تالار مقالات بروز تکنولوژی

تفاوت دامین و هاست چیست ؟|انواع دامین و هاست چیست؟

آیا تا کنون به این نکته توجه کرده‌اید که هاست چیست و یا چه ارتباطی با دامین دارد؟  🧐 هاست چیست یکی از سوالاتی است که امروزه ذهن افراد زیادی را در حیطه‌ی اینترنت و فضای مجازی به خود مشغول کرده است. در واقع قدم اولی که شما باید برای ورود به دنیای گسترده ی مجازی بردارید، اطلاع پیدا کردن از شباهت‌ها و تفاوت‌هایی است که بین مفاهیمی همچون هاست و دامین وجود دارد و یا چرا باید با تعاریف آن‌ها آشنا باشیم؟ 🧐 باید بگوییم که هر سایتی که می‌خواهد پیشرفت کند، به یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم احتیاج دارد که لازمه‌ی این برنامه‌ریزی دقیق این است که شما بتوانید با تمامی مفاهیم حاکم بر فضای مجازی آشنایی پیدا کنید و از آن‌ها به گونه‌ای استفاده نمایید که رتبه‌ی وب شما در این فضا را افزایش دهند. امروز ما با تک نت می‌خواهیم تعاریفی ساده از هاست و دامین و تفاوت این دو را برای شما تشریح کنیم تا اگر به چنین مفاهیمی در فضای اینترنت برخوردید، بدانید که این اصطلاحات چه کاربرد و چه تعریفی دارند.

💡هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه خدمات هاستینگ در سرتاسر فضای مجازی گسترده‌ شده‌اند. هاستینگ به نوعی حساب کاربری در فضای مجازی گفته می‌شود که همانند یک میزبان عمل می‌کند و با حجم و فضای مشخصی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، توانایی این را دارد که تمامی اطلاعات مختلف سایت‌های گوناگون را ذخیره‌سازی کند. پس بدانید که هنگامی که از ایمیل استفاده می‌کنید و یا می‌خواهید وارد یک وب سایت ثبت‌نامی شوید، باید خدمات هاستینگ را به کار ببندید.

در واقع مفهوم هاست چیست یکی از اصلی‌ترین مفاهیمی است که پیش از هر چیزی شما باید با آن آشنا باشید. سرویس هاست خریدنی است و شما اگر می‌خواهید این سرویس‌های میزبان را بر روی وب سایت‌های تجاری یا فروشگاهی خود پیاده کنید، باید آن‌ها را از  شرکت های معتبری تهیه کنید.

  • توجه داشته باشید که هاست  فقط با سیستم‌های عاملی همچون ویندوز و لینوکس هماهنگی دارد و حتی می‌تواند تا حد زیادی امنیت وب سایت شما را در این سیستم‌های عامل بالا ببرد.
  • محل قرار گرفتن هاست و سرویس‌هاس مربوط به آن بر روی دیتا سنتر هر فروشگاهی است. به همین دلیل، تمام اطلاعاتی که در یک وب سایت وجود دارند، باید ابتدا توسط سرویس‌های هاستینگ ذخیره‌سازی شده و سپس به کار گرفته شوند. 
هاست چیست

💡انواع هاست و کاربردهای آن

مفهوم هاست چیست، یک مفهوم کلی است که می‌تواند تمامی انواع هاست را در بر بگیرد. مهم‌ترین سرویس‌های میزبان وب سایت عبارتند از :

سرویس میزبان ابری: 

آیا می‌دانید که هاست ابری چیست؟ 🧐هاست ابری به نوعی از سرویس‌های میزبان گفته می‌شود که در آن تبادل اطلاعات  از طریق چند سرور صورت می‌گیرد اما یکی از این سرورها همواره در حال کار کردن می‌باشد. برای مثال تصور کنید که شما نیازمند انجام‌ محاسبات گوناگون هستید و زمان کمی برای گرفتن پاسخ دارید. در چنین شرایطی، هاست ابری به شما کمک می‌کند که در زمان کوتاه به محاسبات خود دست پیدا کنید. متداول‌ترین نوع هاست هم همین هاست ابری است. 

تفاوت هاست و سرور چیست؟

سرویس نیزبان اشتراکی:

اگر به دنبال یک سرویس میزبان اقتصادی هستید و  در دنیای هاست چیست سردرگم شده‌اید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از هاست اشتراکی استفاده کنید. هاست اشتراکی به نوعی هاست گفته می‌شود که می‌تواند هزاران وب سایت را متمرکز بر روی یک سرور کند و آن‌ها را از طریق همین یک سرور احیا نماید. حال دقت کنید که اگر شما یک وب سایت مدیریت شده را بر روی این سرورها قرار دهید، نتیجه‌ی مطلوب‌تری از جهت ارتقا رتبه سایت می‌گیرید.

سرویس میزبان خوشه‌ای:

یکی از مفاهیمی که در هاست چیست به وفور دیده می‌شود، مفهوم هاستینگ خوشه‌ای است. این نوع از هاستینگ، شباهت‌های زیادی به نوع قبل یعنی هاست ابری دارد. همچنین، اگر با لوکال هاست چیست آشنا باشید، حتما می‌دانید که میزبانی خوشه‌ای تقریبا از این مفاهیم گرفته شده است. 

در هاست خوشه‌ای چندین سرور به صورت خوشه‌های انگور در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند که یک وب سایت کارایی خود را از دست بدهد.  این روش از هاستینگ مزایای بسیاری دارد. برای مثال افزایش امنیت وب،  توازن بار اطلاعات موجود در وب و بهره‌وری بالا از جمله مزایای این هاست‌ها به شمار می‌آیند.

فضای میزبان مجازی:

در این نوع از هاست یک سرور کلی برای تمامی وب‌ سایت‌ها وجود دارد اما با استفاده از ابزارهای مجازی می‌تواند تولید مثل کند و به چند سرور مجازی دیگر تقسیم شود. از این رو اگر  می‌خواهید امنیت سایت خود را تا حد زیادی افزایش دهید و  دیگر نگران رتبه‌ی آن نباشید، بهتر است از سرویس‌های هاستینگ مجازی استفاده کنید.

 دقت داشته باشید که در هاست مجازی شما باید یک سرور را به قطعات مختلف تقسیم کنید و سپس هر قطعه را به یک مشتری مخصوص بدهید. به همین دلیل است که هاست مجازی را جزو زیر مجموعه‌های هاست اختصاصی می‌دانند.

سرویس میزبان اختصاصی: 

همان طور که از نام این سرویس مشخص است، ما سرورهای این چنینی را به یک مشتری اختصاص می‌دهیم تا مشتری بتواند تمامی عملیات خود را در این وب سایت به انجام برساند. بیشتر اوقات از هاست‌های اختصاصی در شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی که انحصار کالا و مشتریان را در اختیار دارند، استفاده می‌شود.

فضای میزبانی سرور:

 آخرین نوع از هاست، هاست‌هایی هستند که با فضای میزبانی سرور در ارتباطند و می‌توانند تمامی اطلاعات و داده‌های یک وب سایت را به خوبی به مشتریان القا نمایند. در این نوع از هاست دیگر شما مالک وب خود نیستید بلکه مشتری توانایی آن را دارد که مالکیت وب و سرورهای مختلف را به دست بگیرد. اگر چه این سرورها نسبت به سایر سرورها از قیمت بیشتری برخوردار هستند اما متناسب با این قیمت، فواید و آپشن‌های جدیدی را نیز به وب سایت شما می‌دهند. پس خوب است که در مفاهیم مربوط به هاست چیست، با فضای میزبانی سرور توجه زیادی داشته باشید.

💡مزایای استفاده از هاست چیست؟

هاست به شما کمک می‌کند که با برنامه‌ریزی‌های مربوطه بتوانید وب سایت خود را به خوبی در مسیر پیشرفت قرار دهید و حتی به خوبی از آن کسب درآمد کنید. باید بدانید که برخی از هاست‌ها رایگان هستند و از این نظر هم می‌توانند مزایای زیادی برای شما داشته باشند. حال آنکه کاربرد آن‌ها نیز بسیار آسان است! 💥

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌هایی که سرویس‌های هاستینگ دارند این است که می‌توانند بازخوردهای بسیار مناسبی از سوی مشتریان را به شما ارائه دهند. به گونه‌ای که  شما با صرف کمترین میزان سرمایه، می‌توانید به بیشترین بهره‌وری برسید. 

💡دامین چیست؟

پس از این که متوجه شدیم هاست چیست و چه انواعی دارد، می‌خواهیم بدانیم که دامین چیست تا در نهایت تفاوت بین این دو مفهوم را بررسی کنیم. به طور کلی کلمه‌ی دامین از کلمه‌ی دامنه گرفته شده است اما چه کارایی می‌تواند داشته باشد؟ 🧐

دامین به آدرسی گفته می‌شود که شما برای وب سایت خود در نظر گرفته‌اید و با استفاده از آن به کاربران این امکان را می‌دهید که وارد سایت شما شوند و از مطالب آن به خوبی استفاده کنند. دامنه یا دامین به دو بخش اصلی یعنی پسورد و  نام اصلی تقسیم می‌شود که وجود هر یک از آن‌ها برای این که کاربر بتواند وارد یک وب سایت شود، ضروری است. 

گاهی اوقات برخی از مشتریان تک نت سوال می‌کنند که  برای انتخاب نام و پسورد وب سایت باید از  کلمات یا چه حروف و اعدادی استفاده کنیم؟  🧐این امر محدودیتی ندارد و می‌تواند تمامی حروف لاتین، اعداد لاتین و … را در بر بگیرد اما نکته‌ی مهمی که در اینجا وجود دارد این است که شما باید از ترکیب حرف و عدد نیز در دامنه استفاده کنید. 

دامین نیز مانند مفهوم هاست چیست به انواع گوناگونی تقسیم بندی می‌شود. در ادامه با انواع دامین آشنا خواهید شد.

هاست چیست

💡انواع دامین و کاربردهای آن

با توجه به اینکه با مفهوم دامین نیز آشنا شدید، در ادامه قصد داریم به معرفی انواع دامنه و کاربردهای آن نیز بپردازیم:

دامین ترکیبی:

 یکی از انواع دامین‌ها، دامینی است که به صورت ترکیبی از حروف و اعداد به وجود می‌آید.در این نوع از دامین شما باید با توجه به سایت خود اعداد و حروف را به گونه‌ای کنار هم بچینید که در نهایت یک نتیجه‌ی کلی بامعنی را به دست بیاورید. امروزه اکثر سایت‌های موفق، از این نوع از دامین به جای دامین‌های دیگر استفاده می‌کنند.

دامین یک سیلابی:

 گاهی اوقات دیده می‌شود که برخی از سایت‌ها فقط از یک اسم برای شناسایی سایت خود بهره می‌برند. حال آنکه بیشتر اوقات سایت‌ها و وب‌هایی که از یک سیلاب به وجود آمده‌اند، چندان امکان پیشرفت پیدا نمی‌کنند. پس تا می‌توانید از انتخاب نام‌های یک بخشی برای وب سایت خود خودداری کنید.

دامین چند سیلابی:

 گاهی اوقات نیز می‌بینیم که نام برخی از سایت‌های فروشگاهی، اداری، صنعتی یا ….، از چند بخش تشکیل شده است که می‌تواند جذابیت نام سایت را بالا ببرد. نام‌های چند سیلابی جزو بهترین نام‌ها و دامین‌هایی هستند که یک سایت می‌تواند داشته باشد.

💡تفاوت هاست و دامین در چیست؟

خب! پس از این که متوجه شدید هاست چیست و دامین به چه  مفهومی گفته می‌شود، می‌خواهیم وارد بحث جدیدی شویم که هاست و دامین چیست در تقابل یکدیگر قرار می‌گیرند تا تفاوت‌های خود را به نمایش بگذارند. به راستی شما پس از این که متوجه تعاریف هر کدام از این مفاهیم شدید، به این فکر نکردید که تفاوت هاست چیست با دامین چیست در کجا می‌تواند باشد؟ 🧐ما در تک نت می‌خواهیم این تفاوت‌ها را برای شما شرح دهیم اما با یک‌ مثال! 💥

💡مثال در مورد تفاوت هاست و‌ دامین و‌تشریح تقاوت این دو مفهوم

تصور کنید که شما فروشگاهی را در یک مرکز خرید تجاری و بزرگ اجاره کرده‌اید و می‌خواهید بدانید چه اجزایی را باید در این فروشگاه به کار ببندید تا در نهایت بهترین و لوکس‌ترین فروشگاه در این مرکز خرید از آن شما باشد؟ 🧐

بدون شک ساختمان فروشگاه و نام آن از جمله مواردی است که می‌تواند شما را در بازار فروش به خوبی به مشتریان معرفی کند. پس از آن، باید دقت داشته باشید که از چه ابزارها و وسیله‌هایی برای دکوراسیون این فروشگاه استفاده می‌کنید چرا که این دکوراسیون اصلی‌ترین نفوذ را در قلب مشتریان دارند. همچنین ساختمانی که فروشگاه شما در آن قرار دارد نیز باید یک مرکر خرید خوشنام باشد. 

خب با توجه به مثال بالا، می‌توانیم بگوییم که ساختمان فروشگاه همین سرورهایی است که در وب سایت شما وجود دارند و فروشگاه هم در واقع همان وب سایت شما است. اگر می‌خواهید به خوبی در بازار شناخته شوید، باید نام وب خود را از میان نام‌های برتر برگزینید. همچنین، محصولات و دکوراسیون فروشگاه در واقع همان خدمات و محصولاتی هستند که شما باید در وب به دیگران ارائه دهید.

 با توجه به این مفاهیم می‌توانیم بفهمیم که دامین چیست و هاست چیست دو مفهوم جدا از هم هستند  اما شرکت‌هایی که در زمینه هاست فعالیت دارند،  دامین را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

به عبارت ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که هاست یک‌ مفهوم کلی و دامین یک مفهوم‌ جزئی است.  سعی کنید نامی را برای وب سایت خود انتخاب نمایید که به خوبی در زمینه‌ی هاستینگ تایید شود و تاثیرات مثبتی نیز داشته باشد. ما با تک‌ نت اینجا هستیم که شما را از تمامی خدمات اینترنت فوق پرسرعت بهره‌مند سازیم و  آن‌ها را با مناسب‌ترین قیمت ممکن به شما عزیزان ارائه کنیم.

💡کلام آخر…

امروزه مفهوم‌ هاست چیست در فضای مجازی شناخته شده‌تر از قبل است چرا که دیگر افراد به مزایایی که این مفهوم می‌تواند برای هر وب سایتی به وجود بیاورد، دست پیدا کرده‌اند. ما در این مقاله‌ی تک نت تلاش کردیم شما را با این مفاهیم و این که چه تفاوتی بین هاست و دامین وجود دارد آشنا کنیم تا اگر می‌خواهید سایت خود را در میان برترین سایت‌های جستجوگرهای گوگل ببینید، به خوبی از این مطالب استفاده کنید.

همچنین دقت داشته باشید که تک نت ارائه دهنده‌ی کلیه‌ی خدمات مربوط به اینترنت و مشتقات آن است. آن هم با قیمتی استثنایی! دلیل این امر این است که فقط به دنبال جلب رضایت شما مشتریان عزیزمان هستیم برای افزایش  رضایت شما، همگام با تکنولوژی حرکت می‌کنیم. پس همین حالا با ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. 💥

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.