تالار مقالات بروز تکنولوژی

روسیه می‌خواهد اوکراین را با استفاده از ماهواره‌های Starlink ایلان ماسک متوقف کند

تحلیلگران می‌گویند که روسیه در تلاش است که دسترسی اوکراین به ماهواره‌های استارلینک ایلان ماسک را کاهش دهد. این موضوع ثابت شده است که ماهواره‌ها در عملیات نظامی و ارتباطات بین نیرو‌های اوکراینی بسیار اهمیت زیادی دارد. بنابراین، طبق گفته تحلیلگران جنگ فضایی، روسیه در تلاش است دسترسی اوکراین به ماهواره‌های استارلینک ایلان ماسک را قطع کند.

از زمان شروع جنگ، روسیه از سیستم‌های پارازیت به منظور جلوگیری از دسترسی نیرو‌های اوکراینی به ماهواره‌های تجاری استفاده می‌کند. دسترسی به ماهواره‌ها، به ویژه به شبکه ماهواره‌ای ایلان ماسک، نقش مهمی در دفاع اوکراین در برابر روسیه ایفا کرده است. اینترنت ماهواره‌ای باعث شد که اوکراینی‌ها فعالیت آنلاین خود را ادامه دهند و کسب و کار آن‌ها در طول جنگ فعال باقی ماند. همچنین، دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای، برقراری ارتباط سربازان در خط مقدم و عملکرد سیستم‌های تسلیحاتی و پهپاد‌ها را آسان‌تر کرده است. تحلیلگران می‌گویند که تلاش‌های روسیه برای قطع دسترسی اوکراین به ماهواره‌های استارلینک تاکنون با شکست مواجه بوده است.

در وب سایت استارلینک بیان شده است، سیگنال‌های Starlink قوی‌تر و متمرکزتر هستند، زیرا ماهواره‌های آن در ارتفاع بسیار کمتری کار می‌کنند. از آنجایی که ماهواره‌های Starlink به زمین نزدیک‌تر هستند، بین عملکرد کاربر و پاسخ شبکه تأخیر کوتاه‌تری وجود دارد؛ این پروسه باعث افزایش سرعت اجرای بازی‌های آنلاین، پخش ویدئو کنفرانس و… می‌شود.

ویدن خاطر نشان کرد که هکر‌های روسی تاکنون نتوانسته‌اند استارلینک را هک کنند. در حالی که اطلاعات بسیار کمی در مورد حملات الکترونیکی روسیه به استارلینک وجود دارد، ویدن گفت که به نظر نمی‌رسد تلاش‌های این کشور موفقیت‌آمیز بوده باشد. روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین چند بار سعی کرده است به شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی نزدیک شود. در واقع، روسیه در حمله به اوکراین تلاش کرده است که شبکه ماهواره‌ای را هدف قرار داده و به آن نفوذ پیدا کند.

در فوریه سال ۲۰۲۲، حملاتی به ‌ایستگاه‌های ارتباطی ماهواره‌ای انجام شد و صد‌ها هزار نفر در اوکراین مورد حمله قرار گرفتند. ارزیابی‌ها از این حمله سایبری نشان داد که روسیه حملات سایبری را علیه شبکه‌های ارتباطی ماهواره‌ای انجام داده است تا پروسه فرماندهی و کنترل امور نظامی اوکراین را در طول حمله مختل کند. همچنین، اسپیس ایکس که مالک Starlink است در آوریل 2022 مورد حمله قرار گرفت. ایلان ماسک در پستی پس از حملات نظامی خاطر نشان کرد که استارلینک تاکنون در برابر حملات و هک سایبری مقاومت کرده است.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.