تالار مقالات بروز تکنولوژی

تکنولوژی ftth چیست ؟ |فیبر نوری ftth را بیشتر بشناسید

Ftth چیست؟  🧐 همه‌ی ما می‌دانیم که در حال حاضر کلیه‌ی سیستم‌های ارتباطاتی در جهان متحول شده است و به سوی پیشرفتگی گام برداشته است. به همین دلیل تمامی شرکت‌هایی که به ارائه خدمات ارتباطاتی به مشتریان خود می‌پردازند، امروزه با استفاده از ترفندهای گوناگون به دنبال آن هستند که ارتباطات را برای هر فردی آسان‌تر کنند و از همه مهم‌تر خودشان هم از این طریق به سود بالایی برسند. اگر از شما و کسانی که در عرصه‌های اینترنتی فعالیت زیادی دارید سوال بشود که کدام اینترنت را برای انتقال داده و دریافت داده انتخاب می‌کنید، بدون شک در حال حاضر نام اینترنت فیبر نوری را به میان می‌آورید. اینترنت فیبر نوری اینترنتی است که سرعت بسیار بالایی دارد و با استفاده از شبکه‌های گوناگون خود، می‌تواند داده‌ها را در کسری از ثانیه به مقصد ارسال کند. این اینترنت با توجه به ویژگی‌های مطلوب خود مثل سرعت بالا، هزینه‌های نگهداری و هزینه‌ی خرید کم در دل تمامی کاربران اینترنتی در سر تا سر جهان جلی گرفته است‌. به دلیل اهمیتی که این اینترنت دارد، امروزه مفاهیمی همچون مفهوم ftth چیست را برای این نوع از اینترنت‌ها تعریف می‌کنند. ما در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم با تک نت شما را با چیستی fttx آشنا کنیم و در مورد فیبر نوری و‌مزایای آن هم صحبت کنیم. پس با ما در ادامه همراه باشید. 💥

 

💡تکنولوژی fttx چیست؟

پس از این که با ftth چیست آشنایی بیشتری پیدا کردید، در زمینه‌ی استفاده از فضاهای اینترنتی بر مبنای اینترنت فیبر نوری با مفهوم دیگری به نام fttx بر می‌خوریم. زمانی که داده‌های حجیمی تولید شدند و به دنبال آن اینترنت هم پیشرفت‌های چشمگیر خود را به میان آورد، افراد نیاز به سرعت‌های بالا در انتقال داده را بیش از پیش احساس کردند. همان طور که گفتیم، خطوط مسی قدیمی چندان پاسخگوی این نیاز نبودند تا این که فیبر نوری روی کار آمد. امروزه فیبرهای نوری و اینترنت‌های نوری را به عنوان جایگزینی برای خطوط مسی در نظر گرفته‌اند که ‌نه تنها سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد بلکه هزینه‌های پایینی هم برای مخاطب و کاربر دارد. زمانی که در یک شبکه‌ی مخابراتی از فیبر نوری استفاده می‌شود، به اصطلاح fttx به وجود آمده است‌. این عبارت کوتاه شده‌ی عبارت fiber to the x است، شبکه‌های پهن باندی را در بر می‌گیرد که می‌تواند این شبکه‌ها را به هر کدام از فیبرهای نوری ارائه کند و در نهایت هم از ظرفیت‌های این نوع از اینترنت برای سهولت کاربران از استفاده از این فضا بهره ببرد. خوشبختانه در کشورمان ایران وضعیت اف تی تی ایکس در حالت مطلوبی قرار دارد چرا که ما هم همانند کشورهای دیگر همواره با تکنولوژی همگام هستیم و در زمینه‌ی اینترنتی هم از این امر غافل نشده‌ایم.

 

Ftth چیست

مقاله پیشنهادی: اینترنت فیبر نوری چیست ؟

💡معماری fttx به چه صورت است؟

حال که فهمیدیم ftth چیست، fttx چیست و این دو تکنولوژی جدید چه کارهایی را انجام می‌دهند، می‌خواهیم نگاهی به ساختار معماری و بی‌نظیر شبکه‌های اف تی تی ایکس بیندازیم. در این لینک مخابراتی دقیق سه ساختار مجزا وجود دارد. در ساختار اول که به آن پوینت تو پوینت گفته می‌شود، در مرکز مخابراتی و در نزد هر کاربر یک رشته‌ی مخابراتی تعبیه می‌شود که در آن هزینه‌های بالایی هم برای ارتباط گرفتن با شبکه‌های اجتماعی مورد نیاز است‌. این روش و این ساختار اکثر اوقات برای کاربر‌دهای مهم شرکتی به کار گرفته می‌شود اما در کاربردهای معمولی نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه چندان کارآمد هم نیست. در ساختار دوم که به پوینت تو مولتی پوینت معروف است، یک مکان خاص از طریق اینترنت فیبر نوری و ساختارهای موجود در آن با مخابرات ارتباط برقرار می‌کند. در این ساختار کاربران و مخابرات از یک دستگاه سوییچ بهره می برند که همه اطلاعات مربوط به این اینترنت‌ها در همین دستگاه سوییچ قرار داده شده است. در این روش کاربران به صورت مستقیم با مراکز اینترنتی مواجه می‌شوند و ارتباط آن‌ها در زمینه‌ی دانلود و آپلود اطلاعات هم مستلزم متصل شدن به همین سوییچ است. اگرچه این ساختار امروزه مورد توجه قرار دارد اما هزینه‌های نگهداری بالا و نیاز به تنظیمات فعال کننده از جمله معایبی هستند که ممکن است کاربر را از به کار گرفتن این ساختار در مفهوم fttx چیست ، منصرف کنند و او را به سمت ساختارهای دیگر اف تی تی ایکس سوق دهند.

نوعی ساختار دیگر وجود دارد که در نتیجه‌ی برطرف کردن دو ساختار پیشین روی کار آمده است‌. به این صورت که در این نوع از معماری از شکاف دهنده‌های نوری و پاسیو بهره گرفته می‌شود و ارتباطات کاربران با شبکه‌های مخابراتی هم از طریق همین شکاف دهنده‌ها است. این ساختار سوم در اطلاح شبکه‌ی غیر فعال غیر نوری هم نامیده می‌شود که در ادامه درمورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

Ftth چیست
ftth چیست

💡شبکه‌ی غیر فعال نوری

امروزه شبکه‌های نوری غیر فعال را در راستای ارائه خدمات اینترنت فیبر نوری و تمامی خدماتی که با مفهوم ftth چیست ارتباط دارند، مورد استفاده قرار می‌دهند. به این صورت که در این نوع از شبکه‌ها یک فیبر تک‌ محوره برای این که بتواند امکان دسترسی به فیبر نوری را برای چندین کاربر به صورت همزمان به وجود بیاورد، به خطوط نوری پیوند می‌خورد و از ترمینال‌های موجود در این خطوط برای تقسیم کردن پرتوهای فیبر نوری بین کاربران استفاده می‌‌کند. در واقع و در عبارت ساده‌تر باید بگوییم که شبکه‌ی غیر فعال فیبر نوری نوعی شبکه است که کابل کسب فیبر نوری را در جهت دسترسی بهتر کاربر به این شبکه‌ها بهینه می‌کند و در این زمینه ارتباطات اینترنتی را هم به اطلاع تمامی افراد می‌رساند. شما عزیزانی که در رابطه با شبکه‌های غیر فعال نوری که در ارتباط با fttx و ftth هستند سوالی دارید که هنوز به پاسخ آن نرسیده‌اید، می‌توانید با کارشناسان ما در تک نت تماس بگیرید و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

💡در حال حاضر مودم فیبر نوری مخابرات چگونه کار می‌کند؟

یکی از تجهیزات مدرن و پیشرفته‌ای که می‌تواند شما کاربران گرامی را به شبکه‌های اینترنتی فیبر نوری متصل کند، همین مودم فیبر نوری است. مودم فیبر نوری یا مودم ftth مودمی است که در مکان‌هایی که زیر ساخت‌های اینترنت فیبر نوری در آن قرار گرفته‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربر را از داخل خانه یا یک محیط به مخابرات نزدیک محل متصل می‌کند. این مودم‌ها انواع گوناگونی دارند و دارای پورت‌های مختلفی هم‌ هستند که راه انداختن هر کدام از این پورت‌ها برای اتصال به بخشی از اینترنت هوشمند فیبر نوری مفید است. مودم فیبر نوری ont و مودم فیبر نوری out جزو ‌مودم‌هایی هستند که برای انتقال داده از طریق سیگنال‌های نوری کاربرد دارند و از همه مهم‌تر این که در برابر اختلالات مغناطیسی که ممکن است برای شبکه‌های اینترنتی به وجود بیایند هم مقاومت زیادی دارند. این مودم‌ها حتی قابلیت این را دارند که سرعت اینترنت شما در تا ۸۰ کیلومتر در ثانیه افزایش دهند و در زمینه‌ی استفاده از فضاهای جهانی مجازی، دریچه‌های جدیدی را به روی شما باز کنند. پس اگر قصد استفاده از این مودم‌ها را دارید، ابتدا باید با مفهوم ftth چیست که بر کابل‌های شبکه‌ی اینترنت فیبر نوری دلالت دارد آشنایی کامل پیدا کنید و مزایای این شبکه‌ها را هم بدانید. پس از دریافت اطلاعات کامل می‌توانید در امور مختلف خود فیبر نپری را به کار ببندید و از پهنای باند فوق‌العاده‌ی این اینترنت هم نهایت استفاده را ببرید.

💡پهنای باند اینترنت فیبر نوری

زمانی که صحبت از مزایای اینترنت‌های فیبر نوری به میان می‌آید، افراد به پهنای باند بالای این اینترنت‌ها نسبت به هر چیز دیگری علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند. اگر با مفهوم ftth چیست به خوبی آشنا شده باشید، حتما می‌دانید که پهنای باند در این اینترنت‌ها حدود چندین برابر به کار گرفتن ۱۰۰۰ کابل مسی است که می‌تواند مسافتی بیش از صد برابر مسافتی را که کابل‌های مسی پوشش داده‌اند را پوشش دهد. به همین دلیل امروزه اکثر شرکت‌هایی که در زمینه کسب و کار دیجیتالی فعالیت دارند و یا حتی افرادی که در مصارف شخصی خود از اینترنت‌های پرسرعت استفاده می‌کنند، به سوی فیبر نوری روی آورده‌اند. فیبرهای نوری دو دسته‌ی تک حالته و چند حالته دارند که همین دسته‌ها امکان از دست رفتن سیگنال اینترنت را در این فیبرها کاهش می‌دهد و در فواصل طولانی هم افت کمی را برای اینترنت به وجود می‌آورند. این مزایا همه و همه به دلیل پهنای باند بالای این نوع از اینترنت‌ها روی کار آمده‌اند. اگر بخواهیم عددی را برای بیان کردن این پهنای باند در نظر بگیریم، باید بگوییم که عدد بی‌نهایت بهترین انتخاب برای نشان دادن میزان پهنای باند فیبر نوری به شمار می‌آید. از سوی دیگر، کابل‌هایی که برای فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند وزن سبکی دارند و داده‌ها را در فواصل بسیار دور هم به خوبی انتقال می‌دهند. پس اگر به دنبال این هستید که بدانید ftth فیبر نوری به چه صورت است، نمی‌توان عدد خاصی را برای بیان این مقدار در نظر گرفت.

Ftth چیست
ftth چیست

💡سرعت فیبر نوری به چه صورت است؟

امروزه برای این که فیبرهای نوری را در  شبکه‌های اینترنتی به کار ببندند، از کابل‌های مختلفی در انواع گوناگون استفاده می‌کنند که سرعت هر فیبر نوری به همان کابلی بستگی دارد که در ساختار آن به کار گرفته شده است. در اصل بر اساس میزان و متراژ کابل، نوع کابل، سایز کابل و شبکه‌ی پهن کابل است که سرعت یک ‌فیبر نوری مشخص می‌شود. این نوع از فیبرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شبکه‌ی هم رسانی گسترده‌ای را تحت پوشش خود قرار می‌دهند و از این طریق می‌توانند در کسری از ثانیه حجم بالایی از اطلاعات را دانلود کرده و یا آن‌ها را آپلود نمایند. این در حالی صورت می‌گیرد که اطلاعات مذکور در نهایت امنیت منتقل می‌شوند و افت سیگنال و امواج مغناطیسی هم نمی‌توانند در کاهش یا افزایش سرعت انتقال این داده‌ها نقشی داشته باشند. بنابراین اگر به دنبال پرسرعت‌ترین اینترنت‌ها هستید، فیبر نوری که نسل جدید و پیشرفته ی اینترنت است، مناسب‌ترین انتخاب برای شما به شمار می‌آید.

💡مزایای استفاده کردن از ftth چیست؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید چرا از ftth چیست و مشتقات آن به صورت گسترده در زمینه‌ی اینترنت استفاده می‌شود اما زمانی که با مزایای فنی، اقتصادی و اجتماعی این مفهوم و مشتقات آن آشنایی بیشتری پیدا کنید، به خوبی به این درک می‌رسید که استفاده از اف تی تی اچ یکی از ملزومات فضای اینترنتی است‌. مهم‌ترین مزایایی که این مفهوم دارد عبارتند از:

  • کسب و‌کارهای جدیدی که فعالیت خود را بر مدار استفاده از فناوری چیده‌اند، می‌توانند به خوبی از این ساختار استفاده کنند.
  • یکی از مزایای ftth این است که با هزینه‌های کم در محیط‌های اداری و تجاری نگهداری می‌شود و می‌تواند دسترسی به اینترنت را برای کاربران هر محیطی به وجود بیاورد.
  • برای استفاده از اف تی تی اچ دیگر نیاز نیست که شما سرمایه گذاری‌هایی نظیر خرید سیم و داکت‌های مربوطه را متحمل شوید بلکه می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن از این اینترنت‌ها استفاده کرده و از سپری کردن وقت در فضای مجازی لذت بالایی را به دست بیاورید.
  • اگر به دنبال این هستید که از نظر فنی سطح دانش کارکنان خود را افزایش دهید، باید از ftth استفاده کنید.
  • اینترنت‌های مبتنی بر مفهوم ftth چیست نه تنها قابلیت این را دارند که سطح فرهنگ عمومی جامعه را بیشتر و بیشتر کنند بلکه می‌توانند میزان بیشتری از تکنولوژی‌های رایج در جهان را نیز به افراد یک جامعه بشناسانند و از این طریق هم در پیشرفت تکنولوژی‌های یک جامعه مؤثر باشند.
  • نویز پایین هم از جمله مزایای اف تی تی اچ به شمار می‌آید. استفاده از کابل‌های قدیمی سر و صدای زیادی دارد و انتقال داده‌ها هم از این طریق کمی دشوار است اما شبکه‌های ftth و زیر ساخت‌های آن هیچ سر و صدایی ندارند و کاربری اسان و بدون دردسری را هم به هر کاربر می‌دهند.
  • کیفیت بالا و سرعت انتقال سیگنال فوق‌العاده هم از جمله مزایای این‌ نوع از اینترنت‌ها هستند.

💡وضعیت کلی اینترنت فیبر نوری ایران

در چند سال ابتدایی ظهور این نوع از تکنولوژی‌ها در ایالات متحده و کشورهای فوق پیشرفته، ایران ما از فیبر نوری و زیر ساخت‌های آن بهره‌مند نشده بود اما پس از این که اطلاعات لازم در مورد زیر ساخت‌های مربوط به ftth  چیست افزایش پیدا کرد و افراد متوجه شدند که چیستی اف تی تی اچ و زیر ساخت‌های فیبر نوری تا چه میزان می‌تواند در انجام امور مختلف شخصی، کاری و اجتماعی نقش داشته باشد، کم کم کابل‌های نوری را هم در ایران پیشرفته کردند و آن‌ها را به جای کابل‌های قدیمی کم سرعت به کار گرفتند. این است که شما امروزه در بیشتر شهرها می‌توانید از اینترنت فیبر نوری ایران استفاده کنید و فرآیندهای خود در زمینه‌ی جستجو در فضای مجازی را هم با استفاده از این اینترنت‌های پیشرفته ساماندهی کنید. ناگفته نماند که ما در تک نت انواع مودم‌های فیبر نوری و مودم‌هایی که با مفاهیم مربوط به فیبر نوری پیوند دارند را با قیمتی ارزان به شما می‌فروشیم. علاوه بر این، امکان دسترسی به اینترنت‌های پرسرعت را نیز برای شما عزیزان فراهم می‌آوریم. پس همین حالا با کارشناسان ما جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش تماس بگیرید و از این اینترنت‌های فوق پیشرفته بهره ببرید.

💡سرویس‌های قابل ارائه بر بستر فیبر نوری

اینترنت فوق پرسرعت فیبر نوری که بر مدار کابل‌های نوری فعالیت خود را سامان داده است، می‌تواند سرویس‌های مختلفی را به صورت همزمان برای کاربرانی که تحت پوشش دهی یک منطقه‌ی خاص قرار دارند، به وجود بیاورد.  برخی از اصلی‌ترین این سرویس‌ها عبارتند از:

  1. استفاده از این اینترنت‌های پرسرعت برای دانلود فیلم‌هایی که حجم بالایی دارند در کوتاهترین زمان ممکن
  2. استفاده از شبکه‌های اینترنتی به خصوص سیستم‌های ا تی تی بدون این که وقفه‌ای در سیگنال‌های این اینترنت به وجود بیاید.
  3. کاربرد این اینترنت‌ها در بانکداری و امور مربوط به حسابداری
  4. استفاده از اینترنت فیبر نوری در زمینه‌ی انجام بازی‌های آنلاین و کسب درآمد از بازی‌های این چنینی
  5. شرکت در کنفرانس‌های پر اهمیت و ایجاد تماس‌های تلفنی و تصویری بر پایه ی زیر ساخت‌های فیبر نوری
  6. مشاهده و کنترل دوربین‌های مدار بسته از فواصل بسیار دور
  7. مشاهده آرشیوهای تلویزیونی و برنامه‌های پر اهمیت با استفاده از این اینترنت‌‌ها

💡شهری هوشمند با فیبر نوری

حال دیگر همه‌ی ما متوجه شدیم که زیر ساخت‌های ftth و زیر ساخت‌های fttx تا چه حد در گسترش کسب و ‌کارها و بهبود زندگی در شهرهای مختلف مؤثر هستند. امروزه برای این که هر شهری پیشرفته بودن خود را به رخ رقیبانش بکشاند، به دنبال پیاده کردن ابعاد جدید و هوشمندی از شبکه‌های اینترنتی است. شهرهای بزرگ به دلیل این که بتوانند با چالش‌های موجود در زندگی اجتماعی انسان‌ها مقابله کنند، از اینترنت فیبر نوری بهره می‌گیرند چرا که این اینترنت نه تنها می‌تواند میزان هوشمند بودن یک شهر را از صفر به صد برساند بلکه در انجام کلیه‌ی امور اینترنتی هم سرعت بی‌نظیری را حاکم می‌کند و از این طریق در وقت و هزینه‌های ساکنین یک شهر هم تا حد زیادی صرفه جویی می‌نماید. در عین حال که استفاده از این اینترنت و مودم فیبر نوری و وسیله‌های این چنینی هم‌ هزینه‌های کمی دارد. به همین دلیل امروزه یکی از ملاک‌های شناخت شهر هوشمند، بهره‌مندی از اینترنت فیبر نوری است. با توجه به این که فیبر نوری ظرفیت بالایی دارد و سرویس‌های مخابراتی از جمله تماس با دیگران هم تحت تاثیر فیبر نوری قرار گرفته‌اند، تمامی شهرهای کشور ما ایران هم به سوی پیشرفته شدن گام برداشته‌اند و در تلاش هستند که زیر ساخت‌های این نوع از اینترنت را در جای جای ایران به وجود بیاورند.

 

ftth  چیست
ftth چیست

💡سخن پایانی

ما در مطالب فوق در مورد این که ftth  چیست و چه زیر ساخت‌هایی دارد با شما صحبت کردیم و فیبر نوری را هم تا حد زیادی برایتان معرفی نمودیم. سرعت فیبر نوری بر اساس پهنای باندی که این فیبر دارد، متغیر است. اگر مطالب مربوط به پهنای باند را به دقت خوانده باشید، دیگر تا کنون می‌دانید که فیبر نوری چگونه می‌تواند در زندگی افراد رخنه کند و فعالیت‌های کاری و شخصی و اداری و اجتماعی و …. را با تکنولوژی‌های پیشرفته و پرسرعت همگام سازد. در حال حاضر برای این که شهرهای مختلف را از نظر اینترنتی گسترش دهند و دریچه‌ی جدیدی را هم به روی تکنولوژی‌های موجود در محیط‌های مختلف باز کنند، رقابت شدیدی بر سر استفاده کردن از این فیبرهای نوری وجود دارد. در هر حال شما ابتدا باید مودم‌های مربوطه را تهیه کنید و سپس با به وجود آوردن زیر ساخت‌های فیبر نوری، اقدام به استفاده از اینترنت‌های پرسرعت نسل جدید کنید. اینترنت‌هایی که هزینه‌های کمی دارند، داده‌ها را در مسری از ثانیه و در حجم بالا منتقل می‌کنند، سرعت آپلود خوبی دارند و از همه مهم‌تر می‌توانند برای هر کاربری کارآمد باشند. 💥

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.