تالار مقالات بروز تکنولوژی

11 تفاوت مهم تلفن ویپ و ptsn چیست؟ کدام برای بیزنس شما مناسبتر است؟

آیا می‌خواهید بدانید که PSTN چیست؟ آیا با تفاوت ویپ و pstn آشنایی دارید؟ در گذشته که تلفن‌های همراه شخصی در دسترس همه افراد نبود، از سیستم‌هایی ارتباطی استفاده می‌شد که بتوانند تماس‌های تلفنی را برقرار سازند. این سیستم‌ها همان پی اس تی ان‌ها هستند که بر پایه خطوط آنالوگ عمل می‌کنند. اگرچه تکنولوژی‌های نوینی در عرصه ارتباطات حاکم شده‌اند اما امروزه نیز نیاز به این سیستم‌ها احساس می‌شود. بسیاری از سازمان‌هایی که به فکر ارتقا دادن کسب و کار خود هستند، از pstn استفاده می‌کنند.‌ حال اگر شما نیز کسب و کاری را راه اندازی کرده‌اید و می‌خواهید ارتباطات خود را بهبود ببخشید، اول از همه باید بدانید که PSTN چیست. سپس آن را در زیر ساخت‌های سازمانی خود به کار بندید.

PSTN چیست؟

شبکه ارتباطی PSTN یک مجموعه جهانی برای ارتباطات به شمار می‌آید که وظیفه آن برقرار ساختن زیر ساخت‌های ارتباطی تلفنی است. این شبکه‌ها از ماهواره‌های ارتباطی، کابل‌های فیبر نوری، خطوط تلفن و انتقال مایکروویو تشکیل شده‌اند. در مواقعی هم PSTN را متشکل از کابل‌های دو یا و کابل‌های cellular می‌دانند.

در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، این که PSTN چیست اهمیت زیادی دارد. چرا که این شبکه می‌تواند یک راهکار کاملا کاربردی برای برقراری ارتباطات صوتی با سر تا سر جهان باشد. البته نباید به این اشتباه افتاد که این شبکه تنها راه حل برای برقراری ارتباطات است. در حال حاضر افزونه‌های زیادی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان ارتباطات صوتی را برقرار کرد. در گذشته کاربرانی که می‌خواستند به صورت گروهی با یکدیگر صحبت کنند، امکانات و زیر ساخت‌های لازم را نداشتند. پس از این که تماس‌های صوتی به سمت دیجیتالی شدن رفت، تمامی مشکلات این چنینی نیز از بین رفتند.

pstn چیست

در تک نت بخوانید: pbx چیست | چه فوایدی برای سازمان دارد

مخفف PSTN چیست؟

سرویس‌های pstn از خطوط مسی و کابل‌های مختلف استفاده می‌کنند تا بتوانند ترافیک صوتی را در اختیار افراد قرار دهند. در اینجا سوال پیش می‌آید که PSTN مخفف چیست.  Pstn  مخفف Public Switched Telephone Network است. در واقع این مفهوم pstn را نوعی شبکه تلفن سوئیچی عمومی می‌دانند که به صورت گسترده در سازمان‌های بزرگ و کوچک کاربرد دارد. برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ بود که این تکنولوژی وارد عرصه ارتباطات شد و پس از آن رشد و توسعه ‌پیدا کرد. تا جایی که هم اکنون پیشرفته‌ترین حالت pstn در اختیار کاربران قرار گرفته است. این شبکه که به عنوان قدیمی‌ترین زیر ساخت تلفنی جهان نیز شناخته شده است، امکانات و قابلیت‌های زیادی از جمله برقراری ارتباط بین چند کاربر را فراهم می‌کند‌.

تفاوت ISDN و PSTN

PSTN مخفف Public Switched Telephone Network و به معنای شبکه سوئیچی عمومی تلفن است. ISDN مخفف کلمه Integrated Services Digital  و به معنای شبکه سرویس‌های هماهنگ دیجیتال است. برای این که به خوبی در محیط‌های مختلف ISDN و PSTN را به کار ببندید، لازم است که در گام اول بدانید تفاوت ISDN و PSTN چیست. در ادامه در مورد این تفاوت‌ها صحبت خواهیم کرد:

1.      تفاوت در تعداد سرویس‌های ارائه شده:

یکی از تفاوت‌هایی که تکنولوژی pstn با isdn دارد، در تعداد سرویس‌هایی است که ارائه می‌شوند.  ISDN از سه سرویس مختلف برخوردار شده است که با استفاده از آن‌ها کاربر می‌تواند در آن فکس بزند، داده و ویدیو را انتقال دهد و به برقراری تماس تلفنی با سایرین بپردازد. این در حالی است که سرویس PSTN چنین نیست و نمی‌تواند به طور همزمان هر سه کار را انجام دهد. بلکه در یک تایم واحد شما تنها قادر خواهید بود که یکی از این کارها را به انجام برسانید.

pstn چیست

2.      تفاوت در برقراری امکانات کلیدی:

وجود یا عدم وجود برخی از امکانات کلیدی نیز باعث ایجاد تفاوت بین ISDN و PSTN شده است. در خطوط ISDN تکنولوژی‌هایی به کار گفته شده‌اند که قادر به هماهنگ کردن صدا و داده هستند. یعنی با استفاده از این خطوط می‌توانید ارتباطات یکپارچه‌ای را برقرار کنید. در خطوط قدیمی یا همان خطوط PSTN اما چنین نبود.‌ در این خطوط صدا و تصویر با هم پشتیبانی نمی‌شدند و یا به صورت جداگانه پشتیبانی می‌شدند. پس کاربر نمی‌توانست داده و صدا را به طور همزمان دریافت کند و این باعث ایجاد اختلال در برقراری ارتباطات می‌شد.

3.      تفاوت در میزان سرعت:

اگر می‌خواهید به طور کامل بدانید که تفاوت ISDN و PSTN چیست، باید نگاهی هم به میزان سرعت این دو بیندازید. با برقراری ارتباطات در زیر ساخت‌های ISDN می‌توانید سرعت بیشتری را دریافت کنید. برای آن دسته از بیزنس‌هایی که سرعت ارتباطات برایشان اهمیت زیادی دارد، این نکته بسیار مهم است. در PSTN سرعت شماره گیری و برقراری ارتباطات کمی کمتر است.

4.      تفاوت در کاربرد:

باید بدانید که کاربرد PSTN چیست، کاربرد ISDN چیست و سپس آن‌ها را با هم مقایسه کنید. در مجموع از خطوط PSTN در ارتباطات سازمانی به خصوص اتصال به adsl استفاده می‌شود. در واقع خط تلفن اینترنتی و ویپ تا حد زیادی به عملکرد PSTN وابسته است. اما کاربرد ISDN محدودتر است. توجه داشته باشید که به کمک ISDN شما قادر خواهید بود که یک ارتباط با ده‌ها خط دیگر به اشتراک بگذارید. اما به صورت همزمان نمی‌توان در PSTN این قابلیت را دید. همین امر باعث برتری ISDN شده و کاربرد آن را افزایش داده است. خطوط ISDN به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت زیر ساخت‌های شبکه‌های سوئیچینگ مخابراتی در انتقال اطلاعات دیجیتال کاربرد دارند.

توجه داشته باشید که کاربردهای PSTN معمولا خاصه شرکت‌ها و سازمان‌های کوچکی است که به تازگی پا در عرصه تجارت گذاشته‌اند. اما کاربردهای ISDN فراتر از این حرف‌ها است. این تکنولوژی معمولا در سازمان‌های بزرگ با سیستم ادراری پیچیده مورد استقاده قرار می‌گیرد.

pstn چیست

در تک نت بخوانید: آی پی فون چیست و چگونه کار میکند؟

5.      تفاوت در ساختار:

مهم‌ترین تفاوتی که بین PSTN و ISDN دیده می‌شود، تفاوت در ساختار آن‌ها است. به دلیل این که شبکه PSTN قدیمی‌ترین شبکه تلفنی است، ساختار قدیمی و آنالوگ دارد. اما ISDN یک تکنولوژی نسبتا جدید است. به همین دلیل از ساختارهای دیجیتالی برخوردار شده است.

6.      تفاوت در کیفیت صدا:

شاید مهم‌ترین عاملی که باعث ایجاد تفاوت بین PSTN و ISDN شده است، کیفیت صدای این دو باشد. سرویس‌های ISDN نه تنها از نظر سرعت انتقال صدا بلکه در زمینه کیفیت انتقال صدا نیز به خوبی عمل می‌کنند. یکی از محدودیت‌هایی که برای PSTN در نظر گرفته شده است، عدم توانایی در استفاده بهینه از پهنای باند است. این باعث سلب اعتبار از شبکه تلفنی PSTN شده است. در حالی که ISDN با استفاده از پهنای باند می‌تواند اطلاعات و داده‌ها را به سرعت منتقل کند و بر کیفیت مکالمات و ارتباطات بیفزاید.

یازده  تفاوت مهم تلفن ویپ و ptsn چیست؟

ویژگیvoip 

PSTN

نوع اتصالاتصال IP از طریق اینترنت یا سرویس wan خصوصیخطوط تلفن اختصاصی یا دسترسی از طریق SIP trunking یا PRI
پهنای باند مورد نیازبه صورت کلی یک خط ویپ به 100 کیلوبایت پهنای باند نیاز دارد اما میزان تعداد تماس های همزمان و کدک پهنای باند مورد نظر را مشخص می کندبرای یک پیوند به صورت کلی از 64 کیلوبایت در هر ثانیه پشتیبانی می کند.
قیمت گذاریقیمت گذاری ویپ به صورت ماهانه و یا سالانه ارائه می شود و خدماتی مانند تماس نامحدود محلی, تماس از راه دور و حتی در نسخه های پیشرفته تماس های بین المللی را نیز پشتیبانی می کندقیمت گذاری به صورت ماهانه انجام می شود و بسته به میزان قیمت خدمات متنوع تری را ارائه می دهند.
مقیاس پذیریبرای افزودن خطوط اضافی تر به بروز رسانی پهنای باند و نرم افزار نیاز داردبرای ایجاد خطوط اضافی باید سخت افزار زیادی را تهیه کرد و بسیار پرهزینه است.
افزونه های راه دوربه عنوان یک ویژگی استاندارد دارد.برای استفاده از این ویژگی به خطوط اختصاصی نیاز است.
انتظار تماسبه عنوان ویژگی استاندارد دارای ویژگی انتظار تماس است.به عنوان ویژگی استاندارد در نظر گرفته می شود اما گاهی هزینه اضافی برای این ویژگی در نظر گرفته می شود.
انتقال تماسدارای انتقال تماس به صورت استاندارد است.دارای انتقال تماس به صورت استاندارد است اما گاهی برای این خدمات هزینه اضافی دریافت می شود.
فکسفکس را به وسیله ip ارائه می دهند. همچنین خطوط فکس را با روش آنالوگ به اینترنت متصل می کنند.از فکس از طریق یک خط اختصاصی پشتیبانی می‌کند

 

 

تلفن ویپ یا pstn؟

حال که دانستیم تفاوت ویپ و PSTN چیست، می‌خواهیم بدانیم که کدام یک از این تکنولوژی‌ها بهتر می‌توانند نیازهای یک کسب و کار خاص را برطرف کنند. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در یک ‌محیط، قادر به استفاده از خدمات تلفنی نباشید. ‌چرا که زیر ساخت‌های آنالوگ برای برقراری ارتباطات در آن محیط قرار نگرفته است. در اینجا اگر تلفن ویپ را انتخاب کرده باشید، می‌توانید تا حدودی از امکانات تلفنی برخوردار شوید. افراد امروزه ویپ را جایگزینی بسیار مناسب برای پورت PSTN می‌دانند. دلیل آن واضح است. ویپ مبتنی بر اینترنت پر سرعت امکانات و ویژگی‌هایی دارد که خطوط تلفن قدیمی از آن‌ها بی بهره مانده‌اند.

ویپ با زیر ساخت‌های ارزان‌تری قابل دسترسی است و قابلیت جا به جایی دارد. این سرویس محدودیت‌های سرویس‌های آنالوگ را از بین برده و امنیت زیادی هم دارد. علاوه بر تمامی این‌ها، همه سازمان‌های بزرگ و کوچک با صرف هزینه‌هایی نسبتا پایین می‌توانند به راحتی ویپ را پیاده سازی کرده و از آن استفاده نمایند. همه این‌ها نشانگر آن است که ویپ می‌تواند به جای PSTN مورد استفاده قرار بگیرد. البته هنوز که هنوز است، خیلی از افراد به دنبال این هستند که بدانند PSTN چیست و سپس از آن استفاده کنند. تصمیم گیری در این زمینه به عهده خود کاربر است. اگر سردرگم هستید که کدام را انتخاب کنید، با ما در تک نت در ارتباط باشید تا از مشاوره‌های کارشناسان ما استفاده کنید.

pstn چیست

نتیجه گیری

ما در این مطلب در مورد این که PSTN چیست با شما صحبت کردیم. PSTN را قدیمی‌ترین خط تلفنی می‌دانند که امروزه هم توانسته است نیاز بسیاری از کاربران سازمانی را برطرف کند. این تکنولوژی که بر خط تلفن آنالوگ تکیه دارد، نوعی تکنولوژی است که صدا را به صورت عمومی انتقال می‌دهد. پس از تعریف PSTN، در مورد تفاوت‌هایی که PSTN با ISDN دارد صحبت کردیم. ما برای شما شرح دادیم که ISDN چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در بخش آخر نیز تفاوت‌های ویپ با PSTN را بیان کردیم. حال این که کدام تکنولوژی انتخاب شده و مورد استفاده قرار بگیرد، به خود کاربر بستگی دارد. اگر می‌خواهید ارتباطات یکپارچه و پر سرعت سازمانی را برقرار سازید، پیشنهاد می‌کنیم از سیستم تلفن ویپ بهره مند شوید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.