تالار مقالات بروز تکنولوژی

امنیت شبکه چیست و ۱۴ ابزار امنیت شبکه که باید بدانید

کسانی که به حرفهٔ امنیت شبکه علاقه‌مند هستند، باید پایه و اساس مهارت‌های کلیدی برای محافظت در برابر حملات سایبری را بدانند. درواقع نقض امنیت شبکه امری عادی است برخی از آنها جزئی اما بسیاری از آنها بزرگ یا حتی فاجعه‌بار است.

امنیت شبکه

 قبل از هر چیز لازم است در مورد امنیت شبکه و انواع آن بدانید، در این مقاله همراه تک نت باشید تا با مزایا، انواع و ۱۴ تکنیک و ابزار مهم امنیت شبکه آشنا شوید.

امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه فرایندی است که در آن اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از زیرساخت شبکه زیربنایی از دسترسی غیرمجاز، سوءاستفاده، نقص، اصلاح، تخریب یا افشای نادرست انجام می‌شود. اجرای این اقدامات به رایانه‌ها، کاربران و برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا عملکردهای حیاتی مجاز خود را در یک محیط امن انجام دهند.

مؤسسه SANS

ایمن‌سازی یک شبکه به ترکیب پیچیده‌ای از دستگاه‌های سخت‌افزاری مانند مودم و روترها، فایروال‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری ضد بدافزار نیاز دارد. نگران نباشید در ادامه به‌صورت موردی این موارد را بررسی کرده‌ایم.

امنیت شبکه چگونه کار می‌کند؟

هنگام پرداختن به امنیت شبکه در سراسر یک سازمان، لایه‌های زیادی باید در نظر گرفته شود. حملات می‌توانند در هر لایه‌ای در مدل لایه‌های امنیتی شبکه اتفاق بیفتند، بنابراین سخت‌افزار، نرم‌افزار و سیاست‌های امنیتی شبکه شما باید برای رسیدگی به هر منطقه طراحی شوند.

امنیت شبکه معمولاً از سه کنترل مختلف تشکیل شده است: فیزیکی، فنی و اداری. در اینجا توضیح مختصری از انواع مختلف امنیت شبکه و نحوه عملکرد هر کنترل ارائه شده است.

امنیت شبکه فیزیکی

کنترل‌های امنیتی فیزیکی برای جلوگیری از دسترسی فیزیکی افراد غیرمجاز به اجزای شبکه مانند روترها، کمدهای کابل‌کشی و غیره طراحی شده‌اند. دسترسی کنترل شده مانند قفل‌ها، احراز هویت بیومتریک و سایر دستگاه‌ها در هر سازمانی ضروری است.

امنیت شبکه فنی

کنترل‌های امنیتی فنی از داده‌های ذخیره شده در شبکه و یا داده هایی در حال انتقال از داخل ی خارج از شبکه محافظت میکند.

امنیت شبکه اداری

کنترل‌های امنیتی اداری شامل سیاست‌ها و فرایندهای امنیتی است که رفتار کاربر را کنترل می‌کند، از جمله نحوه احراز هویت کاربران، سطح دسترسی آنها و همچنین نحوه اجرای تغییرات در زیرساخت توسط کارکنان

ابزارها و تکنیک‌های امنیت شبکه

در این مقاله انواع مختلف کنترل‌های امنیتی شبکه بررسی شد. اما راه های مختلف ایمن‌سازی شبکه کدامند؟

مقاله پیشنهادی : VPLS چیست و چه کاربردی دارد؟

شبکه شما با تهدیدهایی در هر شکل و اندازه مواجه است، بنابراین باید آماده دفاع، شناسایی و پاسخ به طیف گسترده‌ای از حملات باشد. اما واقعیت این است که بزرگ‌ترین خطر برای اکثر شرکت‌ها، عاملان تهدید شبانه‌روز نیستند، بلکه مهاجمانی هستند که بودجه خوبی دارند و سازمان‌های خاصی را به دلایل خاص هدف قرار می‌دهند. به همین دلیل، استراتژی امنیت شبکه شما باید بتواند به روش‌های مختلفی که این عوامل  ممکن است استفاده کنند، رسیدگی کند..

1.      کنترل دسترسی

اگر عوامل تهدید نتوانند به شبکه شما دسترسی داشته باشند، میزان آسیبی که می‌توانند وارد کنند بسیار محدود خواهد بود. اما علاوه بر جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، توجه داشته باشید که حتی کاربران مجاز نیز می‌توانند تهدیدهای بالقوه باشند. کنترل دسترسی به شما این امکان را می‌دهد که امنیت شبکه خود را با محدودکردن دسترسی کاربر و منابع فقط به بخش‌هایی از شبکه که مستقیماً به مسئولیت‌های تک‌تک کاربران اعمال می‌شود، افزایش دهید.

چند مورد مهم که باید در مورد کنترل دسترسی بدانید:

  • به همه کاربران دسترسی کلی ندهید و تا حد امکان دسترسی ها را محدود و زماندار کنید.
  • کاربران را هر ماه مجاب به تغییر رمز ورود کنید.

2.      نرم‌افزار ضد بدافزار

بدافزارها به شکل ویروس‌ها، تروجان‌ها، کرم‌ها، کی لاگرها، جاسوس‌افزارها و غیره برای انتشار از طریق سیستم‌های کامپیوتری و آلوده کردن شبکه‌ها طراحی شده‌اند. ابزارهای ضد بدافزار نوعی نرم‌افزار امنیتی شبکه هستند که برای شناسایی برنامه‌های خطرناک و جلوگیری از انتشار آنها طراحی شده‌اند. نرم‌افزارهای ضد بدافزار و آنتی‌ویروس نیز ممکن است بتوانند به رفع مشکلات بدافزار کمک کنند و آسیب به شبکه را به حداقل برسانند.

3.    استفاده از موتورهای تشخیص ناهنجاری

شناسایی ناهنجاری‌ها در شبکه شما بدون درک پایه‌ از نحوه عملکرد آن شبکه می‌تواند دشوار باشد. موتورهای تشخیص ناهنجاری شبکه (ADE) به شما این امکان را می‌دهند که شبکه خود را تجزیه‌وتحلیل کنید.

4.      امنیت برنامه

برای بسیاری از مهاجمان، برنامه‌ها یک آسیب‌پذیری دفاعی هستند که می‌توانند مورد سوءاستفاده قرار گیرند. امنیت برنامه به ایجاد پارامترهای امنیتی برای هر برنامه‌ای که ممکن است با امنیت شبکه شما مرتبط باشد کمک می‌کند.

5.      پیشگیری ازدست‌دادن داده‌ها (DLP)

اغلب، ضعیف‌ترین حلقه در امنیت شبکه، عنصر انسانی است. فناوری‌ها و سیاست‌های DLP به محافظت از کارکنان و سایر کاربران در برابر سوءاستفاده و احتمالاً به خطر انداختن داده‌های حساس یا اجازه داده‌های مذکور از شبکه کمک می‌کند.

6.      امنیت ایمیل

مانند DLP، امنیت ایمیل بر تقویت نقاط ضعف امنیتی مرتبط با انسان متمرکز است. مهاجمان از طریق استراتژی‌های فیشینگ (که اغلب بسیار پیچیده و قانع‌کننده هستند)، گیرندگان ایمیل را متقاعد می‌کنند تا اطلاعات حساس را از طریق دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه به اشتراک بگذارند، یا سهواً بدافزار را در شبکه هدف دانلود کنند. امنیت ایمیل به شناسایی ایمیل‌های خطرناک کمک می‌کند و همچنین می‌تواند برای جلوگیری از حملات و جلوگیری از به‌اشتراک‌گذاری داده‌های حیاتی استفاده شود.

7.      امنیت نقطه پایانی

دنیای تجارت به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل‌شدن به دستگاه خود (BYOD) است، تا جایی که تمایز بین دستگاه‌های رایانه شخصی و تجاری تقریباً وجود ندارد. متأسفانه، گاهی اوقات وقتی کاربران برای دسترسی به شبکه‌های تجاری به آن‌ها اعتماد می‌کنند، دستگاه‌های شخصی به هدف تبدیل می‌شوند. امنیت نقطه پایانی یک‌لایه دفاعی بین دستگاه‌های راه دور و شبکه‌های تجاری اضافه می‌کند.

8.      فایروال‌ها

امنیت شبکه
نحوه عملکرد فایروال

فایروال‌ها مانند گیت‌هایی عمل می‌کنند که می‌توانند برای ایمن‌سازی مرزهای بین شبکه و اینترنت استفاده شوند. فایروال‌ها برای مدیریت ترافیک شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرند و به ترافیک مجاز اجازه عبور می‌دهند و درعین‌حال دسترسی به ترافیک غیرمجاز را مسدود می‌کنند.

9.      سیستم‌های پیشگیری از نفوذ تهدیدات را شناسایی میکنند

سیستم‌های پیشگیری از نفوذ (که به آن تشخیص نفوذ نیز می‌گویند) به طور مداوم ترافیک/بسته‌های شبکه را اسکن و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند تا انواع مختلف حملات را بتوان شناسایی کرد و به‌سرعت به آنها پاسخ داد. این سیستم‌ها اغلب یک پایگاه‌داده از روش‌های حمله شناخته شده را نگه می‌دارند تا بتوانند فوراً تهدیدات را تشخیص دهند.

10. ترافیک مشکوک را با تقسیم‌بندی شبکه محدود کنید

انواع مختلفی از ترافیک شبکه وجود دارد که هرکدام با خطرات امنیتی متفاوتی همراه هستند. تقسیم‌بندی شبکه به شما امکان می‌دهد دسترسی مناسب را به ترافیک مناسب بدهید، درحالی‌که ترافیک منابع مشکوک را محدود کنید.

11. برای اطلاعات امنیتی از مدیریت رویداد استفاده کنید

گاهی اوقات جمع‌آوری اطلاعات مناسب از ابزارها و منابع مختلف می‌تواند بسیار دشوار باشد – به‌ویژه زمانی که زمان مشکل باشد. ابزارها و نرم‌افزارهای SIEM داده‌هایی را به پاسخ‌دهندگان می‌دهند که برای سریع عمل‌کردن نیاز دارند.

12.  از شبکه خصوصی مجازی استفاده کنید

ابزارهای امنیتی VPN برای احراز هویت ارتباط بین شبکه‌های امن و یک دستگاه نقطه پایانی استفاده می‌شود. VPNهای دسترسی از راه دور معمولاً از IPsec یا لایه سوکت‌های امن (SSL) برای احراز هویت استفاده می‌کنند و یک خط رمزگذاری شده برای جلوگیری از استراق سمع طرف‌های دیگر ایجاد می‌کنند.

13.  برای امنیت وب از امنیت لایه حمل و نقل یا SSL استفاده کنید

از جمله ابزارهای امنیتی، سخت‌افزار، خط‌مشی‌ها و موارد دیگر، امنیت وب یک اصطلاح عمومی برای توصیف اقدامات امنیتی شبکه است که کسب‌وکارها برای اطمینان از استفاده ایمن از وب هنگام اتصال به یک شبکه داخلی انجام می‌دهند. این به جلوگیری از استفاده تهدیدهای مبتنی بر وب از مرورگرها به‌عنوان نقاط دسترسی برای ورود به شبکه کمک می‌کند.

14.  از ارتباطات بی‌سیم تا حد امکان کمتر استفاده کنید

به‌طورکلی، شبکه‌های بی‌سیم نسبت به شبکه‌های سنتی امنیت کمتری دارند؛ بنابراین، اقدامات امنیتی سختگیرانه بی‌سیم ضروری است

چرا سرور اختصاصی در امنیت شبکه مؤثر است؟

یکی از راهکارهای مناسب برای حفاظت از داده‌ها در سطح امنیتی بالا استفاده اینترنت سرور اختصاصی است. سرورهای اختصاصی با داشتن سرویس اینترنت مناسب یکی از راه‌حل‌های هوشمندانه امنیت شبکه هستند که شرکت و سازمان‌های بزرگ می‌توانند به کار ببرند. تک نت با ارائه سرورهای اختصاصی این فضای امن را برای سازمان و هر کسب‌وکاری فراهم کرده است. .

مزایای امنیت شبکه

امنیت شبکه در حفاظت از داده‌ها و اطلاعات مشتری، ایمن نگه‌داشتن داده‌های مشترک و اطمینان از دسترسی قابل‌اعتماد و عملکرد شبکه و همچنین محافظت در برابر تهدیدات سایبری حیاتی است. یک راه‌حل امنیتی شبکه به‌خوبی طراحی شده هزینه‌های سربار را کاهش می‌دهد و سازمان‌ها را از ضررهای پرهزینه‌ای که در اثر نقض داده‌ها یا سایر حوادث امنیتی رخ می‌دهد محافظت می‌کند. اطمینان از دسترسی قانونی به سیستم‌ها، برنامه‌ها و داده‌ها، عملیات تجاری و ارائه خدمات و محصولات به مشتریان را امکان‌پذیر می‌کند.

چرا امنیت شبکه مهم است؟

امنیت شبکه برای شبکه‌های خانگی و همچنین در دنیای تجارت مهم است. اکثر خانه‌هایی که اتصال به اینترنت پرسرعت دارند، یک یا چند روتر بی‌سیم دارند که در صورت عدم ایمن‌سازی مناسب، می‌توان از آن‌ها سوءاستفاده کرد. یک سیستم امنیتی شبکه جامد به کاهش خطر ازدست‌دادن داده‌ها، سرقت و خرابکاری کمک می‌کند.

مجله PC مراحل ساده‌ای را ارائه می‌دهد که می‌توانید برای اطمینان از ایمن بودن شبکه خانگی انجام دهید:

  • نام کاربری و رمز عبور مدیر روتر خود را تغییر دهید
  • نام شبکه را تغییر دهید
  • رمزگذاری را فعال کنید
  • فایروال‌ها را دوبرابر کنید
  • شبکه‌های مهمان را خاموش کنید
  • به‌روزرسانی سیستم‌عامل روتر

نتیجه

امنیت شبکه اساساً قدرت محافظت از کسب‌وکار و مشتریان شما است. این به معنای درک تهدیدها و راه‌حل‌ها و دانستن نحوه استفاده از آن اطلاعات برای ایجاد یک استراتژی امنیتی شبکه قوی و فراگیر است. در این مقاله با کارکرد امنیت شبکه، انواع امنیت شبکه و مزایای آن صحبت کردیم اما فراموش نکنید که اینترنت در امنیت شبکه نقش مهمی دارد! برای اینکه کسب‌وکارهای مختلف از امنیت شبکه خیالشان راحت باشد، تک نت اینترنت رمزگذاری شده (خدمات سرور اختصاصی) را به آن ها پیشنهاد میدهد.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.