تالار مقالات بروز تکنولوژی

گواهینامه ssl چیست و چه کاربردی دارد| مجوز ssl چیست؟

SSL چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر به آدرس سایت‌های موجود در اینترنت دقت کرده باشید برخی از آنها با HTTP و برخی دیگر با HTTPS شروع می‌شوند! این S اضافی چه امکاناتی به سایت اضافه می‌کند؟ در حقیقت این S اضافی نشان دهنده این موضوع است که سایت امن و رمزگذاری شده است و دیتاهایی که بین سایت و مروگر شما رد و بدل می‌شود، در هیچ جایی منتشر نمی‌شود! در ادامه ما قصد داریم به سیر تا پیاز SSL بپردازیم و اگر شما نیز به این موضوع علاقه مند هستید، حتما تا پایان ما تک نت همراه باشید.

بلاگ پیشنهادی: فرق پروتکل https و http چیست؟|انواع پیکر بندی‌های http

SSL چیست؟

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که گواهی نامه SSL چیست؟ به زبان ساده SSL از مخفف کلمه لاتین Secure Sockets Layer در برگرفته شده است که به معنای پروتکل امنیت اینترنتی بر اساس رمزگذاری است. این گواهینامه جهت ایجاد و حفظ حریم خصوصی، احراز هویت و یکپارچگی اطلاعات در سال 1995 برای اولین بار توسط Netscape ایجاد شده است. گواهی نامه SSL باعث می‌شود که بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده رمز گذاری شود تا اطلاعاتی که بین این دو سیستم مبادله می شود، در امنیت باقی بماند و از هک آن توسط دیگران جلوگیری کند. این اطلاعاتی که توسط اس اس ال محافظت می‌شود، شامل شماره‌های کارت اعتباری، رمز عبور و نام کاربری ورود به حساب کاربری، اطلاعات ملی، نام و حتی آدرس نیز می‌شود.

بلاگ پیشنهادی:  بهترین انواع فایروال چیست؟ |پیدا کردن firewall ویندوز

SSL چگونه کار می کند؟

ssl چیست

با توجه به اینکه دانستیم ssl چیست الان قصد داریم به نقد و بررسی نحوه کارکرد SSL بپردازیم. پرووتکل SSL چگونه کار می‌کند؟ به زبان ساده SSL از الگوریتم رمزگذاری جهت رمز نگاری اطلاعات در زمان مبادله بین سایت و کاربر استفاده می‌کند تا از لو رفتن این اطلاعات جلوگیری کند. زمانی که یک سایت از گواهی نامه SSL استفاده می‌کند، آدرس دامنه آن از حالت HTTP به حالت HTTPS تغییر می‌کند و همچنین در کنار نام دامنه یک قفل سبز رنگ نیز ظاهر می‌شود که با کلیک بر روی آن می‌توان جزئیات این گواهی نامه را مشاهده کرد. ناگفته نماند که اگر وبسایتی دارید، می‌توانید با خرید SSL تمام اطلاعات موجود در سایت خود را ایمن کنید و از دسترسی هکرها به وبسایت خود جلوگیری کنید.

6 مزیت استفاده از اس اس ال در سایت

چرا تمامی وبسایت‌ها موظف هستند که از گواهینامه SSL استفاده کنند؟ در ادامه به 6 مزیتی که گواهینامه اس اس ال به سایت ارائه می‌دهد را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. امنیت

همانطور که اشاره کردیم، وظیفه اصلی گواهینامه SSL حفظ امنیت اطلاعات مبادله شده بین کاربر و سایت است. با توجه به اینکه گواهی نامه اس اس ال از کاراکترهای مختلف و تصادفی جهت رمز گذاری استفاده می‌کند، هکر‌ها توانایی درک آنها را نخواهند داشت. بنابراین این گواهی نامه برای حفظ اطلاعاتی مانند رمز عبور، شماره کارت بانکی و شناسه‌های کاربری بسیار عالی است.

2. احراز هویت

یکی از مزیت‌های گواهینامه اس اس ال این است که تضمین می‌کند که همه اطلاعات موجود در سایت به شکل صحیح و درست به سمت سرور برسد. لازم به ذکر است که SSL برای اینکه این اطلاعات را به خوبی محافظت کند و به شکل صحیحی به سمت سرور ارسال کند، از گواهی سرور استفاده می‌کند. به زبان ساده گواهی سرور مانند یک فرد میانجی بین مرورگر و سرورهای اس اس ال عمل می‌کند و این اطمینان را ارائه می‌دهد که گواهی اس اس ال مورد اعتماد است.

بلاگ پیشنهادی: خطای DHCP چیست؟

3. قابلیت اطمینان

زمانی که یک سایت از گواهی نامه SSL استفاده می‌کند، باعث خیال راحتی کاربران از سایت می‌شود؛ چرا که کاربران اطمینان حاصل می‌کنند که این سایت قابل اعتماد است و امنیت زیادی دارد. برای اینکه متوجه شوید یک سایتی امن است، به قفل سبز رنگ کنار آدرس آن در مرورگر توجه کنید و این نشان دهنده این موضوع است که این سایت اقداماتی جهت امنیت برای انجام تراکنش‌های بانکی و حفظ اطلاعات کاربران انجام داده است.

4. جلوگیری از فیشینگ

ssl چیست

هر از گاهی مخاطبان امکان دارد ایمیل‌های فیشینگ را از سایت‌های مختلف به صورت تبلیغات و تایید ارسال دریافت کنند و این ایمیل‌ها حاوی انتقال به سایت‌های دیگر یا دریافت برخی اطلاعات باشد. به زبان ساده هدف از این کار صرفا جمع آوری اطلاعات مهم اشخاص از جمله جزئیات بانکی است. سایت‌هایی که اقدام به ارسال چنین ایمیل‌هایی می‌کنند هیچ وقت به دنبال دریافت گواهی نامه SSL نمی‌روند و کاربرانی که متوجه شوند سایتی دارای گواهی نامه SSL ندارد، هیچ گونه اطلاعات شخصی و مهم خود را در اختیار آنها قرار نمی‌دهند.

5. پرداخت آنلاین

امروزه تمامی ارائه دهندگان خدمات پرداخت آنلاین، سایت‌ها را مجبور می‌کنند که از گواهی نامه SSL با رمزگذاری 128 بیتی استفاده کنند. ناگفته نماند که اگر سایتی گواهی نامه اس اس ال نداشته باشد، نمی تواند در سایت خود از مزیت پرداخت آنلاین بهره‌مند شود و برای دریافت آن موظف است که از گواهی نامه SSL استفاده کند.

6. نرم افزار مورد نیاز

برای اینکه SSL را در سایت خود نصب کنید، نیاز به هیچ گونه نرم افزار خاصی ندارید و تنها چیزی که احتیاج دارید، اتصال به اینترنت توسط یک مرورگر است. به بیان ساده‌تر این ویژگی باعث شده است که هزینه خرید، نگهداری و مدیریت نرم افزارهای خاص برای سازمان های کوچک و بزرگ از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

انواع گواهینامه‌های SSL کدامند؟

تا الان دانستیم که SSL چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟ لازم به ذکر است که گواهی نامه SSL انوع مختلفی دارد که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند؛ اما همه آنها در یک نقطه مشترک هستند و با تهیه هر کدام از SSL ها می‌توانید از یک ویژگی مشترک بهره مند شوید. همه گواهی نامه SSL شامل رمز نگاری ارتباط بین سرور سایت و مرورگر کاربر است؛ اما هر کدام از SSL ها از لحاظ امنیت سطوح مختلفی دارند که در ادامه قصد داریم به معرفی آنها بپردازیم:

1.      گواهینامه DV SSl یا Domain Validated

ssl چیست

اولین نوع گواهی نامه SSL که قصد معرفی آن را داریم، گواهی نامه DV SSL است. این گواهی نامه فقط هویت دامنه شما را مورد تایید قرار می‌دهد و نسبت به دیگر گواهی نامه‌ها از اعتبار پایین تری برخوردار است. برای اینکه بتوانید DV SSL را برای سایت خود دریافت کنید، کافیست که DNS سایت خود را در اختیار شرکت ارائه دهنده این گواهی نامه بگذارید!

2.      گواهینامه‌ EV SSL یا Extended Validation

اگر قصد دارید بالاترین سطح گواهی نامه اس اس ال را دریافت کنید که  تضمین امنیت را نیز ارائه دهد، حتما از گواهی نامه EV SSL استفاده کنید. برای اینکه بتوانید این گواهی نامه را در سایت خود پیاده سازی کنید، باید در گام نخست به مرکز ارائه هنده این گواهی نامه ثابت کنید که مالک اصلی دامنه شما هستید.

3.      گواهینامه OV SSL یا Organization Validated

OV SSL که سطح اعتبار متوسط دارد، میزان صحت دامنه و اعتبار آن را نشان می‌دهد. برای دریافت این گواهی نامه نیاز است که CA دامنه سایت شما باید مورد بررسی قرار بگیرد و تایید شود که شما به صورت قانونی فعالیت می کنید! زمانی که تایید را توانستید دریافت کنید، در کنار آدرس دامنه سایت شما یک قفل کوچک همراه با نام شرکت شما قرار می‌گیرد که با کلیک کردن قابل مشاهده است.

4.      گواهی‌های SSL Wildcard

اگر می خواهید SSL را دریافت کنید که علاوه بر دامنه اصلی، زیر دامنه های آن را نیز در بربگیرید، حتما گواهی نامه SSL Wildcard را دریافت کنید. این دامنه علاوه بر دامنه اصلی، روی زیر دامنه های شما نیز تاثیر می‌گزارد!

 

5.      گواهینامه SSL Communication

اگر چندین وبسایت دارید و می‌خواهید برای تک تک آنها از یک گواهی نامه SSL استفاده کنید، حتما از گواهی نامه SSL Communication برای دامنه‌های خود بهره مند شوید. لازم به ذکر است می‌توانید با این گواهی نامه 100 دامنه را ست کنید, اما لازم است که مالک تمامی دامنه‌ها یک شخص باشد!

بلاگ پیشنهادی: پایتون چیست؟

چطور SSL را تهیه کنیم؟

ssl چیست

اگر تا اینجا با ما همراه بوده باشید، حتما می‌دانید که ssl چیست و چه انواعی دارد! با این توضیحات اگر می‌خواهید برای سایت خود اس اس ال دریافت کنید، دو راه پیش روی خود دارید. راه اول استفاده از SSL رایگان است که تفاوت چندانی با SSLهای پولی ندارد. برای دریافت اس اس ال رایگان می‌توانید از شرکت هاستینگ خود بخواهید که روی سایت شما پیاده سازی کند. اما گر می‌خواهید SSL پولی را دریافت کنید، می‌توانید از شرکت‌هایی مانند GeoTrust، Positive SSL، SECTIGO (COMODO) و Certum تهیه کنید

 

سخن پایانی

SSL چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله به صورت مفصل به این سوال پاسخ دادیم و همچنین به مزیت‌های استفاده از SSL در سایت را نیز بیان کردیم. لازم به ذکر است که امروزه کاربران اینترنت برای امنیت اطلاعات خود اهمیت زیادی قائل می‌شوند و بیشتر به سایت‌هایی اعتماد می‌کنند که از گواهی نامه SSL استفاده می‌کنند. داشتن این گواهی نامه علاوه بر اینکه باعث افزایش امنیت کاربران و اعتماد آنها می‌شود، روی سئو سایت نیز تاثیر مثبتی می گذارد. بنابراین اگر در سایت خود هنوز این گواهی نامه وجود ندارد، همین الان اقدام به تهیه و نصب آن در سایت خود کنید!

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.