تالار مقالات بروز تکنولوژی

زبان پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟| انواع فریم ورک های پایتون 2022

در این مقاله خواهید خواند:

پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟ بسیاری از برنامه نویسان تازه کار جهت شروع یادگیری برنامه نویسی از زبان پایتون استفاده می کنند؛ چراکه زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان بسیار آسان و راحت محسوب می شود. از نقاط قوت زبان برنامه نویسی پایتون می توان به همه منظوره بودن آن اشاره کرد، یعنی فقط برای ساخت و توسعه نرم افزارهای خاصی استفاده نمی شود، بلکه می توان برای هر کاری از ساخت اپلیکیشن های موبایل تا تحلیل داده از این زبان استفاده کرد. در ادامه مطلب قصد داریم به صورت کامل شما را با زبان برنامه نویسی پایتون آشنا کنیم و اگر شما نیز علاقه مند به این زبان برنامه نویسی شدید، حتما تا پایان با تک نت همراه باشید. 💥

💡زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟  🧐 زبان پایتون که در سال 1991 منتشر شده است، جزء زبان‌های چند منظوره محسوب می شود، به این معنا که این زبان مانند جاوا فقط برای توسعه و طراحی وب نیست؛ بلکه در هر جایی که از محاسبات ریاضی، داده‌ها و خطوط استفاده می شود، کاربرد دارد. لازم به ذکر است که به دلیل خوانایی بالای کدها در زبان برنامه نویسی پایتون، برنامه نویس ها می توانند بدون هیچ گونه ابهام و سختی پروژه‌های کوچک و بزرگی را بسازند و آن را مدیریت کنند.

💡 4 کاربرد اصلی زبان برنامه نویسی پایتون

کاربرد پایتون در چیست؟ 🧐 ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید تا بتوانید به پاسخ این سوال برسید:

1.      طراحی سایت با پایتون

اولین کاربردی که زبان برنامه نویسی پایتون دارد، این است که می توان با این زبان به طراحی سایت پرداخت. به دلیل اینکه زبان پایتون دارای فریم ورک های قدرتمندی مانند جنگو و فلسک است، قابلیت های زیادی در زمینه طراحی سایت به برنامه نویسان ارائه می دهد.

2.      یادگیری ماشینی با پایتون

از دیگر کاربردهای زبان برنامه نویسی، یادگیری ماشین است؛ چراکه افراد بسیار زیادی امروزه برای این کار از کتابخانه پایتون استفاده می کنند. امروزه یادگیری الگوریتم های ماشین از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به دلیل اینکه کاربردهای زیادی پیدا کرده است. ناگفته نماند که گوگل برای جستجو مطالب از الگوریتم های زبان پایتون استفاده می کند.

3.      ساخت اپلیکیشن‌های موبایل

اگر قصد دارید به طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های موبایل بپردازید، حتما از زبان پایتون استفاده کنید؛ چراکه پایتون دارای فریم ورک های قدرتمندی در این زمینه دارد و می تواند امکانات زیادی در اختیار برنامه نویسان قرار دهد. ناگفته نماند که بسیاری از برنامه نویسان برای ساخت اپلیکیشن، زبان اندروید را انتخاب می کنند، اما اگر می خواهید یک سر و گردن از دیگر برنامه نویس ها پیشی بگیرید، در کنار زبان اندروید، از زبان پایتون نیز بهره ببرید.

4.      ساخت بازی های رایانه ای

اگر علاقه مند به ساخت بازی های رایانه ای هستید، حتما با زبان برنامه نویسی پایتون شروع کنید. زبان پایتون به دلیل اینکه دارای کتابخانه های قوی و رایگان است، امکانات بسیار زیادی در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد و باعث راحتی و افزایش سرعت روند کار می شود.

لازم به ذکر است که کاربردهای زبان پایتون به این 4 مورد ختم نمی شود، بلکه دارای کاربردهای بسیار زیادی است. ناگفته نماند که اگر می خواهید وارد دنیای برنامه  نویسی شوید، ابتدا با زبان پایتون شروع کنید چراکه می توانید با یادگیری این زبان، کارهای بسیار زیادی را انجام دهید! 💥

زبان پایتون

هر آنچه باید درباره نرم افزار انی دسک بدانید را در بلاگ انی دسک چیست یخوانید.

💡دلیل محبوبیت فریم ورک های پایتون چیست؟

دلیل محبوبیت زبان پایتون نسبت به سایر زبان ها در چیست؟ 🧐 در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که زبان برنامه نویسی پایتون اگرچه از لحاظ سرعت نسبت به جاوا و سی کمی کند تر است و برای ساخت نرم افزارهایی که نیاز به سرعت بالاست، مناسب نیست، اما مزیت های فوق العاده قدرتمندی دارد که باعث محبوبیت این زبان شده است. این دلایل عبارتند از:

·         یادگیری و استفاده آسان

به دلیل اینکه ساختار کد‌های زبان پایتون به زبان انگلیسی بسیار نزدیک‌تر است و همچنین نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی از حجم کدهای کمتری برخوردار است، یادگیری و استفاده از این زبان بسیار آسان و راحت است! ناگفته نماند که در نوشتن کدها نیازی به آکولاد نیست و با گذاشتن فاصله می توان کدها را وارد کرد! 💥

·         دارای انجمن ها و حامی های زیاد

به دلیل اینکه قدمت پایتون به بیش از 30 سال می رسد، دارای انجمن ها و حامی های زیادی است. به همین دلیل افرادی که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون را دارند، مطمئن هستند که در یادگیری این زبان دچار کمبود منابع نخواهند شد؛ چراکه می توانند به راحتی و رایگان به بهترین منابع آموزشی پایتون دسترسی داشته باشند تا به یادگیری این زبان بپردازند.

·         دارای کتابخانه ها و فریم ورک های زیاد

زبان برنامه نویسی پایتون دارای کتابخانه ها و فریم ورک های متنوعی است و این موضوع باعث صرفه جویی در زمان برنامه نویس ها شود. ناگفته نماند که سرویس های چند رسانه ای ابری به وسیله ابزارهایی که در کتابخانه های پایتون وجود دارد، از برنامه نویسان پایتون در شبکه های مختلف پشتیبانی می کنند.

·         دارای انعطاف پذیری بالا

در حین استفاده از زبان پایتون با هیچگونه محدودتی رو به رو نخواهید شد؛ چراکه این زبان دارای انعطاف پذیری زیاد است. در حقیقت زبان پایتون، دست برنامه نویسان را باز نگه میدارد تا بتوانند در ایجاد هر پروژه‌ای خلاقیت خود را بروز دهند و با هیچ گونه محدودیتی رو به رو نشوند! 💥

·         دارای قابلیت خودکار سازی

پایتون جهت اتوماتیک کردن برخی کارهای تکراری و خسته کننده، ابزارهای زیادی در اختیار برنامه نویسان قرار داده است و این باعث صرفه جویی در زمان برنامه نویسان می شود. ناگفته نماند که تعداد خطوط کد پایتون آنقدری کم است که هر توسعه دهنده را به حیرت وا میدارد!

 

💡معایب برنامه نویسی پایتون چیست؟

هر چیزی در کنار مزایایی که دارد، حتما یکسری معایبی نیز دارد و هیچ چیزی که به دست انسان ساخته شده است بدون عیب و ایراد نیست. با این وجود زبان پایتون نیز ایراداتی دارد که در ادامه به چند مورد از مهمترین ایراد های زبان پایتون می پردازیم:

1.      ضعف در پردازش موبایل

با وجود اینکه سرعت پردازش پایتون در دسکتاپ و سرور از سرعت بالایی برخوردار است ما در موبایل کاملا برعکس است و به همین دلیل برنامه ها و اپلیکشین های زیادی به زبان پایتون نوشته نشده است و بیشتر برنامه نویسان ترجیح می دهند از زبان اندروید برای این کار استفاده کنند.

2.      افت سرعت

به دلیل اینکه پایتون از مفسر به جای کامپایلر بهره می برد، مقداری از سرعت خود را به این دلیل از دست می دهد و باعث افت سرعت می شود.

3.      دشواری در استفاده از سایر زبان ها

به دلیل اینکه دستورات برنامه نویسی در پایتون بسیار ساده و راحت است و احتیاجی به ویرگول، آکولاد، نقطه و… نیست، این احتمال وجود دارد که برنامه نویس در مواجه با سایر زبان‌ها دچار وحشت شود؛ چراکه سایر زبان ها را بسیار سخت و پیچیده بداند.

4.      خطاهای زمان اجرا

یکی از ایرادهای اساسی زبان پایتون این است که برای اجرا و آزمایش کدهای نوشته شده باید زمان بیشتری را صرف کرد؛ چراکه این احتمال وجود دارد که در پایان کار و زمان اجرای برنامه با خطار مواجه شود! 💥

زبان پایتون

 

💡معرفی چند فریم ورک های پایتون

فریم ورک ها ابزارهایی هستند که به برنامه نویسان کمک می کند تا روی منطق برنامه زمان اختصاص بدهند و در اجرای آن زیاد زمان صرف نکنند. درواقع فریم ورک ها دسته های ماژول هایی است که برای سرعت بخشیدن و خودکار سازی فرآیند در اختیار برنامه نویسان قرار میگرد. در ادامه قصد داریم به معرفی چند مورد از فریم ورک های پایتون بپردازیم:

1.      فریم ورک جنگو

بهترین فریم ورک رایگانی که برای پایتون وجود دارد، فریم ورک جنگو است. شعار اصلی این شرکت پرهیز از کار تکراری است و به همین دلیل به صورت پیش فرض تمام ویژگی های ضروری در این فریم ورک وجود دارد. ناگفته نماند که با استفاده از فریک ورک جنگو می توان در زمان و انجام کارهای تکراری به شدت صرفه جویی کرد.

2.      فریم ورک فلسک

فریم ورک فلسک روی موارد ضروری و اساسی تمرکز کرده است و بقیه موارد را به خود برنامه نویس واگذار کرده است و به همین دلیل فلسک جزء میکرو فریم ورک ها محسوب می شود. فلسک برای پروژه های فوری، در اندازه های متوسط و بزرگ انتخاب بسیار مناسبی است و زمانی که جنگو نتوانست به نیازهای شما پاسخ دهد، به سراغ فلسک بروید! 💥

3.      فریم ورک باتل

فریم ورک باتل برای پروژه های کوچک که امکانات و ویژگی های زیادی نیاز نیست، مناسب است. لازم به ذکر است که اگر در حین کار می خواهید یک ویژگی دیگری به اپلیکشین خود اضافه کنید، شاید استفاده از فریم ورک باتل گزینه مناسبی نباشد؛ چراکه ممکن است در کار شما اختلال ایجاد کند. این اختلال به این دلیل ایجاد می شود که باتل فقط به کتابخانه استاندارد پایتون وابسته است و تمامی کدها را در یک فایل قرار میدهد! به صورت کلی اگر قصد دارید اپلیکیشن بزرگی را طراحی کنید به سراغ باتل نروید!

4.      فریم ورک وب تو بای

این فریم ورک یک فریم ورک فول استک است و برای جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن مورد استفاده قرار می گیرد. ناگفته نماند که این فریم ورک به دلیل اینکه امکان مدیریت داده را دارد، برای توسعه دهندگان و همچنین دانشمندان مناسب است.

 

 

 

💡چرایی یادگیری پایتون

پایتون به دلیل سادگی و راحتی مناسب افرادی است که قصد دارند وارد دنیای برنامه نویسی شوند. قبل از پیدایش پایتون، مبتدیان برای شروع از برنامه جاوا استفاده می کردند، اما امروزه پایتون به دلیل سطح بالا بودن نسبت به جاوا انتخاب افراد مبتدی است. دلایلی که باید پایتون رو یاد بگیریم در ادامه برای شما شرح می دهیم:

  1. یادگیری پایتون بسیار آسان است.
  2. دارای چندین کتابخانه، فریمورک و پیکج دارد
  3. چند منظوره است و کاربردهای متنوعی دارد
  4. یکی از بهترین زبان های توسعه وب است
  5. دارای کدهای ساده و روان با حجم کمتر
  6. و…

زبان پایتون

💡کدام شرکت‌ها و محصولات از زبان پایتون استفاده می‌کنند؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که کدام یک از شرکت ها از پایتون به عنوان زبان برنامه نویسی استفاده می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا بزرگترین شرکت هایی که از پایتون استفاده می کنند را برای شما بیان کنیم:

1.      اینستاگرام

امروزه  کمتر کسی پیدا می شود که از اینستاگرام استفاده نمی کند. ناگفته نماند که شبکه اجتماعی اینستاگرام برای پیاده سازی امکانات خود از برنامه پایتون استفاده می کند. لازم به ذکر است که برای پیاده سازی این برنامه ها، اینستاگرام از فریم ورک جنگو برای پیاده سازی و همچنین در بک اند خود از پایتون بهره می برد.

2.      گوگل

دومین شرکت بزرگی که از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می کند، گوگل است. این شرکت برای بسیاری از محصولات و خدمات خود از این زبان بهره برده است. به عنوان مثال برای جستجو اطلاعات در زبان پایتون استفاده شده است.

3.      اسپوتیفای

اسپوتیفای که یکی از بهترین سرویس های ارائه موسیقی در دنیاست، حدود 80 درصد ابزارهای خود را به وسیله زبان برنامه نویسی پایتون پیاده سازی کرده است.

4.      اوبر

شرکت اوبر که اسنپ کپی موفق این شرکت است، در هر روز به میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا خدمات تاکسی اینترنتی را ارائه می دهد. مدیران این شرکت اعلام کرده اند که برای بخش های فنی اپلیکیشین خود از زبان پایتون بهره برده اند و برای قسمت بازاریابی از زبان Node.js استفاده کرده اند.

5.      پینترست

پینترست در سال 2019 طراحی و انتشار یافت و امروزه بیش از 300 میلیون کاربر فعال دارد. این شبکه اجتماعی برای پیاده سازی ایده های خود از فریم ورک جنگو که یکی از فریم ورک های پایتون به شمار می رود استفاده می کند. درواقع فریم ورک جنگو یکی از بهترین فریم ورک های توسعه سایت محسوب می شود.

مقاله پیشنهادی : 4 روش سریع و آسان دانلود عکس از پینترست چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، با وجود اینکه یادگیری و استفاده از پایتون بسیار راحت و ساده است، اما یک زبان برنامه نویسی قدرتمند محسوب می شود و می توان به وسیله آن کارهای بسیار زیادی را انجام داد.

💡جمع بندی

یکی از دغدغه های افرادی که قصد دارند وارد دنیای برنامه نویسی شوند، انتخاب زبان برنامه نویسی است. در این مقاله ما اشاره کردیم که پایتون یک زبان بسیار ساده و قابل فهم است که می توان در مدت زمان کوتاه تری آن را یاد گرفت. لازم به ذکر  است که نباید زبان پایتون را به دلیل سادگی آن دست کم بگیریم؛ چراکه می توان از این زبان برنامه نویسی پروژه های بزرگی را به اتمام رساند، همانطور که شرکت های بزرگ از جمله گوگل و اینستاگرام برای پیشبرد اهداف خود از پایتون استفاده می کنند. اگر شما نیز علاقه مند به برنامه نویسی هستید، حتما با پایتون شروع کنید! 💥

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.