تالار مقالات بروز تکنولوژی

اینترنت اشیا چیست به زبان ساده | کاربرد اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیاء امروزه یکی از داغ‌ترین موضوعاتی است که در همه زمینه‌های زندگی از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا تجارت نفوذ می‌کند. بخش بازرگانی از اولین حوزه‌هایی بود که ایده دستگاه‌های هوشمند را برای نظارت بر کالاها را پذیرفت. چنین علاقه و اشتیاق زیادی نشان دهنده پتانسیل بالای IoT در تجارت است.

امروزه، هنگامی که تجارت الکترونیک بیشتر و بیشتر در مرحله تجاری سازی قرار می‌گیرد، امکانات برنامه‌های اینترنت اشیا بی حد و مرز می‌شود. ناگفته نماند که با چنین گستره وسیعی از دنیای دیجیتال، استفاده از اینترنت اشیاء به شکل‌های مختلف در دسترس قرارگرفته.

کاربرد اینترنت اشیا در حوزه بازاریابی تحلیل بازار

اینترنت اشیاء به مشاغل تجارت الکترونیک کمک می‌کند تا بازار و نیازهای مشتریان خود را از سایر رقبا متمایز کنند. داده‌های جمع آوری شده از دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا در آینده بیشتر شده. برای آگاهی از شیوه زندگی، عادات مردم و ایجاد یک کمپین بازاریابی هدفمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینترنت اشیا

به عنوان مثال، مشاغل می‌توانند الگوهای خرید را در روند جستجو آنلاین تشخیص دهند و محصولات هدفمند را به مشتریان خود بفروشند. اینترنت اشیا اجازه می‌دهد: تا محصولات، خدمات و پیشنهادات را به دلخواه مشتریان تطبیق دهد. بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد رفتار مصرف کنندگان، به مشاغل این قدرت را می‌دهد تا بر تصمیم خرید مشتریان تأثیر بگذارند.

در مورد اینترنت 5g چه میدانید ایجا کلیک کنید تا هرآنچه لازم دارید را در مورد اینترنت نسل پنجم بدانید اینجا بخوانید

رویکرد شخصی در مورد اینترنت اشیا

با استفاده از اینترنت اشیا، توصیه‌های شخصی نامحدود است.

برای مثال تبلیغات شخصی می‌تواند گروه خاصی از مشتریان را هدف قرار دهد.

در دنیای متصل به اینترنت فوق پر سرعت دستگاه‌های شما اطلاعاتی را به یک فروشگاه آنلاین ارسال می‌کنند که در آن حساب دارید و آن‌ها می‌توانند خرید، فروش یا توصیه هایی برای سلامت، نوشیدنی‌ها، خوراک، ابزار و یا هر کالای دیگری ارسال کنند.

بازاریابی سازگار با استفاده از اینترنت اشیا

طبق نظرسنجی‌های متعدد مصرف کنندگان اهمیت تلفن‌های همراه را در فرآیند خرید بالا اعلام می‌کنند. اما از آن‌‎جا که قابلیت استفاده از برنامه‌های خرده فروشی در تلفن همراه هنوز پایین تر از نسخه‌های دسکتاپ است مردم ترجیح می‌دهند برای تصمیم نهایی به رایانه خود مراجعه کنند. بنابراین، بازاریابان باید بازاریابی تلفن همراه و رومیزی را برای هر مشتری به هم متصل کنند. اینترنت اشیاء می‌تواند دستگاه هایی را که متعلق به یک فرد است شناسایی کند. و به مشاغل اجازه می‌دهد تا به جای فروش بر حسب دستگاه، به فروش افراد بپردازند.

 

***

کاربرد اینترنت اشیا حوزه انبارداری و مدیریت موجودی

احتمالاً یکی از برنامه‌هایی که بلافاصله به ذهن می‌آید و یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی که امروزه هنوز هم قابل استفاده است. تشخیص این مسئله که وقتی محصول شما کم است چگونه به طور خودکار قبل از اتمام آن سفارش دهید.

در حال حاضر، کل فرآیند مدیریت توسط IoT قابل انجام است.

حسگرهای اینترنت اشیا، برچسب‌های RFID یا انواع دیگر تراشه‌ها مدیریت موجودی را در زمان واقعی امکان پذیر و کل جریان را ساده می‌کند. این دستگاه‌ها نظارت و ردیابی اقلام موجودی را بهبود می‌بخشند، خطاهای انسانی و ساعات انسانی مورد نیاز برای ردیابی موجودی را کاهش می‌دهند.

در عین حال، پیگیری موجودی، تنها عملکرد تراشه‌های اینترنت اشیا نیست. با کمک آن‌ها، اطلاعاتی مانند نوع محصول، نام سازنده، تاریخ انقضا و شناسه دسته‌ای را می‌توان به طور خودکار در سیستم ذخیره کرد. این مسئله در یافتن، ردیابی و تجزیه و تحلیل تعداد محصولات فروخته شده و پیش بینی فروش آینده کمک می‌کند. همچنین قفسه های هوشمند در کاهش نارضایتی مشتریان نیز مفید است.

کنترل شرایط محیطی

اینترنت اشیا نه تنها بهینه سازی موجودی را کنترل می‌کند، بلکه شرایط را در انبارها نیز کنترل می‌کند.

از سنسورهای نظارت بر دما، می‌توان برای بررسی دمای مطلوب برای محصولات فاسدشدنی و ارسال هشدار در زمان مورد نیاز استفاده کرد. همین امر را می‌توان برای سایر شرایط محیطی مانند رطوبت، ارتعاش یا سطح سر و صدا نیز اعمال کرد.

در نهایت، اینترنت اشیا یکی از اولین مراحل استفاده از ربات در انبارها است. آمازون از ربات‌های انبار در چیدن و بسته بندی استفاده می‌کند. در حال حاضر، ربات‌ها می‌توانند با سرعت 8 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و بسته های بیش از 300 کیلوگرم را بارگیری کنند.

***

حوزه حمل و نقل

اینترنت اشیا تضمین می‌کند که کالاها بدون خطر گم شدن از مکانی به مکان دیگر حرکت می‌کنند. فناوری های RFID و GPS می‌توانند اقلام در حال حمل را در هر مرحله از سفر خود ردیابی کنند. دستگاه های اینترنت اشیا می‌توانند تصویر کامل را ارائه دهند. اطلاعاتی در مورد مکان، مسیر، دما، راننده یا حتی آب و هوا ارائه دهند. همچنین امکان مدیریت مسیر و سرعت محصولات ارسال شده، همراه با پیش بینی دوره‌های زمانی رسیدن، جلوگیری از دست دادن محموله‌ها یا جا‌به‌جایی آن‌ها امکان پذیر می‌شود. از حسگرها می‌توان در کامیون‌ها نیز برای نظارت بر زمان تحویل و کاهش تلفات استفاده کرد.

اتومبیل‌های خودران

غول‌های صنعتی مانند گوگل، تسلا، فولکس واگن، مرسدس بنز و … شروع به معرفی اینترنت اشیا برای خودروها کرده‌اند. اگرچه امروزه فقط می‌توان از ربات‌های با سرعت پایین در انبارها صحبت کرد. اما توسعه سریع وسایل نقلیه خودران امکان استفاده از آن‌ها را برای ارسال بسته های فروخته شده در سیستم عامل های تجارت الکترونیکی فراهم می‌کند. Posten Norge-به عنوان مثال سرویس پستی نروژ برنامه‌های خود را برای استفاده از وسایل کوچک خودران برای تحویل بسته در ماه‌های آینده اعلام کرده است.

تمرکز بر مشتریان

اینترنت اشیا می‌تواند برای افزایش تجربه تحویل به مشتری با ارسال پیام‌های خودکار به مشتریان در مورد وضعیت بسته آن‌ها استفاده شود. به عنوان مثال: اولین اعلان را می‌توان چند روز قبل از تاریخ تحویل، و سپس چند ساعت قبل از رسیدن کالا ارسال کرد، تا مشتریان نگران از دست دادن بسته تحویلی و وضعیت سفارش خود نباشند.

***

اینترنت IoT

مصرف‌کنندگان

در واقع سیستم‌ خانه‌های هوشمند با تجارت الکترونیک ارتباط مستقیم ندارند. آن‌ها می‌توانند بر نحوه خرید کالاهای آنلاین مصرف کنندگان در آینده تأثیر بگذارند. به جای اینکه پشت رایانه بنشینند و کالای مورد نظر خود را مرور کنند، آن‌ها به سادگی به دستیار خود می‌گویند که آن را بخرد. این امر به نوبه خود استراتژی بازاریابی را در تجارت الکترونیک را تغییر می‌دهد. زیرا آنها باید وب سایت‌ها و محصولات خود را بهینه کنند تا بیشتر از هوش مصنوعی استفاده کنند.

به عنوان مثال، اگر کاربری از دستیار مجازی خود بخواهد که چند یادداشت چسبی بخرد، به احتمال زیاد این دستیار محصول مشابهی را برای همه کسانی که درخواست یکسانی دارند انتخاب می‌کند. این می‌تواند منجر به افزایش قابل توجهی در فروش اقلام مورد نظر در بالاترین سطح شود، در حالی که بقیه به طور کامل نادیده گرفته می‌شوند.

در آینده نزدیک مشاغل مجبور خواهند بود به همان نحوی که وب‌سایت‌های ما را برای الگوریتم‌های جستجوی گوگل بهینه کرده‌اند، از دستیار هوش مصنوعی نیز استفاده کنند.

***

مدیریت کلان داده اینترنت اشیا

برای تجزیه و تحلیل بیشتر همه اطلاعات باید ذخیره شوند. شما می‌توانید با مشاهده همه جانبه از فعالیت‌های مشتریان و شناسایی روابط، مزایای واقعی اینترنت اشیا را در عملیات تجارت الکترونیکی خود لمس کنید. با تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ می‌توانید فرصت‌ها را کشف کرده و بتوانید با مشتریان آنلاین خود به مناسب ترین روش ارتباط برقرار کنید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.