تالار مقالات بروز تکنولوژی

تفاوت مودم و روتر چیست؟ ۵ تفاوت اصلی روتر و مودم

تفاوت مودم و روتر چیست؟ این سؤالی است که احتمالا ذهن اکثر خریداران خانگی و حتی کارشناسان تازه‌کار شبکه رو به خود مشغول کرده است! اگر بخواهیم خیلی کوتاه به این سؤال پاسخ دهیم، باید بگوییم که مودم مستقیما به اینترنت متصل شده و آن را در اختیار شبکه قرار می‌دهد، اما روتر می‌تواند اینترنت را از مودم یا شبکه گرفته و آن را بین چندین دستگاه پخش کند. در واقع تفاوت اصلی در این است که مودم مستقیما به اینترنت وصل می‌شود اما روتر برای دسترسی به اینترنت نیاز به یک مودم دارد!

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

در بررسی تفاوت مودم و روتر ابتدا به سراغ آشنایی کامل با مودم می‌پردازیم. به زبان ساده مودم وسیله‌ای است که داده‌های دیجیتال را به آنالوگ و آنالوگ را به داده‌های دیجیتال تبدیل می کند. درواقع مودم به عنوان یک مبدل دیجیتال به آنالوگ و برعکس عمل می کند. لازم به ذکر است که امروزه سیستم‌های کامپیوتری داده‌ها را به شکل دیجیتال تولید و انتقال می دهند، اما برای اینکه این داده‌ها را به شبکه و ISP منتقل کند، به یک مبدلی به نام مودم نیاز است.

در حالت کلی مودم را به عنوان پلی بین داده‌های آنالوگ و دیجیتال باید تصور کنیم. لازم به ذکر است که مودم‌ها ابزاری هستند که بین کامیپوتر و سایر دستگاه‌ها و شرکت ارائه دهنده اینترنت، ارتباطی را برقرار می کنند و داده‌ها را بین این دو جهت اتصال به اینترنت برقرار می‌کنند.

روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

تا اینجا متوجه شدیم که مودم ابزاری است که داده‌های دیجیتال را به آنالوگ و برعکس آن تبدیل می کند. اما روتر چیست و چه وظیفه‌ای برعهده دارد؟ درواقع روتر ابزاری است که اطلاعات دستگاه‌های موجود در یک شبکه را به مقصد مورد نظر می‌رساند و با این اقدام، سایر دستگاه‌ها را به اینترنت وصل می کند. ناگفته نماند که این اطلاعات می تواند از یک دستگاه به اینترنت ارسال شود و حتی ممکن است بین چندین دستگاه در شبکه باشد!

به زبان ساده‌تر روتر یک آدرس IP به تک تک دستگاه‌هایی که در شبکه وجود دارد، می دهد تا در زمان ارسال و دریافت اطلاعات، آدرس فرستنده و گیرنده خود را بداند. این اقدام روتر باعث می شود که اطلاعات ارسالی و دریافتی بدون کوچکترین خطا به مقصد درست خود برسد و در مسیر شبکه گم نشود!

تفاوت عمده مودم را روتر در چیست؟

تا اینجا با مودم و روتر آشنا شدید و وظیفه هر کدام از این موارد را درک کردید. در ادامه به بررسی تفاوت مودم و روترمی‌پردازیم و با عمده تفاوت این دو ابزار آشنا می شویم:

·اولین تفاوت مودم و روتر در هنگام اتصال به اینترنت

اولین و مهمترین تفاوت مودم و روتر در نقشی است که در زمان اتصال به اینترنت نمایان می‌شود. درواقع مودم ابزاری است که بین خانه و اینترنت ارتباط برقرار می کند، اما روتر وظیفه شبکه سازی محلی در درون خانه را دارد!

به نظر شما بهترین مودم چه مودمی است؟ با بررسی انواع مودم همراه و ثابت میتوان فهمید که مودم هایی که قابلیت انتقال سریع داده را برای ارتقای سرعت اینترنت خانگی را دارند و تجربه اینترنت فوق پرسرعت را به کاربران میدهند بهترین گزینه است.

درواقع روتر مانند یک نگهبان اقدام می کند و اجازه اتصال سایر دستگاه‌ها به مودم توسط روتر داده می شود. ناگفته نماند که روتر باید اطمینان حاصل کند که هر دستگاهی یک خط اختصاصی دارد و اتصال سایر دستگاه ها را قطع نمی کند و همچنین اطلاعات سایر دستگاه را نیز نمی خواند.

قبل از خرید هر نوع مودمی بهتر است راهنمای خرید مودم جامعی را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خرید مودم بگیرید.

·آدرس ای پی

از دیگر تفاوت مودم و روتر در آدرس IP است. لازم به ذکر است که مودم یک آدرس IP عمومی دارد، اما روتر آدرس‌های IP محلی متفاوتی برای ارتباط درون شبکه تولید و عرضه می کند.

·اتصال به اینترنت

در حالت کلی برای اینکه به اینترنت متصل شویم، حتما به یک مودم نیاز داریم و البته مودم بدون روتر نیز می تواند به اینترنت وصل شود، اما حالت برعکسی وجود ندارد. لازم به ذکر است که از مودم برای اتصال به اینترنت فقط استفاده می شود اما از روتر برای موارد فنی بدون اینترنت برای ساخت شبکه های خانگی بین دستگاه های موجود نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

·تعداد پورت

از دیگر تفاوت مودم و روتر می‌توانیم به تعداد پورت‌ها یا درگاه‌هایی برای اتصال به خط تلفن صحبت کرد. معمولا مودم ها بین یک الی 4 پورت برای اتصال به دیگر دستگاه‌ها مانند لپ تاپ و کامیپوتر دارند، اما در مقابل روترها فقط دو پورت تحت WAN و LAN دارند.

وظیفه WAN این است که روتر را به اینترنت وصل می کند و پورت LAN وظیفه این را دارد که بین سایر دستگاه‌هایی مانند کامیپوتر، دوربین مدار بست و… یک شبکه داخلی ایجاد کند.

·دیواره آتش یا فایروال

روترها برخلاف مودم‌ها دارای دیواری آتش یا فایروال هستند. این امکان یعنی اینکه روترها به خوبی و راحتی از دسترسی‌های غیر مجاز از طرف اینترنت به شبکه محلی جلوگیری می کند و یک ارتباط امن را ایجاد می کند.

مودم روتر چیست؟

مودم روتر که آن را به شکل مودم/روتر هم می‌نویسند، چیست؟ احتمالا این عبارت تا به الان به گوشتان خورده باشد و برای شما این سوال پیش آمده باشد که اصلا مودم روتر چیست؟ به بیان ساده این دستگاه ترکیبی از مودم و روتر است. درواقع دستگاهی است که اطلاعات شما را به سمت کامپیوتر و شبکه ارسال می کند و جواب آن را از شبکه به سمت کامپیوتر و در نهایت به شما می رساند.

این دستگاه ها به دلیل اینکه برای متصل شدن به سایر دستگاه ها و شبکه اینترنت مشکلات کمتری را ایجاد می کنند و همچنین فضای کمتری را اشغال می کنند، در شبکه های خانگی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. ناگفته نماند که اگر یکی از دستگاه های مودم روتر دچار خرابی شود، نمی توانید یکی از این دستگاه ها را به صورت تنهایی تعمیر کنید و باید کل دستگاه را تعمیر کنید. همچنین اگر قصد داشته باشید یکی از این دستگاه ها را ارتقا دهید، بازهم نمی‌توانید تکی این کار را انجام دهید و باید کل دستگاه را تعویض کنید.

حرف آخر

در این مقاله از تک نت به بررسی تفاوت مودم و روتر پرداختیم و سعی کردیم که این دو دستگاه را با همدگیر مقایسه کنیم. اما اگر به صورت کلی بخواهیم تفاوت این دو دستگاه را با یکدیگر بیان کنیم باید بگوییم که مودم دستگاهی است که برای اتصال به اینترنت داده های آنالوگ را به داده های دیجیتال تبدیل می کند و روتر دستگاهی است که می تواند اینترنت مودم را به سایر دستگاه ها منتقل دهد. لازم به ذکر است که اگر قصد دارید با یک دستگاه به اینترنت وصل شوید، به روتر نیازی ندارید و مودم به تنهایی نیاز شما را رفع می کند. اما اگر قصد دارید که با چندین دستگاه به اینترنت متصل شوید، حتما در کنار مودم از روتر نیز استفاده کنید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.