تالار مقالات بروز تکنولوژی

nas چیست؟ | 10 نکته مهم که باید در مورد nas بدانید

این که nas چیست و چه کاربردی دارد، ممکن است سوال شما هم باشد. ذخیره سازهای شبکه ‌جزو آن دسته از تجهیزاتی هستند که همواره برای ذخیره اطلاعات به کار گرفته می‌شوند.‌ اگر شما هم ‌جزو افرادی هستید که می‌خواهید بدانید بهترین ذخیره ساز شبکه چیست با ما همراه باشید؛ چرا که قصد داریم 10 نکته بسیار مهم در رابطه با ذخیره ساز nas را برای شما بیان کنیم. با تک نت همراه باشید.

اهمیت استفاده از ذخیره ساز nas چیست؟

همه‌ ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که شبکه‌های اینترنتی و کامپیوتری در آن همواره پیشرفت می‌کنند. زمانی که لازم باشد اطلاعات را بر روی سخت افزارهای پیشرفته ذخیره کنیم، به دستگاه‌هایی خاص نیاز پیدا خواهیم کرد. این دستگاه‌ها که به شبکه متصل می‌شوند، nas نام دارند.‌ از سال‌ها پیش تا کنون از هارد به عنوان بهترین ذخیره ساز شبکه استفاده می‌شد، اما هارد چندان قابل اعتماد نبود. به همین دلیل امروزه افراد nas را انتخابی مناسب برای ذخیره کردن اطلاعات می‌دانند.

در تک نت بخوانید: مرکز تماس سیسکو چیست؟

ذخیره ساز nas چیست؟

کمی پیش نگهداری کردن از حجم مشخصی از اطلاعات به کمک هارد و … امکان پذیر بود؛ اما مسئله‌ای که وجود داشت این بود که خیلی از ارگان‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها به فضاهای ذخیره سازی بیشتری نیاز داشتند. این بود که بحث nas چیست مطرح شد و پس از آن ذخیره ساز تحت شبکه روی کار آمد. عبارت nas  مخفف عبارت Network Attached Storage است. در واقع nas نام دستگاهی است که ذخیره کردن اطلاعات هنگفت را بر عهده دارد. این دستگاه از چندین هارد با ظرفیت ذخیره سازی بالا تشکیل شده است و افراد را قادر می‌سازد که ‌حجم بالایی از اطلاعات را در یک سخت افزار ذخیره سازی کنند. جالب است بدانید که این دستگاه بدون نیاز به تجهیزات اضافی همچون کیبورد و موس می‌تواند عمل کند. ناگفته نماند که کاربران با استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی nas می‌توانند در بستر مرورگرها آن را پیکر بندی کنند.

10 نکته مهم در مورد nas

پس از این که دانستیم هارد nas چیست، می‌خواهیم با نکاتی که ‌ممکن است در خرید بهتر این دستگاه به شما کمک کنند هم آشنایی پیدا کنیم. برخی از این نکات در ادامه ذکر شده‌اند.

nas چیست

1.   کارایی و توان خروجی

به هنگام خرید nas storage باید به کارایی این دستگاه و میزان توان خروجی آن توجه داشته باشید. از نظر کارایی، دستگاه‌های ذخیره ساز تحت شبکه را به سه دسته مختلف خانگی، رده میانی و سازمانی تقسیم بندی می‌کنند. در محیط‌های سازمانی به دلیل این که ذخیره کردن اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار است، از استوریج‌هایی با پردازنده ۴ هسته‌ای استفاده می‌شود‌.

به هر میزان که سرعت استوریج‌ها کاهش پیدا کند، قدرت سخت افزار نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین لازم است که سرعت nas‌های سازمانی بسیار بالا باشد. اگر قرار است از استوریج‌ها به عنوان هاست برای شبکه‌های مجازی استفاده نمایید، بهتر است پردازنده هسته‌ای آن را بیشتر در نظر بگیرید؛ چرا که به هر میزان که این پردازنده بیشتر باشد، کارایی هاست بهتر خواهد بود. در ضمن برای کاربرد خانگی nas لازم است که از ذخیره سازهای تک هسته‌ای استفاده شود.

در تک نت بخوانید: لیست 16 تایی از بهترین ترفندهای افزایش سرعت اینترنت اندروید

2.   تعداد افرادی که همزمان به nas وصل می‌شوند.

سرعت پاسخگویی و سرعت انتقال اطلاعات در دستگاه nas تا حد زیادی به تعداد کاربرانی که به این شبکه وصل شده‌اند، بستگی دارد. بنابراین پس از این که دانستید nas چیست و قصد خرید این دستگاه را داشتید، باید ابتدا تعداد کاربران را مشخص کنید. اگر مطمئن هستید که تعداد افرادی که قرار است از این ذخیره ساز استفاده ‌کنند، از ده نفر کمتر هستند، باید Home/SOHO را خریداری کنید. اگر از استوریج تنها برای بک آپ کردن فایل‌های خود استفاده می‌کنید، ARM CPU برایتان مناسب است.

همچنین اگر قرار است به عنوان سرورهای مالتی مدیا از استوریج بهره ببرید، لازم است که استوریجی با CPU Level بالاتر (Intel Based) را انتخاب کنید. اگر می‌د‌انید که قرار است ده‌ها یا صدها کاربر سازمانی به این ذخیره ساز متصل شوند، باید از استوریج‌های سازمانی که پردازشگرهای بهتری دارند و سرعت و‌ کارایی آن‌‌ها بهتر است، استفاده شود.

3.   میزان ظرفیت استوریج

برای خرید NAS storage باید به میزان ظرفیت مد نظر توجه داشته باشید.‌ اصولا فایل‌هایی که در یک سخت افزار ذخیره می‌شوند، چهار نوع ‌مختلف دارند. فایل‌های ویدیویی، فایل‌های متنی، تصاویر و ‌موزیک‌ها هستند که باید در ذخیره ساز تحت شبکه ذخیره شوند. برای تعیین میزان ظرفیتی که یک nas دارد باید ابتدا حجم این فایل‌ها را مشخص کنید. سپس بهترین استوریجی که می‌تواند نیاز شما را برطرف کند را خریداری نمایید.

4.   تعداد هارد درایوها

همانطور که می‌دانید از انواع هارد در ساختار nas استفاده می‌شود‌، اما ممکن است تعداد هاردهایی که بر روی استوریج قرار دارند، همیشه به کار نیایند. افزایش تعداد هاردها نیز باعث افزایش هزینه‌های خرید استوریج خواهد شد. تنها کسب و ‌کارهایی که همواره با بک‌آپ و اطلاعات مختلف سر و‌ کار دارند، باید استوریجی با درایوهای بالا را خریداری کنند. لازم به ذکر است که برای استفاده خانگی نیازی به خرید استوریج‌های درایو بالا نیست.

5.   داشتن ذخیره ساز ابری

از دیگر نکاتی که به هنگام خرید انواع nas باید به آن توجه کنید، این است که فضای ابری nas چقدر است. در کنار فضای ذخیره سازی اصلی، یک فضای ابری هم‌ وجود دارد.‌ زمانی که این فضا فعال شود، می‌توان از آن برای برقراری ارتباطات محلی و تبادل اطلاعات استفاده کرد.

6.   توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد nas

به نظر شما ویژگی‌های منحصر به فرد nas چیست؟ آیا این ویژگی‌ها در هنگام خرید nas باید مورد توجه قرار بگیرند؟ برخی از کسب و ‌کارها به نوعی کارت حافظه و دستگاه ذخیره سازی نیاز دارند تا به اینترنت وایرلس وصل شود. برخی از کسب و کارها نیز خواهان افزایش سرعت استوریج هستند. معمولا کارت‌های حافظه خانگی و کارت‌های رده میانی این ویژگی را ندارند. بنابراین لازم است که ابتدا بدانید که ویژگی‌های منحصر به فرد nas چیست، سپس آن را خریداری کنید.

nas چیست

7.   استفاده از فناوری‌های مختلف

به هنگام خرید دستگاه nas لازم است که به فناوری‌های آن نیز توجه بشود. راه اندازی nas خانگی رده میانی و سازمانی تنها با استفاده از فناوری‌های مخصوص این دستگاه ذخیره سازی امکان پذیر است. برخی از استوریج‌ها از فناوری‌های پیشرفته امنیتی برخوردار شده‌اند. برخی دیگر نیز برای این که بتوانند از اطلاعات مختلف محافظت کنند، به چند اپلیکیشن وصل می‌شوند و از فناوری‌های مختلف استفاده می‌کنند. بنابراین به هنگام خرید این دستگاه باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا از راه دور می‌توان استوریج را مدیریت کرد؟
  • آیا می‌توان به راحتی به اطلاعات این کارت حافظه دست یافت؟
  • آیا استوریج از تکنولوژی rade پشتیبانی می‌کند؟

8.   قابلیت دسترسی از راه دور

علاوه بر نکات ذکر شده که به هنگام خرید nas باید به آن‌ها توجه داشته باشید، باید به ویژگی دسترسی از راه دور به این دستگاه‌ها نیز توجه داشته باشید. این ذخیره ساز قابلیت آن را دارد که از اینترنت‌های بی سیم مانند اینترنت tdlte استفاده کند. بنابراین اگر در سازمان، منزل یا محیط کار حضور هم نداشته باشید، با اتصال به اینترنت پرسرعت می‌توانید به اطلاعات nas دسترسی پیدا کنید. پس از این که دانستید اطلاعات nas چیست، می‌توانید به کمک اینترنت آن‌ها را منتقل نمایید. این ویژگی باعث شده است که تمامی نگرانی کسب و کارها از بین برود.

nas چیست

9.   امنیت حافظه تحت شبکه

ممکن است شما همواره نگران فایل‌های خود باشید. همه ما می‌دانیم که امنیت هارد بسیار کم است و امکان این که فیلم و عکس و فایل‌های مختلف به یکباره از آن حذف شود، وجود دارد. بنابراین باید کارت حافظه‌ای را خریداری کنید که از داده‌ها در برابر حذف شدن محافظت کند. افزون بر آن؛ امنیت این اطلاعات و داده‌ها که در دستگاه nas ذخیره می‌شوند بسیار بیشتر است. به گونه‌ای که هیچ تهدید خارجی نمی‌تواند باعث شود که اطلاعات موجود در nas تهدید شوند. شما می‌توانید این فضای ذخیره سازی را کد گذاری کنید.

در تک نت بخوانید: سیستم تلفنی ویپ چیست؟

10.   درگاه مورد نیاز

شاید بپرسید که درگاه nas چیست؟ درگاه‌هایی که بر روی دستگاه ‌nas قرار دارند، درگاه‌هایی هستند که امکان اتصالات کابلی را فراهم می‌کنند. برای انتخاب درگاه این دستگاه باید چند نکته مهم را مد نظر قرار دهید:

  • برای دستگاه‌های خانگی باید از یک درگاه RJ45 یک گیگابایتی و چند درگاه یو اس بی کمک بگیرید.
  • سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های بزرگی که مدام در حال ذخیره کردن اطلاعات هستند، باید چند درگاه RJ45، چند درگاه SFP+ ده گیگابایتی، چند درگاه USB 2.0 و USB 3.0 را به کار بگیرند. همچنین لازم است که دستگاه nas مخصوص این سازمان‌ها، دارای درگاه‌های eSATA هم باشد.
  • برخی از کسب و‌کارهای خاصی که ذخیره ساز تحت شبکه را خریداری می‌کنند و نیاز دارند که استوریج را به دستگاه‌های mac وصل کنند، باید از درگاه‌های USB-C و یا Thunderbolt بهره ببرند.

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد این که Nas server چیست با شما صحبت کردیم. امروزه به دلیل این که برخی از ارگان‌ها باید به حجم کلانی از اطلاعات دسترسی داشته باشند، نمی‌توانند از رم یا هارد استفاده کنند. این شد که nas روی کار آمد. حال خیلی از افراد نمی‌دانند nas چیست یا چه‌ کاربردی دارد و به همین دلیل در این مطلب nas معرفی شد و راهنمای خرید آن نیز برایتان ذکر شد.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.