تالار مقالات بروز تکنولوژی

آموزش راه‌اندازی سرور اختصاصی و استفاده از آن

شما است.

راه‌اندازی سرور اختصاصی برای میزبانی وب‌سایت کسب‌وکار یا سامانه‌های تحت وب یک سازمان، راهکاری مناسب برای مدیریت بهتر منابع و بهبود عملکرد واحد‌های فناوری اطلاعات است. سرور اختصاصی نسبت به سرورهای اشتراکی مزایایی دارد که آن را تبدیل به گزینه‌هایی مناسب برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی کرده که به دنبال رشد و تمرکز بر گسترش خود هستند.

سرور اختصاصی قابلیت نظارت و مدیریت بهتری به کاربران می‌دهد و معایب سرورهای اشتراکی مثل کاهش عملکرد در زمان شلوغی را هم ندارد. در این پست از بلاگ تک نت ابتدا نگاهی به تعریف این سرویس خواهیم داشت و آموزش راه‌اندازی سرور اختصاصی را به صورت مرحله به مرحله پیش خواهیم برد. اگر شما برای کسب‌وکار خودتان یا سازمانی که مشغول فعالیت در آن هستید به دنبال یک راهکار سازمانی عالی برای میزبانی سرویس‌ها و وب‌سایت خود هستید، با این مطلب همراه باشید.

تعریف و مشخصات سرور اختصاصی چیست؟

تعریف سرور اختصاصی زمانی که آن را با سرور اشتراکی مقایسه کنیم، آسان‌تر می‌شود. سرور اختصاصی در واقع یک سیستم کامپیوتری مستقل با منابع اختصاصی است که وظایف یک سرور کامل را برای کاربر ایفا می‌کند. در سرور اختصاصی کاربر به تمام منابع محاسباتی سرور مربوط دسترسی کامل دارد و برخلاف سرورهای اشتراکی نیازی به تقسیم منابع با همسایه‌های خود ندارد.

رک‌های خدمات دیتاسنتر

همان‌طور که احتمالا تجربه‌اش کردید، گاهی اوقات این همسایه‌ها می‌توانند پرسروصدا و مزاحم کار شما باشند. بنابراین اگر نیازهای محاسباتی و ارتباطی شما در سرورهای اشتراکی پاسخ داده نمی‌شود، بهتر است به سراغ راه‌اندازی یک سرور اختصاصی رفته و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

مزیت‌های Dedicated Server

سرور اختصاصی همان‌طور که در توضیح معنای آن گفتیم، به معنای بهره‌مندی از تمام سخت‌افزار یک سرور فیزیکی است که به صورت اختصاصی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. مزیت اصلی این سرویس، امکان مدیریت و دسترسی بهتر به سرور اختصاصی و منابع محاسباتی آن است. مزیت دوم عملکرد بهینه سرور اختصاصی به‌خاطر بهره‌مندی از امکانات بیشتر مثل اینترنت پهنای باند اختصاصی است. البته مزایای سرور اختصاصی محدود به این موارد نیست و بسته به شرایط می‌تواند شامل موارد بسیار بیشتری باشد. وضعیت هر کسب‌وکار، مزایای به‌کارگیری سرور اختصاصی را تعیین می‌کند.

تفاوت سرور اختصاصی مدیریت شده و مدیریت نشده

شرکت‌های ارائه‌دهنده سرور اختصاصی، این سرویس را به دو صورت مدیریت شده و مدیریت نشده در اختیار کاربران قرار می‌دهند. هرکدام از این راهکارهای سازمانی با ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود همراه هستند و بسته به نیاز و بودجه‌ی سازمان‌ها، می‌توانند تبدیل به گزینه‌های مناسب شوند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد هرکدام از این سرویس‌ها خواهیم داد.

سرور اختصاصی مدیریت شده

سرور اختصاصی مدیریت شده نوعی از این راهکار است که شرکت ارائه‌دهنده تمامی امور مربوط به مدیریت مثل نصب، راه‌اندازی سرور اختصاصی، پشتیبان‌گیری، نظارت و بهینه‌سازی را به عهده می‌گیرد. در این نوع از سرور اختصاصی سخت افزار، ارتباطات و نرم‌افزارهای مربوط به سرور اختصاصی به طور کامل توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات به انجام رسیده و مشتری می‌تواند به آسانی از تمام قدرت سرور اختصاصی خود استفاده کند.

انتخاب سرور اختصاصی مدیریت شده، برای سازمان‌هایی که قصد به‌کارگیری نیروی جدید در تیم فناوری اطلاعات خود را ندارند مناسب‌تر است. بخش بزرگی از وظایف یک مدیر سرور در این نوع، به عهده شرکت ارائه‌دهنده است و باعث می‌شود تا هزینه‌های نیروی انسانی شرکت کاهش پیدا کند. در طرف مقابل، سطح آزادی عمل سازمان در مدیریت سرور اختصاصی خود کاهش پیدا می‌کند که باید بین این موارد بر اساس سیاست سازمان تعادل برقرار کرد.

سرور اختصاصی مدیریت نشده

سرور اختصاصی مدیریت نشده، یک سرور است که فقط و فقط خدمات سخت‌افزاری آن به عهده ارائه‌دهنده خواهد بود. در سرور اختصاصی مدیریت نشده، تمام کارهای مربوط به راه‌اندازی، نصب به‌روزرسانی‌ها و غیره به عهده کاربر است. این نوع از سرور اختصاصی مزیت آزادی عمل و دسترسی به تمام جزئیات سرور را دارد. در مقابل، عیب این راهکار، نیاز به حضور فردی متخصص به عنوان مسئول سرور اختصاصی است. در واقع نیاز به صرف وقت و هزینه‌ی بیشتری برای این نوع سرور اختصاصی وجود دارد که شاید برای همه‌ی سازمان مقدور نباشد.

سیستم عامل سرور اختصاصی

از نظر هزینه، پلن‌های سرور اختصاصی مدیریت نشده معمولا قیمت پایین‌تری نسبت به نوع مدیریت شده دارند اما از طرف دیگر نیاز به نیروی انسانی متخصص دارند که دائما بر آن نظارت کرده و مدیریت آن را بر عهده بگیرد. بر اساس نیازهای و سیاست‌های یک سازمان در زمان تصمیم‌گیری برای خرید سرور اختصاصی باید نوع مناسب انتخاب شده تا در طولانی مدت مشکلی گریبان‌گیر بخش فناوری اطلاعات نشود.

مراحل راه‌اندازی سرور اختصاصی

حالا که با دو مدل اصلی ارائه خدمات سرور اختصاصی توسط تأمین‌کننده‌ها آشنا شدیم، وقت آن است تا به سراغ آموزش راه‌اندازی سرور اختصاصی برویم. برای راه‌اندازی سرور اختصاصی (بدون توجه به مدیریت شده یا نشده بودن آن) دو روش کلی وجود دارد. روش اول انتخاب جزئیات سخت‌افزاری سرور به صورت جداگانه و اسمبل کردن یک سرور اختصاصی است. روش دوم، انتخاب از میان گزینه‌های سخت‌افزاری موجود در سایت ارائه‌دهنده است که شاید گزینه‌های شما را کمی محدودتر کند اما انتخاب سرور اختصاصی به این روش به تخصص فنی کمتری نیاز دارد.

روش کلی در راه‌اندازی سرور اختصاصی در هر دو حالت بالا تقریبا شبیه به هم است. باید بر اساس نیازها و بودجه‌ای که دارید، جزئیات سخت‌افزاری لازم را انتخاب کرده و سرور اختصاصی خود را سفارش دهید. تفاوت حالت اول و دوم در میزان آزادی عمل شماست که در اولی دستتان بازتر و در دومی محدود به پکیج‌های از پیش تعیین شده خواهید بود. با صرف‌نظر از این تفاوت روش کلی به صورت زیر است:

۱) انتخاب خصوصیات سخت‌افزاری سرور اختصاصی (در این مرحله باید پردازنده، رم،  میزان و نوع حافظه‌ی ذخیره‌سازی را مشخص کنید)

۲) انتخاب تعداد IP

۳) ترافیک (بسته به میزان ترافیک پیش‌فرض شاید لازم باید میزان ترافیک بیشتری خریداری کنید)

این ۳ مرحله برای خرید سرور اختصاصی مدیریت نشده کافی است و پس از طی مراحل سفارش و پرداخت، این سرور در اختیار شما خواهد بود. مراحل بعدی مربوط به سرویس‌های مدیریت شده هستند:

۴) انتخاب سیستم عامل

۵) انتخاب دوره‌ی پشتیبان‌گیری

۶) سفارش راه‌اندازی برخی از سرویس‌های مربوط به سرور اختصاصی

۷) سفارشی‌سازی سرور اختصاصی خریداری شده

پس از طی این مراحل،‌ سرور اختصاصی برای استفاده‌ی حرفه‌ای در اختیار شما خواهد بود و می‌توانید از تمام قدرت محاسباتی و ارتباطی سرور استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که در سرورهای اختصاصی مدیریت نشده، وظیفه‌ی نصب سیستم عامل، وب سرور (در صورت نیاز) و تمام موارد دیگری که ممکن برای کار نیاز باشند، بر عهده خود سازمان خواهد بود.

چگونه سرور اختصاصی برای کسب و کارمان بخریم

همانطور که متوجه شدید، سرور اختصاصی به عنوان راهکار سازمانی برتر، می‌تواند به کمک کسب‌وکار شما آمده و امکان پاسخ‌گویی و ارائه خدمات بهتر را فراهم می‌کند. یکی از خدمات سازمانی برتر تک نت، سرور اختصاصی است که به صورت پکیج‌های از پیش تعریف شده، با قابلیت شخصی‌سازی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

با استفاده از سرور اختصاصی تک نت، می‌توانید از مزیت‌های اصلی سرور اختصاصی همراه با امتیازات تک نت بهره ببرید. تک نت سرورهای اختصاصی ارائه شده را با استفاده از بهترین سخت‌افزار (سرور اختصاصی برند HPE)، دیتاسنتر مناسب و مطمئن و البته زیرساخت قدرتمند اینترنت، بهترین خدمات سرور اختصاصی را به کاربران و سازمان‌ها در مقیاس‌های مختلف ارائه می‌دهد.

راهکارهای سازمانی تک نت به عنوان خدماتی منعطف و مقیاس‌پذیر، برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار شما پیشنهادات بسیار کاربردی و کارآمد دارد. با استفاده از راهکارهای سازمانی تک نت می‌توانید به صورت کاملا منعطف بر اساس میزان استفاده هزینه پرداخت کنید و با بهره‌مندی از پشتیبانی فنی تک نت، از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید. با برخورداری از این مزایا، می‌توانید تمام تمرکز خود را روی پیشرفت کسب‌وکار خود گذاشته و آن را شکوفا کنید.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ تک نت، به سراغ آموزش راه‌اندازی سرور اختصاصی رفتیم و پس از تعریف معنای سرور اختصاصی، انواع آن را بررسی کردیم. در ادامه مراحل راه‌اندازی سرور اختصاصی را بررسی کردیم و در پایان، بهترین راه برای خرید سرور اختصاصی را معرفی کردیم. اگر شما هم برای پیشرفت در کسب‌وکار و ارتقا فعالیت‌های اینترنتی خود نیازمند استفاده از امکانات بهتر و پرقدرت‌تر هستید، می‌توانید با مراجعه به صفحه مخصوص سرور اختصاصی تک نت، پلن متناسب با نیازهای خود را سفارش دهید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.