تالار مقالات بروز تکنولوژی

5 تفاوت اینترنت 4G و 5G چیست؟ ( مقایسه سرعت 4g و 5g)

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که تفاوت اینترنت 4G و 5G در چیست؟ برای استفاده از نسل پنجم اینترنت به چه امکاناتی نیاز داریم؟ آیا می توانیم گوشی 4G را به گوشی 5G تغییر دهیم؟ و کدامیک از گوشی‌های هوشمند امروزی از اینترنت نسل پنجم پشتیبانی می کند؟ سرویس 5G امروزه به صورت سریع در حال گسترش در میان کاربران جهان و از جمله آن ایران است، اما این بستر جدید و نسل تازه اینترنت چه تفاوت‌هایی با نسل چهارم یا LTE دارد؟

تا چندین سال قبل حرف و حدیث‌هایی راجب اینترنت 5G شنیده می‌شد؛ اما امروزه به واقعیت تبدیل شده است. با پیدایش نسل پنجم ارتباطات، ایده‌‌ها و فناوری‌های جدیدی در حال پیداش و توسعه هستند. با تک نت تا انتهای این مقاله همراه باشید تا پاسخ همه سوالات خود را دریافت کنید!

مشخصات اصلی اینترنت 5G چیست؟

ابتدا با این سوال شروع کنیم که 5G چیست؟  به زبان ساده و عامیانه 5G یکی از اختراعات انسان در زمینه ارتباطات سلولی است. این فناوری دستگاه‌های مختلفی از جمله دکل‌های مخابراتی، دکل‌های فشار قوی و چراغ‌های برقی را به دکل‌های ارتباطی متصل می کند. همچنین از 5G در ایجاد اتصال در ساختارهای ارتباطی باز و بسته نیز مورد استفاده قرار می دهند.

لازم به ذکر است که برخی از کاربران فکر می کنند که با پیداش فناوری 5G، فناوری 4G به صورت کامل حذف می شود، اما واقعیت امر این است که این فناوری در جهت تقویت نقطه ضعف‌های 4G ایجاد شده است تا سرعت جابجایی داده‌ها از 100 مگابایت بر ثانیه به 1 گیگابات در ثانیه و حتی بیشتر از آن نیز برساند!

این اتفاق می‌تواند نوید این موضوع را بدهد که سرعت اطلاعات با جهشی فوق‌العاده زیاد رو به رو خواهد شد و این یعنی چیزی فراتر از هر سامانه‌ای که مبتنی برا کابل فیبر نوری است!

 کاربرد اینترنت 5G در دنیای امروزی چیست؟

یکی از تفاوت اینترنت 4G و 5G تفاوت در کاهش پینگ و لاتنسی است. این مزیت کافیست تا اکثر صنایع بزرگ جهان مایل باشند تا به صورت فوری به این شبکه متصل شوند. لازم به ذکر است که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که 5G می تواند شهرهای هوشمند و سایر پروژه‌های بزرگ را تامین کند. این تکنولوژی مدرن و جدید می‌تواند برای کاربران و صنایع مختلف بسیار مفید باشد از جمله:

  • حوزه درمان و مراقبت‌های بهداشتی: مراکز درمانی و بهداشتی به وسیله فناوری 5G می توانند شبکه‌های سنسور ایجاد کنند تا بیماران را سریعتر مورد بررسی و درمان قرار دهند و در نهایت بتوانند اطلاعات را با سرعت بیشتری نسبت به گذشته به اشتراک بگذارند.
  • امنیت عمومی: با فناوری 5G کارهای عمومی با اینترنت فوق پرسرعت بسیار زیاد مثلا در عرض چند ثانیه انجام می‌شود و باعث می‌شود که به حوادث و شرایط اورژانسی با سرعت زیاد پاسخ داده شود و دست به اقدام بزنند.
  • افزایش ایمنی رانندگان: یکی از کاربردهای جالب اینترنت 5G برقراری ارتباط بین خود و زیرساخت‌های جاده است و این موضوع ایمنی را بهتر می کند تا رانندگان از شرایط سفر و اطلاعات جاده‌ها آگاه شوند.

تفاوت اینترنت 4G و 5G در چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، اینترنت 5G تکمیل کننده نقاط ضعف اینترنت 4G است و با این حال تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که شامل این موارد است:

  • سرعت دانلود و آپلود 5G از 4G بیشتر است.
  • مصرف باتری نسل پنجم در برخی از گوشی‌های جدید بهینه شده است، اما نه همه آن‌ها
  • پوشش‌دهی 5G در حال گسترش است، اما در حال حاضر به اندازه 4G نیست.

1. مقایسه سرعت 4G با 5G

در چندین سال گذشته برای اینکه بتوانیم یک موزیک 5 مگابایتی را دانلود کنیم، آنقدر منتظر می‌ماندیم تا علف زیر پای ما سبز شود. با گذشت زمان و با پیدایش اینترنت نامحدود و همچنین پیدایش اینترنت 3G روی سیم کارت‌های ایرانسل و همراه اول فعال شد و سرعت بالای آن نسبت به سرعت اینترنت های گذشه یعنی E و Edge همه ما را شگفت زده کرد.

اما این پایان داستان نبود و بعد از فاصله بسیار کم، اینترنت‌های 4G با سرعت باورنکردنی به شبکه‌های موبایل راه پیدا کردند و سرعت اینترنت نسل چهارم را به نمایش گذاشتند! اما انگار داستان به اینجا ختم نمی‌شود و با پیدایش نسل پنجم اینترنت، شاهد سرعت دانلود 10 گیگابایت ودر ثانیه خواهیم شد که مناسب اینترنت گیمینگ است که سرعت و پهنای باند اختصاصی آن نسبت به اینترنت نسل چهارم اصلا قابل مقایسه نیست! 

2. مقایسه مصرف باتری 4G در مقابل 5G

یکی دیگر از تفاوت اینترنت 4G و 5G در میران مصرف باتری است. کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند همیشه در تلاش هستند که در تولید محصولات جدید خود، عمر باتری‌های گوشی‌های هوشمند خود را بهبود ببخشند تا در مدت زمان بیشتری شارژ نگه دارند، اما هنوز تا رسیدن به این هدف، مسیر زیادی در پیش رو دارند.

لازم به ذکر است که یکی از مهمترین معیارها برای مصرف باتری، شبکه ارتباطی آن‌هاست. براساس تحقیقات و تجربه کاربران این موضوع نشان می‌دهد که مصرف باتری شبکه 4G از 3G بیشتر است؛ و این سوال پیش می‌آید که آیا این موضوع برای نسل پنجم نیز صدق می کند؟ برای این موضوع باید دو پارامتر را مورد بررسی قرار دهیم یعنی پوشش و سرعت!

همانطور که اشاره کردیم شبکه 5G به مراتب سرعت بالاتری نسبت به 4G دارد و همچنین ارسال و دریافت فایل‌هایی با حجم بیشتر، با سرعت زیادی انجام می‌شود و زمان بسیار کمتری برای انجام این کار لازم است، در نتیجه مصرف انرژی نیز به مراتب کمتر است.

اما در مقابل پوشش 5G از شبکه 4G کمتر است و در نتیجه گوشی شما به مراتب زمان بیشتری را صرف پیدا کردن شبکه نسل پنجم خواهد کرد و این یعنی مصرف باتری بیشتر! با این بررسی‌ها به این نتیجه می‌رسیم که شبکه 5G مصرف انرژی بیشتری نسبت به شبکه 4G خواهد داشت. با این حال باید به یاد داشته باشیم که اینترنت 4G و بستر LTE با نوساناتی ویژه همراه است که شاید باعث چالش‌های بسیار زیادی برای کاربران این سرویس شده است. در بلاگ تک نت به تفصیل در مورد دلایل سرعت پایین TD-LTE صحبت کرده‌ایم.

3.مقایسه پوشش شبکه 4G با  5G

باسیل الکادی مدیر بازاریابی کوالکم بیان می کند که شما 5G را ابتدا در مراکز خرید و پارک‌ها خواهید دید!

علت این صحبت چیست؟ لازم به ذکر است که تکنولوژی 5G نسبت به تکنولوژی قدیمی خود یعنی 3G و 4G و حتی 2G، از لحاظ پوشش بسیار کمتر است. علت پوشش کم 5G داشتن فرکانس بالا و طول موج امواج شبکه است.

به همین دلیل فرستنده‌های 5G باید در مکان‌های نزدیک به زمین قرار بگیرند. ناگفته نماند که امواج 5G توانایی عبور از درختان و حتی دیوار را ندارد و همین دلیل است که باسیل الکادی گفته است که 5G را در مراکز خرید، پارک، کافی شاپ و فرودگاه‌ها می توانیم ببینیم!

با این اوصاف نتیجه میگیریم که از لحاظ پوشش فناوری 4G نسبت به 5G بسیار بهتر عمل کرده است و برنده این رقابت محسوب می‌شود و علت آن قوی تر بودن امواج 4G نسبت به 5G است. این موضوع را نیز به یاد داشته باشیم و انتظار نداشته باشیم که اینترنت 5G همه را در آینده می‌تواند پوشش دهد، همانطور که امروزه شبکه 4G نتوانسته است تمام سطح زمینه را پوشش دهد!

4. مقایسه تاخیر شبکه در 4G با  5G

یکی دیگر از تفاوت‌ اینترنت 4G و 5G در نرخ تاخیر است. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که یک شبکه باید داشته باشد، نرخ پایین است؛ یعنی زمانی که بین ارسال و دریافت اطلاعات صرف می‌شود، هرچقدر میزان این زمان کمتر باشد، تجربه کاربری و سرعت شبکه نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

زمان تاخیر در شبکه 4G تا 100 میلی ثانیه است و اگر به صورت میانگین در نظر بگیریم در حدود 50 میلی ثانیه است. لازم به ذکر است که مدت زمانی که یک انسان نیاز دارد تا از یک تغییر بصری آگاه باشد، 250 میلی ثانیه است!

سوال مهم اینجاست: زمان تاخیر در شبکه 5G چقدر است؟ باور نکردنی است؛ 1 میلی ثانیه!

وجود این ویژگی یعنی سرعت بالا و تاخیر پایین در فناوری‌های جدید و نوپا مانند خودرهای متصل به اینترنت، بازی‌های واقعیت مجازی و حتی جراحی از دو نیز بسیار موثر است و این فناوری می‌تواند کل سبک زندگی و کاری بشر را تغییر دهد!

5. مقایسه ظرفیت شبکه 4G با 5G

به آخرین تفاوت اینترنت 4G و 5G رسیدیم، یعنی ظرفیت! اینترنت 5G نسبت به 4G از ظرفیت بیشتری برخوردار است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی هر روزه تعداد دستگاه‌هایی که نیاز به اتصال به اینترنت دارند بیشتر می شود و پیش بینی شده است که تا دو سال آینده بیش از 45 میلیارد دستگاه به اتصال به اینترنت نیاز خواهند داشت. ناگفته نماند که با افزایش این دستگاه‌ها در آینده شبکه 4G توانایی پاسخگویی به این حجم از دستگاه را نخواهد داشت اما در مقابل ظرفیت شبکه 5G به خوبی پاسخ گوی تعداد بالای این دستگاه‌ها است.

چگونه از اینترنت 5G استفاده کنیم؟

باید برای استفاده از هر تکنولوژی جدیدی یکسری پیش نیازهایی را فراهم کرد. استفاده از شبکه 5G نیز از این قاعده مستثنی نیست و در ادامه به بررسی پیش نیازهای استفاده از این شبکه می پردازیم:

تعریف اصلی شبکه 5G

شبکه 5g پایه‌ای ترین و البته مهمترین پیش نیاز برای استفاده از نسل پنجم اینترنت، راه اندازی آن توسط اپراتورهای تلفن همراه است. امروزه کشورهای مدرن و جهان اولی در حال توسعه شبکه 5G هستند و برخی از این کشورها توانسته اند شبکه 5G را به دست کاربران خود برسانند.

در حال حاضر و به گفته کارشناسان اپراتورهای داخلی مانند همراه اول و ایرانسل در حال توسعه فناوری 5G در کشور هستند و این وعده را داده‌اند که در آینده نزدیک شاهد حضور شبکه 5G در کشور باشیم!

مشخصات سیم کارت 5G

دومین مورد برای استفاده از اینترنت 5G داشتن سیم کار  5G است. زمانی که شبکه  5G راه اندازی شود،تهیه سیم کار آن به راحتی خواهد بود و می‌توان سیم کارت خود را از 4G به 5G تغییر داد.

انواع گوشی 5G

سومین موردی که برای استفاده از اینترنت 5G مورد نیاز است، داشتن گوشی هوشمندی است که بتواند از شبکه 5G پشتیبانی کند. در حال حاضر گوشی‌های 5G وارد بازار شده‌اند و این فناوری دیگر مختص گوشی‌های پرچمدار نیست. از جمله گوشی‌هایی که به نسل پنجم اینترنت مجهز هستند عبارتند از:

  • شیائومی ردمی نوت 9T 5G
  • وان پلاس نورد N10
  • شیائومی می 10T لایت
  • شیائومی می 10T
  • شیائومی می 10T PRO
  • سامسونگ گلکسی S21 Ultra
  • OnePlus 9
  • گلکسی A51
  • موتورولا one 5G
  • گلکسی Z Fold2 5G
  • شیائومی Mi 11 ultra

آیا تبدیل گوشی 4G به گوشی 5G امکان پذیر است؟

با مطالعه بخش قبلی حتما شما به پاسخ این سوال رسیده اید! برای استفاده از اینترنت 5G باید مودم 5G داشته باشید و از آنجایی که این تغییر، یک تغییر سخت افزاری است، گوشی‌های 4G نمی توانند از شبکه 5G استفاده کنند و این یعنی امکان تبدیل 4G به 5G غیر ممکن است!برای تهیه بهترین مودم راهنمای خرید مودم را قبل از خرید حتما مطالعه کنید.

ناگفته نماند که شما با هیچ نرم افزار و یا اپلیکیشنی نمی توانید گوشی خود را مجبور به استفاده از شبکه 5G کنید و تنها راه حل آن تهیه گوشی هوشمندی است که از شبکه 5G پشتبانی می کند. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان فریب تبلیغاتی با عناوین تبدیل گوشی 4G به 5G را نخورید!

حرف آخر

با پیدایش نسل پنجم اینترنت دیگر نگران کم بودن سرعت اینترنت نخواهید بود و در عرض یک پلک زدنی می توانید فیلم مورد نظر خود را دانلود کنید و در کنار عزیزانتان به تماشای فیلم مورد علاقه‌تان کنید و این یکی از مهمترین و شیرین ترین تفاوت اینترنت 4G و 5G است. البته اینترنت نسل پنجم هنوز در ایران فعال نشده است و طبق وعده‌هایی که داده شده، قرار است به زودی اینترنت نسل پنجم نیز در کشور ما فعال شود و همه کاربران به آن دسترسی داشته باشند.

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.