تالار مقالات بروز تکنولوژی

ناسا، ماموریت خدمات ماهواره‌ای OSAM1 را لغو کرد

ناسا، پروژه چند میلیارد دلاری را لغو کرد. در این پروژه، فناوری‌های خدمات ماهواره‌ای معرفی شده‌اند. در منبع خبری کوتاه در اوایل ماه مارس، ناسا اعلام کرد که خدمات ماهواره‌ای OSAM 1 را به اِتمام می‌رساند. ناسا اعلام کرد که OSAM1  را به دلایل مختلف لغو می‌کند. دلایل ناسا برای لغو OSAM 1، چالش‌های فنی، مشکل در برنامه‌ریزی، هزینه‌ها و… بود.

این آژانس گفته است که بعد از اطلاعیه‌های رسمی از کنگره، روند لغو خدمات ماهواره‌ای  OSAM 1 را شروع می‌کند. همچنین، ناسا خاطر نشان کرد که نحوه تاثیر لغو OSAM 1 بر کاهش نیروی کار در مرکز پرواز فضایی گادرد را بررسی خواهد کرد. ناسا متعهد است که تا سال 2024 از نیروی کاری فعال در پروژه خدمات ماهواره‌ای   OSAM1 حمایت مالی کند.

OSAM 1  تقریباً یک دهه قبل با اسم Restore L در سال 2020 فعالیت خود را شروع کرد. این ماموریت در سال 2020 برای انجام فعالیت‌هایی در زمینه ساخت فضایی به OSAM 1 تغییر نام داد. با این حال، این ماموریت باعث اِعمال هزینه‌های قابل توجه و بروز تاخیراتی شد. تا ماه آوریل سال 2022، هزینه انجام کل ماموریت بین 626 الی 753 میلیون دلار پیش‌بینی می‌شد. این میزان افزایش پیدا کرده و پرتاب تا سال 2026 به تعویق اَفتاد. دفتر بازرسی کل ناسا یا OIG در ماه اکتبر سال 2023 اطلاع داده است که این پروژه هزینه‌های اضافی را به دنبال خواهد داشت. طبق تخمین این سازمان، هزینه پروژه 2.17 میلیاد دلار در ماه‌های مارس و ژوئن 2027 خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که OSAM 1 نداشت از نظر تامین هزینه‌ها بود. کنگره به صورت مرتب از ناسا برای تأمین بودجه حمایت می‌کرد. گزارش OIG نشان میدهد که ناسا بین سال‌های 2016 تا 2023، 800 میلیاد دلار را برای پروژه OSAM 1 درخواست کرده است. اما کنگره، مبلغ 1.48  میلیارد دلار را به این پروژه اختصاص داد. ناسا برای سال مالی 2024 درخواست 227 میلیارد دلار داشت. پرداخت این مبلغ برای پروژه OSAM 1 مورد تایید قرار گرفت.

لغو OSAM1 در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها از لحاظ تجاری فن، اوری‌های خدمات ماهواره‌ای را دنبال می‌کنند. در نشست سالیانه  CONFERS، گروه صنعتی خدمات ماهواره‌ای، در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳، یکی از مخاطبان گفته است که درباره OSAM1 در کنفرانس‌ها بحث کمتری صورت گرفته است.

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.