تالار مقالات بروز تکنولوژی

هزینه راه‌اندازی voip در سازمان به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

هزینه راه اندازی ویپ چقدر است؟

هزینه راه‌اندازی voip برای هر سازمان به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد. شما می‌توانید با بررسی نیاز‌های سازمان خود، هزینه مشخصی را برای خرید و راه‌اندازی voip بپردازید. ویپ، سرویسی پیشرفته و مجهز به امکانات مختلف برای استفاده در انواع سازمان‌ها است؛ اما برای نصب و راه‌اندازی این سرویس لازم است که هزینه‌ای را بپردازید.

در این مطلب به بررسی اطلاعات لازم درباره هزینه راه‌اندازی ویپ می‌پردازیم. قبل از سفارش سرویس voip، این راهنمای خرید را برای اطلاع از هزینه‌های راه‌اندازی ویپ از دست ندهید.

5 عامل در هزینه نصب و راه‌اندازی سرویس voip

هزینه راه‌اندازی ویپ، شامل هزینه تهیه سرور، هزینه خرید سرشماره، هزینه خرید تجهیزات و هزینه خرید اینترنت برای اتصال می‌شود.

1.      هزینه راه‌اندازی ویپ برای بخش سرور:

یکی از فاکتور‌های تأثیرگذار بر هزینه راه‌‌اندازی سرویس ویپ سازمان، هزینه خرید سرور است. اگر در سازمان‌تان، امکان دریافت سرور مجازی یا اختصاصی وجود ندارد، باید برای خرید سرور ویپ اقدام کنید. شما می‌توانید با توجه به مزایای هر یک از سرورو‌های مجازی و اختصاصی، یکی از آن‌ها را برای راه‌اندازی سرویس ویپ انتخاب کنید.

برای خرید سرور اختصاصی یا مجازی برای سرویس ویپ، در قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند. هر چقدر قدرت پردازنده، حافظه و سرعت سرور بیشتر باشد، برای خرید آن به بودجه بیشتری احتیاج دارید.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات سرور مورد نیاز برای راه‌اندازی ویپ را ببینید.

پردازنده (CPU)

پردازنده با کارایی بالا که قادر به پردازش تعداد زیادی از تماس‌های VOIP همزمان باشد مورد نیاز است (پردازنده ۸ هسته‌ای با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز)

حافظه (RAM)

عمولاً حداقل ۸ گیگابایت RAM توصیه می‌شود، اما بسته به تعداد کاربران و بار ترافیکی ممکن است بیشتر نیاز باشد.

فضای ذخیره‌سازی (Storage)

فضای ذخیره‌سازی کافی برای ذخیره‌سازی برنامه‌ها، فایل‌های سیستمی و داده‌های تنظیمات مورد نیاز است. فضای ذخیره‌سازی SSD پیشنهاد می‌شود برای سرعت و عملکرد بهتر (یک درایو SSD با حداقل ۱۲۸ گیگابایت).

کارت شبکه (Network Interface Card – NIC)

کارت شبکه با پشتیبانی از پروتکل‌های شبکه مختلف و قابلیت اتصال به شبکه‌های گیگابیتی یا حتی ۱۰ گیگابیتی برای ارتباط با تجهیزات شبکه VOIP لازم است.

سیستم عامل (Operating System)

سیستم‌عامل مناسب برای سرور VOIP، معمولاً یکی از سیستم‌عامل‌های لینوکس مانند CentOS، Ubuntu Server، یا Debian است.

برنامه‌ها و سرویس‌ها

نرم‌افزار VOIP مانند Asterisk یا FreeSWITCH بر روی سرور نصب می‌شود. همچنین نرم‌افزارهای مدیریت تماس و دیگر سرویس‌های مورد نیاز برای مدیریت تماس‌ها و ارتباطات VOIP باید نصب شوند.

منابع اضافی

بسته به نیازهای خاص و انتظارات سازمان، ممکن است نیاز به منابع اضافی مانند کارت‌های تلفن IP، دستگاه‌های Gateway VOIP، و یا سایر تجهیزات شبکه باشد.

هزینه راه‌اندازی ویپ

2.      هزینه خرید سرشماره برای راه‌اندازی ویپ

جهت راه‌اندازی تلفن اینترنتی ویپ باید سرشماره خریداری کنید. شما باید مبلغ قابل توجهی را جهت انتخاب و خرید شماره بپردازید. انتخاب و خرید سرشماره به دلخواه مدیر سازمان است. در واقع، مدیر سازمان می‌تواند خرید و انتخاب سرشماره‌های رندتر را در اولویت قرار دهد.

در ادامه در جدول تعرفه‌های تلفن اینترنتی، می‌توانید قت شماره‌های مختلف تک نت را ببینید.

نوع شماره

قیمت (تومان)

شماره عادی

000/200

شماره برنزی

000/500

شماره نقره ای

000/500/2

شماره طلایی

000/000/5

شماره الماس

000/000/20

 

3.      هزینه نصب و راه‌اندازی سرویس ویپ

نصب و راه‌اندازی سرویس تلفن اینترنتی ویپ باید توسط افراد متخصص و مجرب صورت بگیرد. به همین خاطر، برای نصب و راه‌اندازی این سرویس ارتباطی باید هزینه‌ای را بپردازید. شما می‌توانید پروسه راه‌اندازی خط ویپ را به شرکت‌های isp بسپارید که سرور را از آنجا تهیه کرده‌اید. تعرفه خدمات راه اندازي سيستم هاي Voip تقریباً ۵ الی ۷۰ میلیون تومان است.

سرویس آرنوس، والتر، و مایر از سرویس‌های تک نت هستند که قیمت آن‌ها به ترتیب 000/000/8 ، 000/000/15 و 000/000/25 است. در جدول زیر امکانات هر کدام را می‌توانید ببینید.

سرویس آرنوس

سرویس والتر

سرویس مایر

مدت زمان مکالمه رایگان ۵۰۰ دقیقه

مدت زمان مکالمه رایگان ۵۰۰ دقیقهمدت زمان مکالمه رایگان ۵۰۰ دقیقه

دایورت

دایورتدایورت

ضبط مکالمات 1G

ضبط مکالمات 1G

ضبط مکالمات 1G

مانیتورینگ زنده تماس

مانیتورینگ زنده تماس

مانیتورینگ زنده تماس

صف انتظار

صف انتظار

صف انتظار

پنل مدیریت و گزارشات

پنل مدیریت و گزارشات

پنل مدیریت و گزارشات

صندوق صوتی

صندوق صوتی

صندوق صوتی

چندزبانه

چندزبانه

چندزبانه

 

نظرسنجی

نظرسنجی

 

کنفرانس تلفنی

کنفرانس تلفنی

 

مانیتورینگ زنده صف انتظار

مانیتورینگ زنده صف انتظار

 

وب سرویس

نصب ویپ

4.      هزینه خرید تجهیزات مورد نیاز برای نصب ویپ

شما برای استفاده از سرویس ویپ به تلفن‌های ip یا کامپیوتر نیاز دارید. به همین خاطر، باید برای خرید پیش نیازهای خرید سرویس voip نیز مبلغی را کنار بگذارید. در واقع، هنگام برآورد هزینه راه‌اندازی سرویس ویپ برای یک سازمان باید به قیمت تلفن‌های ip نیز توجه کنید.

تجهیزات راه‌اندازی ویپ voip کدامند؟

تجهیزات صفر تا صد راه‌اندازی voip برای ایجاد و مدیریت یک سیستم ارتباطات صوتی بر مبنای اینترنت مورد نیاز است. این تجهیزات شامل موارد زیر می‌شود:

  • تلفن‌های IP: این تلفن‌ها از طریق اتصال به شبکه اینترنت به سیستم VOIP متصل می‌شوند و امکان برقراری تماس‌های صوتی را از طریق اینترنت فراهم می‌کنند.
  • سرور VOIP: سرور VOIP به عنوان مرکزی برای مدیریت و ارسال تماس‌ها عمل می‌کند. این سرورها معمولاً نرم‌افزارهایی مانندAsterisk ،FreeSWITCHیا Cisco Unified Communications Manager را اجرا می‌کنند.
  • سوئیچ‌های شبکه: سوئیچ‌های شبکه برای مدیریت ترافیک تماس‌های VOIP در شبکه لازم است و از طریق آنها تماس‌ها به تلفن‌های مقصد هدایت می‌شوند.
  • روتر: روتر مسئول ارتباط بین شبکه VOIP و شبکه اینترنتی است و تضمین می‌کند که تماس‌های VOIP به درستی از شبکه اینترنتی عبور کنند.
  • دستگاه‌های تبدیل آنالوگ به دیجیتال (ATA): اگر شما تلفن‌های آنالوگ را به سیستم VOIP خود متصل کرده‌اید، نیاز به ATA دارید تا تلفن‌های آنالوگ را به شبکه VOIP متصل کنید.
  • هدست‌های :VOIP برای کاربرانی که از تلفن‌های IP استفاده می‌کنند، هدست‌های VOIP می‌توانند به عنوان راهی برای برقراری تماس‌های صوتی و گفت‌وگوهای دیگر استفاده شوند.
  • اتصال به اینترنت: برای اجرای یک سیستم VOIP، اتصال به اینترنت با پهنای باند کافی امری ضروری است تا تماس‌های صوتی به درستی انجام شود.

تعرفه خدمات راه اندازي سيستم هاي Voip

5.      هزینه خرید اینترنت برای اتصال به خط ویپ

یکی دیگر از فاکتور‌های مؤثر بر تعیین هزینه راه‌اندازی voip برای یک سازمان، مبلغی است که باید برای خرید اینترنت بپردازید. شبکه ویپ به اینترنت اتصال پیدا می‌کند و به همین خاطر باید بسته اینترنتی تهیه کنید.

هر یک از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، مبلغ مشخصی را برای قیمت سرویس‌های اینترنتی خود درنظر می‌گیرند. شما باید در کنار قیمت، سایر فاکتور‌ها مانند کیفیت و سرعت اینترنت را نیز در نظر داشته باشید.

تاثیر تعداد مشتریان و اندازه سازمان بر هزینه voip

یکی از فاکتورهای موثر بر تعیین هزینه راه‌اندازی  voip، تعداد مشتریان و اندازه سازمان است. مسلماً، سازمان‌های بزرگ‌تر، مشتریان بیشتری دارند. به همین خاطر، سیستم ارتباطی برای پاسخ دهی به این مشتریان باید به اندازه کافی قوی و پیشرفته باشد.

بهترین سیستم ارتباطی برای سازمان‌های بزرگ و دارای مشتریان بیشتر، سرویس ویپ است. اما جهت نصب ویپ برای سازمان‌هایی با اندازه‌های بزرگ و مشتریان بیشتر، لازم است که هزینه بیشتری را بپردازید.

در حقیقت، سازمان‌های بزرگ‌تر به دلیل داشتن مشتریان بیشتر باید روزانه به حجم زیادی از تماس‌ها پاسخ دهند. به همین خاطر، مدیریت تماس‌ها نیازمند سرویس ارتباطی پیشرفته و قوی با سرعت بالا است.سازمان‌های بزرگ، جهت راه‌اندازی سرویس ویپ باید برای خرید اینترنت با سرعت بالاتر بیشتر هزینه کنند.

اما سازمان‌های کوچک‌تر، مشتریان خیلی زیادی ندارند و به همین خاطر، لازم نیست که مبلغ زیادی برای نصب و راه‌اندازی سرویس ویپ هزینه کنند. شما می‌توانید برای سازمان‌های کوچک‌تر، خرید سرشماره‌های ویپ با قیمت کمتر و اینترنت و سرور با قدرت پایین‌تر را نیز سفارش دهید. اما اگر به فکر تبدیل کسب و کار کوچک خود به یک سازمان بزرگ‌تر هستید، باید خرید تجهیزات مناسب و قوی برای راه‌اندازی سرویس ویپ را در برنامه‌تان قرار دهید.

صفر تا صد راه‌اندازی voip

تاثیر کیفیت کارکرد سرویس voip بر هزینه ویپ

هزینه راه‌اندازی voip به کیفیت کارکرد سرویس بستگی دارد. هر چقدر سرعت سرویس بیشتر باشد، باید هزینه بیشتری را برای راه‌اندازی آن پرداخت کنید. در واقع، افزایش سرعت پاسخگویی می‌تواند باعث پیشرفت و موفقیت یک سازمان شود.

بنابراین، اگر به فکر راهی برای پیشرفت و ارتقاء سازمان‌تان هستید، باید به سرعت و کیفیت سرویس ویپ توجه کنید. در حقیقت، افزایش سرعت پاسخگویی پرسنل سازمان برای پاسخ به تماس‌ها می‌تواند مسیر افزایش درآمد و پیشرفت سازمان را هموارتر کند.

اگر سرعت سرویس ارتباطی پایین باشد، تماس‌های تلفنی را از دست خواهید داد. از دست دادن تماس‌های ورودی می‌تواند باعث تحمیل ضرر‌هایی به سازمان شود. به علاوه، در صورت پایین بودن سرعت اینترنت در سرویس‌های مبتنی بر وب مانند سرویس ویپ، احتمال قطعی مکالمات در حین صحبت با مشتریان وجود دارد.

اگر سرعت و کیفیت پاسخ به تماس‌ها بیشتر باشد، مشتریان از عملکرد سازمان شما رضایت بیشتری خواهند داشت. کیفیت کارکرد و سرعت پاسخگویی به تماس‌ها به این بستگی دارد که سرعت اینترنت چقدر است. مسلماً برای خرید سرویس‌های اینترنتی پرسرعت‌تر باید هزینه‌ی زیادتری را پرداخت کنید. شما می‌توانید جهت استفاده از سرویس ویپ برای سازمان‌های بزرگ‌تر، اینترنت تک نت را خریداری کنید.

هزینه سرویس voip مخابرات

انواع روش‌های راه‌اندازی ویپ در ایران

در ایران، راه‌اندازی سیستم‌های VOIP می‌تواند به چندین روش انجام شود. این روش‌ها شامل:

توسط ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی: شرکت‌های مخابراتی در ایران، سرویس‌های VOIP را به صورت ارائه‌دهنده خدمات برای شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه می‌کند. هزینه سرویس voip مخابرات، به عواملی که پیش‌تر در این مطلب گفته شد مرتبط است.

7 راهکار برای مدیریت هزینه راه‌اندازی voip

برای مدیریت هزینه نصب و راه‌اندازی ویپ و خرید خط ویپ ارزان بهتر است موارد زیر را درنظر بگیرید:

  1. انتخاب یک پلتفرم VOIP مناسب و متناسب با نیازهای شما
  2. انتخاب تجهیزات VOIP مناسب و با کیفیت
  3. مدیریت بهینه پهنای باند و استفاده از راهکارهای بهینه‌سازی ترافیک
  4. استفاده از سرویس‌های VOIP ابری می‌تواند از لحاظ هزینه اقتصادی باشد
  5. برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه تماس‌ها
  6. اجرای برنامه‌های منظم برای نگهداری و تعمیر تجهیزات VOIP و ارتقاء آنها به صورت منظم
  7. ایجاد راهکارهای امنیتی مناسب برای جلوگیری از نفوذ و حملات در شبکه VOIP

شرکت راه‌اندازی voip

مزایای ویپ و کاربرد آن در سازمان‌ها

این نوع سیستم برقراری تماس، جایگزین مناسب و کاربردی‌تری برای سیستم‌های تلفن معمولی هستند.

  • چون از اینترنت برای ارسال تماس‌ها، هزینه‌های تماس‌های داخلی و بین‌المللی استفاده می‌شود، هزینه‌های مربوط به مکالمات تلفنی کاهش می‌یابد.
  • امکاناتی مانند تماس‌های ویدئویی، تماس‌های همزمان، ارسال پیام صوتی، و … وجود دارد که به بهبود ارتباطات داخلی و خارجی در سازمان کمک می‌کند.
  • در هر زمان و از هر مکانی که اتصال به اینترنت وجود دارد، می‌توان به تماس‌ها پاسخ داد.
  • بسیاری از سیستم‌های VOIP امکان ادغام با سیستم‌های موجود در سازمان مانند نرم‌افزارهای مدیریت مشتریان (CRM) یا سیستم‌های مدیریت تیکت پشتیبانی (Help Desk) را دارند.
  • امکانات امنیتی پیشرفته‌ای مانند رمزنگاری تماس‌ها و مدیریت دسترسی را دارند.
  • رابط کاربری کاربرپسند و ابزارهای مدیریت پیشرفته‌ای دارند که مدیران را قادر می‌سازند تا ارتباطات سازمان را به صورت موثرتری مدیریت کنند.

سخن آخر

در این مطلب از وبلاگ سایت تک نت، به بررسی اطلاعاتی درباره هزینه راه‌اندازی voip پرداختیم. در کل، هزینه راه‌اندازی سرویس ویپ به فاکتور‌هایی از قبیل قیمت سرور، اینترنت، سرشماره و… بستگی دارد. با در نظر گرفتن اندازه سازمان خود می‌توانید هزینه مشخصی را جهت خرید هر یک از این تجهیزات برای راه‌اندازی سیستم ویپ در نظر بگیرید.

شما می‌توانید از شرکت راه‌اندازی voip تک نت با بهترین کیفیت و عملکرد سفارش دهید. جهت اطلاع دقیق‌تر از هزینه‌ها نیز می‌توانید با کارشناسان تک نت در ارتباط باشید. پس همین حالا برای توسعه سازمان‌تان با خرید سرویس ویپ و اطلاع دقیق از هزینه‌ها، با کارشناسان تک نت تماس بگیرید تا جزئیات لازم به شما ارائه شود.

سوالات متداول

  • هزینه‌ تماس voip چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه تماس‌ها معمولاً بر اساس طول مدت تماس و مقصد آن تعیین می‌شود. مخابرات ممکن است نرخ‌های مختلفی برای تماس‌های داخلی، بین‌شهری و بین‌المللی داشته باشند.

  • آیا هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی voip نیز محاسبه می‌شود؟

بله، هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات و سیستم VOIP نیز باید در محاسبات در نظر گرفته شود. این شامل هزینه‌های مرتبط با نگهداری تجهیزات فیزیکی و نرم‌افزاری، به روزرسانی‌ها و پشتیبانی فنی می‌شود.

  • آیا هزینه اتصال به اینترنت نیز برای voip محاسبه می‌شود؟

بله، هزینه اتصال به اینترنت برای استفاده از سیستم VOIP باید به عنوان بخشی از هزینه‌های استفاده از این سیستم محاسبه شود. بستگی به نوع اتصال (ADSL، فیبر نوری، مودم، و …) دارد.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.