تالار مقالات بروز تکنولوژی

کابل شبکه چیست| کامل ترین اطلاعات در مورد کابل شبکه

آیا می‌دانستید که برای دسترسی به اینترنت و انتقال اطلاعات روش‌های مختلفی وجود دارد؟ به صورت کلی برای اتصال به اینترنت پرسرعت و یا مبادله اطلاعات مختلف بین دستگاه‌های متفاوت، می‌توانید از طریق کابل شبکه انجام دهید. اگر شما نیز به دنبال یافتن پاسخ سوالاتی از جنس کابل شبکه چیست؟ انواع کابل‌های شبکه کدامند؟ و چه تفاوتی با سیم‌ها دارند؟ هستید؛ به جای درستی آمده اید. چرا که در این مقاله از سایت تک نت قصد داریم به سیر تا پیاز کابل‌های شبکه و انواع کابل‌های شبکه کامپیوتر بپردازیم. با ما همراه باشید

کابل شبکه چیست؟

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که کابل شبکه چیست؟ به زبان ساده تر؛ کابل شبکه از کنار هم قرار گرفتن سیم‌هایی از جنس مس و شیشه ایجاد می‌شود که وظیفه اتصال و انتقال اطلاعات بین ابزارهای مختلف در یک شبکه را برعهده دارد. این ابزارها خود می‌تواند شامل کامپیوترها، روترها، سویئچ‌ها و شبکه‌های استروج SAN باشد. به صورت کلی می‌توان گفت که کابل‌های شبکه وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف در داخل یک شبکه را دارند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات مورد نیاز برای اتصال به اینترنت کابلی چیست؟

کاربرد کابل شبکه چیست؟

حال که دانستیم کابل شبکه چیست، ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که کاربرد کابل شبکه چیست؟ به صورت کلی کاربرد کابل شبکه زمانی مشخص می‌شود که اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف در حال تبادل باشد. به عنوان مثال اینترنت ADSL از طریق کابل‌های شبکه در جریان است و همچنین انتقال اطلاعات بین کامیپوترهای مختلف نیز از طریق کابل شبکه انجام می‌شود. لازم به ذکر است که کابل اترنت در شبکه‌های مختلفی مانند شبکه‌های محلی، شبکه‌های شهری و حتی شبکه‌های جهانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که کابل اترنت برای اتصال دستگاه‌هایی مانند روترها، کامیپوترها و سوئیج ها جهت انتقال اطلاعات استفاده می‌شود.

کابل شبکه چیست

انواع کابل شبکه چیست؟

انواع کابل شبکه چیست؟ به صورت کلی کابل‌های شبکه مانند انواع کابل‌های شبکه مودم، کابل LAN تلویزیون و… در سه نوع زوج به هم تابیده، کواکسیال و فیبرنوری تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید؛ چرا که می‌خواهیم به صورت مفصل به ویژگی‌ها و کابردهای هر کدام از این کابل‌ها بپردازیم.

1. کابل شبکه زوج به هم تابیده

اولین نوع کابل شبکه که بسیار مقرون به صرفه تر و رایج تر است، کابل شبکه زوج به هم تابیده است. نام لاتین این کابل که twisted Pair است، دارای چهار رنگ اصلی به رنگ‌های آبی، قهوه ای، نارنجی و سبز است. هر کدام از این سیم‌ها با یک سیم سفید رنگ به صورت تنیده شده قرار می‌گیرند. ناگفته نماند که قطر هر کدام از این سیم‌ها بین 0.4 الی 0.8 میلیمتر است. همچنین کابل‌های شبکه زوج به هم تابیده در دو نوع تولید و عرضه می‌شود که عبارتند از:

  • کابل Unshielded: اولین نوع از کابل شبکه زوج به هم تابیده، کابل UTP است. این کابل که هیچ گونه روکشی ندارد، نسبت به سایر کابل‌های شبکه ارزان قیمت تر است. اگر داده برای شما زیاد مهم نیست، بهترین گزینه استفاده از کابل UTP است. ناگفته ماند که این کابل بیشتر در اترنت و Fast Ethernet کاربرد زیادی دارد. همچنین رنگ بندی این کابل از رنگ‌های آبی، نارنجی، قهوه ای و سبز ایجاد شده است.
  • کابل Shielded Twisted Pair: دومین نوع از کابل شبکه زوج به هم تابیده، کابل STP است. قیمت کابل شبکه STP نسبت به UTP بیشتر است. این کابل که جزء کابل‌های روکش دار به شمار می رود، بیشتر در شبکه‌هایی توکن رینگ و Gigabit Ethernet استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در موقعیت‌هایی که میدان‌های مغناطیسی و نویز وجود دارد، از این کابل‌ها می‌توان استفاده کرد. همچنین اگر می‌خواهید فاصله‌های دور را نیز پوشش دهید، بهترین گزینه برای شما استفاده از کابل STP است. کابل‌های STP نیز خود به هفت نوع تقسیم بندی می‌شود که در جدول زیر ذکر شده است.

 

نوع کابلنحوه پوششعکس
U/FTPتوسط فویلکابل شبکه چیست
F/UTPیک فویل دور چهار سیمکابل شبکه چیست
S/UTPیک شیلد دور چهار جفت سیمکابل شبکه چیست
SF/UTPیک شیلد و یک فویل کابل شبکه چیست
S/FTPیک فویل برای هر جفت سیم + یک شیلد برای چهار جفت سیمکابل شبکه چیست
F/FTPیک فویل برای هر جفت سیم+ یک فویل برای کل سیم هاکابل شبکه چیست
SF/FTPفویل در هر جفت سیمکابل شبکه چیست

 

2. کابل شبکه کواکسیال

نوع دوم از کابل‌های شبکه، کابل شبکه کواکسیال است. این کابل که دارای لایه مرکزی است، هادی آن به صورت عایق بندی شده محافظت می‌شود. لازم به ذکر است که این لایه و عایق از ایجاد تداخل میان نویز الکتریکی در سینگال‌ها جلوگیری می‌کند. از لحاظ ظاهری نیز کابل کواکسیال به صورت سیم نازک است و به شکل تابیده و یا ساده در جای خود قرار گرفته است. البته روی عایقی که از هادی محافظت می‌کند، فلز یا مس به صورت بافته شده قرار گرفته  است. البته کابل شبکه کواکسیال نیز خود به دو نوع نازک و ضخیم تشکیل شده است که در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد می‌پردازیم:

  • کابل شبکه کواکسیال نازک

کابل کواکسیال نازک که توانایی ارسال سیگنال‌ها در حدود 185 متر را داراست، بیشتر در شبکه‌های کامپیوتری و رادویی  استفاده می‌شود. اما اگر می‌خواهید که از این کابل جهت انتقال تصاویر دوربین مدار بسته یا سیستم‌های کنترل از راه دور استفاده کنید، مناسب نیست. همچنین این کابل بسیار نرم و منعطف است و به صورت مستقیم نیز به کارت شبکه وصل می‌شود.

  • کابل شبکه کواکسیال ضخیم

کابل شبکه کواکسیال ضخیم توانایی ارسال سینگال تا 500 متر را داراست. این نوع کابل در مقایسه با کابل کواکسیال نازک، از ضخامت بیشتری برخوردار است. بنابراین این کابل به عنوان مسیر اصلی برای متصل شدن به شبکه‌های کوچک به همدیگر استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: شبکه اینترانت چیست؟

کابل شبکه چیست

3.      کابل فیبر نوری

در ادامه پاسخ به سوال کابل لن چیست و چه انواعی دارد، رسیدیم به معرفی سومین کابل شبکه کامیپوتری! سومین نوع کابل شبکه که از جنس سیلیم دی اکسید است و توسط لیزر اطلاعات را منتقل می‌کند، کابل فیبر نوری است. تفاوت بارز کابل‌های فیبر نوری با دیگر کابل‌های شبکه از جمله به هم تابیده شده و کواکسیل در ساختار داخلی است. به عبارت دیگر؛ کابل فیبر نوری از شیشه ساخته شده است، اماکابل‌های دیگر از مس ایجاد شده است. این کابل برای ارتباط امن بین شبکه‌هایی که فاصله زیادی از همدیگر دارند، بسیار مناسب است. لازم به ذکر است که کابل فیبرنوری خود نیز به دو نوع Single mode و Multimode تقسیم بندی می‌شود. برای مسافت‌های طولانی از نوع Single mode استفاده می‌شود و برای انتقال داده‌ها با حجم بالا از نوع Multimode بهره می‌گیرند.

فرق کابل با سیم چیست؟

تا الان پاسخ سوال کابل شبکه یا کابل LAN چیست و چه انواعی دارد را دریافت کرده اید. الان نوبت به بررسی تفاوت میان کابل و سیم است. به صورت کلی سیم مجموعه‌ای از رشته‌های فلزی که از جنس مس و یا آلومینیوم است و توسط یک عایق پلاستیکی محافظت می‌شود، گفته می‌شود. اما در مقابل، کابل به مجموعه ای از سیم‌ها گفته می‌شود که در داخل یک محفظه پلاستیکی بزرگتر قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، کابل برق از دو نوع سیم فاز و نول ایجاد شده است.

کابل شبکه چیست

رنگبندی کابل شبکه

رنگ بندی کابل‌ شبکه براساس استانداردهای آن می‌توان متفاوت باشد. به عنوان مثال، رنگ بندی در استاندارد 568 A با استاندارد 568 B کاملا متفاوت است. در کابل های شبکه به صورت کلی 8 سیم وجود دارد که 4 مورد آن برای انتقال سیگنال استفاده می‌شود و چهار مورد دیگر آن برای استفاده‌های جانبی در نظر گرفته شده است. ترتیب رنگ بندی در دو استاندارد عبارتند از:

استاندارد 578 A: سفید سبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، سفید آبی ، نارنجی، سفید قهوه ای، قهوه ای.

استاندارد568 B : سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه ای، قهوه ای.

  • سخن پایانی

در این مقاله به ارائه پاسخ سوالاتی از جمله کابل شبکه چیست؟ انواع کابل‌ شبکه‌های کامپیوتری و تفاوت میان کابل و سیم پرداختیم. به صورت خلاصه کابل‌های شبکه کابل‌هایی هستند که برای ارتباط و انتقال اطلاعات بین چندین دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان سه نوع کابل شبکه یعنی کابل زوج به هم تابیده، کواکسیال و فیبرنوری از مهمترین کابل‌های شبکه محسوب می‌شود. اگر در این مورد سوالی در ذهن خود دارید، حتما در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا پشتیبانان ما در این زمینه راهنمایی‌های لازم را داشته باشند.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.