تالار مقالات بروز تکنولوژی

اینترنت وایرلس (رادیویی) چیست؟

با توجه به این که تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده است، اتصال به اینترنت هم مدرن‌تر شده است. به گونه‌ای که نسل جدیدی از اینترنت‌ها با نام اینترنت بی سیم روی کار آمده‌اند و در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. اینترنت‌های وایرلس در واقع اینترنت‌هایی هستند که بر بستر امواج مایکروویو فعالیت می‌کنند و برای انتقال داده‌ها از جایی به جای دیگر، به دو طرف فرستنده و گیرند نیاز دارند. در ادامه ‌می‌خواهیم در مورد این که وایرلس چیست، چه انواع دارد و‌ چکونه کار می‌کند بپردازیم. با تک نت همراه باشید.

تفاوت وای فای با وایرلس چیست؟

Wi-Fi یک فناوری بی سیم است که برای اتصال رایانه ها، تبلت ها، گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها به اینترنت استفاده می شود. Wi-Fi سیگنال رادیویی است که از یک روتر بی سیم به یک دستگاه نزدیک ارسال می شود و سیگنال را به داده هایی تبدیل می کند که می توانید ببینید و استفاده کنید.

اینترنت وایرلس چیست؟

 اینترنت وایرلس به تکنولوژی‌ گفته می‌شود که مبتنی بر امواج الکترو مغناطیسی است. در این تکنولوژی، ارتباطات مخابراتی به وسیله بسترهایی که به کابل و سیم و ‌.. نیازی ندارند، . در واقع، امواج الکترو مغناطیسی هستند که در اینترنت وایرلس سیگنال‌های داده را در مسیر حمل می‌کنند.

انواع وایرلس

پس از این که دانستیم وایرلس چیست، می‌خواهیم با انواع وایرلس آشنایی پیدا کنیم. در مجموع سیستم‌های بی سیم اینترنت را از نظر چگونگی حمل، به سه دسته مختلف تقسیم می‌کنند:

  • وایرلس ثابت:

اولین نوع از وایرلس، وایرلس ثابت است که با استفاده از آنتن‌های ثابت مخابراتی، کار می‌کند. این نوع از شبکه بی سیم اینترنتی جایگزینی بسیار مناسب برای شبکه‌های اینترنتی سنتی به شمار می‌آیند. شالوده‌ی اصلی وایرلس‌های ثابت را امواجی رادیویی تشکیل می‌دهند که توانایی کاهش دادن هزینه‌ها و انتقال اطلاعات بیشتر را دارند. این امواج برای انتقال داده به تلویزیون و همچنین ارتباطات پر سرعت اینترنتی، بسیار مناسب هستند.

  •  وایرلس قابل حمل:

نوع دیگری از وایرلس که در میان انواع اینترنت بی سیم به چشم می‌خورد، وایرلس قابل حمل است. این نوع از وایرلس از بسترهای ساده‌ی مایکروویو برای انتقال سیگنال‌ها استفاده می‌کنند. وایرلس‌های قابل حمل را برای محیط‌هایی مثل دفتر کار یا ادارات مختلف، مناسب می‌دانند و این نوع از اینترنت‌ها بر روی تلفن‌های همراه، نوت بوک‌ها و پیغام گیرها نصب می‌شوند.

  • وایرلس مادون قرمز:

اصلی‌ترین نوع از شبکه‌های اینترنتی بی سیم را وایراس‌های مادون قرمز تشکیل می‌دهند. این نوع از وایرلس‌ها معمولا از راه دور کنترل می‌شوند و بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ شخصی قابل نصب هستند.

تجهیزات شبکه وایرلس چیست؟

تجهیزات شبکه وایرلس به دسته‌ای از تجهیزات گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها، دیگر نیازی به کابل و سیم برای انتقال سیگنال نیست. این تجهیزات باعث شده‌اند که هزینه استفاده از شبکه‌های اینترنت فوق پر سرعت، کاهش پیدا کند.

اینترنت وایرلس چیست؟

انواع تجهیزات شبکه وایرلس

 حال که دانستیم تجهیزات شبکه وایرلس چیست، می‌خواهیم بدانیم که این تجهیزات چه انواعی دارند:

۱)روتر:

یکی از مهم‌ترین تجهیزات وایرلس، روتر است که در انواع مختلف و با حجم‌های گوناگون در بازار فروش وجود دارد.

۲)آنتن:

شما برای این که بتوانید اینترنت وایرلس را راه اندازی کنید، به آنتن‌های وایرلس نیاز دارید. آنتن وایرلس سیگنال‌های لازم را از اکسس پوینت می‌گیرد و آن‌ها را در مسیر مورد نظر حرکت می‌دهد. قطعاتی که در این آنتن به کار گرفته می‌شوند، تا حد زیادی به نوع فرکانسی که شما انتخاب می‌کنید، بستگی دارند.

۳)رادیو وایرلس:

برای این که اینترنت وایرلس را در مسافت‌های طولانی و فاصله‌های زیاد پوشش دهی کنند، از رادیو وایرلس بهره می‌گیرند. رادیو وایرلس، یکی از مهم‌ترین انواع تجهیزات وایرلس است.

۴)اکسس پوینت:

برای این که از چند دستگاه مختلف برای اتصال به یک شبکه واحد بهره ببرید، به اکسس پوینت نیاز دارید. اکسس پوینت‌ها وظیفه به وجود آوردن یک مکان دیگر برای متصل شدن دستگاه‌های مختلف به اینترنت را بر عهده دارند.

مزایای استفاده اینترنت وایرلس

  • وایرلس به راحتی راه اندازی می‌شود و سریع نصب می‌گردد.
  • وایرلس به سیم کشی نیازی ندارد و از این جهت تا حد زیادی هزینه‌های خرید تجهیزات را کاهش می‌دهد.
  • وایرلس جزو اینترنت‌های پر سرعت دنیا است.
  • کیفیت انتقال داده به کمک اینترنت بی سیم، بسیار زیاد است.

معایب اینترنت وایرلس

  • هزینه این راهکار سازمانی به نسبت دیگر سرویس‌های معمولی کمی بالاتر است.
  • در برخی از محیط‌ها و برخی مناطق کشورمان هنوز وایرلس پوشش دهی نشده است. بنابراین در این موارد کندی اینترنت مشاهده می‌شود.
  • وایرلس‌ها نسبت به شبکه‌های سنتی اینترنتی، امنیت کمتری دارند.

نحوه راه اندازی وایرلس

چطور یک روتر وایرلس را راه اندازی کنیم؟

برخی از افراد پس از این که متوجه می‌شوند که وایرلس چیست، اقدام به نصب و راه اندازی وایرلس می‌کنند؛ اما نصب و راه اندازی این سیستم‌های اینترنتی، نیاز به طی کردن مراحل مختلف دارد و اطلاعات زیادی را می‌طلبد. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول: مکان روتر وایرلس

در  اولین گام برای نصب وایرلس شما باید مکانی را برای قرار دادن روتر انتخاب کنید. مرکز خانه، بهترین مکان برای نصب روتر است. اگر امکانات لازم برای قرار دادن روتر در مرکز خانه وجود ندارد، سعی کنید روتر را در یک محیط باز برای مثال خارج از کمد، قرار دهید. پس از قرار دادن روتر در یک مکان خاص، دیگر نیازی به جا به جا کردن این وسیله ندارید. برای این که از کابل‌های مختلف برای آنتن دهی روتر استفاده نکنید، بهتر است که فضایی باز با آنتن دهی خوب را برای روتر خود انتخاب کنید.

مرحله دوم: تنظیم روتر وایرلس

در مرحله دوم، روتر شما تنظیم می‌شود اما چگونه؟! اکثر شرکت‌هایی که روتر را به کاربران ارائه می‌دهند، به همراه روتر، مودمی خاص را هم به کاربر می‌دهند؛ اما متاسفانه این مودم‌ها کیفیت چندانی ندارند. در این صورت، شما اجازه این را نخواهید داشت که شبکه‌های اتوماتیک اینترنتی را به وجود بیاورید و از اکسس پوینت‌ها استفاده کنید.

در اینجا لازم است که روتر خود را تنظیم کنید. برای تنظیم کردن اولیه روتر، باید آدرس آی پی موجود بر روی لیبیلی که روتر دارد را پیدا کرده و با وارد کردن این آدرس، به صفحه تنظیمات تخصصی و عمومی روتر دست پیدا کنید. حال باید همان نام کاربری و همان پسوردی که مد نظرتان هست را وارد کنید تا بتوانید از طریق روتر به اینترنت پر سرعت دست بیابید.

مرحله سوم: اتصال گیت وی به روتر جدید

در مرحله سوم شما باید گیت وی را که یک رابط برای اتصال شبکه‌های مختلف به یکدیگر است را به روتر خود متصل کنید. برای انجام این کار باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • ابتدا گیت وی را خاموش کنید. از آنجایی که گیت وی‌ها تماما بدون کلیدهای روشن و خاموش هستند، شما باید آن‌ها را از برق بکشید تا خاموش شوند.
  • اگر می‌دانید که‌ کابل شبکه روتر به lan گتوی شما متصل است، آن را خارج کرده و به قسمت ون روتر متصل کنید.
  • حال با استفاده از کابل‌های شبکه گتوی را به روتر وصل کنید و سپس آن را روشن کنید.
  • چند دقیقه منتظر بمانید تا گتوی و روتر راه اندازی شوند. توجه‌ کنید که سه رنگ کابل در اتصال روتر به گتوی موجود هستند. کابل اول، کابل قرمز است که از روتر به کامپیوتر وصل می‌شود، کابل دوم، نازک‌تر از کابل قرمز است و به گتوی وصل می‌شود و کابل سوم، رنگ سبز وارد و به پریز برق اتصال می‌یابد.

اینترنت وایرلس چیست و چگونه آن را نصب کنیم؟

مرحله چهارم: تغییر پسورد ادمین وایرلس روتر

اگر قرار است با استفاده از مرورگر به تنظیم کردن روتر خود بپردازید، باید آدرس آی پی روتر را پیدا کنید و آن را در نوار جستجوگر مرورگر خود‌ وارد کنید. سپس با استفاده از پسورد ادمین، وارد صفحه تنظیمات شوید.

پس از اولین باری که وارد شدید، باید سریعا نسبت به تغییر این پسورد اقدام کنید؛ چرا که امنیتی از این جهت وجود ندارد. سپس یک پسورد منحصر به فردی را که تنها خودتان می‌دانید را به وجود بیاورید. همیشه سعی کنید پسوردها را در یک کاغذ یا یک‌ جای خاص، ذخیره کنید تا از یادتان نرود.

مرحله پنجم: به روز رسانی سیستم عامل یا میان افزار

حال نوبت به به روز رسانی سیستم عامل روتر می‌رسد. تمامی تولید کنندگان روتر، هر از گاهی به روز رسانی‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سیستم عامل جدیدی که شما نصب می‌کنید، باگ‌های امنیتی را از میان بر می‌دارد و می‌تواند عملکرد دستگاه را بهبود دهد. ‌همیشه نسبت به راه اندازی سیستم عامل جدید در روتر، توجه داشته باشید. البته امروزه برخی از روترها به صورت اتومات به روز رسانی می‌شوند اما برخی دیگر، نیاز به به روز رسانی‌های دستی دارند. پس از آخرین به روز رسانی سیستم عامل روتر خود اگاه باشید.

مرحله ششم: اختصاص پسورد به وای فای

در پاسخ به سوال وای فای چیست، می‌گوییم که وای فای یک تکنولوژی بی سیم است که تمامی سخت افزارها را به امواج رادیویی یک شبکه، وصل می‌کند. وای فای نسل‌های مختلفی دارد که در پست انواع استاندارد وای فای در مورد آن توضیح داده شده است. در مرحله ششم شما باید وای فای خود را رمز گذاری کنید. برخی از شرکت‌های تولید کننده روتر، خودشان پسوندی را برای روتر و وای فای در نظر می‌گیرند اما بهتر است که این پسورد، شخصی سازی بشود. برای ساخت پسورد اختصاصی، باید به قسمت تنظیمات روتر رجوع کنید و از بخش پسورد، پسورد قبلی را تغییر دهید.

مرحله هفتم: از وای فای خود استفاده کنید و لذت ببرید!

اگر مراحل فوق را به صورت مو به مو اجرا کرده‌ باشید و پسورد خود را به هنگام ورود، درست وارد کنید، می‌توانید از وای فای بهره ببرید. در اینجا شما حتی می‌توانید به کاربران میهمان هم اجازه دسترسی اینترنت وایرلس را بدهید.

تفاوت وایرلس با وای فای چیست؟

 

مودم Wireless یا مودم بی سیم چیست؟

یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در شبکه‌های وایرلس به کار گرفته می‌شود، مودم‌ها هستند. برای این که شما بتوانید بسته‌های اینترنتی پرسرعت را از مخابرات دریافت کنید و برای این که خطوط اینترنتی را با دستگاه‌های سخت افزاری مختلف به اشتراک بگذارید، به مودم بی سیم نیاز دارید. این وسیله‌ها با قیمتی مناسب هم به فروش می‌رسند و عمر زیادی هم دارند. شما می‌توانید اینترنت وایرلس را با استفاده از همین مودم‌ها، نصب کرده و به کار ببندید.

دریافت اینترنت پوینت تو پوینت یا وایرلس

حال که به خوبی با مفهوم اینترنت وایرلس چیست آشنایی پیدا کردید و انواع، مزایا و معایب آن را دانستید، می‌توانید به خرید این اینترنت و تجهیزات آن بپردازید. ما در تک نت، تمامی خدمات مربوط به نصب وایرلس و تجهیزات آن هم با قیمتی استثنایی به شما ارائه می‌کنیم. برای این که از جزئیات این سرویس و قیمت آن مطلع شوید می‌توانید صفحه‌ی مخصوص پهنای باند اختصاصی تک نت را مطالعه کنید.

کلام آخر

ما در این مطلب در مورد این که اینترنت وایرلس چیست، چگونه نصب می‌شود، این اینترنت چه انواع دارد و نقاط قوت و ضعف آن چه نقاطی هستند، با شما صحبت کردیم. وایرلس یا اینترنتی بی سیم، نسل جدیدی از اینترنت‌ها است که مستقل از کابل‌های شبکه، کار می‌کند. این اینترنت در سه‌ نوع ثابت، مادون قرمز و قابل حمل به کاربران ارائه می شود. برای نصب وایرلس شما باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. راه اندازی سریع، کاهش هزینه‌های نصب و کیفیت بالای انتقال داده از مزایای این نوع از شبکه‌های اینترنتی هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد وایرلس، با ما در تماس باشید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.