تالار مقالات بروز تکنولوژی

6 نکته مهم در انتخاب ISP در ایران

اگر شما هم تصمیم به خرید سرویس اینترنت جدید دارید، این مطلب می‌تواند به شما در مورد انتخاب یک ISP مناسب در ایران کمک کند. در این مطلب شما در گام اول خواهید خواند که کدام سرویس اینترنت برای شما مناسب است و در گام بعد راهنمایی لازم برای انتخاب ISP مناسب در ایران را به شما ارائه خواهیم داد.

جهت دریافت بهترین اینترنت برای خانه یا یک سازمان باید معیارهای متفاوتی را در نظر گرفت و براساس این معیارها از شرکت های ارائه دهنده  اینترنت ، اقدام به تهیه بسته مورد نظر کرد. این معیارها برای افراد و شرکت‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد؛ چرا که هر کدام از این افراد استفاده متفاوتی از اینترنت دارند و به همین دلیل نمی‌توان برای تک تک افراد یک بسته اینترنتی را پیشنهاد داد. این مقاله به معیارهای اساسی در انتخاب بهترین اینترنت می‌پردازد و شما را در انتخاب مناسب ترین بسته اینترنت در کنار بهترین شرکت ارائه دهنده اینترنت، راهنمایی می‌کند.

به چه شرکت‌هایی ارائه دهنده اینترنت (ISP) می‌گویند؟

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که شرکت ارائه دهنده اینترنت یا ISP چیست؟ این شرکت‌ها به شرکت‌هایی گفته می‌شود دسترسی به اینترنت را به مشترکین خانگی و حتی سازمان‌ها فراهم می‌کند. در واقع این شرکت‌ها به افراد این امکان را ایجاد می‌کنند تا در سطح اینترنت وب گردی کنند، خرید آنلاین داشته باشند، کسب و کار خود را به صورت اینترنتی انجام دهند و حتی با دیگران ارتباط برقرار کنند. ناگفته نماند که مشتریان با پرداخت هزینه به این شرکت‌ها می توانند به این خدمات دسترسی داشت باشند. لازم به ذکر است که برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت در کنار فراهم آوردن سرویس‌های اینترنت از خدمات دیگری مانند ایمیل، ثبت دامنه، میزبانی سایت و… را برای مشتریان خود ارائه می‌دهند.

در ایران، شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت به چند دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها در مناطقی مختلف، سرویس‌هایی گوناگون را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. تنها برخی از این شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پوشش‌دهی سراسری را برای سرویس‌های خود دارند و برخی دیگر فقط در مناطقی خاص امکان ارائه‌ی خدمات خود را دارند. اما پیش از اینکه اقدام به انتخاب یک ISP در ایران کنید، بهتر است تا با انواع سرویس‌های اینترنت آشنا شوید و ابتدا نوع اینترنت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی ISP در ایران

کدام سرویس اینترنت برای شما مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید پیش از اقدام به خرید سرویس اینترنت به آن دقت کنید این است که بدانید کدام یک از سرویس‌های اینترنت برای شما مناسب است. سرویس‌های اینترنت قابل ارائه در ایران بر اساس همراه یا ثابت، سرعت آپلود و دانلود، قیمت، پینگ و موارد دیگر متفاوت هستند که شما باید بین این موارد یکی از سرویس‌های مناسب را بر اساس نوع استفاده خود انتخاب کنید. در زمان انتخاب سرویس اینترنت ثابت یا همراه

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که کدام سرویس اینترنت برای شما مناسب است باید ابتدا انواع دسته‌بندی‌های سرویس‌های اینترنت را بدانید که شامل این موارد هستند:

  • اینترنت ثابت: نظیر ADSL – پهنای باند اختصاصی یا اینترنت پوینت تو پوینت – اینترنت VDSL و …
  • اینترنت همراه: شامل اینترنت‌ نسل چهارم که با عناوین LTE – TD-LTE و FD عرضه می‌شوند و اینترنت نسل پنجم یا همان 5G

انواع سرویس‌های اینترنت ثابت در ایران

سرویس‌های اینترنت ثابت قابل خرید و استفاده در ایران شامل این موارد هستند:

  • اینترنت ADSL: که از قدیمی‌ترین انواع خدمات اینترنت پرسرعت است که بر پایه‌ی خط تلفن کار می‌کند.
  • سرویس VDSL: که نسخه پیشرفته و نسل جدیدی از اینترنت ثابت برای ارتباط سریع‌تر بر پایه فیبرنوری است.
  • اینترنت پوینت تو پوینت: که بدون نیاز به داشتن خط تلفن، با اتصال مستقیم آنتن‌های ارتباطی با پاپ سایت‌های ISP به شما امکان دسترسی به پهنای باند اختصاصی را فراهم می‌آورد.

سرویس اینترنت adsl  که یکی از قدیمی ترین سرویس‌های اینترنتی خانگی به شمار می‌رود از طریق خطوط تلفن به اینترنت متصل می‌شود. این سرویس بیشتر برای مصارف خانگی و کسب و کارهای آنلاین مناسب است که سرعت دانلود آن چهار برابر بیشتر از سرعت آپلود آن است. لازم به ذکر است این سرویس‌‌ها توسط کاربران زیادی دیگر مورد انتخاب قرار نمی‌گیرند؛ چرا که سرعت پایین، حجم کم و گرانی سرویس با توجه به کیفیت آن باعث عدم انتخاب کاربران می‌شود.

یکی دیگر از سرویس‌هایی که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت به مشتریان خود ارائه می‌دهند، نسل جدید ADSL یعنی VDSL است. برای اینکه بتوانید  سرویس را تهیه کنید، ابتدا باید از شرکت مربوطه استعلام بگیرید که آیا پورت خالی دارد یا خیر؛ در صورت داشتن پورت خالی باید مودم مخصوص این سرویس را از شرکت ارائه دهنده خود خریداری کنید. ناگفته نماند که سرعت دانلود این سرویس‌ها بین 20 الی 300 مگابایت در ثانیه متغییر است. اگر تصمیم به خرید اینترنت مبتنی بر خط تلفن دارید، می‌توانید مقاله بررسی اینترنت VDSL را مطالعه کنید.

انواع سرویس‌های اینترنت همراه در ایران

سرویس‌های قابل حمل و همراه در ایران شامل اینترنت نسل‌های سوم، چهارم و پنجم می‌شود. امروزه مصرف اینترنت نسل سوم به دلیل پیشرفت فناوری کاهش یافته و بیشتر شرکت‌های ISP در ایران از سرویس‌های نسل چهارم و پنجم استفاده می‌کنند.

نسل چهارم نسبت به دو سرویس قبلی از سرعت بالایی برخودار است. برای اینکه بتوانید از این سرویس  اینترنت tdlte استفاده کنید، باید مودم و سیم کارت مخصوص آن را تهیه کنید و بدون محدودیت مکانی از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که برای استفاده از این سرویس باید محل و یا شهری که قصد دارید از این اینترنت بهره‌مند شوید، این سرویس در آن منطقه فعال شده باشد.

اگر قصد دارید به وسیله فیبر نوری به اینترنت متصل شوید، حتما از سرویس FTTH استفاده کنید. دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که فیبر نوری در مناطق خاصی ارائه می‌شود و از سرعت و کیفیت نسبتا بالایی برخوردار است؛ اما به دلیل اینکه در اکثر شهرها و مناطق، کابل فیبر نوری کشیده نشده است، عملا استفاده در همه مناطق غیر ممکن است.

شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی

 

چگونه بهترین شرکت های ارائه دهنده اینترنت را انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتوانید بهترین شرکت ارائه دهنده اینترنت را انتخاب کنید، باید عوامل مختلفی را زیر ذربین خود قرار دهید و بعدا تصمیم به انتخاب ISP کنید. برای انتخاب بهترین شرکت موارد زیر را بررسی کنید:

امکان پوشش دهی در منطقه

آیا شرکت ارائه دهنده اینترنت در منطقه زندگی شما می‌تواند خدمات خود را ارائه دهد یا خیر؟ به عنوان مثال افرادی که در مناطق دور دست و روستایی زندگی می‌کنند، از گزینه‌های کمتری برای این مورد برخوردار هستند و دایره انتخابی آنها زیاد گسترده نیست. در اولین قدم باید به این موضوع دقت کنید که آیا شرکت ارائه دهنده مد نظر شما می‌تواند خدمات خود را در منطقه شما پوشش دهد یا خیر! تک نت به عنوان ارائه‌دهنده‌ی سرویس اینترنت همراه و ثابت، امکان پوشش‌دهی سراسر در ایران را فراهم کرده است و می‌توانید در صفحه مناطق تحت پوشش اینترنت TD-LTE اقدام به مشاهده پوشش‌دهی این شرکت ارائه دهنده اینترنت کنید.

بررسی سرعت اینترنت مورد نیاز

بعد از اینکه مطمئن شدید که شرکت ارائه دهنده اینترنت مد نظر شما می‌تواند خدمات خود را در منطقه زندگی شما پوشش دهد، در این گام باید سرعت اینترنت را نسبت به نیاز خود مقایسه کنید. لازم به ذکر است که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت سرعت‌ سرویس‌های خود را با قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌دهند و برای مقایسه این مورد می‌توانید تست سرعت اینترنت را انجام دهید تا متوجه شوید که اینترنت را با چه سرعتی از شرکت ارائه دهنده دریافت خواهید کرد.

لازم به ذکر است که برای انتخاب اینترنت پرسرعت شما باید ابتدا بدانید که اینترنت را برای چه مواردی می‌خواهید. ممکن است اینترنت را صرفا برای تماشای فیلم یا حضور در شبکه‌های اجتماعی لازم داشته باشید و یا ممکن است که برای انجام بازی‌های آنلاین بخواهید. با دانستن این موضوع می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

  • اینترنت مناسب برای وبگردی و شبکه های مجازی

اگر می‌خواهید وبگردی کنید و یا در شبکه‌های مجازی حضور داشته باشید، در این حالت استفاده از ابتدایی ترین سرویس‌ها برای شما مناسب خواهد بود و می‌توانید با قیمت مناسب از این سرویس‌ها استفاده کنید. بسته‌های اولیه برای کاربرانی که نیاز به پخش ویدیو، ارائه کنفرانس و یا بازی‌های آنلاین ندارند، بسیار مناسب است. لازم به ذکر است که این سرویس‌ها برای شرکت و منازلی مناسب است که تعداد افراد کمی قصد دارند از اینترنت استفاده کنند و اگر تعداد افراد بیشتر باشد، انتخاب سرویس‌های سطح بالا پیشنهاد می‌شود.

  • اینترنت مناسب برای چند کاربر و ویدیو کنفرانس

اگر قصد دارید چندین نفر به صورت همزمان از اینترنت استفاده کنند و یا می‌خواهید پخش ویدیو یا ارائه کنفرانس داشته باشید، در این صورت به بسته اینترنت با سرعت بالا نیاز دارید. در این حالت ممکن است از شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت بخواهید که اینترنت فیبر نوری را در صورت فراهم بودن زیر ساخت‌ها برای شما ارائه دهند. ناگفته نماند که در کنار سرعت دانلود، حتما به سرعت آپلود نیز توجه داشته باشید؛ چرا که انجام بازی‌های آنلاین و ارائه ویدیو کنفرانس به سرعت آپلود بالا نیاز دارد. برای این مورد می‌توانید از اینترنت فیبر نوری استفاده کنید؛ چرا که سرعت دانلود و آپلود آن برابر است!

  • اینترنت مناسب برای بازی و بخش فیلم‌های HD

اگر در خانه و یا شرکت شما اینترنت به صورت سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه افراد به دنبال انجام بازی آنلاین و تماشای فیلم‌ها به صورت HD هستند، در این صورت به یک اینترنت سریع نیاز دارید. در این حالت شما باید به دنبال بسته‌هایی از شرکت ارائه دهنده اینترنت خود باشید که در کنار سرعت بالا، حجم زیادی را نیز ارائه می‌دهد.

شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی

حجم اینترنت و هزینه های بیش از حد

ممکن است شرکت ارائه دهنده اینترنت مقداری داده را برای هر ماه محدود کند. این اقدام می‌تواند میزان خدمات و سرعت اینترنت شما را تا حد قابل توجهی کاهش دهد و یا اگر از میزان داده مشخص بیشتر استفاده شود، هزینه اضافی تری برای شما در بر خواهد داشت. اگر احتمال می‌دهید که این گونه بسته‌ها برای شما دردسر ساز خواهد بود؛ حتما به دنبال طرح‌های نامحدود باشید.

تعهدات سالانه

گاهی اوقات برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت تعهدات سالانه را به مشتری ارائه می‌دهند و در این بین ممکن است برای مشتریان دردسرهایی را ایجاد کنند. به عنوان مثال اگر اینترنت ارائه شده به مشتریان بی کبفیت باشد یا مشتری از خدمات شرکت رضایت نداشته باشد در این صورت باید این روند را تا پایان قرار داد تحمل کند؛ چرا که شرکت بدون پرداخت هزینه پایان کار از انتقال شما به یک شرکت ارائه دهنده اینترنت دیگر جلوگیری می‌کند.

کیفیت پشتیبانی فنی

یکی از مواردی که باید در انتخاب بهترین شرکت ارائه دهنده اینترنت به آن توجه کنید، کیفیت پشتیبانی آن است. برای این کار می‌توانید پشتیبانی مشتریان را مورد بررسی قرار دهید و نظریات و تجربیات مشتریان دیگر را مطالعه کنید تا از میزان رضایت آنها مطلع شوید. حتما شرکتی را انتخاب کنید که پشتیبانی 24 ساعته را ارائه می‌دهد و می‌تواند در طول شبانه روز مشکلات فنی شما را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند.

صرفه جویی در هزینه ها

برخی از ارائه دهندگان خدمات اینترنت در کنار بسته‌های اینترنت، خدمات دیگری مانند سرویس مشاهده فیلم و سریال را با تخفیف به مشتریان خود ارائه می‌دهند. به این پکیج‌های ارائه شده توسط شرکت‌های خدمات اینترنت توجه کنید تا مشاهده کنید که چه مقدار از این خدمات در منطقه زندگی شما قابل دسترسی است.

سخن پایانی

امروزه شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت زیادی در سطح کشور وجود دارد که با همدیگر در حال رقابت هستند و خدمات متفاوتی نسبت به یکدیگر به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در این مقاله از تک نت نیز ما به روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا بهترین شرکت ارائه دهنده اینترنت را انتخاب کنید، یادآوری کردیم و شما با این روش‌ها می‌توانید بهترین شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت را انتخاب کنید و از خدمات آن بهره مند شوید.

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.