تالار مقالات بروز تکنولوژی

9 تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی که نمیدانستید!

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی در چیست؟ اگر این سوال شما هم هست دراین مقاله با ما باشید تا شما را با انواع تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی آشنا کنیم. در بسیاری از اوقات بسیاری از افراد هستند که از دلایل مختلف سرعت پایین اینترنت خود ناراضی هستند و نمی‌دانند که این موضوع گاهی به اشتراکی بودن سرویس اینترنت آن‌ها باز می‌گردد.

در عصر اینترنت همه به یک اینترنت فوق پرسرعت برای انجام دادن کارهای روز مره مان نیاز داریم. اما گزینه ها و انتخاب های زیادی وجود دارند که انتخاب از میان آنها میتواند ما را گیج کند و این یعنی شما باید قبل از خرید اینترنت انتخابی درست و عاقلانه داشته باشید. ما قصد داریم تا شما را در این مقاله  با انواع تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی آشنا کنیم:

تعریف اینترنت اشتراکی و اختصاصی

اگر به دنبال یک سرویس اینترنت خوب میگردید باید در ابتدا با مشخص کردن نوع نیاز خود و فهمیدن اینکه تفاوت های اینترنت اشتراکی و اختصاصی کدامند، انواع سرویس های اینترنتی مورد نیازتان را انتخاب کنید.

اینترنت اختصاصی چیست چه نوع اینترنتی است؟

اسم این نوع اینترنت به خودی خود معرف آن است، یعنی اینگونه اینترنت برای یک شرکت یا سازمان بوده و کسی غیر از آنها از آن استفاده نمی کند؛ یعنی تمام پهنای باند اختصاصی اینترنت خریداری شده توسط کاربر به خود او تعلق گرفته و مختص به او است و بین دیگر کاربران شبکه در آن محدوده اشتراک گذاری نمی شود.

معمولاً شرکت های بزرگی که با تجارت های بزرگ اینترنتی سرکار دارند، بیمارستان ها، بانک ها، ادارات و سازمان ها و حتی کسب و کار های کوچکتری مثل دفاتر خدمات مسافرتی و هواپیمایی  و گیمر ها از این سرویس استفاده می کنند.

اینترنت اشتراکی چیست و چه نوع اینترنتی است؟

همانطور که از اسم آن مشخص است این نوع اینترنت بیشتر برای آن دسته از افرادی مناسب است که نیاز چندانی به سرعت بالا نداشته و تنها برای انجام امور روزمره و یا کارکردن با شبکه های اجتماعی از اینترنت استفاده میکنند. این سرویس به علت اینکه تعداد کاربران آن زیاد است اغلب دچار نوسان بوده و کیفیت بالایی ندارد.

یکی دیگر از تفاوت های اینترنت اشراکی و اینترنت اختصاصی این است که در اینترنت اشتراکی سرعت آپلود و دانلود دارای اختلاف بوده و مناسب کارهایی چون برقراری ویدیو کنفرانس و تماس های VoIP نیست. در واقع سرعت ارائه شده برای این سرویس، نهایت سرعتی است که کاربر در بهترین شرایط آنرا دریافت میکند. به همین دلیل هم هست که سرعت متوسط اینترنت TD-LTE و دیگر سرویس‌های اشتراکی باعث ایجاد نوسان در سرعت و عملکرد اینترنت آن‌ها می‌شود. در حالی که همین موضوع در اینترنت اشتراکی عامل اصلی تنها برتری این نوع سرویس به اینترنت اختصاصی در واقع قیمت پایین آن و بصرفه بودن آن از لحاظ اقتصادی است.

9 تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی که باید بدانید

اما این دونوع اینترنت چه تفاوت های با یکدیگر دارند؟  در اینجا لیستی از انواع تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی آورده شده است که شما باید قبل از انتخاب نوع اینترنت حتما با آنها اشنا باشید.

  • قابلیت دانلود سریع و آپلود فایل های حجیم بروی شبکه با سرعت بالا وجود دارد

شرکت هایی که از اینترنت اختصاصی استفاده میکنند اکثرا یا دارای پرسنل دورکار بوده، یا از سیستم تلفن VoIP استفاده میکنند و یا اغلب اوقات دارای جلسات ویدیو کنفرانس هستند که نیازمند حجم آپلود بالا هستند که با استفاده از این سرویس نیاز آنها برطرف میشود زیرا که سرعت دانلود و آپلود آن با هم برابر است.  تاثیر اینترنت پوینت تو پوینت در سرعت اینترنت چقدر است؟

  • نرخ مقیاس پذیری دراینترنت اختصاصی بسیار بالاست:

در این سرویس مشترک میتواند بر اساس نیاز و کارایی، سرویس خود را تغییرداده و پهنای باند مصرفی خود را کاهش یا افزایش دهد.

  • داشتن امنیت بسیار زیاد در اینترنت اختصاصی

به دلیل مشخص بودن کاربران تایید شده بر روی شبکه در این نوع اینترنت، این پهنای باند از نظر کیفیت بهترین و امن ترین حالت برقراری ارتباط با اینترنت را دارا است.

  • پایین بودن میزان نوسان در اینترنت دریافتی و داشتن ارتباط مداوم با اینترنت در اینترنت  اختصاصی

از آنجایی که این نوع اینترنت تنها برای یک مشترک تعرف شده است، کاربر در طول 24 ساعت شبانه روز دارای اینترنتی با کیفیت  بالا بوده و حتی در صورت افزایش تعداد افراد آنلاین در زمان پیک مصرف از کیفیت آن کاسته نمیشود. اگر انواع تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی را بررسی کنید متوجه خواهید شد که در اینترنت اختصاصی چیزی به عنوان کندی یا قطع و وصل شدن سرعت اینترنت وجود ندارد.

  • دریافت خدمات SLA

این ویژگی را میتوان مهم ترین مزیت و تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی دانست. در این ویژگی که مختص اینترنت اختصاصی است، سرویس دهنده سرعت و پهنای باند اینترنت ارائه شده تضمین کرده یعنی شرکت متعهد میشود که کمترین میزان پینگ و تاخیر در ارتباط را برای مشترک فراهم نماید. برای مثال سطح خدماتSLA  شرکت تک نت 99.5% است که یکی از بالا ترین سطوح خدمات SLA در سطح کشور است.

  • توان عملیاتی بالا

در اینترنت تنها داشتن پهنای باند بالا کافی نیست. اینترنت شما باید توان عملیاتی بالایی نیز داشته باشد یعنی سطح سرعت  اینترنت دریافتی شما و پهنای باند در یک حد باشند.

  • ترافیک مصرفی مازاد

تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی بعدی این است که برخلاف اینترنت اشتراکی، در اینترنت اختصاصی اگر حجم اینترنت شما تمام شود نیازی به پرداخت پول برای ترافیک مصرفی نیست.

  • اتصال به شبکه اینترنت

تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی دیگر که باید بدانید این است که در نوع اختصاصی نیازی به برقراری ارتباط از طریق مخابرات نیست زیرا که اتصال به اینترنت از طریق امواج رادیویی انجام میشود.

برای انتخاب یک سرویس اینترنت مناسب در نظر گرفتن تفاوت های اینترنت اشتراکی و اینترنت اختصاصی امری بسیار ضروری است؛ بخصوص اگر هدف شما از خرید اینترنت استفاده آن در کسب و کار باشد. اگر نیاز شما به اینترنت جهت استفاده از آن در یک سازمان، اداره، منزل یا یک کسب و کار کوچک است بهترین گزینه برای شما میتواد اینترنت اشتراکی باشد اما اگر قصد شما از خرید اینترنت استفاده از آن برای سازمانی با نیروهای متخصص زیاد و یا استفاده از اینترنت برای کارهایی چون برقراری ویدیو کنفرانس های طولانی، تماس های VoIP یا انجام بازی است و یا قرار است در طول شبانه روز مدام فایل های با حجم بالا را در شبکه بارگزاری کنید پیشنهاد تک نت خرید یک  بسته اینترنت اختصاصی است.

برای راهنمایی های بیشتر در مورد خرید انواع بسته ها اینترنتی میتوانید به سایت تک نت مراجعه و یا با تلفن پشتیبانی شرکت 1543 تماس گرفته تا در سریع ترین زمان ممکن کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.