تالار مقالات بروز تکنولوژی

RAID سرور چیست؟ | بررسی انواع سرور RAID

آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که RAID سرور چیست؟ واژه RAID مخفف اصطلاح Redundant Array of Independent Disks است. تکنولوژی RAID را نوعی تکنولوژی پیشرفته برای ذخیره سازی اطلاعات و داده‌ها می‌دانند‌. این تکنولوژی باعث شده  است که هر گونه فضای ذخیره سازی محدود طرد شود. به جای آن از یک فضای ذخیره سازی برای ذخیره چندین اطلاعات کلان استفاده شود. در RAID چند هارد در یک فضای فیزیکی با هم ترکیب می‌شوند و یک فضای ذخیره سازی هنگفت را به وجود می‌آورند. سازمان‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌های پیچیده‌ای که همواره اطلاعات زیادی را نگهداری می‌کنند، از RAID سرور بهره می‌برند. بنابراین باید بدانند که RAID سرور چیست و چه عملکردی دارد. اگر شما هم می‌خواهید با RAID سرور آشنایی پیدا کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

در تک نت بخوانید: NAS چیست؟ | 10 نکته مهم که باید در مورد سرور NAS بدانید

Raid چیست؟

امروزه ممکن است برخی از سازمان‌ها، شرکت‌ها یا فضای اداری بزرگ اطلاعات زیادی برای ذخیره کردن داشته باشند. از سوی دیگر این اطلاعات همواره مورد استفاده قرار بگیرد. پس لازم است که یک فناوری وجود داشته باشد تا این امکان را فراهم کند. فناوری RAID همان فناوری است که از آن برای تبادل اطلاعات نیز بهره گرفته می‌شود. به عبارت ساده‌تر؛ RAID را فضایی می‌دانند که می‌تواند داده‌ها را بین چندین هارد توزیع کند. این تکنولوژی برای اولین بار در سال  ۱۹۸۷ توسط سه دانشمند کشف شد و هم اکنون توانسته نیاز بسیاری از ارگان‌ها به فضاهای ذخیره سازی اطلاعات را از بین ببرد‌.

ناگفته نماند که RAID کنترلر سرور نیز دستگاهی است که امکان مدیریت آرایه را به کاربر می‌دهد. این دستگاه فیزیکی حتی می‌تواند روی مادربورد سرورها قرار بگیرد و از فرمت‌هایی همچون فرمت‌های SATA و SCSI پشتیبانی کند.

سرور RAID چیست

چگونه RAID سرور را تشخیص دهیم؟

پس از این که دانستیم RAID چیست، می‌خواهیم بدانیم که انواع RAID چه ویژگی‌هایی دارند. در واقع برای تشخیص raid سرور باید با این ویژگی‌ها آشنا باشید:

  • تحمل پذیری خطا: تمامی RAIDها این قابلیت را دارند که اگر یک خطا به وجود بیاید مقاومت کنند و اطلاعات را از دست ندهند.
  • کارایی: دیگر ویژگی انواع RAID این است که کارایی آن‌ها بسیار زیاد است. با افزایش کارایی، سیستم‌های مختلف اطلاعاتی می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.
  • میزان ظرفیت: میزان ظرفیتی که انواع RAID دارند، نسبت به میزان ظرفیتی که هارد یا سایر فضاهای ذخیره سازی دارد، بسیار بیشتر است. به گونه‌ای که اصلاً قابل مقایسه با این وظایف ذخیره‌ سازی نیستند.

از تک نت بخواهید: اینترنت  tdlte تک نت؛ پرسرعت ترین اینترنت در ایران

اساسی‌ترین انواع RAID کدامند؟

در همان سال‌های ابتدایی که از تکنولوژی RAID استفاده شد، RAIDها را در پنج دسته قرار داده بودند؛ اما پس از آن یک دسته دیگر به آن‌ها اضافه شد. امروزه انواع RAID را به شش دسته مختلف که از صفر تا شش طبقه بندی شده‌اند، تقسیم می‌کنند. این اعداد نشانگر روش‌های مختلف در RAID کردن هستند. البته در یک طبقه بندی کلی دیگر انواع رید را به سه دسته استاندارد، غیر استاندارد و ترکیبی تقسیم می‌کنند. مهم‌ترین طبقه بندی همان RAIDهای استانداردی هستند که در ادامه برای شما معرفی می شود.

  • سرور RAID صفر

اگر می‌خواهید بدانید که سرور RAID صفر (RAID Server 0) چیست و چه تفاوتی با سایر RAIDها دارد، باید نگاهی به پیکربندی آن بندازید. این نوع از RAIDها به گونه‌ای عمل می‌کند که ابتدا اطلاعات را نواربندی کرده و هیچ اطلاعات افزودنی دیگری را در این اطلاعات جای نمی‌دهد. دلیل این امر هم این است که در صفر RAID سرور برای خواندن یک فایل یا اطلاعات خاص می‌توان از چندین هارد استفاده کرد. برای این که این نوع از RAIDها را تنظیم کنید، حداقل به یک هارد دیسک نیاز دارید. این نوع از RAIDها بیشترین سرعت و برترین کارایی را در میان انواع ریدها دارند؛ اما متاسفانه این RAIDها نمی‌توانند خطا را تحمل کنند و ممکن است پس از مدتی اطلاعات خود را به طور کلی از دست بدهند.

  • سرور RAID یک

تک ریدها (RAID 1) نیز نوع دیگری از RAIDها هستند که حداقل به دو دیسک نیاز دارند. اطلاعاتی که در آن‌ها ذخیره می‌شود، یک نسخه ندارد؛ بلکه دو نسخه دارد که هر کدام از آن‌ها در یک RAID ذخیره می‌شوند. در این نوع از فضاهای ذخیره سازی، نواربندی انجام نمی‌شود. همچنین سرعت خواندن اطلاعات نیز در آن‌ها بیشتر است؛ چرا که تکنولوژی آن همزمان می‌تواند از دو دیسک اطلاعات استفاده کند. همواره برای این که فضاهای ذخیره سازی در یک سازمان را پوشش دهی کنند، از تک RAIDها استفاده می‌شود.

انواع هارد RAID

  • · RAID 2 و RAID 3

این نوع از RAIDها از نواربندی استفاده می‌کنند. برخی از تکنولوژی‌هایی که برای چک کردن خطاهای اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در این RAIDها به کار گرفته شده‌اند. این نوع از RAIDها همواره همانند RAIDهای ۳ هستند و برای ذخیره اطلاعات prity اختصاص می‌دهند. در واقع این RAIDها دارای یک سیستم ecc هستند که می‌توانند خطاها را تشخیص داده و آن‌ها را از بین ببرند.

  • RAID 4

RAID 4 نیز نوع دیگری از RAIDها به شمار می‌آید که اطلاعات را نوار بندی می‌کند، اما نواربندی اطلاعات در این نوع از RAIDها یک نواربندی بزرگ است. بنابراین می‌توان گفت که رکورد‌ها یا نوارها تنها توسط یک هارد خوانده می‌شوند. دستگاه مخصوص چهار RAID دستگاهی است که همواره باید به روز رسانی شود تا هیچ مشکلی در عملیات ذخیره اطلاعاتی و خواندن اطلاعات به وجود نیاید.

  • RAID 5

RAID 5 نیز نوع دیگری از RAIDها هستند که به کمک نواربندی اطلاعات عمل می‌کنند. این نوع از RAIDها کمتر از سایر RAIDها خراب می‌شوند و حداقل به سه دیسک نیاز دارند تا اطلاعات را ذخیره سازی کنند. اگر شما تعداد دیسک‌ها را افزایش دهید، طبیعتاً تعداد فضاهای ذخیره سازی این RAIDها بیشتر می‌شود. البته باید دانست که کارایی این RAIDها معمولاً در زمان ساخت کاهش پیدا می‌کند و در زمانی که یک دیسک خراب شده باشد، آرایه‌های موجود در این رویداد آسیب پذیر می‌شوند.

در تک نت بخوانید: همه چیز در مورد مفاهیم تلفن ویپ

  • RAID 6

RAID 6 آخرین نوع از RAID هستند که مشابه پنج RAID عمل می‌کنند. با این تفاوت که افراد باید هزینه‌های بیشتری را برای خرید هر گیگابایت از حافظه این نوع از RAIDها بپردازند. معمولا سرعت نوشتن در این RAIDها نسبت به RAIDهای قبلی کمتر است، اما میزان تحمل خطای آن‌ها بسیار بیشتر است.

مزایای استفاده از RAID سرور چیست؟

ممکن است سوال شما هم این باشد که با استفاده از RAID سرور چه مزایایی را دریافت خواهیم کرد. چنانچه RAIDها را به کار ببندید، توانایی آن را خواهید داشت که تا حدودی هزینه‌های مربوط به خرید کارت حافظه را کاهش دهید. این فضاها اگر از چندین هارد برخوردار شوند، کارایی بهتری هم ‌خواهند داشت. در ضمن سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات در RAIDها نسبت به سایر فضاهای ذخیره سازی بیشتر است. با این وجود می‌توان به آن اعتماد کرد و از آن بهره برد.

بستن هارد به صورت RAID

نکات مهم در خرید RAID سرور

آیا می‌‌دانید که نکات مهم خرید RAID سرور چیست؟ آیا قصد خرید RAID را دارید، اما نمی‌دانید که کدام RAID مناسب شما است؟ به طور کلی RAIDها به دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌‌شوند که به هنگام خرید باید بدانید که ویژگی‌های انواع RAID سرور چیست. اگر از نوع سخت افزاری RAID استفاده کنید، باید از کنترلرهای مخصوص کمک بگیرید. با استفاده از این کنترلر می‌توانید هاردها را مدیریت کنید و از داده‌ها و اطلاعات خود نگهداری کنید. ناگفته نماند که RAIDهای نرم افزاری این طور نیست. این گونه از RAIDها به سخت افزار خاصی نیاز ندارند؛ چرا که کامپیوتر باید درایوها را مدیریت کند. این RAIDها به نسبت RAIDهای سخت افزاری کارایی کمتری دارند و ممکن است سیستم‌های میزبان را مختل کنند. برای آن که تصمیم بگیرید کدام RAID مناسب شما است، باید ابتدا این دو RAID و ویژگی‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد این که RAID سرور چیست با شما صحبت کردیم. RAID سرور یک فضای ذخیره سازی برای انواع داده‌ها، دیتا و اطلاعات به شمار می‌آید که با استفاده از دیسک و هارد کار می‌کند. این تکنولوژی برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ روی کار آمد و هم اکنون نیز به عنوان یکی از برترین تکنولوژی‌ها در زمینه ذخیره اطلاعات شناخته شده است. برای این که از RAID استفاده کنید، باید با انواع آن آشنا باشید. با خواندن این مطلب اطلاعات لازم در این زمینه را به دست خواهید آورد.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.