تالار مقالات بروز تکنولوژی

آموزش تصویری و صفر تا صد وصل کردن مودم (راهنمای جامع)

وصل کردن مودم چگونه انجام می شود؟ 🧐 پیشرفت تکنولوژی و توسعه راه‌های ارتباطی سبب شده تا فناوری‌های جدیدی جایگزین مرزهای ارتباطی سنتی شده و جایگاه ویژه ای در میان کاربران به خود اختصاص دهند. اینترنت یا فضای مجازی یکی از این راه های ارتباطی بوده که افراد قادرند در مناطق مختلف کشور و یا حتی دنیا با یکدیگر در ارتباط باشند. برای دسترسی به این بستر مجازی نیازمند امکاناتی از قبیل: کامپیوتر، مودم و تلفن همراه هستید. لازم به ذکر است که در این میان نحوه وصل کردن مودم، وصل کردن مودم به تلفن یا کامپیوتر یکی از مهم ترین مسائل در میزان سرعت اینترنت است.

 اگر برای دسترسی به اینترنت و فضای مجازی خود دچار مشکل هستید؛ اگر از اتصال سرورهای اینترنتی خسته شده اید؛ نگران نباشید! تک نت بهترین راهکارهای اتصال مودم را در این مقاله به شما آموزش خواهد داد. مطالعه این مقاله را از دست ندهید! 💥

💡مودم چیست؟

از انجا که در بلاگ تفاوت مودم و روتر با انواع تفاوتهای این دو آشنا شدید ! الان فقط به توضیح مختصر در مورد مودم میپردازیم:

مودم در واقع یک دستگاه سخت افزاری جهت تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال و بالعکس است. قسمتی از مودم با نام مدولاتور، سیگنال های دیجیتالی از کامپیوتر یا موبایل را دریافت کرده و به سیگنال های آنالوگ به منظور ارسال آن ها از طریق خطوط تلفن و ADSL تبدیل خواهد کرد.

کلید اصلی ورود به دنیای گسترده اینترنت، مودم است. این تکنولوژی سبب شده تا امروزه در هر خانه ای، یک مودم به چشم بخورد. اما کمتر کسی در این میان نصب و راه اندازی مودم را به یاد دارد. از همین رو، بسیاری از شرکت های ارائه دهنده سرویس های اینترنتی، مودم را به صورت یکی از افزونه های خود در اختیار کاربران قرار می دهند. شرکت تک نت، مودم های با کیفیت و پر سرعت را به عنوان بخشی از قرارداد ارائه سرویس های اینترنتی در اختیار سازمان ها، شرکت ها یا افراد عادی قرار داده و به عنوان یکی از ویژگی های مثبت این شرکت به شمار می رود.  💥

وصل کردن مودم

💡مزایای مودم جهت اتصال به اینترنت

امروزه بیشتر افراد بدلیل راحتی در حمل و نقل و جا به جایی، از اینترنت همراه در گوشی های خود استفاده کرده و استفاده کمتری از مودم های ثابت می شود. این در حالی است که بیشتر شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت از جمله تک نت، به جهت راحتی کاربران مودم های وایرلس را در اختیار آنان قرار داده است. از جمله مزایای مودم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         آنتن دهی بهتر

سرعت پردازش گر وای فای در مقایسه با اینترنت های خطوط همراه بالاتر بوده و کاربر به راحتی به امور روزانه یا اداری خود می پردازد.

·         پردازش گر قوی

همان طور که گفته شد؛ مودم ها دارای سیستم پردازشی قوی بوده و برای گیمینگ یا کارهایی هم چون تولید محتوا و استریم انتخاب بسیار خوبی است.

·         پوشش دهی بهتر

مودم ها و وای فای، قدرت پوشش دهی بیشتری در مقایسه با اینترنت های همراه داشته و سریعا به آنتن های مربوطه متصل می شوند.

💡راه اندازی مودم ADSL

دیگر نگران راه اندازی مودم های خود نباشید. شما می توانید به راحتی مودم های خریداری شده را راه اندازی و نصب کنید. جعبه مودم خریداری شده شامل: مودم، دفترچه راهنما، CD راهنما، شارژر، کابل USB، کابل تلفن و کابل شبکه LAN بوده که برای نصب الزامی است. وصل کردن مودم با استفاده از کابل های داخل جعبه بوده که با توجه به نوع خروجی و دفترچه راهنما انجام می شود.

پیش از راه اندازی بایستی کابل های USB و LAN جهت وصل کردن مودم به کامپیوتر و کابل تلفن جهت وصل کردن مودم به تلفن در ورودی های پشت مودم جای گذاری شوند. کابل LAN، در سیستم هایی که مجهز به وای فای باشند، مورد استفاده قرار می گیرد در غیر این صورت بایستی برای وصل کردن مودم به کامپیوتر از یک کابل USB استفاده کرد.

پس از اتصال کابل اصلی برق مودم، آی پی کاربری خود را در قسمت مرورگر کامپیوتر وارد کرده و جستجو بزنید. در کادر تنظیمات مودم، مشخصات کاربری خود را وارد کرده و اطلاعات سیستم اینترنتی مورد نظر خود را وارد کنید. ورود نام کاربری، رمز عبور و اطلاعات سیستم های اینترنتی مورد نیاز برای راه اندازی مودم ADSL ضروری است.

اگر میخواهید بهترین مودم را انتخاب کنید حتما راهنمای خرید مودم را بخوانید !

💡وصل کردن مودم به تلفن

برای وصل کردن مودم به تلفن، نیازمند کانکتور الکتریکی همانند دو شاخه یا جک تلفن ثابت هستید. سیگنال های دیجیتال با عبور از خطوط تلفن به سیگنال های آنالوگ تبدیل شده و این تبدیل باعث ایجاد برخی نویزهای شنیداری در خط تلفن می شود. از همین رو، فراهم کردن یک خط تلفن جداگانه برای اتصال مودم یا استفاده از قطعه ای به نام میکرو فیلتر الزامی است. قبل از اتصال مودم به تلفن نوع اتصال، سرعت اینترنت و استانداردهای وای فای مورد نظر جهت تعیین سرعت اینترنت بررسی و در نظر گرفته شود.

جهت نصب دستگاه میکرو فیلتر بایستی یک سر کابل تلفن را به خروجی DSL موجود بر روی میکرو فیلتر و سر دیگر آن را به درگاه خروجی DSL مودم متصل کنید. حال مراحل زیر را برای اتصال مودم به تلفن انجام دهید:

  • در مرحله اول مودم خود را خاموش کرده تا تشخیص درگاه های خروجی آسان باشد.
  • سوکت تلفن را از پریز خارج کرده و به قسمت PHONE در میکرو فیلتر وصل کنید.
  • مودم خود را روشن کرده و منتظر باشید تا چراغ های چشمک زن در وضعیت ثابتی قرار بگیرند.

اگر از یک تلفن ثابت خانگی برای اتصال به مودم استفاده می کنید؛ بهتر است برای آشنائی با نحوه وصل کردن مودم adsl به تلفن موارد زیر را رعایت کنید:

  1. مودم را به اینترنت وصل کنید.
  2. کابل تلفن را به وسیله کانکتور به مودم وصل کنید. یک سر کابل تلفن به کانکتور و سر دیگر به اولین جایگاه مودم وصل می شود.
  3. اگر صدای شماره گیری تلفن شنیده می شود؛ اتصال به درستی برقرار شده و می توانید به اینترنت متصل شوید.

در صورتی که پس از جای گذاری سوکت ها و روشن شدن مودم، مودم به درستی کار نکند و یا چراغ های چشمک زن در وضعیت ثابتی قرار نگیرند بایستی به موارد زیر دقت کرد:

  • بررسی اتصال اسپلیتر یا میکرو فیلتر ( در صورتی که این قطعه دچار مشکل باشد، چراغ ADSL بر روی مودم خاموش می شود).
  • بررسی کابل اتصال مودم به تلفن ثابت
  • بررسی دو لاین بودن پریز تلفن( اگر پریز تلفن مورد استفاده دو لاین باشد، بایستی پریز تلفن تعویض شود).

💡نکات مهم در اتصال مودم به تلفن

1.      نوع اتصال مودم به تلفن

اتصال مودم به تلفن با استفاده از کابل های فیبر نوری یا به صورت وایرلس بوده که کابل های نوری سرعت بیشتری در انتقال اطلاعات دارند. با این حال، زیر ساخت ها و هزینه های بالای این نوع کابل ها سبب شده تا افراد به انتخاب سیستم های وایرلس تمایل بیشتری داشته باشند.

2.      سرعت اینترنت

به طور حتم شما نیز تا به حال از سرعت اینترنت خود شکایت داشته اید. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت از سرعت بالای اینترنت خود به عنوان یک مزیت نام می برند. ترافیک شبکه اتصالی، موقعیت مکانی، شرایط آب و هوایی و عومال دیگر بر روی کیفیت و سرعت اینترنت موثر بوده اما به طور کلی، سرعت اینترنت در اتصال های کابلی بیشتر از اتصال بی سیم است.

3.      نوع استاندارد وای فای

شاید تا به حال نام استاندارد وای فای را نشنیده باشید. وای فای با استانداردهای متعددی موجود بوده که پیشرفته ترین نوع آن را می توان 802.11n دانست. این استاندارد قابلیت انتقال داده ها با سرعت 940 مگابایت بر ثانیه را داشته و کاربر لذت یک بارگیری و دانلود پر سرعت را تجربه خواهد کرد.

وصل کردن مودم

💡وصل کردن مودم به کامپیوتر

جهت اتصال مودم به کامپیوتر بایستی یکی از سه شیوه زیر به کار گرفته شود:

1) استفاده از کابل USB جهت اتصال به مودم و کیس کامپیوتر

در این شیوه معمولا شرکت های ارائه دهنده اینترنت همانند تک نت، با استفاده از کابل های فیبر نوری، اینترنت را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. معمولا سیستم هایی که قابلیت وای فای را نداشته برای اتصال به اینترنت از کابل USB استفاده می شود. توجه داشته باشید که برای انتخاب این نوع شیوه اتصال اینترنت، نصب درایور USB جهت ارتباط سیستم و مودم ضروری است. درایور مربوطه در CD راهنما جعبه مودم و نیز سایت تک نت موجود بوده که کاربر به راحتی می تواند اقدام به دانلود و نصب آن نماید. برای راه اندازی مودم با کامپیوتر به وسیله کابل USB، مراحل زیر را انجام دهید.

  • اتصال کابل خط تلفن (کابل خط تلفن با رنگ طوسی در پشت مودم نمایش داده شده است و سر دیگر آن بایستی به درگاه خروجی تلفن متصل شود).
  • آداپتور برق را به مودم و پریز متصل کنید.
  • کابل USB موجود در جعبه مودم را متصل کنید. یک سر این کابل به درگاه USB در پشت مودم و سر دیگر به خروجی پشت کیس متصل می شود.
  • روشن کردن مودم
  • انتظار برای وضعیت ثابت چراغ های چشمک زن مودم

در صورتی که چراغ های مودم در وضعیت ثابتی قرار نگیرند، نحوه اتصال مودم به کامپیوتر دچار مشکل شده و بایستی از اول بررسی شود.

2) استفاده از کابل شبکه LAN. اتصال یک سر کابل به درگاه زرد رنگ مودم و اتصال سر دیگر کابل به خروجی پشت کیس کامپیوتر.

برای این نوع وصل کردن کامپیوتر به مودم، کابل LAN یا کابل اترنت، کارت شبکه و نصب صحیح درایو الزامی است. کابل شبکه یا اترنت یکی از رایج ترین کابل ها در بازار بوده که در انواع مختلفی از رنگ و اندازه موجود می باشد. کاربر بر حسب نوع کاربری خود، مناسب ترین کابل شبکه را خریداری کرده و مابقی مراحل اتصال را انجام می دهد. برای اتصال صحیح کابل و برقراری اینترنت مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • یک سر کابل شبکه LAN را به خروجی Ethernet موجود در پشت مودم و سر دیگر را به درگاه خروجی بر روی کارت شبکه کامپیوتر خود وصل کنید. درگاه خروجی LAN در پشت کامیپوتر و یا در برخی موارد در کناره کیس تعبیه شده است. پروت های LAN موجود بر روی مودم از شماره 1 تا 5 کد گذاری شده و تفاوتی در نحوه اتصال و جای گذاری کابل LAN ندارد.
  • تنظیمات مربوط به کارت شبکه را بر روی سیستم خود بررسی و تنظیم نمایید.
  • در صورتی که چراغ چشمک زن LAN بر روی مودم، وضعیت ثابتی داشته باشد، اتصال شما صحیح است.

3) اتصال کامپیوتر به مودم به صورت وایرلس

در این شیوه اتصال، شرکت های سرویس دهنده اینترنت، خدمات خود را کاملا بی سیم و کابل و به صورت وایرلس یا وایمکس در اختیار کاربران قرار می دهند. سرعت و پهنای باند این نوع اتصال در مقایسه با اتصال با کابل بیشتر بوده و اکثر افراد بدلیل راحتی در نصب و راه اندازی مودم، از این نوع اتصال جهت وصل کردن کامیپوتر به مودم استفاده می کنند.

💡جمع بندی

مودم های ADSL، یکی از رایج ترین مودم های موجود در بازار بوده که ارتباط مودم از طریق یک سرویس دهنده اینترنت و یک پورت اتصال انجام می شود. پر فروش ترین مودم های ADSL و خانگی موجود در بازار از دو برند معتبر D-Link و TP-Link است. مودم های TP-Link دارای آنتن دهی قدرتمند بوده و سرعت انتقال داده در ثانیه تا 300 مگابایت در مدل های دو انتن آن ها می رسد. برای خرید مودم های پر سرعت بایستی شرکت های ارائه دهنده سرویس معتبر را انتخاب نمائید. شرکت تک نت، از معتبرترین شرکت های اینترنتی بوده که با کادری مجرب در حوزه ارائه مودم های باکیفیت، سرویس های اینترنتی مشغول به فعالیت بوده و جایگاه ویژه ای در میان کاربران اینترنتی به خود اختصاص داده است. 💥

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.