تالار مقالات بروز تکنولوژی

انواع اینترنت همراه و تکنولوژی‌های به‌روز

امروز در دنیایی هوشمند و مبتنی بر ارتباطات زندگی می‌کنیم. گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های قابل‌حمل بخش غیرقابل ‌حذفی از زندگی ما را در بر گرفته‌اند. اتصال به اینترنت در هر مکان و زمان برای اطلاع از اخبار، دریافت ایمیل‌ها و برقراری تماس‌های مهم تبدیل به یک نیاز ضروری در زندگی‌ها شده است. این روزها از همه‌گیر شدن اینترنت همراه 5G صحبت زیادی می‌شود و هر روز اپراتورهای کشورهای بیشتری به ارائه اینترنت 5G می‌پردازند. کمپانی‌های سازنده تلفن همراه نیز گوشی‌های جدید خود را به پشتیبانی از اینترنت نسل پنجم مجهز می‌کنند.

اما اینترنت همراه چگونه کار می‌کند؟ در ادامه به توضیح نحوه کار اینترنت همراه و توسعه و پیشرفت آن در طی سال‌های اخیر خواهیم پرداخت.

شبکه اینترنت همراه

شبکه اینترنت همراه یا شبکه سلولی، یک شبکه بی‌سیم است. ناحیه تحت پوشش این شبکه به بخش‌هایی به نام سلول تقسیم شده‌اند. در هر یک از این سلول‌ها ایستگاه‌های تِرَنسیوِر (فرستنده-گیرنده) که به طور ثابت در جای خود قرار گرفته‌اند وجود دارد. این ایستگاه‌ها به طور معمول از آنتن‌هایی برای دریافت و ارسال سیگنال و تجهیزات الکترونیکی ساخته شده‌اند. انتقال صدا، داده و هر نوعی از محتوا با اتصال کاربران حاضر در نواحی تحت پوشش سلول‌ها به آنتن‌های فرستنده‌-گیرنده‌ صورت می‌پذیرد. این ایستگاه‌های فرستنده-گیرنده همگی از طریق شبکه به هسته مرکزی شبکه متصل‌اند که این هسته وظیفه ایجاد ارتباط بین کاربران و مدیریت آن را بر عهده دارد. تعیین مکان ایستگاه‌های فرستنده-گیرنده به عواملی مثل موانع طبیعی، نقشه ناحیه، تعداد تخمینی تماس‌هایی که در آن سلول برقرار می‌شوند و فرکانس رادیویی بستگی دارد. معمولاً یک سلول از فرکانس متفاوتی با سلول‌های همسایه‌اش استفاده می‌کند تا از تداخل در خدمت‌رسانی سلول‌ها به کاربران جلوگیری شود. با کنار هم قرار گرفتن این سلول‌ها، یک ناحیه جغرافیایی بزرگ تحت پوشش شبکه اینترنت همراه قرار می‌گیرد. بدین ترتیب تعداد بسیار زیادی از کاربران در هر جایی از شبکه که قرار داشته باشند می‌توانند به وسیله دستگاه‌های قابل حمل خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

انواع اینترنت همراه و نسل‌های مختلف آن

شبکه تلفن همراه پیشرفت‌های زیادی را تاکنون به خود دیده است. در ادامه نسل‌های مختلف شبکه تلفن همراه را با هم مرور می‌کنیم:

اولین نسل (1G): در اولین نسل، کاربران تنها قادر به برقراری تماس‌های تلفنی بودند و نمی‌توانستند به یکدیگر پیام متنی ارسال کنند. این شبکه اولین بار در کشور ژاپن در سال 1979 معرفی شد و تا سال 1980 در سایر کشورها از جمله ایالات متحده امریکا عرضه شد. این شبکه با مشکلاتی نظیر غیر قابل اطمینان بودن، تداخل با سایر سیگنال‌های رادیویی و برخی مشکلات امنیتی روبرو بود.

نسل دوم (2G): نسل اول بی‌نقص نبود اما تا سال 1991 به کار خود ادامه داد، تا این که در این سال با 2G جایگزین شد. نسل جدید تلفن همراه به ارسال و دریافت سیگنال‌های دیجیتالی به جای سیگنال‌های آنالوگ می‌پرداخت که باعث افزایش ظرفیت و امنیت شبکه شد. در 2G کاربران قادر به ارسال پیام متنی و حتی مالتی‌مدیا بودند. بعدها با معرفی GPRS در سال 1997 کاربران قادر به دریافت و ارسال ایمیل از طریق تلفن همراه خود بودند.

نسل سوم (3G): نسل سوم تلفن‌های همراه هنوز هم زمانی که سیگنال نسل چهارم (4G) قطع شود، استفاده می‌شود. نسل سوم اینترنت همراه یک پیشرفت انقلابی در اتصال دستگاه‌های قابل‌حمل به یکدیگر محسوب می‌شد. در مقایسه با 2G و 1G، نسل سوم بسیار سریع‌تر بوده و می‌توانست داده‌هایی با حجم‌های بسیار بیشتر را انتقال دهد. این به آن معنا بود که کاربران برای اولین بار قادر به ایجاد تماس‌های ویدئویی، به اشتراک‌‌گذاری فایل، وبگردی، تماشای تلویزیون آنلاین و انجام بازی‌های آنلاین روی تلفن‌های همراه خود بودند. با وجود 3G دیگر کاربرد تلفن‌های همراه به تماس گرفتن و پیامک فرستادن محدود نمی‌شد، بلکه آن‌ها یک مرکز ارتباطات اجتماعی محسوب می‌شدند.

نسل چهارم (4G): با معرفی 4G شبکه اینترنت همراه یک گام دیگر رو به جلو برداشت. این شبکه از 3G پنج برابر سریع‌تر است و روی کاغذ می‌تواند سرعتی معادل صد مگابایت بر ثانیه را برای کاربر فراهم کند. تمامی تلفن‌های همراه تولید شده از سال 2013 به بعد باید از این نسل اینترنت همراه پشتیبانی کنند. در این نسل از اینترنت همراه، کاربران از کیفیت صدای بهتر، دسترسی آسان و فوری به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، تماشای ویدئو‌ به صورت آنلاین و بدون تأخیر و در نهایت از سرعت دانلود بالاتری برخوردار هستند. همچنین مودم‌های TD-LTE از این نسل از اینترنت استفاده می‌کنند. با استفاده از این مودم‌های بی‌سیم می‌توانید در تمامی مناطق تحت پوشش شبکه 4G از وای فای برخوردار بوده و دستگاه‌های خود مانند تلفن همراه و لپتاپ را به آن متصل کنید.

نسل پنجم (5G): در حال حاضر با پیشرفت و همه‌گیری این نسل از اینترنت مواجه هستیم و شرکت‌هایی که در حوزه صنعت موبایل فعالیت می‌کنند در ارائه آن از یکدیگر سبقت می‌گیرند. این رقابت منجر به بهبود ویژگی‌های این نسل از شبکه اینترنت همراه شده و به نفع کاربران خواهد بود. نسل پنجم تنها با افزایش سرعت همراه نیست بلکه خدمات جدیدی نیز ارائه خواهند شد که در نسل‌های پیشین شبکه تلفن همراه موجود نبودند. رانندگی خودکار در خودروها و اتصال خودروها به یکدیگر، پیشرفت در اینترنت اشیا و اتصال منازل به یکدیگر، پیشرفت در حوزه سلامت و انجام جراحی‌های دقیق از راه دور، تنها بخشی از مواردیست که با ورود اینترنت نسل پنجم ممکن خواهد شد.

نسل ششم (6G): نسل ششم ارتباطات بی‌سیم نیز در حال توسعه است و قرار است جایگزین 5G باشد. توجه داشته باشید که 6G در حال حاضر یک تکنولوژی عملیاتی نیست و در مرحله تحقیق و توسعه به سر می‌برد.

 

اگر علاقمند به استفاده از این خدمات هستید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سرویس‌های همراه با شماره تلفن سراسری ۱۵۴۳ یا شماره ۰۲۱۴۵۵۷۴۱۱۰ تماس حاصل فرمایید یا در لینک زیر اطلاعات خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.