تالار مقالات بروز تکنولوژی

خطای DHCP چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

DHCP چیست و چه کاربردی دارد؟  🧐 تقریبا می توان گفت امروزه تمامی افراد با کلمه سرور آشنا هستند و یا حداقل این کلمه را بسیار شنیده‌اند. اینکه سرور چیست؟ معمولا پاسخی تحت عنوان سرویس دهنده دارد! به عبارتی ساده تر بیشتر افراد سرور را به عنوان سرویسی که خدمات ارائه می دهد می‌شناسند و این نیز تا حدی درست است. اما اگر بخواهیم بررسی دقیق تری از سرور داشته باشیم، باید گفت زمانی که شما در مرورگر خود عبارتی را سرچ می کنید، مرورگر این عبارت را به سرور های مختلف ارسال کرده و در نتیجه پاسخ آن برای شما نمایش داده می شود. اما DHCP چیست؟  🧐 در ادامه این مقاله از تک نت بیشتر با مبحث سرور آشنا می شوید. 💥

DHCP چیست؟

DHCP چیست؟ درواقع سرور DHCP یک سرور شبکه است که به طور خودکار آدرس هایIP، دروازه های پیش فرض و سایر پارامترهای شبکه را به دستگاه های سرویس گیرنده ارائه و تخصیص می دهد. این پروتکل استاندارد که به پروتکل پیکربندی میزبان پویا یا DHCP معروف است، برای پاسخ به درخواست‌های بخش توسط مشتریان متکی است.

یک سرور DHCP به طور خودکار پارامترهای شبکه مورد نیاز را برای مشتریان ارسال می کند تا به درستی در شبکه ارتباط برقرار کنند. بدون آن، مدیر شبکه باید به صورت دستی هر کلاینتی را که به شبکه می‌پیوندد راه‌اندازی کند، که می‌تواند دست و پا گیر باشد، مخصوصاً در شبکه‌های بزرگ! 💥

سرورهای DHCP معمولاً به هر کلاینت یک آدرس IP پویا منحصربفرد اختصاص می‌دهند که زمانی که قرارداد اجاره مشتری برای آن آدرس IP منقضی شود تغییر می‌کند.

به عبارتی ساده تر، پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP) می توان یک پروتکل مدیریت شبکه دانست که جهت خودکار کردن فرایند و عملیات پیکربندی دستگاه ها در شبکه مورد استفاده قرار گرفته می شود. در نتیجه، HDCP به آنها اجازه می دهد تا از خدمات شبکه نظیر NTP، DNC و پروتکل های مبتنی بر UDP یا TCP استفاده کنند. یک سرور DHCP به صورت پویا یک آدرس IP و سایر پارامترهای پیکربندی شبکه را به هر دستگاه در یک شبکه اختصاص می دهد تا آنها بتوانند با شبکه های IP دیگر ارتباط برقرار کنند. DHCP ارتقاء یک پروتکل قدیمی می باشد که به آن  BOOTP می گویند.

DHCP چیست

💡داده های پیکربندی ارسال شده توسط سرور DHCP چیست؟

جریان اصلی این است که یک سرور DHCP داده های پیکربندی را، بر اساس خط مشی مدیر، در اختیار مشتری درخواست کننده قرار می دهد. پارامترهای شبکه رایج که گاهی اوقات به عنوان گزینه های DHCP نامیده می شود) درخواست شده شامل ماسک زیر شبکه، روتر، سرور نام دامنه، نام میزبان و نام دامنه است.)

از آنجایی که مشتری درخواست کننده هنگام پیوستن به شبکه آدرس IP ندارد، درخواست را پخش می کند. بنابراین پروتکل در مراحل اولیه ارتباطات IP مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از چنین پروتکل پویا برای دریافت یک آدرس IP استفاده نشود، مشتری باید از یک آدرس IP از پیش تعریف شده استفاده کند که به طور کلی به آن “آدرس IP ثابت” می گویند که پیکربندی آن به صورت دستی و در رابط شبکه مشتری انجام می شود. در حالت کلی سرویس DHCP سه مقدار کلیدی را به ارمغان می آورد:

  1. وظایف عملیاتی کاهش می یابد: مدیر شبکه دیگر نیازی به پیکربندی دستی هر کلاینت قبل از استفاده از شبکه ندارد
  2.  طرح آدرس دهی IP بهینه شده است: آدرس هایی که دیگر استفاده نمی شوند آزاد می شوند و در دسترس مشتریان جدید در حال اتصال
  3.  تحرک کاربر به راحتی مدیریت می شود: سرپرست نیازی به پیکربندی مجدد دستی کلاینت در زمانی که نقطه دسترسی شبکه تغییر می کند ندارد.

💡خطای DHCP چیست؟ 🧐

خطای DHCP چیست؟ به این معنی است که سرور در شبکه شما که یک آدرس پروتکل اینترنت برای دستگاه‌ها ارائه می‌کند، نمی‌تواند به رایانه شما یک آدرس IP اختصاص دهد. از آنجا که تنظیمات DHCP می تواند اتصال اینترنت را قطع کند، خطا می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، اما نتیجه نهایی این است که شما نمی توانید به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کنید.

💡چرا خطای HDCP رخ می دهد؟ 🧐

دو نکته خطای DHCP چیست؟. یکی پیکربندی روی کامپیوتر، مودم adsl دستگاهی است که به سرور DHCP اجازه می دهد تا به آن یک IP اختصاص دهد. مورد دیگر پیکربندی سرور DHCP است.

خطاهای DHCP زمانی رخ می دهد که سرور یا روتر DHCP در یک شبکه نمی تواند به طور خودکار آدرس IP دستگاه را برای پیوستن به شبکه تنظیم کند. هنگامی که با مرورگر وب به اینترنت دسترسی پیدا می کنید، این باعث خطای اتصال شبکه می شود. چیزی که عیب یابی خطاهای DHCP را بسیار دشوار می کند این است که پیام خطا همیشه شامل هیچ اشاره ای به DHCP نمی شود.

چگونه خطای DHCP را رفع کنیم؟

شما باید به کلاینت ها و روتر خانگی نگاه کنید.

ابزار اصلی رفع مشکل کلاینت ابزار خط فرمان ipconfig (ویندوز) و ifconfig (لینوکس) است.

این ابزار آدرس های IP اختصاص داده شده به دستگاه شما را به شما نشان می دهد. چیزی که هنگام استفاده از این ابزار به دنبال آن هستید این است که رایانه شما دارای یک آدرس IP معتبر، آدرس دروازه و آدرس سرور DNS باشد.

در اسکرین شات بالا می بینید که کلاینت برای DHCP پیکربندی شده است و آدرس IP اجاره شده است.

بررسی های روتر – همچنین باید به روتر خانگی خود وارد شوید و بررسی کنید که DHCP فعال شده است.

اگر مشترکان زیادی در شبکه دارید، ممکن است لازم باشد محدوده آدرس را نیز تنظیم کنید.

اگر محدوده آدرس را تنظیم می کنید، مطمئن شوید که قبلاً آدرس های ثابت را در این محدوده اختصاص نداده اید.

💡کاربرد سرویس DHCP چیست؟ 🧐

همان طور که اشاره کردیم، پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP) یک پروتکل سرویس گیرنده / سرور است که به طور خودکار یک میزبان پروتکل اینترنت (IP) را با آدرس IP و سایر اطلاعات پیکربندی مرتبط مانند ماسک زیر شبکه و دروازه پیش فرض ارائه می دهد. پروتکلی که DHCP بسیاری از جزئیات پیاده سازی را با آن به اشتراک می گذارد، به هاست ها اجازه می دهد تا اطلاعات پیکربندی TCP/IP مورد نیاز را از سرور DHCP بدست آورند.

💡انواع مختلف سرور ها و کاربرد آنها

اکنون که با HDCP چیست آشنا شده اید، بد نیست بررسی کوتاهی از انواع سرور ها نیز داشته باشیم. سرور در انواع مختلفی می باشد که ازجمله کاربردی ترین آنها عبارتند از:

وب سرور 

وب سرور نرم افزار و سخت افزاری است که از HTTP (پروتکل انتقال ابرمتن) و سایر پروتکل ها نیز برای پاسخ به درخواست مشتری که از طریق شبکه جهانی وب ارسال می شود، استفاده می کنند. وظیفه اصلی یک وب سرور نمایش محتوای وب سایت از طریق ذخیره سازی، پردازش و تحویل صفحات وب به کاربران است. 

سخت افزار وب سرور به اینترنت متصل است و امکان تبادل داده با سایر دستگاه های متصل را فراهم می کند، در حالی که نرم افزار وب سرور نحوه دسترسی کاربر به فایل های میزبانی شده را کنترل می کند. فرآیند وب سرور نمونه ای از مدل مشتری / سرور است. همه رایانه هایی که میزبان وب سایت ها هستند باید دارای نرم افزار وب سرور باشند

data server

سرور داده اتصال فیزیکی به یک پایگاه داده یا یک مکعب را تعریف می کند. اتصال سرور داده پارامترهایی را مشخص می کند که برای اتصال به پایگاه داده یا مکعب لازم است، مانند مکان پایگاه داده و مدت زمان وقفه. اطلاعات احراز هویت نیز می تواند در اتصال گنجانده شود.

Email سرور

سرور ایمیل که به آن میل سرور نیز می گویند، در اصل یک سیستم کامپیوتری است که ایمیل ها را ارسال و دریافت می کند. وقتی یک ایمیل ارسال می کنید، از یک سری سرور عبور می کند تا به مقصد نهایی خود برسد. در حالی که این فرآیند بسیار سریع و کارآمد است.

ارتباط ایمیل شامل پروتکل ها و فرآیندهای پیچیده است. معمولا سرور ایمیل یک کامپیوتر یا ماشینی است که دارای یک سیستم کامل با برنامه ها یا خدمات مختلف است. بر اساس نوع عملکردی که انجام می دهند، سرورهای ایمیل را می توان به سرورهای ایمیل ورودی و خروجی دسته بندی کرد.

فایل سرور

یکی دیگر از انواع سرور ها، فایل سرور می باشد که می توان گفت یکی از ساده ترین نوع سرور ها جهت اشتراک گذاری مطالب است. به عبارتی فایل سرور کامپیوتری است که وظیفه ذخیره و مدیریت فایل های داده را بر عهده دارد تا سایر رایانه های موجود در همان شبکه بتوانند به فایل ها دسترسی داشته باشند. این به کاربران امکان می دهد تا بدون نیاز به انتقال فیزیکی فایل ها، اطلاعات را از طریق شبکه به اشتراک بگذارند.

سرور فایل نقش کامپیوتر یا سرور را بر عهده می گیرد تا BLOB های داده را ذخیره و در دسترس مشتریان قرار دهد و به عنوان یک مکان مرکزی برای ذخیره و اشتراک گذاری فایل ها برای یک شبکه عمل می کند. آنها می توانند به یک شبکه محلی واحد (LAN) محدود شوند یا می توانند به اینترنت باز شوند.

سرورهای فایل ذخیره، ایمن سازی و به اشتراک گذاری فایل ها را در یک سازمان ساده تر می کنند. سرورهای فایل یک هدف مشترک برای هکرها و باج افزارها هستند، بنابراین باید توجه ویژه ای به ایمن سازی آنها در برابر حملات شود.

DHCP چیست

Dns 💡 چیست؟ 🧐

همه رایانه‌های موجود در اینترنت، از تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ شما گرفته تا سرورهایی که محتوا را برای وب‌سایت‌های خرده‌فروشی عظیم ارائه می‌کنند، با استفاده از اعداد یکدیگر را پیدا کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این اعداد به آدرس IP معروف هستند. وقتی یک مرورگر وب را باز می‌کنید و به یک وب‌سایت می‌روید، لازم نیست شماره طولانی را به خاطر بسپارید و وارد کنید. در عوض، می‌توانید نام دامنه‌ای را وارد کنید و همچنان در جای درست قرار بگیرید.

یک سرویس DNS مانند Amazon Route 53 یک سرویس توزیع شده جهانی است که نام‌های قابل خواندن انسان مانند www.google.com را به آدرس‌های IP عددی مانند 192.0.2.1 که رایانه‌ها برای اتصال به یکدیگر استفاده می‌کنند، ترجمه می‌کند. سیستم DNS اینترنت با مدیریت نقشه برداری بین نام ها و اعداد بسیار شبیه یک دفترچه تلفن عمل می کند. سرورهای DNS درخواست‌ها برای نام‌ها را به آدرس‌های IP ترجمه می‌کنند و کنترل می‌کنند که کاربر نهایی با تایپ نام دامنه در مرورگر وب خود به کدام سرور دسترسی پیدا کند. 

💡جمع بندی

اگر بخواهیم جمع بندی کوتاهی از این مقاله ارائه دهیم باید گفت همان طور که مطالعه کردید، در این مقاله با DHCP چیست آشنا شدیم و یاد گرفتیم که سرور چیست و از چه کاربردی برخوردار است. در این مقاله همچنین با خطای DHCP چیست نیز به طور کامل آشنا شدیم، و دلیل اصلی رخ دادن این خطارا باهم بررسی کردیم. چنانچه در این رابطه سوالی دارید، حتما در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا کارشناسان تک نت در کمترین زمان ممکن پاسخ سوالات شما را مطرح کنند.

سوالات متداول

آیا می توانم سرورهای DNS را به صورت دستی اختصاص دهم حتی اگر از DHCP استفاده می کنم؟
الف- بله یک تنظیم جداگانه برای آن در پیکربندی کلاینت وجود دارد.

آیا می توانم بیش از یک سرور DHCP در یک شبکه داشته باشم؟
الف- بله و خیر. ممکن است چندین سرور DHCP را در شبکه های بزرگ شرکتی پیدا کنید. با این حال، راه‌اندازی مشکل است و باید آن‌ها را طوری پیکربندی کرد که آدرس‌های IP مشابهی را از محدوده آدرس یکسان تخصیص ندهند. در شبکه های خانگی فقط باید یکی داشته باشید.

 آیا سرور DHCP آدرس های IPv6 را ارائه می دهد؟
الف- در حال حاضر خیر، زیرا آدرس های IPv6 در شبکه های خانگی به طور خودکار توسط مشتری اختصاص داده می شود و نیازی به DHCP ندارد.

آیا مشتریان Wi-Fi از DHCP استفاده می کنند
– بله- این معمولاً تنظیمات پیش فرض است.

 چگوه آدرس سرور DHCP را پیدا می کنید؟
در ویندوز، دستور ipconfig /all آدرس IP DHCP سرور DHCP را در صورتی که کلاینت برای استفاده از آن پیکربندی شده باشد به شما نشان می دهد.

dhcp-server-address

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.