تالار مقالات بروز تکنولوژی

مرکز تماس سیسکو چیست|راه اندازی Cisco Call Manager

مرکز تماس سیسکو  یکی از بهترین برندهای ارایه سیستم تلفن VoIP و Video Conference در دنیا می باشد.کیفیت برتر اولین مشخصه محصولات سیسکو می باشد و آن را به انتخاب اول سازمان ها وشرکت های بزرگ دنیا بدل نموده است.

جهت راه اندازی مرکز تماس تحت شبکه سیسکو در مجموعه خود پیش نیاز‌هایی وجود دارد. سرویس مرکز تماس روی سیستم تلفنی VOIP راه اندازی می‌گردد. پس از راه اندازی سیستم VOIP در سازمان، کال سنتر یا مرکز تماس را در اختیار خواهید داشت. این ماژول در نسخه‌های جدید سیستم تلفنی محبوب ایزابل به صورت پیش‌فرض هنگام نصب این سیستم عامل، نصب خواهد شد.

 

مرکز تماس ویپ سیسکو چیست؟

 

مرکز تماس سیسکو

برای یافتن پاسخ این سوال تا پایان این مقاله از وبلاگ شهر آی تی همراه ما باشید. مرکز تماس ویپ سیسکو (Cisco Unified Communications Manager) CUCM یک بستر مناسب ارتباطات بر مبنای شبکه IP Based است.

 Cisco CUCM: این سیستم مدل Enterprise و نرم افزاری مراکز تلفن سیسکو می باشد که نیاز به نصب بر روی سرور های مورد تایید سیسکو دارد. این مراکز برای ارایه سرویس ها و اتصال داخلی ها به لایسنس نیاز دارد و برای هر نوع سرویس یا گوشی تعدادی لایسنس مصرف می کند. این مرکز تماس با ترکیب ارتباطات صوتی و تصویری و بهره مندی از نرم افزارهای مختلف، یک ارتباط مؤثر و امن را فراهم می‌کند. به وسیله‌ی مرکز تماس ویپ سیسکو می‌توان ارتباطات گسترده درون سازمانی و یا میان سازمانی را با سرعت و کیفیت بسیار بالا برقرار کرد. همچنین، از پیشرفته‌ ترین مکانیزم‌های disaster recovery  و Load Balancing  بهره مند شد.

محصولات Unified Communications سیسکو به ۴ هسته اصلی تقسیم میشود:

 

  • Cisco Unified Communications Manager Express(CME)
  • Cisco Unified Communications Manager (CUCM)
  • Cisco Unity Connection (CUC)
  • Cisco Unified Communications Manager IM and Presence

 

نحوه عملکرد مرکز تماس سیسکو CUCM

یک مرکز تماس سیسکو CUCM به دو شکل Cluster Base و Single Server کار می‌کند. در حالت Single Server، فقط یک سرور خدمات ویپ را ارائه می‌دهد و چنانچه این سرور دچار مشکل شود، مرکز تماس کاملا قطع می‌گردد. اما در حالت  Cluster Base، چند سرور به عنوان پشتیبان در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در وضعیت‌های مختلف، بار ترافیکی سیستم بین آن‌ها تقسیم می‌شود. در این سیستم، چنانچه یک سرور از مدار خارج شود، سیستم دچار قطعی یا اختلال نمی‌گردد و سرورها‌ی دیگر وظیفه‌ی پشتیبانی از سیستم را بر عهده می‌گیرند.

 

مزیت مرکز تماس ویپ سیسکو CUCMنسبت به نرم افزارهای  Open Source

مرکز تماس سیسکو

برخی از شرکت‌ها معمولا نرم افزارهای ویپ خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این نرم افزارها که به Open Source شهرت دارند به صورت رایگان امکان توسعه کسب‌و‌کار را به کاربران خود می‌دهند. در واقع، مرکز تلفن سیسکو این سیستم را رایگان در اختیار عموم قرار نداده اما، قابلیت آن به مراتب بیشتر از نرم افزار‌های Open Source  است.

مرکز تماس سیسکو دارای مزایایی است که در مقایسه با سایر مدل‌ها از جمله مایکروسافت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. نخستین مزیت این سیستم این است که شما را از پرداخت هزینه‌های راه دور و یا شهری جهت برقراری تماس تلفنی بین مراکز مختلف معاف خواهد نمود. همچنین، به دلیل استفاده از یک بستر مخصوص و مشخص برای برقراری تماس‌ها سطح امنیت تلفنی در این سرویس به شدت افزایش یافته است. یکپارچگی بستر تلفنی با بستر داده، امکان دسترسی به شبکه VOIP سیسکو سازمان از هر نقطه از کشور و یا خارج از کشور، کیفیت بسیار بالای تماس‌های شبکه، امکان برقراری ارتباط‌های تصویری و در نهایت قابلیت توسعه پذیری و انعطاف پذیری بالا نیز جزء مزایایی هستند که با استفاده از سیستم ویپ سیسکو از آن‌ها بهره مند خواهید شد.

استفاده از این مرکز در شرکت ها و مجموعه ها، به علت قدرت زیاد و پایداری آن رایج است. البته پایداری خوب آن به معنی عدم نیاز به مراقبت نیست. این سیستم هم مانند بقیه تکنولوژی ها ممکن است دچار مشکل شود. پشتیبانی از مرکز تلفن سیسکو نیاز به تخصص و تجربه دارد.

مرکز تماس سیسکو یک پلتفرم مدیریت تماس‌های تجاری است.

نتیجه

  • این مرکز تماس مبتنی بر شبکه و قابلیت اتصال به شبکه‌های مختلف را دارد.
  • قابلیت هماهنگی با سیستم‌های مختلف مانند CRM و ERP را داراست.
  • مرکز تماس سیسکو برای پشتیبانی، خدمات مشتریان و تیم‌های فروش بسیار مفید است.
  • این پلتفرم قابلیت تعیین اولویت تماس‌ها و مدیریت صف‌های تماس را داراست.
  • مرکز تماس سیسکو قابلیت تشخیص مشتریان را داراست تا بتواند به بهترین شکل با آن‌ها ارتباط برقرار کند.
  • این مرکز تماس قابلیت ضبط تماس‌ها و مکالمات را داراست.
  • مرکز تماس سیسکو می‌تواند باعث بهبود کیفیت خدمات مشتریان و کاهش زمان انتظار مشتریان شود.
  • قابلیت پیگیری وضعیت تماس‌ها و مشکلات مرتبط با آن‌ها در این مرکز تماس وجود دارد.
  • مرکز تماس سیسکو قابلیت ایجاد تیکت و پشتیبانی آنلاین را نیز داراست.
مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.