تالار مقالات بروز تکنولوژی

مقایسه سرویس VOIP سیسکو با ایزابل

نقش مهم و تأثیرگذار ارتباطات و تعامل در کسب‌وکار و تجارت قابل چشم پوشی نیست. امروز که وابستگی افراد و کسب‌وکارها به دنیای دیجیتال بیشتر از قبل شده، ارتباطات سریع و مؤثر باز هم مهم‌تر شده است. کسب‌وکارها برای این که بتوانند بهترین کیفیت ارتباط و دسترسی را داشته باشند به دنبال راهکارهای به‌روز و کارآمدتری هستند که یکی از برترین‌های آن‌ها، سیستم تلفن اینترنتی یا سیستم VoIP است.

تلفن‌های اینترنتی، مزایای و امکانات بی‌شماری را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند که به آن‌ها اجازه می‌دهد با خیالی آسوده از بابت ارتباطات و اتوماسیون‌های مربوط به مکاتبه، تمرکز خود را روی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بگذارند. سیستم‌های تلفن اینترنتی که با نام‌های تلفن سازمانی و تلفن VoIP شناخته می‌شوند؛ با روش‌های مختلفی کار می‌کنند و سیستم‌های مدیریت آن‌ها هم متنوع است.

در این مطلب از بلاگ تک نت به سراغ معرفی سرویس VoIP سیسکو و ایزابل به عنوان جدیدترین نسخه مبتنی بر الستیکس رفته‌ایم. ابتدا نگاهی به طرز کار VoIP و هرکدام از این سیستم‌ها خواهیم داشت و پس از آن مقایسه‌ای بین این دو سیستم ارائه خواهیم کرد. اگر شما هم قصد خرید سیستم تلفن سازمانی برای کسب‌وکار خود دارید و بین سیستم‌های گوناگون مردد مانده‌اید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اساس کار تلفن اینترنتی چگونه است؟

VoIP مخفف Voice over Internet Protocol و به معنای انتقال صدا از طریق پروتکل اینترنت است. به این راهکار، تلفن اینترنتی، تلفن تحت شبکه یا تلفن IP هم گفته می‌شود. این سرویس به خاطر برتری‌های غیرقابل چشم‌پوشی که نسبت به سیستم‌های تلفن سنتی دارد، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده و بیشتر کسب‌وکارها به سمت استفاده از این راهکار رفته‌اند.

سیستم تلفن سازمانی تک نت

تماس VoIP در واقع یک تماس اینترنتی است که از طریق اینترنت برقرار می‌شود. سیستم‌های تلفن اینترنتی تمام امکانات سیستم سانترال را با مزایای بسیار بیشتری در اختیار سازمان‌ها و کسب‌وکارها قرار می‌دهد. سیستم تلفن سازمانی مزیت‌های دیگری هم دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها امکان اتصال CRM را هم دارد.

سازمان‌ها با استفاده از خدمات تلفن اینترنتی، بدون این که دردسرهای تلفن‌های ثابت را داشته باشند، به سرویس با کیفیت و عملکرد بالا دسترسی خواهند داشت. تلفن VoIP امکان مدیریت آسان تماس‌ها، داخلی‌ها و برنامه‌ریزی و نظارت و بر روند ارتباطات را دارد که به واحد ارتباطات عمومی و بازاریابی کمک می‌کند تا بازدهی بیشتری داشته باشند.

سرویس VoIP سیسکو

سیسکو به عنوان یکی از با سابقه‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه شبکه و اینترنت است. این شرکت‌ که پیش از این در حوزه‌ی مدیریت ارتباطات تلفنی وارد نشده بود، بعد از مدت‌ها با دو سرویس CUCM و CME وارد بازار تلفن اینترنتی شده است. CUCM روی سرور نصب می‌شود و به عنوان راهکار برتر سیسکو برای تلفن اینترنتی شناخته می‌شود. این محصول سیسکو تمام قابلیت‌های ایزابل را دارد ولی به خاطر مسائل مربوط به لایسنس، در کشورمان با چالش‌هایی مواجه است. این سیستم VoiP سیسکو مزایا و معایبی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای سیستم VoIP سیسکو

  • این راهکار به دلیل این که نسبت به محصولات Open Source انحصاری‌تر است، امنیت بالاتری دارد.
  • پایداری سیستم VoIP سیسکو بالاتر از رقبا است.

معایب سیستم VoIP سیسکو

  • سخت‌افزارها در این راهکار انحصاری هستند که باعث افزایش هزینه‌های راه‌اندازی می‌شود.
  • محدودیت‌های جغرافیایی در دریافت خدمات و پشتیبانی در سیستم سیسکو وجود دارد.
  • در سیستم VoIP سیسکو نیاز به تهیه لایسنس برای بخش‌های مختلف وجود دارد.
  • هزینه‌ی پشتیبانی و نگهداری در این محصول بالا است.

سرویس VoIP کدام بهتر است، سیسکو یا ایزابل

سرویس VoIP ایزابل

سیستم تلفنی ایزابل به عنوان جایگزین سیستم الستیکس و به عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های متن باز تلفن اینترنتی شناخته می‌شود. ایزابل یک سیستم تلفن سازمانی جامع است که امکانات مدیریتی بسیار زیادی را به کاربر ارائه می‌دهد. با استفاده از ایزابل می‌توانید در کنار امکانات بسیار زیاد، نظارت و مدیریت دقیقی بر تلفن سازمانی خود داشته باشید. تلفن VoIP ایزابل مزایا و معایبی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

مزایای سیستم VoIP ایزابل

  • این سیستم VoIP به صورت کاملا متن باز و قابل توسعه است.
  • هزینه‌ی سخت‌افزارهای مورد نیاز آن نسبت به سیسکو بسیار کم‌تر است.
  • محدودیت جغرافیای در این سیستم وجود ندارد.
  • هزینه و زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی آن کم‌تر است.
  • مستندات راهنما برای نصب و راه‌اندازی آن در اینترنت موجود است.
  • امکان شخصی‌سازی این سرویس و اتصال آن به نرم‌افزارهای مدیریت کسب‌وکار وجود دارد.
  • در ایزابل از رایج‌ترین پروتکل‌های مربوط به صدا مثل SIP پشتیبانی می‌شود.
  • هزینه نگهداری و پشتیبانی آن به صرفه است.

معایب سیستم تلفن اینترنتی ایزابل

  • محدودیت در ایجاد SIP Trunk بین سرورها
  • محدودیت در تعداد تماس‌های هم‌زمان قابل دریافت
  • امنیت ضعیف‌تر نسبت به سیسکو

سرویس VoIP سیسکو یا ایزابل، کدام بهتر است؟

حالا که به صورت کامل با هر دو سیستم VoIP آشنا شدید، بد نیست مقایسه‌ای بین آن‌ها داشته باشیم. بر اساس آنچه در مشخصات فنی هر کدام از این سرویس‌های تلفن سازمانی و مزایا و معایب آن‌ها دیده می‌شود، بهترین گزینه برای سازمان‌های کوچک و متوسط که صرفا یک IP-PBX لازم دارند و تعداد نیروهایشان کمتر از ۵۰۰ نفر است، سیستم تلفن اینترنتی VoIP ایزابل گزینه‌ی بهتری است. در صورتی که اندازه سازمان بزرگ‌تر از این مقدار باشد، بهتر است از سیستم CUCM استفاده شود. سیستم سیسکو در مقیاس بزرگ عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و هزینه‌های به نسبت زیاد راه‌اندازی و نگه‌داری آن قابل پذیرش می‌شود.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ تک نت، در مورد تلفن سازمانی و دو سرویس مدیریت پرکاربرد و پرطرفدار آن یعنی CUCM از سیسکو و ایزابل صحبت کردیم. ابتدا معرفی کوتاهی از این این سیستم‌ها داشتیم و پس از آن مزایا و معایب هرکدام را بررسی کردیم. بر اساس نوع استفاده و اندازه‌ی سازمان، می‌توانید سیستم مدیریت برتر را انتخاب و از آن برای پیشبرد اهداف تجاری سازمان بهره‌مند شوید.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا با مراجعه به صفحه‌ی مخصوص تلفن اینترنتی تک نت که با نام تکفون عرضه می‌شود، امکانات و بسته‌های متنوع و منعطف این راهکار سازمانی تک نت را مشاهده کنید و برای خرید سرویس VoIP مناسب با کارشناسان فنی تکفون گفتگو کنید. راهکارهای سازمانی تک نت به صورت کاملا منعطف و مقیاس‌پذیر عرضه می‌شوند و برای انواع کسب‌وکارها و سازمان‌ها به شکلی بهینه قابل اجرا و استقرار هستند.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.