تالار مقالات بروز تکنولوژی

سیستم تلفن سانترال چیست | تفاوت voip و سانترال آنالوگ

یکی از نیازها و ضرورت­های هر مجموعه یا کسب و کاری تعامل سازنده و ارتباط مناسب با مشتریان خود است و یکی از راه­های ارتباطی رایج برای ارتباطات داخلی و تعامل با مشتریان استفاده از سیستم تلفن سانترال است.

سیستم تلفن سانترال

در گذشته شرکت­ها برای ارتباطات داخلی یا تعامل با مشتریان خود از خطوط تلفن آنالوگ استفاده می­کردند ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از شرکت­ها از فناوری­های جدید مثل  تلفن اینترنتی یا سیستم­های تلفن سانترال استفاده می­کنند. ما در این محتوا قصد داریم در مورد سیستم تلفن سانترال با شما عزیزان صحبت کنیم.

سیستم تلفن سانترال چیست؟

در سیستم تلفن­ قدیمی که در دسترس همه افراد می­باشد سیم تلفن از طریق پریز تلفن به طور مستقیم به خطوط مخابراتی متصل است و کاربران این نوع تلفن­ها، بدون واسطه و کنترل می­توانند از خطوط مخابراتی برای ارتباط با دیگران استفاده کنند.

سیستم تلفن سانترال

در سیستم تلفن سانترال بر خلاف خطوط تلفن معمولی، خط تلفن از طریق کابل ابتدا به یک دستگاه سانترال متصل می­شود و سپس از طریق همین سیستم سانترال به خطوط مخابراتی برای ارتباط با دیگران متصل می­شوند.

با استفاده از سیستم­های تلفن سانترال، خطوط تلفن مجموعه به دستگاه سانترال متصل می­شود و به هر بخش از مجموعه یک یا چند تلفن داخلی با توجه به نیاز آن بخش تخصیص داده می­شود. با استفاده از همین خطوط داخلی کارکنان هر بخش می­توانند با بخش مورد نظر خود در داخل سازمان و یا خارج سازمان ارتباط برقرار ­کنند.

 

مزایای سیستم تلفن سانترال چیست؟

سیستم­های تلفن سانترال مزایای فراوانی نسبت به سایر سیستم­های تلفنی دارد و به همین دلیل بسیاری از کسب وکارها از این نوع خطوط برای مجموعه خود استفاده می­کنند که از جمله این مزایا می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان برقراری تماس داخلی سریع، رایگان و باکیفیت بالا

شما با ایجاد یک سیستم تلفن از نوع سانترال در شرکت خود در واقع می­توانید یک سیستم مخابراتی کوچک برای مجموعه خود ایجاد کنید که بخش­های داخلی مجموعه شما بتوانند به صورت رایگان با یکدیگر در ارتباط باشند.

  • راه اندازی سیستم پاسخگویی هوشمند و خودکار

در گذشته برای وصل کردن تماس­های خارج از سازمان به بخش داخلی مورد نظر یک اپراتور وجود داشت، ولی امروزه دیگر نیازی به استخدام نیروی انسانی برای این کار نیست و با استفاده از سیستم­های خودکار این کار به راحتی انجام می­شود.

یکی از مزایای جذاب سیستم­های تلفن سانترال هم امکان راه اندازی سیستم پاسخگویی خودکار است که در آن وقتی مشتری با شرکت تماس می­گیرد، سیستم خودکار شماره داخلی هر بخش را بیان می­کند و مشتری با گرفتن شماره داخلی مورد نظر، می­تواند با هر بخشی از مجموعه که می­خواهد ارتباط برقرار کند.

سیستم تلفن سانترال

با راه اندازی سیستم پاسخگویی هوشمند حتی می­توان پیام مشتری را در صورت نیاز ضبط کرد تا در صورتی که اپراتور در لحظه تماس مشتری در دسترس نبود در اولین زمان ممکن پیام یا درخواست مشتری را بشنود و اقدام مورد نیاز را انجام دهد.

 

  • کنترل و نظارت بهتر بر خطوط

با استفاده از سیستم تلفن سانترال، نظارت بهتری بر خطوط تلفن مجموعه خود خواهید داشت و این موضوع تا حدود زیادی از اشغال شدن خطوط توسط کارکنان شما به دلایل غیرکاری جلوگیری می­کند.

با استفاده از این نوع سیستم تلفن می­توانید به هر بخش داخلی دسترسی متفاوتی دهید. به عنوان مثال اگر بخش پشتیبانی شرکت شما فقط پاسخگوی مشتریان است و نیازی به تماس با بخش­های خارجی ندارد می­توانید به این بخش فقط دسترسی پاسخگویی دهید به طوری که با تلفن داخلی آن، نتوان تماسی با خارج از مجموعه برقرار کرد.

  • کاهش هزینه­ های خطوط تلفن

با استفاده از سیستم­های تلفن سانترال، تماس­های داخلی بدون هزینه خواهد بود. همچنین با توجه به کنترل مناسب بر تماس­ها با خارج از مجموعه، تماس­های غیرضروری با خارج از شرکت به شکل قابل توجهی کمتر خواهد بود و به همین دلایل قطعا هزینه خطوط تلفن شما کمتر خواهد شد.

  • تعامل بهتر بخش­های مختلف شرکت با مشتریان

در سیستم­های تلفن سانترال می­توانید تماس­های مشتریان با بخش­های مختلف مجموعه خود را ضبط کنید و بر نحوه تعامل و ارتباط هر بخش از شرکت با مشتریان خود نظارت کنید؛ تا در صورت برخورد نامناسب کارکنان هر بخش به او تذکر دهید. که همین موضوع باعث تعامل بهتر بخش­های مختلف مجموعه شما با مشتریان خواهد شد.

علاوه بر این با استفاده از این نوع سیستم تلفن، می­توانید پیامی سفارشی سازی شده متناسب با تایم کاری مشخص کرد. به عنوان مثال پیامی که برای ساعت کاری در هنگام تماس مشتری پخش می­شود با پیامی که در ساعات غیراداری یا روزهای تعطیل پخش می­شود متفاوت است که همین موضوع هم می­تواند در بهبود تعامل با مشتری موثر باشد.

 

انواع سیستم تلفن سانترال چیست؟

سیستم تلفن سانترال را می­توان بر اساس ظرفیت آن و یا نوع تکنولوژی مورد استفاده در آن، به چند دسته تقسیم کرد که در این بخش انواع مختلف سیستم سانترال بر اساس این دو معیار را معرفی خواهیم کرد.

  • انواع سیستم تلفن سانترال بر اساس ظرفیت

یکی از معیارهای اصلی تقسیم بندی انواع مختلف سیستم تلفن از نوع سانترال، ظرفیت و تعداد خطوط تلفن ورودی به سیستم سانترال و تعداد خطوط داخلی آن است. که بر این اساس سیستم سانترال به دو دسته زیر تقسیم بندی می­شود:

  • سیستم کم ظرفیت
  • سیستم پرظرفیت

که در ادامه در مورد هر یک از این دو نوع سیستم به طور مجزا صحبت خواهیم کرد.

  • سیستم سانترال کم ظرفیت

در این نوع سیستم تلفن سانترال تعداد خطوط تلفن ورودی به دستگاه سانترال و خطوط داخلی مجموعه کم است و هزینه کمتری هم برای استفاده از این نوع سیستم وجود دارد.

سیستم سانترال کم ظرفیت برای شرکت­های کوچک که بخش­های داخلی کمی دارند، نیاز به تعداد زیادی خطوط داخلی ندارند و از لحاظ بودجه هم محدودیت­هایی دارند، مناسب است.

به عنوان مثال، در سیستم کم ظرفیت با داشتن 3 خط ورودی به دستگاه سانترال می­توانید 8 خط داخلی ایجاد کنید و در صورتی که نیاز به تعداد خطوط داخلی بیشتری داشتید، می­توانید با اتصال 8 خط تلفن به دستگاه سانترال تا 24 خط داخلی برای مجموعه خود ایجاد کنید.

  • سیستم سانترال پر ظرفیت

در سیستم سانترال پرظرفیت تعداد خطوط تلفن ورودی به دستگاه سانترال و خطوط داخلی زیاد است و هزینه راه اندازی این نوع سیستم هم  بیشتر است.

سیستم سانترال پرظرفیت برای شرکت­های بزرگی که نیاز به تعداد خطوط تلفن داخلی زیادی دارند و از لحاظ مالی هم توانایی پرداخت هزینه آن را دارند مناسب است.

 

  • انواع سیستم تلفن سانترال بر اساس تکنولوژی مورد استفاده در آن

سیستم تلفن سانترال بر اساس نوع  تکنولوژی مورد استفاده در آن­ها به چهار دسته تقسیم بندی می­شوند.

  • سیستم تلفن آنالوگ
  • سیستم تلفن دیجیتال
  • سیستم تلفن هیبرید
  • سیستم تلفن ویپ

در ادامه این بخش در مورد هر یک از این 4 مدل تلفن سانترال با شما عزیزان صحبت می­کنیم.

  • سیستم تلفن آنالوگ

در سیستم سانترال آنالوگ، خطوط تلفن آنالوگ به وسیله یک کابل به دستگاه سانترال وصل می­شوند البته برای استفاده از این مدل سیستم باید دستگاه سانترال که خطوط تلفن آنالوگ به آن­ها وصل می­شود خروجی آنالوگ هم داشته باشد.

سیستم آنالوگ نسبت به سایر سیستم­های سانترال از قیمت کمتری برخوردار است ولی با توجه به این­که از خطوط تلفن قدیمی آنالوگ در آن استفاده می­شود برخی از امکانات ویژه سایر سیستم­های سانترال مثل انتقال تماس یا کلیدهای شماره گیری سریع، در آن وجود ندارد.

  • سیستم تلفن دیجیتال

در سیستم تلفن دیجیتال سانترال، تلفن­های دیجیتال با استفاده از یک زوج سیم به دستگاه سانترال متصل می­شوند و به این طریق می­توان داده های دیجیتال را در بستر این نوع سیستم انتقال داد.

با استفاده از سیستم تلفن دیجیتال سانترال می­توانید از امکانات ویژه ای مثل انتقال تماس ورودی، فعالسازی کلید شماره گیری سریع و یا حتی مسدودسازی تماس­های ورودی بهره مند شوید.

اگر مجموعه شما خطوط تلفن آنالوگ دارد و می­خواهید  سیستم تلفن دیجیتال را با استفاده از همین خطوط آنالوگ راه اندازی کنید می­توانید محتوای تبدیل تلفن آنالوگ به دیجیتال سایت تک نت را مطالعه کنید.

  • سیستم تلفن هیبرید

در سیستم تلفن هیبرید سانترال، تلفن هیبرید از طریق دو رشته سیم یکی برای بوق و دیگری برای انتقال داده به خروجی هیبرید دستگاه سانترال متصل می­شود.

سیستم تلفن هیبرید سانترال از بسیاری از جنبه های شبیه به سیستم تلفن دیجیتال است و امکانات و مزایای آن را هم دارد و این دو نوع سیستم، فقط در نوع اتصال به دستگاه سانترال با هم فرق دارند.

  • سیستم تلفن ویپ

در تلفن ویپ که یکی از جدیدترین تکنولوژی­های در حوزه ارتباطات صوتی است داده های صوتی در بستر شبکه و از طریق اینترنت منتقل می­شوند.

ماهیت سیستم تلفن سانترال ویپ هم با سایر سیستم­های تلفن متفاوت است و از بستر شبکه اینترنت برای انتقال داده های صوتی استفاده می­شود و برای استفاد از این مدل سیستم سانترال باید خطوط تلفن ویپ را به ورودی دستگاه سانترال متصل کنید.

برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی تلفن ویپ می­توانید مقاله ویپ چیست را مطالعه کنید.

تلفن سانترال چگونه کار می­کند؟

در سیستم تلفن سانترال خطوط تلفن به یک دستگاه سانترال وصل می­شود و از طریق همین دستگاه سانترال که در واقع نقش واسطه را دارد، خطوط داخلی در اختیار بخش­های مختلف سازمان قرار می­گیرد.

در این مدل سیستم تلفن، هر بخش از سازمان می­تواند یک یا چند خط داخلی داشته باشد و از طریق همین خطوط، با بخش­های داخلی سازمان و یا حتی خارج از سازمان ارتباط برقرار کند.

تفاوت voip و سانترال آنالوگ چیست؟

تلفن ویپ و سیستم تلفن سانترال آنالوگ دو مدل بسیار رایج هستند که سازمان­های مختلف برای مدیریت تماس­های تلفنی خود از آن­­ها استفاده می­کنند و ما در این بخش در مورد مهم­ترین تفاوت­های این دو نوع سیستم تلفن با شما صحبت خواهیم کرد.

سیستم تلفن سانترال

از جمله مهم­ترین تفاوت­های تلفن ویپ با سیستم سانترال آنالوگ می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بستر انتقال داده صوتی
  • امکان توسعه و انعطاف پذیری
  • زیرساخت­های مورد نیاز برای راه اندازی

که در ادامه در مورد هریک از این تفاوت­ها با شما صحبت می­کنیم.

  • بستر انتقال داده صوتی

یکی از مهم­ترین تفاوت­های تلفن ویپ و سانترال آنالوگ، در بستر انتقال داده صوتی در آن­ها است به طوری که بستر انتقال داده صوتی در تلفن ویپ شبکه اینترنت است و به همین دلیل به آن تلفن آی پی هم گفته می­شود ولی داده صوتی در سانترال آنالوگ از طریق خطوط قدیمی آنالوگ مخابرات انجام می­گیرد.

  • امکان توسعه و انعطاف پذیری

تلفن ویپ قابلیت توسعه و انعطاف پذیری زیادی دارد و به راحتی می­توان آن را شخصی سازی کرد و حتی قابلیت سازگاری با نرم افزارهای اتوماسیون اداری را دارد ولی سیستم سانترال آنالوگ این قابلیت­ها را ندارد.

  • زیرساخت­‌های مورد نیاز برای راه اندازی

برای راه اندازی یک سیستم تلفن ویپ شما نیاز به تجهیزات شبکه و اینترنت دارید در حالی که برای راه اندازی یک سیستم سانترال آنالوگ باید از طریق کابل کشی به دستگاه سانترال بین بخش­های مختلف ارتباط برقرار کنید.

  • نتیجه گیری

در این محتوا در مورد سیستم­های تلفن سانترال با شما عزیزان صحبت کردیم و در هر بخش به طور مجزا در مورد موارد زیر صحبت کردیم.

  • در بخش “سیستم تلفن سانترال چیست؟” گفتیم که این سیستم تلفن چیست و چه کاربردی دارد.
  • در بخش “مزایای سیستم تلفن سانترال چیست؟” 5 مورد از مهم­ترین مزایای این نوع از سیستم تلفن را بیان کردیم.
  • در بخش “انواع سیستم سانترال چیست؟” به بحث در مورد انواع سیستم سانترال بر اساس دو معیار ظرفیت و تکنولوژی مورد استفاده در سیستم سانترال پرداختیم.
  • در بخش “تلفن سانترال چگونه کار می­کند؟” نحوه عملکرد این سیستم را بیان کردیم.
  • و در نهایت در بخش “تفاوت voip و سانترال آنالوگ چیست؟” 3 مورد از مهم­ترین تفاوت­های این دو مدل سیستم تلفن را بیان کردیم.
مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.