تالار مقالات بروز تکنولوژی

بهترین انواع اکسس پوینت چیست ؟| معرفی بهترین اکسس پوینت2022

اکسس پوینت چیست و چه کاربردهایی دارد؟ نکته جالب که در همین ابتدا باید به آن اشاره کنیم، این است که اکسس پوینت‌ها امروزه به یکی از مهمترین و حیاتی ترین ابزار در شبکه‌های مختلف تبدیل شده است و این باعث شده است که شرکت‌های مختلف برای تهیه اکسس پوینت‌ها سالانه هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند. اینکه اکسس پوینت چیست و در چه مدل‌هایی تولید و عرضه می شود، موضوع اصلی ما در این مقاله است و اگر شما نیز علاقه مند به این اطلاعات هستید، حتما تا پایان این مقاله با تک نت همراه باشید. 

اکسس پوینت‌های 2022: پیشرفت در امنیت و سرعت

اکسس پوینت‌های سال 2022 نسبت به نسخه‌های گذشته با تحولات و بهبودهای بسیاری روبرو شده‌اند که می‌توانند تجربهٔ اتصال به شبکه را بهبود بخشند. در زیر به برتری‌ها و مزایای اکسس پوینت‌های 2022 اشاره می‌کنم:

  • سرعت و عملکرد بالا: اکسس پوینت‌های 2022 از فناوری‌های پیشرفته مانند Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند که سرعت و عملکرد بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌دهند. این فناوری‌ها امکان ارسال و دریافت داده‌ها با سرعت بالا و توزیع بهتر باند فرکانسی را فراهم می‌کنند.
  • کارایی در محیط‌های چگال: با بهره‌مندی از قابلیت‌های پیشرفته مدیریت ترافیک و هوش مصنوعی، اکسس پوینت‌های 2022 می‌توانند در محیط‌هایی با ترافیک بالا و تعداد دستگاه‌های بیشتر عملکرد بهتری داشته باشند.
  • امنیت بالا: اکسس پوینت‌های سال 2022 از پروتکل‌های امنیتی قوی‌تری برخوردار هستند که به کاربران امکان ایجاد شبکه‌های امنتر و مقاوم‌تر در برابر حملات اینترنتی را می‌دهند.
  • پشتیبانی از IoT و دستگاه‌های هوشمند: با رشد اینترنت اشیاء (IoT)، اکسس پوینت‌های 2022 از قابلیت پشتیبانی از تعداد بیشتری از دستگاه‌های هوشمند و IoT بهره‌مند هستند و این امکان را فراهم می‌کنند که بیشترین بهره را از این فناوری‌ها ببرید.
  • مدیریت مرکزی: اکسس پوینت‌های 2022 امکان مدیریت مرکزی و پیکربندی آسان را فراهم می‌کنند که به ادارات و سازمان‌ها کمک می‌کند تا شبکه‌های خود را به‌طور کارآمدتر مدیریت کنند.

با توجه به این مزایا، اکسس پوینت‌های سال 2022 به عنوان یک ابزار اساسی برای ارتباطات بی‌سیم مدرن و امن در شبکه‌های سازمانی و خانگی تلقی می‌شوند.

 

اکسس پوینت چیست؟

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که اکسس پوینت چیست؟

معنای لغوی کلمه اکسس پوینت یا Access Point به زبان فارسی نقطه دسترسی است. لازم به ذکر است که به اکسس پوینت‌ها به صورت اختصاری AP و یا WAP نیز گفته می شوند که وظیفه اصلی آن اتصال سیستم‌های کامپیوتری به همدیگر از طریق شبکه‌های بی‌سیم است. نکته قابل توجه این است که اکثر شما در منزل خودتان از این APها استفاده می کنید، درحقیقت آنتنی که در کنار مودم ADSL قرار دارد، یک AP محسوب می شود. ناگفته نماند که APهایی که در مکان های کوچک تر مانند منازل و دفاتر مورد استفاده قرار می گیرند، به طور معمول اندازه بسیار کوچکی دارند و می توانند به آسانی در روی یک چیپ یک کارت شبکه نصب شوند.

نکته شگفت انگیز در مورد اکسس پوینت چیست این است که می‌تواند به صورت همزمان 60 اتصال را ایجاد کنید. درواقع با پیاده سازی سیستم اکسس پوینت در دفاتر کار، کارکنان می توانند به بدون قطع اتصال در محیط دفتر حرکت کنند. در حقیقت با حرکت کارکنان در محیط دفتر، دستگاه آنها به صورت خودکار از یک اکسس پوینت به یک اکسس پوینت دیگر سوئیچ می کند و نکته جالب‌تر اینجاست که کارکنان حتی متوجه این سویئچ‌ها نیز نمی شوند. ناگفته نماند که مشخص کردن محل نصب اکسس پوینت به طراحی دقیق و حرفه ای نیاز دارد تا باعث حذف آورلپ شدن فرکانس‌ها و کاهش نویزها را به همراه داشته باشد.

اکسس پوینت چیست

تفاوت روتر با اکسس پوینت چیست؟

در مقاله تفاوت روتر و مودم تمام تفاوت های مودم و روتر را بررسی کردیم !اما این بار قضیه فرق میکند تفاوت روتر و اکسس پوینت چیست ؟حالا که به پاسخ سوال اکسس پوینت رسیدیم، در ادامه قصد داریم تفاوت آن با روتر را مورد بررسی قرار دهیم. اگر با روتر آشنایی داشته باشید، می‌دانید که روتر مانند یک دستگاه مرکزی در شبکه فعالیت می‌کند و وظیفه راه‌اندازی شبکه LAN را دارد تا دیگر دستگاه‌های شبکه به آن متصل شوند. همچنین از دیگر وظایف روترها می‌توانیم به اشتراک گذاری اینترنت و نحوه دسترسی دستگاه‌ها به اینترنت نیز اشاره‌ای داشته باشیم.

اما در مقابل، اکسس پوینت‌ها توانایی ایجاد و راه اندازی شبکه LAN را ندارد و به عنوان یک واسط عمل می‌کند تا سایر دستگاه‌ها را به شبکه‌های LAN روتر وصل کند. ناگفته نماند که اکسس پوینت‌ها دستگاهی هستند که به روتر متصل می‌شوند که فقط می‌توانند محدوده پوشش‌دهی اینترنت وایرلس شبکه را بیشتر کند. به همین جهت است که اکسس پوینت‌ها فاقد درگاه WAN هستند و قابلیت متصل شدن به مودم را در خود ندارند.

نکته قابل توجه این است که یک روتر توانایی این را دارد که وظیفه اکسس پوینت را انجام دهد؛ اما در مقابل اکسس پوینت این قابلیت را ندارد. در واقع APها در فاصله‌های دورتر از روترها نصب و پیاده‌سازی می‌شوند تا بتوانند دستگاه‌های بیشتری به شبکه وصل شوند و با این کار محدوده پوشش‌دهی شبکه بیشتر می‌شود.

تفاوت مودم با اکسس پوینت چیست؟

‌‌در ادامه مطلب اکسس پوینت چیست قصد داریم به تفاوت مودم با کسس پوینت نیز بپردازیم. در ابتدا به این نکته باید توجه کنید که دستگاه AP شامل یک چیپ به همراه یک آنتن است که در کنار یکدیگر یک دستگاه را ایجاد می کنند. به عنوان مثال بیشتر مودم‌های ADSL و همه مودم‌های  TD-LTE دارای چیپ هستند و این نشان دهنده این موضوع است که مودم اینترنت وایرلسی که از آن بهره می برید، داری یک چیپ WAN است.

نکته جالب توجه این است که حتی دکل‌های مخابراتی نیز دارای اکسس پوینت هستند و این قابلیت را به دکل‌های مخابراتی می‌دهند که بتوانند امواج خود را به محدوده‌های بسیار بیشتری منتشر کنند. ناگفته نماند که حتی موبایل‌ها و لپ‌تاپ‌ها نیز دارای اکسس پوینت هستند! در حقیقت زمانی که هاست اسپات موبایل خود را روشن می‌کنید، موبایل شما به یک دستگاه WAP تبدیل می‌شود و می تواند اینترنت را به سایر کاربران نیز منتقل کند.

کاربردهای اکسس پوینت چیست ؟

در ادامه مطلب اکسس پوینت چیست قصد داریم اینبار به کاربرد‌های آن اشاره‌ای داشته باشیم و ببینیم که اکسس پوینت در چه مواردی می‌تواند کاربرد داشته باشد. 

داخلی (Indoor)

اکسس پوینت داخلی که اندازه کوچک‌تری دارد و پیاده سازی و نگهداری آن به مراتب از اکسس پوینت‌های بیرونی راحت‌تر است، در مصارف داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. نکته قابل توجه در مورد اکسس پوینت‌های داخلی این است که سیگینال‌هایی که پخش می‌کند، بسیار پایدار بوده و کیفیت بسیار بالایی دارند. ناگفته نماند که اشعه اکسس پوینت بسیار ضعیف است و این ویژگی باعث شده است که برای مکان هایی که نیاز به نصب چند دیوایس است، بسیار مناسب و ایده آل باشد.

بهترین اکسس پوینت outdoor

اکسس پوینت بیرونی که بسیار مستحکم‌تر است، برای استفاده در محیط بیرونی بسیار مناسب است. سیگنال‌های اکسس پوینت با وجود پوشش گسترده، بسیار پایدار است. لازم به ذکر است که برای اتصال نقطه به نقطه یا یک نقطه با چند نقطه به صورت گسترده از اکسس پوینت های بیرونی استفاده می شود.

معرفی 6 نوع از اکسس پوینت

تا اینجا با اکسس پوینت چیست و کاربرد های آن آشنا شدید و اکنون نوبت به بررسی انواع اکسس پوینت ها رسیده است. در ادامه این مطلب از تک نت به 6 نوع از کسس پوینت ها اشاره می کنیم و شما در پایان این بخش درک خواهید کرد که چه نوع اکسس پوینتی نیاز دارد. ناگفته نماند که هر چقدر محدوده پشتیبانی اکسس پوینت زیاد تر باشد، قیمت خرید آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

اکسس پوینت سقفی

اولین نوعی که قصد معرفی آن را داریم، اکسس پوینت سقفی است. از ویژگی‌های این اکسس پوینت می‌توانیم به بیشتر بودن فرکانس آن نسبت به نوع دیواری آن اشاره کنیم. همچنین این مدل دارای دو نوع تک فرکانس و دو فرکانس است و ناگفته نماند که نوع دو فرکانس محدوده بیشتری را نسبت به نوع تک فرکانس پوشش میدهد و همچنین نرخ انتقال بالاتری را نیز دارد.

اکسس پوینت تک فرکانس و دو فرکانس

در هنگام خرید اکسس پوینت حتما این دو عبارت را خواهید شنید و در ادامه قصد داریم به تفاوت های این دو نوع اکسس پوینت اشاره‌ای داشته باشیم. از ویژگی های اکسس پوینت تک فرکانس می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم که 1.5G را پشتیبانی می کند و نرخ انتقال بین mbps150 تا mbps450 را دارد. اما در مقابل اکسس پوینت دو فرکانس می تواند به صورت یکسان 2.4G و 5.8G را پشتیبانی کند. البته ناگفته نماند که اکسس پوینت دو فرکانس از نرخ انتقال بیشتری برخوردار است و محدوده زیاد تری را تحت پوشش قرار میدهد.

اکسس پوینت چیست

اکسس پوینت دیواری

اگر به دنبال اکسس پوینت جمع و جور هستید و نمی خواهید فضای بیشتری را اشغال کنید، حتما از اکسس پوینت دیواری استفاده کنید. این مدل در جای پریز تلفن، برق و ترانک نصب و پیاده سازی می شود و فضای زیادی را اشغال نمی کند و همچنین می تواند محدوده قابل توجهی را پشتیبانی کند. ناگفته نماند که نرخ انتقال اکسس پوینت دیواری بین Mbps 150 تا Mbps 300 است.

اکسس پوینت تجاری

اگر شبکه‌های شما دارای کاربران زیادی است، اکسس پوینت تجاری گزینه بسیار خوبی است؛ چراکه از این مدل در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌دهند که دارای کاربران زیادی باشند؛ مانند هتل‌ها، شرکت‌ها، رستوران‌ها، پاساژها و سازمان‌ها!

لازم به ذکر است که اکسس پوینت‌های تجاری علاوه بر اینکه امنیت بالایی دارند، می تواند دستگاه‌های زیادی را به صورت همزمان پشتیبانی کند. همچنین از ویژگی جالب این مدل می توانیم به ایجاد محدودیت برای کاربران نیز اشاره ای داشته باشیم. ناگفته نماند که این مدل دارای سرعت قابل قبول در جهت اتصال افراد به شبکه را دارد.

اکسس پوینت مستقل

این مدل از پرکاربردترین اکسس پوینت ها به شمار می رود. لازم به ذکر است که این اکسس پوینت امکانات زیادی ندارد و فقط می تواند در مورد اقداماتی مثل دسترسی، پیاده سازی فایروال و احراز هویت مورد استفاده قرار بگیرد.

اکسس پوینت کنترلی

امروزه یکی از پیشرفته‌ترین اکسس پوینت‌های موجود، اکسس پوینت کنترلی است. از ویژگی‌ها و امکانات این مدل می‌توانیم به مدیریت متمرکز، پیکربندی و رمزگذاری آن اشاره کنیم. لازم به ذکر است که برای ایجاد پیکربندی نقطه اتصال و انجام تنظیمات مورد نیاز، به فردی که دارای دانش فنی بالا داردف نیاز است. همچنین این مدل به دلیل اینکه از امنیت زیادی برخوردار است، قیمت بالایی دارد و به همین دلیل است که از این مدل‌ها فقط در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ که نیاز به امنیت بالا و مدیریت اطلاعات دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی بهترین اکسس پوینت ها

در ادامه مطلب اکسس پوینت پیست، الان به معرفی بهترین اکسس پوینت های سال 2022 میرسیم. اگر شما نیز قصد داریم به بهترین اکسس پوینت ها آشنایی داشته باشید، ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید. 💥

اکسس پوینت Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO-US

اولین موردی که قصد معرفی آن را داریم و یکی از بهترین اکسس پوینت‌ها به شمار می رود، اکسس پوینت Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO-US است. این مدل که قابلیت حمل نیز دارد، برای کسب و کارهای نوپا، دفاتر و خانه ها بسیار مناسب است و قیمت مناسبی دارد. از ویژگی های سخت افزاری این مدل می توانیم به 3 آنتن دوبانده 3 دسیبلی اشاره کنیم. لازم به ذکر است که این اکسس پوینت برقی که تولید می کند، حداکثر 9 وات است. از دیگر ویژگی‌های این مدل به تنظیمات و پیکربندی ساده آن نیز می توانیم اشاره کنیم که به هیچ کنترلر دیگری نیاز ندارد.

اکسس پوینت بی‌سیم تی پی لینک مدل TL-WR840N

این مدل نیز مانند مدل قبلی مناسب کسب و کارهای نوپا و کاربران خانگی است که از طریق آن می توان بازی‌های آنلاین را انجام داد و یا حتی ویدوی هایی با کیفیت HD را مشاهده کرد. در حقیقت اکسس پوینت TL-WR840N شامل شبکه های بی سیم و با سیم است. از نقاط قوت این مدل می‌توانیم از ورود افراد ناشناس به داخل شبکه از طریق رمزگذاری جلوگیری کنیم.

اکسس پوینت چیست

اکسس پوینت‌ NETGEAR (WAC104-100NAS)

به وسیله اکسس پوینت Netgear WAC120-100NAS می‌توانید به 4 پورت اترنت برای متصل کردن دستگاه‌های خود در اختیار داشته باشید. اکسس پوینت Netgear WAC120-100NAS با وجود اینکه سرعت بالایی دارد، اما در مقابل تنظیمات بسیار ساده ای دارد و می تواند سیگنال های بسیار قدرتمندی را ارائه دهد. از دیگر ویژگی های این مدل می توانیم به ارائه سرعت 1.2 گیگابایت در ثانیه، امنیت بالا، دکمه WPA، استفاده از دو باند 5 و 2.4 گیگاهرتزی و رابط کاربری آسان اشاره کرد.

اکسس پوینت‌ D-Link AC1200 (DAP-1650)

اکسس پوینت D-Link AC1200 (DAP-1650) که به صورت استوانه‌ای طراحی شده است، از سرعت انتقال بالایی برخوردار است. این مدل دارای 4 پورت اترنت است و امکان اتصال سایر دستگاه های دیگری را ممکن می سازد. از نقاط قوت این مدل می توان به رمزگذاری وایرلس امن برای کاربران اشاره کرد که این امکان را فراهم کرده است کاربران با خیال راحت ارتباط های اینترنتی خود را ایجاد کنند. لازم به ذکر است که این مدل به دلیل اینکه طراحی ساده‌ای دارد، می‌توانید در روی دیوار، سقف و یا مکان‌های دیگری به راحت نصب و راه‌اندازی کنید.

اکسس پوینت چیست

نحوه تبدیل مودم به اکسس پوینت چگونه است ؟

استفاده از مودم به عنوان اکسس پوینت
استفاده از مودم به عنوان اکسس پوینت

با این دستورالعمل میتوان نحوه تدیل مودم به اکسس پوینت را انجام داد:

  1. با استفاده از tplinkmodem.net یا آدرس IP پیش فرض 192.168 وارد روتر شوید. 
  2. روی Advanced در نوار پیمایش بالا کلیک کنید، سپس Wireless را در پانل سمت چپ انتخاب کنید. 
  3. روی Advanced > Network > LAN > DHCP Server کلیک کنید.

نتیجه گیری

امروزه به دلیل اینکه از بروز مشکلات ایجاد شده توسط کابل کشی جلوگیری شود، از شبکه های بی سیم استفاده می شود. با این وجود بسیاری از افراد از روترها به جای اکسس پوینت ها استفاده می کنند اما با محدودیت پوشش دهی روبه رو می شوند. در مقابل برای ایجاد یک شبکه بی سیم بزرگ، باید از اکسس پوینت استفاده کرد.

در این مقاله نیز با در مورد این سوال بحث کردیم که اکسس پوینت چیست و چه کاربردهایی دارد؟ البته به معرفی اکسس پوینت ها نیز پرداختیم و بهترین های آن را برای شما معرفی کردیم. چنانچه در این مورد سوالی دارید، حتما در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا کارشناسان تک نت در کمترین زمان ممکن پاسخ سوالات شما را مطرح کنند.

.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.