تالار مقالات بروز تکنولوژی

انواع آی پی چیست ؟ |3 روش پیدا کردن ادرس ای پی

آدرس ای پی چیست و چگونه آن را پیدا کنیم؟ 🧐 امروزه با گسترش اینترنت فوق پر سرعت و وابسته بودن بسیاری از کسب و کارها به آن، به خاطر سپردن برخی از اصطلاحات جدید ضروری شده است. در گذشته زمانی که اینترنت به شکل امروزی رواج پیدا نکرده بود، چیزی که باید آن را در حافظه خود ذخیره می کردیم، آدرس محل زندگی و شماره تماس آن بود؛ اما امروزه موارد دیگری را نیز باید به خاطر بسپاریم! 💥

دانستن آی پی کامیپوتر و اینترنتی که از آن استفاده می کنیم، امروزه بسیار ضروری شده است؛ چراکه برای پیش بردن برخی از کارها مانند پیکربندی اتصالات اینترنت، اتصال یک وسیله‌ای به کامیپوتر مانند پرینتر و… به دانستن آدرس آی پی وابسته است.

حال سوال اینجاست که آدرس ای پی چیست؟ 🧐 چگونه می توانیم آدرس آی‌پی خود را پیدا کنیم؟ چند نوع آی پی داریم و این آی پی ها چه تفاوت‌هایی باهمدیگر دارند؟ اگر شما نیز علاقه مند هستید پاسخ این سوالات را بدانید، تا پایان ما تک نت همراه باشید؛ چراکه قصد داریم به صورت گام به گام به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توانید آدرس آی پی خود را پیدا کنید! 💥

💡ای پی چیست ؟

اولین سوالی که قصد داریم به آن پاسخ دهیم، این سوال است که اصلا ای پی چیست؟ 🧐 کلمه IP مخفف لغت Internet Protocol است و یک آدرس اختصاصی است که دستگاه‌های حاضر در سطح اینترنت و یا شبکه‌های محلی را تشخیص می‌دهد.

به عبارتی دیگر آدرس‌های آی‌پی ابزاری است که ارسال و دریافت اطلاعات بین دستگاه‌هایی که در شبکه حضور دارند، ممکن می‌سازد. درواقع آی‌پی ها دارای اطلاعات موقعیت مکانی هستند و امکان دسترسی دستگاه‌ها به یکدیگر را فراهم می کنند. لازم به ذکر است که یکی از نیازهای اینترنت این است که بین کامیپوترها، روترها و سایت ها تفاوتی را قائل شود و این کار را توسط آی‌پی ها انجام می‌دهد.

ناگفته نماند که آی پی ها خود نیز شامل چند نوع مختلف هستند که در ادامه قصد داریم به انواع آی پی ها و تفاوت آنها با یکدیگر بپردازیم.

💡آدرس آی‌پی استاتیک چیست؟

اولین نوع از آدرس آی‌پی ها که قصد نقد و بررسی آن را داریم، آدرس آی‌پی استاتیک است. این IP برای یک دستگاه اختصاص داده می شود و با گذر زمان تغییری نمی کند و به صورت ثابت باقی می ماند. لازم به ذکر است که اکثر کسب و کارهای اینترنتی به دلیل مزایایی که این آی‌پی ها دارند، از آی پی استاتیک استفاده می کنند. از مزایای IP استاتیک می توانیم به موارد زیر اشاره‌ای داشته باشیم:

  • سرور هاستینگ آسان: IP استاتیک مراحل میزبانی سایت، ایمیل ها و انتقال فایل از طریق FTP را بسیار آسان و راحت می کند.
  • امکان دسترسی از راه دور: این ویژگی باعث می شود که افراد بتوانند به صورت دورکاری فعالیت کنند. در واقع پروکسی و VPN ها آدرس آی‌پی را حفظ می کنند و این امکان را فراهم می کنند که افراد بتوانند از راه دور به سایت دسترسی داشته باشند.
  • ارتباط ایمن و قابل اعتماد: به وسیله آدرس IP استاتیک، برقرار ارتباط از طریق Voip و دیگر خدمات صوتی به راحتی امکان پذیر می باشد.
  • انتقال آسان فایل: به وسیله IP استاتیک انتقال فایل ها و بارگزاری آن با ایمنی و سرعت بیشتری انجام می شود.

💡آدرس آی‌پی داینامیک چیست؟

درمقابل آدرس آی‌پی استاتیک، آدرس آی‌پی داینامیک نیز وجود دارد که درواقع یک آدرس پویا برای شما اختصاص می‌دهد و به صورت دوره‌ای تغییر می کند. لازم به ذکر است که آی‌پی های پویا به صورت پیش فرض به شما داده می شود و دیگر هزینه نیازی به هزینه اضافی نیست، اما اگر بخواهید آی‌پی خود را استاتیک کنید، باید هزینه آن را به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی خود بپردازید. آدرس آی‌پی داینامیک نیز مزایای زیادی دارد که می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دارای تنظیم خودکار: از طریق آی‌پی پویا زمان و پول کمتری برای نگهداری و تعمیر آن صرف خواهید کرد؛ چراکه اکثر دستگاه‌ها به صورتی تنظیم شده اند که به صورت اتوماتیک به آدرس آی‌پی دسترسی داشته باشند.
  • عدم نیاز به هزینه اضافی: با استفاده از آدرس آی‌پی پویا هیچ گونه هزینه برای خرید آی‌پی پرداخت نمی کند و این باعث کاهش هزینه های شما می شود.
  • استفاده از دستگاه های نامحدود: شما می‌توانید بدون اینکه دستگاهی را کم کنید و یا آدرس‌های آی‌پی را تنظیم کنید، از چندین دستگاه استفاده کنید.

💡3 روش سریع پیدا کردن ادرس ای پی چیست؟ 

حال به بخش جذاب مقاله ای پی چیست  رسیدیم و قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می توانیم آدرس آی‌پی خود را پیدا کنیم؟ با ما همراه باشید تا شما را با 4 روش جذاب برای پیدا کردن آدرس آی‌پی آشنا کنیم. با تک نت همراه باشید! 💥

پیدا کردن ادرس ای پی از طریق جستجو در گوگل

یکی از ساده ترین و بدون دغدغه ترین کار برای مشاده IP کامیپوتر این است که عبارت آی پی من چیست whats is my ip  یا آدرس آی پی من را در مرورگر خود وارد کنید. بعد از اینکه این عبارت را وارد کردید، مطابق تصویر زیر می توانید IP کامیپوتر خود را مشاهده کنید. ناگفته نماند که این آدرس IP درواقع آدرس عمومی شما در سطح شبکه جهانی اینترنت به حساب می اید.

ای پی چیست

پیدا کردن ادرس ای پی از طریق دستورات فرمان CMD

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای اینکه بتوانید IP خود را پیدا کنید، استفاده از گزینه CMD است. شما می توانید از طریق یکسری دستورات فرمان، به راحتی IP کامیپتر و دستگاه خود را پیدا کنید. برای این کار کافیست که مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • ابتدا از طریق نوار جستجو ویندوز عبارت RUN را سرچ کنید تا وارد این نرم افزار شوید. البته شما می‌توانید با زدن کلید های R+ به صورت همزمان وارد این نرم افزار شوید.
  • در کادر کلمه CMD را وارد کنید و بعدا روزی گزینه OK ضربه بزنید تا خط فرمان یا همان عبارت command prompt برای شما ظاهر شود.
  • در این قسمت در مقابل اسم کامیپوتر خود عبارت ipconfig را تایپ کنید و بعد از تایپ کردن دکمه Enter را بزنید. بعد از این کار یکسری اطلاعات برای شما ظاهر می شود که یکی از این موارد IP اختصاصی شماست که در مقابل عبارت IPv4 address قرار دارد.
ای پی چیست

پیدا کردن ادرس ای پی از طریق استفاده از وبسایت

یکی از کارهای ساده برای دریافت IP استفاده کردن از وبسایت هایی که در این زمینه وجود دارد. شما می توانید از طریق وبسایت هایی مانند ip-tracker و  whatismyipaddress.com به راحتی آب خوردن به آدرس IP خود دسترسی داشته باشید و اطلاعات مرتبط با آن را نیز مشاهده کنید. برای این کار کافیست که وارد یکی از این وبسایت ها شوید تا اطلاعات کامل IP خود را مشاهده کنید. 💥

💡تفاوت آی پی عمومی با خصوصی چیست؟

یکی از موارد که در بحث ای پی چیست باید به آن دقت کنید، فرق بین آی‌پی عمومی با خصوصی است. نکته جالبی که احتمال دارد با آن رو به رو شده باشید، این است که ممکن است با استفاده از روش های بالا، آدرس های آی پی متفاوتی را در سیستم خود مشاهده کنید. اما سوالی که پیش می‌آید این است که علت تفاوت آدرس‌های ای پی چیست؟ 🧐

معمولا در روش‌هایی که در بالا بیان کردیم، شما باید یک آدرس آی‌پی را مشاهده کنید، اما گاهی اوقات رخ می‌دهد که آدرس آی‌پی ها متفاوت از یکدیگرند؛ طوری که در وبسایت یک آدرس آی‌پی ظاهر می شود و در استفاده از دستور فرمان CMD یک آدرس دیگر نشان داده می شود. در این گونه مواقع به احتمال زیاد شما از آدرس IP محلی استفاده می کنید که به وسیله روتر به کامیپوتر اختصاص داده شده است و همچنین از طریق NAT در روتر به اینترنت دسترسی دارید. به همین دلیل است که شما در هر مورد یک آدرس متفاوت را مشاهده می کند.

به عبارت دیگر سیستم شما داری یک آدرس IP عمومی است. اما اگر شما به یک شبکه خصوصی هم وصل باشید، در این شبکه نیز دارای یک آدرس IP اختصاصی خواهید بود که به وسیله روتر به سیستم شما مختص شده است. به زبان ساده تر اگر دستگاه اگر کامیپوتر شما به صورت همزمان به یک شبکه جهانی و یک شبکه محلی متصل شود، کامیپوتر و سیستم شما دارای دو آدرس IP عومی و خصوصی خواهد که هر دو از یکدیگر متفاوت هستند.

DHCP چیست و چه کاربردی دارد؟این مقاله را از دست ندهید.

💡سخن پایان

در این مقاله از تک نتبه توضیح ای پی چیست پرداختیم  و همچنین فهمیدید 3 روش اسان پیدا کردن ای پی چیست. شما می توانید از طریق این روش ها به آسانی آدرس آی پی خود را پیدا کنید. لازم به ذکر است که امروزه برای حل مشکلات و عیب یابی برخی از سخت افزارها و اتصالات درون شبکه ای به دانستن آی پی نیاز است. ناگفته نماند که اگر روش دیگری برای پیدا کردن آدرس آی‌پی می شناسید، حتما در بخش نظرات آن را با ما نیز مطرح کنید. 💥

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.