ورزشی است.
  • با اینترنت5G    حمل‌ونقل نیز متحول می‌شود! از جمله پیشرفت در اتومبیل‌های متصل و ظهور حمل‌ونقل خودکار
  • از دیگر کاربردهای نوآورانه این فناوری می‌توان به ایجاد کارخانه‌های فوق هوشمند اشاره کرد که نوید ایمنی بهبودیافته، سیستم‌های تولید کارآمدتر و صرفه‌جویی در هزینه را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌دهد.

این چند مورد تنها چند مثال از شگفتی‌های است که اینترنت 5G  می‌تواند برای ما به ارمغان بیاورد که چگونه شبکه   5G می‌تواند همه چیز را از زندگی روزمره، حمل‌ونقل و سرگرمی گرفته تا تجارت و تولید را تغییر دهد.

نتیجه

در اینجا با اینترنت 5G  و مزایای باورنکردنی آن در سرعت، تعداد اتصال دستگاه، تأخیری کم آشنا شدید. همچنین دیدید که فناوری 5G چگونه می‌تواند در زندگی روزه مره ما تأثیرگذار باشد!فکر می‌کنید نسل ۵ چه زمانی می‌تواند به واقعیت تبدیل شود؟ موارد کاربرد جالبی برای 5G دارید؟ نظرات خود را در زیر به ما بگویید!

5 تفاوت اینترنت 4G و 5G چیست؟ ( مقایسه سرعت 4g و 5g

سؤالات متداول

اینترنت  5G در مقایسه با  3G  و 4G   چقدر سریع‌تر است؟

اگر سرعت اینترنت 5G به سرعت داده مورد انتظار ۱۰ Gps برسد، این سرعت ۱۰۰ برابر سریع‌تر از  4G استاندارد خواهد بود. بااین‌حال، حتی با برآوردهای محافظه‌کارانه‌تر، به‌راحتی از 3G  و 4G پیشه خواهد گرفت.

سرعت دانلود در اینترنت 5G چقدر است؟

سرعت دانلود 3G به طور متوسط ​​8 مگابیت بر ثانیه و حداکثر ۳۸۴ کیلوبیت در ثانیه است، 4G دارای میانگین سرعت دانلود ۳۲٫۵ مگابیت در ثانیه و حداکثر ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است. 4G دارای میانگین ۴۲ مگابیت در ثانیه و حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت در ثانیه است. درحالی‌که 5G، در مقایسه، میانگین سرعت دانلود ۱۳۰ تا ۲۴۰ مگابیت بر ثانیه و حداکثر تئوری ۱ تا ۱۰ گیگابیت در ثانیه دارد.

این بدان معناست که برای مثال، بین ۴ تا ۴۰ ثانیه برای دانلود یک فیلم فول‌اچ‌دی در  5G در مقایسه با بیش از ۷ دقیقه در 4G و بیش از یک روز با 3G  طول می‌کشد.

آیا  5G جایگزین  4G خواهد شد؟ چه زمانی؟

شبکه  5G به این زودی جایگزین 4G  نخواهد شد. طبق برخی تخمین‌ها  ممکن است چندین دهه طول بکشد تا 4G به طور کامل ناپدید شود.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.