تالار مقالات بروز تکنولوژی

پیش نیازهای خرید سرویس VoIP ویپ چیست؟

شما در کارتان چقدر به ارتباط تلفنی وابسته هستید؟ ارتباط صوتی و تصویری تلفنی هم همگام با دیگر تکنولوژی‌ها پیشرفت کرده و حالا با تکیه بر بستر اینترنت، نسل جدید تلفن‌های ثابت را داریم که از نظر کیفیت و عملکرد، چند سر و گردن بالاتر از تلفن‌های ثابت سنتی هستند. این سیستم تلفنی که با نام‌های VoIP، تلفن سازمانی و تلفن اینترنتی شناخته می‌شود، می‌تواند عملکرد سازمان شما را بهبود دهد. شاید برای شما سوال شود پیش نیاز ویپ چیست؟ چگونه می‌توان از آن به بهترین شکل استفاده کرد؟

در این مطلب از بلاگ تک نت به سراغ پیش نیاز ویپ رفته‌ایم. می‌خواهیم به سؤالات مربوط به خرید و راه‌اندازی سرویس تلفن سازمانی VoIP پاسخ دهیم و جوانب مختلف آن را بررسی کنیم. اگر شما هم قصد دارید از این نسل پیشرفته‌ی ارتباطات تلفنی برای سازمان و کسب‌وکار خود استفاده کنید و به دنبال پاسخی برای پرسش‌های خود هستید، با این مطلب همراه باشید.

پیش نیاز راه‌اندازی ویپ شامل چه مواردی است؟

استفاده از سیستم تلفن اینترنتی VoIP به عنوان یک راهکار پیشرفته‌ی ارتباطی، نیاز به تهیه بعضی سخت‌افزارها و خدمات از شرکت‌های ارائه‌دهنده است. پیش نیاز ویپ در مرحله‌ی اول یک سرویس اینترنت پرسرعت و پایدار است. در واقع زمینه‌ی برقراری ارتباط در این سیستم تلفنی، اینترنت است و بدون آن نمی‌توان تلفن ویپ را راه‌اندازی کرد.

پس از اینترنت، پیش نیازهای ویپ به دو دسته‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار تقسیم می‌شوند. پیش نیاز سخت‌افزاری ویپ شامل تلفن‌های مخصوص این سرویس هستند که قابلیت ارتباط VoIP را دارند و البته تجهیزات شبکه‌ی کامل برای برقراری ارتباط تلفن‌ها با سرور. پیش نیاز نرم‌افزاری VoIP هم سرویس ارائه شده توسط شرکت‌های معتبر است. این سرویس شامل سیستم PBX، سرشماره و… است که بهتر است تمام موارد آن از یک تأمین کننده دریافت شوند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر پیش نیاز‌های ویپ خواهیم پرداخت.

پیش نیاز ویپ و راه‌اندازی آن

پیش نیاز سخت‌افزاری راه‌اندازی ویپ

استفاده از سیستم تلفن اینترنتی VoIP در سطح سازمانی نیازمند تجهیزات سخت‌افزاری است. پیش نیازهای سخت‌افزاری ویپ در ۳ دسته بندی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • شبکه‌ی داخلی: برای استفاده از سیستم تلفن سازمانی، نیاز به یک شبکه‌ی داخلی با عملکرد درست و بدون خطا دارید. منظور ما از شبکه‌ی داخلی همان تجهیزات اکتیو و پسیو معمول برای راه‌اندازی شبکه است. برای عملکرد درست ویپ باید کابل کشی LAN در محل مورد استفاده وجود داشته باشد. این کابل‌ها باید از طریق سوئیچ به یک روتر و به شبکه‌ی اینترنت متصل باشند. بهتر است تجهیزات اکتیو در شبکه‌ی شما از قابلیت QoS بهره‌مند باشند تا به ارتباطات VoIP اولویت دهند. نکته‌ی دیگری که به سادگی سیستم تلفن ویپ شما کمک می‌کند، قابلیت POE سوئیچ است که با استفاده از آن می‌توانید برق دستگاه‌های تلفن را از طریق کابل شبکه تأمین کنید.
  • گوشی تلفن با قابلیت VoIP: پیش نیاز سخت‌افزاری دیگر ویپ، گوشی تلفن با قابلیت برقراری تماس VoIP است. البته این پیش نیاز ویپ، الزام ۱۰۰ درصدی ندارد، چون می‌توانید از سافت فون هم استفاده کنید که به صورت یک نرم‌افزار روی سیستم کامپیوتری یا گوشی تلفن همراه شما نصب می‌شود و قابلیت مکالمه را به شما می‌دهد. با این حال استفاده از یک گوشی تلفن سخت‌افزاری با قابلیت VoIP انتخاب بهتر و کارآمدتری خواهد بود. به این نوع از گوشی‌های تلفن IP هم گفته می‌شود که قابلیت‌های جانبی مانند ویدئو کنفرانس هم دارند.
  • ارتباط تلفنی خارجی: این ارتباط به دو بخش تقسیم می‌شود. نوع اول همان خط تلفن شما است که از بیرون سازمان امکان ارتباط دارد و نوع دوم شبکه‌ی تلفنی درون سازمانی شما است که می‌تواند مسیر ارتباطی بین دفاتر و شعب سازمان باشد. البته می‌توان این ارتباط را هم به صورت کامل دیجیتالی کرد. SIP Trunk نمونه خوبی از این نوع پیش نیاز ویپ است.

خرید سرور مناسب برای سرویس VoIP

پیش نیاز ویپ در بخش سخت‌افزاری شامل یک مورد است که می‌توان با خرید خدمات درست، آن را تبدیل به یک پیش نیاز نرم‌افزاری ویپ کرد. خرید سرور مناسب برای سرویس VoIP برای همه‌ی سازمان‌ها واجب نیست و می‌توانند بدون این که هزینه‌ی خرید یک سرور در محل را برای راه‌اندازی ویپ بدهند، این سرویس را با به‌کارگیری سرور ابری VoIP استفاده کنند. در مورد خرید سرور برای VoIP در ادامه‌ی این مطلب توضیح بیشتری خواهیم داد.

پیش نیاز نرم‌افزاری ویپ

منظور ما از پیش نیازهای نرم‌افزاری ویپ در واقع هم خود نرم‌افزار مورد نیاز و هم خدمات لازم برای برقراری سرویس VoIP است. برای استفاده و راه‌اندازی تلفن سازمانی، در قدم اول باید از یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات تلفن اینترنتی، سرویس مناسب کسب‌وکار خود را تهیه کنید. این راهکار سازمانی معمولا در بسته‌های منعطف و بر اساس نیاز سازمان عرضه می‌شوند.

سرویس تلفن سازمانی، شامل چند بخش مهم است که باید آن‌ها را تهیه کنید تا سیستم تلفن اینترنتی شما راه‌اندازی شده و به صورت کارآمد عمل کند. بخش‌های تشکیل دهنده‌ی سرویس VoIP شامل موارد زیر است:

شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات تلفن سازمانی، این سرویس را به صورت جامع و یکپارچه ارائه نمی‌دهند. به عنوان مثال باید سرشماره را از یک فروشنده، سیستم مرکز تماس یا همان PBX را از یک تأمین کننده و اینترنت را از شرکت دیگری تهیه کنید. این مسئله مدیریت سیستم تلفنی VoIP را سخت‌تر و هزینه‌برتر می‌کند.

تک نت به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان جامع خدمات تلفن اینترنتی، تمام خدمات مورد نیاز تلفن اینترنتی را به‌صورت یکپارچه ارائه می‌دهد. با استفاده از سرویس تلفن اینترنتی تکفون، مزیت تأمین سیستم تلفن سازمانی خود را به صورت یکپارچه و تک تأمین کننده خواهید داشت. استفاده از تأمین کننده‌ی واحد در راه‌اندازی ویپ مزیت مدیریت و عملکرد بهتر را برای کسب‌وکارها خواهد داشت.

خرید سرشماره و تلفن ابری

خرید سرشماره به عنوان یک پیش نیاز ویپ مطرح است که در دسته‌ی خدمات قرار می‌گیرد. این سرویس را همان‌طور که گفتیم می‌توان به صورت جداگانه از یک تأمین‌کننده خریداری کرد یا به صورت منطقی‌تر عمل کرد و برای بهبود عملکرد آن را همراه با سرویس تلفن ابری از یک تأمین‌کننده واحد تهیه کرد. راهکار برتر، خرید سرشماره و تلفن ابری از یک تأمین‌کننده‌ی واحد است که باعث می‌شود مدیریت این سرویس و هزینه‌های آن در وضعیت‌ بهینه‌تری به انجام برسد.

راه‌اندازی سیستم تلفنی VoIP

سرویس اینترنت مناسب با خط VoIP

مهم‌ترین پیش نیاز ویپ، اینترنت است. در اصل بدون اینترنت تلفن اینترنتی هم کار نخواهد کرد. به همین دلیل سرویس اینترنت مناسب با خط VoIP مهم‌ترین پیش نیاز ویپ به حساب می‌آید. برای این که بتوانید ارتباطی پایدار و با کیفیت با سرویس تلفن سازمانی داشته باشد، باید یک سرویس اینترنت مناسب با ویپ خریداری کنید. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات VoIP موظف هستند که سرویس اینترنت را منطبق با سرویس ارائه‌شده به کاربران عرضه کنند.

با انتخاب یک شرکت مناسب برای راه‌اندازی سرویس تلفن سازمانی خود، اینترنت مناسب با خط VoIP را دریافت خواهید کرد که این امر باعث می‌شود مدیریت سرویس و هزینه‌های عملیاتی آن کاهش پیدا کند. سرویس اینترنت مناسب با خط VoIP علاوه بر سرعت و کیفیت، نیازمند انطباق با سرویس تلفن سازمانی هم هست تا بر عملکرد آن تأثیر منفی نگذارد.

بهترین سرویس ویپ یکپارچه

تک نت به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان راهکارهای سازمانی منعطف و مقیاس‌پذیر در ایران، سرویس ویپ را تحت نام تکفون به کاربران سازمانی عرضه می‌کند. سرویس تلفن اینترنتی تکفون به عنوان یک راهکار یکپارچه، بدون تحمیل هزینه‌ی اضافه برای تأمین پیش‌نیازهای ویپ و مدیریت محصولات خریداری شده، سیستم تلفن اینترنتی را به کاربران سازمانی ارائه می‌دهد.

سرویس تلفن سازمانی تکفون، یک راهکار یکپارچه است که همراه با سرشماره رند با امکان ارائه کد استانی، سیستم مرکز تماس PBX و اینترنت پرسرعت TD-LTE با خط VoIP را به صورت پکیج تجمیعی ارائه می‌دهد. این نوع ارائه‌ی سرویس تلفن اینترنتی مزیت بزرگ تأمین کننده واحد را دارد که برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها باعث صرفه‌جویی و بهینگی عملکرد واحد فناوری اطلاعات و البته فروش و پشتیبانی خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب از بلاگ تک نت، پیش نیاز ویپ را بررسی کردیم. پیش نیازهای ویپ را به دو دسته‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کردیم. دیدم که پیش نیاز ویپ در بخش سخت‌افزاری نسبت به بخش نرم‌افزاری متنوع‌تر است. پیش نیاز ویپ در دسته‌بندی نرم‌افزاری را می‌توانید با انتخاب تکفون به عنوان ارائه دهنده‌ی خدمات ویپ سازمان خود به صورت یکپارچه و هماهنگ دریافت کنید. در پایان امیدواریم این مطلب از پست بلاگ تک نت برای شما مفید واقع شده باشد.

مقالاتی که شما دوست دارید
1 Comment
  1. محمدرضا قادری says

    برای شرکت‌ کوچیک هم میشه VoIP تهیه کرد؟ مثلا در حد ۱۰ نفر پرسنل

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.