تالار مقالات بروز تکنولوژی

dns چیست به زبان ساده | ویژگی های dns

Dns چیست و چه کاربردی دارد؟ 🧐 اگر با دنیای پیشرفته‌ی تکنولوژی و فناوری‌های نو آشنایی داشته باشید، حتما تا کنون نام Dns را شنیده‌اید. زمانی که شما وارد جستجوگرهای گوگل می‌شوید و نام یک سایت یا یک صفحه‌ی وب مشخصی را تایپ می‌کنید،صفحه‌ی مربوطه برای شما بالا می‌آید. حال می‌خواهیم بدانیم چگونه؟🧐

این سوالات با مفهوم Dns چیست مرتبط هستند و در واقع بر اساس همین سامانه عمل می‌کنند. امروزه استفاده از انواع Dns در جوامع مختلف افزایش پیدا کرده است؛ چرا که افراد به دنبال این هستند که از سر و ته فضای مجازی سر در بیاورند و با اطلاعات کافی از این فضا استفاده کنند. در ادامه با تک نت همراه باشید تا شما را به صورت کامل با مفهوم dns چیست آشنا کنیم! 💥

Dns💡 چیست به زبان ساده

برای این که معنی Dns چیست را به خوبی درک کنید، برای شما مثالی می‌زنیم. فرض کنید یک وب سایتی را می‌خواهید به وجود بیاورید. ابتدا باید برای این وب سایت نام دامنه‌ انتخاب کنید و آدرسی که شما و مخاطبان شما می‌تواند از طریق آن به وب سایت برسید را تعیین نمایید. پس از آن، یک آدرس آی‌پی برای شما به وجود می‌آید که Dns می‌تواند آن را در فضای کامپیوتری شما همانند یک داده‌ی مهم نگهداری کند. بیشتر اوقات دیده می‌شود که تنظیمات dns از طریق دامنه‌هایی همچون دامین و میزبان‌هایی همچون هاست کنترل می‌شوند و نام وب سایت شما پس از بررسی‌های اوليه در فضای اینترنتی ایجاد می‌شود. از آنجایی که امروزه تمامی امور کاری یا شخصی ما به فضای مجازی بستگی دارد، شما می‌توانید با خرید اینترنت‌های تک نت با سرعت بالا از این فضای گسترده استفاده‌ی کافی را ببرید.

Dns چیست

💡منظور از تغییر dns  چیست؟

گاهی اوقات می‌بینیم که برخی از متخصصین آی‌تی می‌گویند  Dnsرا تغییر دهید. آیا تا کنون فکر کرده‌اید که این گفته‌ها برای چه صورت می‌گیرند؟🧐

شرکت‌هایی که امروزه به ارائه‌ی هاست و دامین به مشتریان خود مشغول هستند، تنوع زیادی دارند. پس طبیعی است که برخی از مشتریان، هاست را از یک شرکت دریافت کنند و دامین را از یک شرکت دیگر! همین موضوع باعث می‌شود که اهمیت تغییر dns خود را نشان دهد. به طور کلی زمانی که هاست و دامنه‌ی شما با هم همخوانی نداشته باشند، شما باید با توجه به مفهوم dns چیست، این سرویس‌ها  را از نظر صفحات میزبان دچار تغییر کنید که به همین تغییرات، تغیرات Dns گفته می‌شود.

گاهی اوقات هم‌ ممکن است دی ان اس شما با خطا مواجه شود. خطای dns چیست زمانی به وجود می‌آید که کامپیوتر نتواند آدرس آی‌پی را پیدا کند و یا سرورهای موجود در Dns از کار افتاده باشند. در این حالت به دلیل این که سرورهای مختلف سیستم شما قابلیت دسترسی به گوگل را ندارند، با اختلالات جزئی مواجه می‌شوند که هر یک از این اختلالات به خودی خود می‌توانند در به وجود آمدن  تغییرات dns سهیم باشند. 

Dns server💡 چیست؟

حال که تا حدودی با مفهوم dns  چیست آشنایی پیدا کردیم، می‌خواهیم بدانیم که Dns با سرور چه ارتباطی پیدا می‌کند. به طور کلی زمانی که شما می‌خواهید آدرس‌های وب سایت‌های مختلف را ذخیره‌سازی کنید، باید از دی‌ان‌اس سرور استفاده کنید تا بتوانید تنظیمات سیستماتیک رایانه‌های خود را با سرویس‌های دی‌ان‌اس عجین نمایید. حال سوال اینجا است که دی ان اس سرور چه کاری را می‌تواند برای ما انجام هد؟🧐

سرورهای Dns می‌توانند با سایر سایت‌ها و سرورها هماهنگ شده و از آن‌ها ارتباط بگیرند. در نتیجه، تعامل سایت شما نیز تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و یا حتی ممکن است از طریق سرورهای دیگر به افراد بیشتری نیز معرفی شود. پس سعی کنید هر سوالی در این زمینه دارید را از متخصصین ما ( تک نت) بپرسید. 💥

💡ویژگی‌های Dns چیست؟

DNSها ویژگی های منحصر به فردی دارند که در ادامه قصد داریم به برخی از این ویژگی ها بپردازیم:

  • افزایش سهولت در مدیریت:

زمانی که شما از سرویس‌های دی ان اس استفاده کنید، می‌توانید با رابط‌های گرافیکی که این سرویس‌ها برای تمامی وب سایت‌ها طراحی کرده‌اند، به خوبی فضای مدیریتی ویژه‌ای را در وب سایت خود ایجاد کنید و یا حتی آن را در مسیر پیشرفت و رسیدن به رتبه‌های اول جستجوگرهای گوگل حرکت دهید.

  • افزایش فضای امنیتی

همه‌ی ما به دنبال این هستیم که با مفهوم dns  چیست، یک فضای ایمن را در  وب سایت‌های خود به وجود بیاوریم که  اطلاعات آن دچار سرقت قرار نگیرند. 

  • پشتیبانی کردن از پروتکل‌های داینامیک:

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در مفهوم dns چیست خود را جای داده است این است که این مفهوم می‌تواند از پروتکل‌های داینامیک پشتیبانی کند و آن‌ها را به صورت مداوم به روز رسانی نماید اما چگونه؟🧐

دی‌ان‌اس قابلیت این را دارد که کلاینت‌های موجود در هر صفحه‌ای را مجبور به آپدیت کردن داینامیک‌ها کند و  فاصله‌ی بین به روز رسانی این سیستم‌ها را  تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل، این ویژگی دی ان اس بیشتر از سایر ویژگی‌ها در چشم است.

💡وظیفه‌ی Dns  چیست؟

همان طور که‌ گفتیم، کارکرد سرویس‌های دی ان اس در واقع مانند کارکرد مغز است که می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به فضای مجازی و وب سایت‌های مختلف را در خود نگهداری کند و در صورت نیاز در کمترین زمان ممکن آدرس هر کدام از این وب سایت‌ها را به شما عزیزان ارائه نماید.

 💡چگونه dns  را فعال کنیم و آن را تغییر دهیم؟

حال به اصلی‌ترین بخش مقاله رسیدیم. پس از اینکه متوجه شدیم dns  چیست، بسیاری از مخاطبان تک نت از ما می‌پرسند که چگونه باید دی ان اس را در سیستم‌های خود نصب کنیم. به دلیل این که امروزه حدود هفتاد درصد از سیستم‌های عامل را سیستم عامل اندروید در بر می‌گیرد، می‌خواهیم نحوه‌ی فعال کردن و تغییر دادن دی ان اس در سیستم‌های اندروید را برای شما تبیین کنیم. مسلما همه‌ی ما تا حدودی با نحوه‌ی فعال کردن این سیستم‌ها آشنایی داریم اما اصل مطلب آنجایی است که کسی بخواهد تغییراتی را در این  این سیستم به وجود بیاورد.

 البته دقت داشته باشید مراحلی که ما در ادامه برای شما ذکر می‌کنیم، مراحلی هستند که برای تغییر دی‌ان‌اس در اندرویدهای هفت به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • ابتدا به قسمت ستینگ گوشی همراه خود بروید. از آنجایی که ستینگ هر سیستمی جزو اصلی‌ترین قسمت‌های آن است، همه‌ی ما با آن آشنایی داریم. 
  • به بخش‌هایی مثل سیستم، about یا  about phon بروید و سپس وارد این بخش شوید. به طور کلی قسمت سیستم در پایین‌ترین بخش ستینگ و یا در بالاترین بخش آن قرار گرفته است. اگر می‌خواهید سریعا این قسمت را پیدا کنید، می‌توانید به این نکته هم توجه داشته باشید.
  • حال باید ورژن گوشی خود را از این طریق پیدا کنید. 

پس از این که ورژن گوشی را پیدا کردید، باید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید تا در نهایت به ایجاد تغییر در سرویس‌های مربوط به dns  چیست، دست پیدا کنید.

  1. وارد تنظیمات سیستم خود شوید و سپس بخشی به نام نت ورک را پیدا کرده و وارد آن شوید.
Dns چیست
  1. اگر تا به حال دی ان اس سیستم خود را تغییر داده و یا آن را فعال کرده‌اید، باید به ترتیب وارد منوهای advanced و private شوید. در غیر این صورت باید از طریق منوی advanced  و automatic اقدام کنید و ابتدا دی ان اس را فعال نمایید.
  1. حال باید در صفحه‌ی بازشده، اطلاعات مختلفی همچون اطلاعات مربوط به private dns privider را پر کنید و سپس با انتخاب hostname ، آدرس‌های مربوط به دی ان اس و همچنین سرورهای آن را ذخیره نمایید تا در نهایت دی ان اس شما و تنظیمات تغییر پیدا کند.
Dns چیست

💡مزایا و معایب Dns چیست؟

این سرویس‌ها دارای مزایا و معایب زیادی هستند. البته در تعاریف dns  چیست تا حد زیادی به این مزایا و معایب اشاره می‌شود اما ما تلاش کردیم که به صورت  اختصاصی آن‌ها را در اختیار شما قرار دهیم. ابتدا مزایای دی ان اس را برای شما تشریح می‌کنیم و سپس به سراغ معایب می‌رویم:

  • زیرساخت‌های وب سایت شما را بهبود می‌دهد.
  • سرعت استفاده از اینترنت و همچنین هزینه‌های مربوط به آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • این سیستم می‌تواند به خوبی اطلاعات را به روز رسانی کند.
  • دی ان اس از خراب شدن احتمالی سرورها نیز جلوگیری می‌گند.

معایب:

  • ممکن است گاهی اوقات این سرویس‌ها شکست بخورند و‌ نتوانند از ورود مهاجمان به سایت‌های مختلف جلوگیری کنند.
  • ممکن است با ربایش بدافزارها، تعامل سایت را کاهش دهند و اطلاعات مختلف کاربران را نیز به خطر بیندازند.

💡چگونه بهترین Dns  را پیدا کنیم؟

برای این که بهترین dns server برای ایران را پیدا کنیم، باید ابتدا بدانیم که نیاز سایت ما به دی ان اس چگونه است. یعنی ما  چه صفحه وبی را می‌خواهیم تحت مدیریت مفهوم  Dnsچیست قرار دهیم. پس از آن، از میان انبوهی از سرورها و دی ان اس‌ها، می‌توانیم دست به انتخاب صحیح بزنیم! لازم به ذکر است که در ما در تک نت به معرفی بهترین DNs ها نیز پرداختیم و اگر قصد داریم که با بهترین DNS ها آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله بهترین DNS را مطالعه کنید.

 💡کلام آخر

امروزه افراد به دنبال این هستند که با استفاده از فضای مجازی، کسب و کار خود را رونق دهند و یا نقش خود در جامعه را برجسته‌تر کنند. به همین دلیل است که اقدام به  طراحی وب سایت‌های محتلف می‌کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، پیش از طراحی سایت خود باید با برخی از مفاهیمی که در فضای مجازی حاکم هستند، آشنایی داشته باشید. 

ما با تک نت تلاش کردیم که اطلاعات شما را در مورد مفهوم dns چیست افزایش دهیم چرا که این مفهوم به عنوان اساسی‌ترین مفهومی است که شما باید در طراحی وب سایت به آن توجه کنید.در واقع همین دی ان اس است که به شما کمک می‌کند که آدرس‌های مختلف را ذخیره کنید و بارها و  بارها از آن‌ها استفاده نمایید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید بدانید که چگونه دی ان اس را تغییر می‌دهند و یا دی ان اس چه ویژگی‌هایی دارد، می‌توانید با خواندن این مقاله به سوالات مختلف خود پاسخ دهید. همچنین می‌توانید از مشاوران تک نت در مورد چگونگی استفاده از dns رایگان اطلاعات مفیدی را کسب کنید. 💥

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.