تالار مقالات بروز تکنولوژی

مراحل راه‌اندازی سرویس ADSL به چه صورت است؟

یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین سرویس‌های اینترنتی ADSL است. از آنجایی که برای مشترکین خط تلفن ثابت، نصب و راه‌اندازی این سرویس به سیم‌کشی جدیدی نیاز نیست، ای‌دی‌اس‌ال همواره جزو اولویت‌های خرید اینترنت ثابت به‌خصوص برای مصارف خانگی بوده است.

برای استفاده از این سرویس کافی است علاوه بر مودم، اشتراک اینترنت، اینترنت پر سرعت ADSL دریافت کنید. به همین راحتی و پس از طی کردن مراحل راه‌اندازی، اتصال شما به این سرویس اینترنتی برقرار خواهد شد. در این میان مشکلات اکثر مشترکین نحوه نصب و به‌اصطلاح کانفیگ کردن مودم است. اغلب افراد نمی‌توانند این تنظیمات را انجام دهند. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید خودتان به‌تنهایی، اینترنت ADSL تک نت را وصل کنید. پس تا انتها همراه ما باشید.

آموزش نصب و راه‌اندازی کامل اینترنت ADSL به صورت گام‌به‌گام

اگر از کاربران قدیمی اینترنت هستید حتماً با سیستم Dail-up کار کرده‌اید و نحوه اتصال به اینترنت از این طریق را به خاطر دارید. در دایال آپ، مهم‌ترین مسئله داشتن خط تلفن ثابت مخابرات بود. برای راه‌اندازی هم ابتدا باید قطعه مودم را به کیس کامپیوتر اضافه می‌کردیم، سپس از طریق یک سیم سوکت دار خط تلفن و مودم به هم وصل می‌شدند. قدم بعدی خرید کارت اشتراک حاوی نام کاربری و پسورد بود که پس از انجام تنظیمات کامپیوتر و وارد کردن مشخصات کارت، اینترنت برقرار می‌شد. سازوکار اتصال اینترنت از طریق ADSL هم دقیقاً به همین شکل است. درواقع ای‌دی‌اس‌ال همان نسخه پیشرفته Dail-up است که در آن مشکلات اساسی دایال آپ نظیر مشغولی خط تلفن، سرعت بسیار کم و قطعی مکرر تا حدود زیادی رفع شده است.

آموزش نصب و راه‌اندازی کامل اینترنت ADSL

بنابراین شیوه راه‌اندازی اینترنت ADSL طبق مثالی که زدیم سه مرحله اصلی دارد که هر مرحله ممکن است خود دارای چند زیرمرحله باشد. این سه مرحله به شرح زیر هستند:

  1. خرید تجهیزات سخت‌افزاری
  2. خرید اشتراک (می توانید برای خرید اینترنت ADSL همین حالا اقدام کنید)
  3. راه‌اندازی و برقراری ارتباط با شبکه اینترنتی

 

مرحله اول راه‌اندازی اینترنت ADSL: خرید تجهیزات

مرحله اول راه‌اندازی اینترنت ADSL: خرید تجهیزات

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو در اینترنت ثابت خانگی از نوع ADSL وجود زیرساخت مخابراتی در محل استفاده است. البته برخلاف اینترنت VDSL نیازی به زیرساخت‌های جدید فیبر نوری نیست و همان سیم‌کشی‌های قدیمی مخصوص تلفن‌های معمولی هم کافی است. بنابراین اگر تلفن ثابت ندارید، در اولین قدم باید اقدام به خرید خط تلفن از مخابرات کنید.

خرید مودم ADSL اقدام بعدی شما در مرحله اول است. در بازار انواعی از مدل‌های مودم با مارک‌های مختلفی از جمله TP LINK و DLINK وجود دارد که می‌توانید بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. برخی از این مدل‌ها علاوه بر مودم، یک روتر هستند که توانایی اتصال چندین دستگاه را به هم را نیز دارند. اما به‌طورکلی سه نوع مودم ADSL داریم:

  1. مودم با سیم: این نوع از مودم‌ها دقیقاً مشابه همان مودم‌های قدیمی Dail-up هستند که روی کیس نصب می‌شدند. اتصال اینترنت از طریق مودم با سیم تنها از طریق کابل LAN امکان‌پذیر است.
  2. مودم بی‌سیم (Wireless): اتصال اینترنت ADSL در این مودم‌ها هم در حالت با سیم و هم بی‌سیم انجام می‌گیرد.
  3. مودم سیم‌کارت خور: این مودم‌ها دارای جای سیم‌کارت هستند که می‌توان در صورت قطعی، از اینترنت همراه موبایلی استفاده کرد.

علاوه بر این مودم، شما به مقداری سیم تلفن به اندازه فاصله مودم تا پریز تلفن هم نیاز دارید. همچنین اگر از خط تلفن برای تماس هم استفاده می‌کنید، جهت تقسیم، جلوگیری از نویز و افزایش کیفیت اینترنت یک اسپلیتر (نویز گیر) هم باید بخرید.

مرحله دوم راه‌اندازی اینترنت ADSL: خرید اشتراک

برای خرید اشتراک این نوع از اینترنت که به اینترنت خانگی مخابرات هم شهرت دارد، کافی است با اندکی جستجو، لیست شرکت‌های ارائه‌دهنده بسته‌های اینترنتی ADSL را مشاهده کنید. هر کدام از شرکت‌ها بر اساس نیاز مشتریان خود انواعی از بسته‌ها را با حجم‌های متفاوت دارند که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. این مرحله هم درست مانند خرید کارت اشتراک برای اینترنت Dail-up است.

خرید سرویس ADSL

ناگفته نماند شرکت خدمات اینترنتی تک نت هم، سرویس‌های ویژه از این نوع اینترنت پرسرعت مخابراتی را با نام اینترنت ADSL تک نت ارائه کرده است. همچنین از این شرکت، امکان خرید اینترنت ADSL2+ با سرعت دانلود و آپلود برابر (سرعت متقارن) و اتصال دائم نیز میسر است که برای اطلاعات بیشتر پیرامون این دو نوع اینترنت حتماً با مشاوران مجموعه تماس بگیرید. جهت دریافت اینترنت نامحدود تک نت وارد شوید و از پشتیبانی تیم تک نت برخوردار شوید.

مرحله سوم راه‌اندازی اینترنت ADSL: نصب و برقراری اتصال

با اتمام دو مرحله قبل، شما تمامی تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری راه‌اندازی اینترنت خانگی مخابرات را در اختیار دارید. حال باید با متصل کردن این دو، شبکه اینترنت خود را برقرار کنید. با وجود سادگی این مرحله، اغلب مشتریان انجام آن را به دیگران واگذار کرده و هزینه اضافی پرداخت می‌کنند. اما شما می‌توانید با طی کردن مراحل زیر خودتان این کار را انجام دهید.

مراحل نصب مودم و برقراری اینترنت ثابت خانگی مخابرات

فعال‌سازی اینترنت ADSL خود دارای دو بخش است. در بخش اول باید اتصالات سخت‌افزاری را برقرار کنیم. در واقع مودم را به کامپیوتر یا لپ‌تاپ وصل کنیم. بخش دوم نیز مربوط به تنظیمات مودم و ویندوز است.

بخش اول: اتصال سخت‌افزاری

معمولاً محتویات جعبه‌های مودم، شامل موارد زیر است:

  • مودم
  • کابل تلفن RJ-11
  • کابل USB
  • کابل شبکه LAN
  • شارژر
  • دفترچه راهنما
  • CD راهنما

قدم اول: اتصال کابل‌ها به مودم

قدم اول: اتصال کابل‌ها به مودم

در پشت تمامی مودم‌های ADSL مجموعه‌ای از پورت‌ها قرار گرفته است. با این که تعداد این پورت‌ها بسته به نوع مودم متفاوت است، اما هر مودم دارای 3 نوع ورودی زیر است:

انواع ورودی (پورت) مودم ADSL
  1. ورودی Power: محل اتصال کابل شارژر مودم
  2. ورودی LAN: محل اتصال کامپیوتر و دیگر دستگاه‌ها به مودم
  3. ورودی DSL یا در برخی از مودم‌ها با نام ADSL: محل اتصال سیم تلفن

بنابراین باید بر این اساس هر کابل را به ورودی خودش وصل ‌کنیم. ابتدا یک سر سیم تلفن را به پشت تلفن معمولی یا پریز تلفن متصل کنید. برای اتصال سر بعدی سیم، دو راه وجود دارد. اگر اسپیلتر دارید باید سر دیگر سیم تلفن به قسمت Phone میکروفیلتر وصل شود. سپس یک سر کابل تلفن مودم را به ورودی DSL و سر دیگر آن را به قسمت Modem نویزگیر متصل کنید. اما اگر نویزگیر ندارید سیم تلفن مستقیماً به ورودی ADSL مودم وصل می‌شود.

اسپیلتر

قدم دوم: اتصال کابل LAN به کامپیوتر

برای اتصال دستگاه‌های مختلف از جمله لپ‌تاپ یا کامپیوتر به مودم دو روش وجود دارد. در روش اول از کابل USB برای اتصال کنیم. این روش فقط برای مودم‌هایی که اتصال اینترنت با سیم دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر مودم شما از وای‌فای نیز پشتیبانی می‌کند، از کابل LAN برای متصل کردن مودم و دستگاه استفاده کنید.

قدم سوم: اتصال مودم به برق

در آخرین بخش از اتصال سخت‌افزاری مودم، باید کابل شارژر مودم را به ورودی Power وصل کنید.

تصال مودم به برق

بخش دوم: برقرار اتصالات نرم‌افزاری

اگر تمامی قدم‌های بخش قبلی را به درستی انجام داده باشید، باید چراغ‌های مودم روشن باشند. در برخی موارد ممکن است با وجود نصب درست کابل‌ها، چراغ ADSL (در بعضی از مودم‌ها چراغ Status) خاموش یا در حالت چشمک‌زن باشد. در این صورت باید با شرکت سرویس‌دهنده اینترنت ADSL تماس بگیرید. در ادامه راه‌اندازی اینترنت ADSL تک نت، مراحل زیر طی کنید.

مراحل اتصال مودم ADSL به کامپیوتر (کانفیگ مودم)

  1. برای شروع پیکربندی مودم باید وارد بخش Gateway مودم شد. پس ابتدا وارد مرورگر ویندوز شوید. سپس در قسمت آدرس، IP مودم خود را جستجو کنید. آی پی هر مودم در قسمت اطلاعات مندرج بر روی دستگاه، نوشته شده است. کمی صبر کنید تا بخش Login ظاهر شود. در این قسمت هم باید نام کاربری و پسورد را وارد کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله هر دو فیلد را با کلمه admin و با حروف کوچک انگلیسی پر کنید.
  2. با زدن دکمه OK، وارد بخش تنظیمات سریع (Quick Start) مودم می‌شوید که باید دکمه Next را بزنید.
  3. در ادامه منطقه زمانی را انتخاب کنید. چنانچه در ایران هستید گزینه GMT +3:30 Tehran را انتخاب کنید.
  4. در مرحله بعدی باید اطلاعات سرویس اشتراک اینترنت ADSL خود را وارد کنید. مثلاً پس از خرید اشتراک اینترنت ADSL تک نت، از سوی شرکت، اطلاعات نام کاربری، نوع اتصال، رمز عبور، CPI و VPI در اختیارتان قرار می‌گیرد که باید طبق همین اطلاعات، جدول زیر را تکمیل کنید.

کانفیگ مودم

Contery: کشور محل زندگی خود را انتخاب کنید.

ISP: در اینجا نام شرکت سرویس‌دهنده اینترنتی (Internet Service Provider) خود را از لیست کشویی انتخاب کنید. به طور مثال Tak Net

ISP Connection Tape: در این کادر باید نوع اتصال خود را مشخص کنید. گزینه PPPoE/PPPoA را بزنید.

Username و Password: این دو فیلد را طبق اطلاعات دریافتی از شرکت ارائه‌دهنده سرویس اینترنت ADSL وارد کنید.

VPI: برای تمام سرویس‌های اینترنتی عدد 0 را انتخاب کنید.

VCL: مقدار این پارامتر هم ثابت و عدد 35 است

Connection Type: پروتکل PPPoE LLC را انتخاب کنید؛ سپس بر روی دکمه Next کلیک کنید.

  1. در قسمت بعدی تنظیمات اعمالی را با انتخاب گزینه Save ذخیره کنید. در اینجا مودم شما کانفیگ یا پیکربندی شده و بدین ترتیب مراحل راه‌اندازی اینترنت ADSL به اتمام می‌رسد. برای اتصال کافی است وای‌فای دستگاه‌های خود را روشن کرده و پس از پیدا کردن WIFI خود، پسورد انتخابی را وارد کنید.

 تنظیمات WIFI در مودم‌های بی‌سیم

گفتیم که برخی از مودم‌ها قابلیت اتصال اینترنت وایرلس را نیز دارند. پس اگر مودم شما هم این امکان را دارد، با پایان یافتن پیکربندی، پنجره‌ای ظاهر خواهد شد که از شما می‌پرسد آیا مایل به استفاده از اینترنت بی‌سیم هستید یا خیر؟ چنانچه پاسخ شما خیر است نیاز به هیچ کاری نیست.

در غیر این صورت تیک گزینه enable your wireless network را بزنید. سپس دیگر فیلدهای مربوط به نام وای‌فای، نمایش یا عدم نمایش وای‌فای برای دیگران، نوع الگوریتم امنیتی و پسورد وای‌فای خود را انتخاب و Apply کنید.

در این مطلب از بلاگ تک نت مراحل راه‌اندازی اینترنت ADSL و راهنمای تنظیم مودم/روتر ADSL را بررسی کردیم. گفتیم که برای بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت ADSL و راه‌اندازی آن برای خانه یا محل کار، ابتدا باید این سرویس را از یک تأمین‌کننده، مانند تک نت، خریداری کنید. پس طی مراحل امکان‌سنجی، رانژه خط تلفن و تحویل سرویس، می‌توانید با مودم/روتر مناسب، با سرعت بالا به اینترنت وصل شوید.

با انتخاب سرویس اینترنت ADSL تک نت، نه تنها به یک سرویس اینترنت با کیفیت و پایدار دسترسی خواهید داشت، می‌توانید از تجهیزات با کیفیت و پشتیبانی ۲۴ ساعته بهره‌مند شوید. تک نت با بهره‌مندی از زیرساخت مدرن و با کیفیت، امکان ارائه اینترنت ADSL با پایداری بالا و سرعت مناسب را به مشترکان خود دارد.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.