تالار مقالات بروز تکنولوژی

تفاوت ADSL و VDSL چیست و کدام یک بهتر است؟

شاید این روزها شما هم نام VDSL به گوشتان خورده باشد و بخواهید بدانید که تفاوت این سرویس با ADSL چیست. در این مطلب تفاوت ADSL‌ و VDSL را مورد بررسی قرار خواهیم داد. چه تفاوتی با VDSL دارد؟

همه ما و همه افرادی که به نحوی با اینترنت سر و کار دارند می‌دانیم که اینترنت‌های adsl و vdsl نسل جدیدی از شبکه‌های اینترنتی هستند که تمامی شرکت‌های خدماتی اینترنتی به کاربران خود آن‌ها را ارائه می‌دهند. در چند سال اخیر علی رغم این که اینترنت‌های 5G نیز روی کار آمده‌اند، افراد همواره به مودم‌های خانگی توجه می‌ورزند. علت آن هم مشخص است. این مودم‌ها سرعت بیشتری نسبت به اینترنت‌های همراه دارند. با این حال بسیار مهم است که مودمی که شما خریداری می‌کنید، از اینترنت‌های پر سرعت‌تری برخوردار شده باشد. ما در ادامه می‌خواهیم بدانیم که ADSL چیست، vdsl  چیست و این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. با ما در تک نت همراه باشید.

برتری‌های ADSL نسبت به VDSL چیست؟

  1. پوشش گسترده‌تر: یکی از مزایای اصلی ADSL نسبت به VDSL، پوشش گسترده‌تر آن است. زیرا ADSL از طریق خطوط تلفن معمولی ارتباط برقرار می‌کند، بنابراین در مناطق دورتر از مراکز شهری که امکانات VDSL ممکن است در دسترس نباشد، این فناوری معمولاً بهترین گزینه است.
  2. کارایی در فواصل بزرگتر: با افزایش فاصله از مرکز تلفن، کیفیت و سرعت اینترنت در ADSL به طور نسبی ثابت می‌ماند، در حالی که در VDSL با افزایش فاصله، کیفیت و سرعت اینترنت به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین برای مناطق با فواصل بزرگتر از مرکز تلفن، ADSL ممکن است گزینه‌ای مناسب‌تر باشد.
  3. هزینه‌ی کمتر: در برخی موارد، خدمات ADSL ممکن است ارزان‌تر از VDSL باشند، به ویژه در مناطقی که فاصله از مراکز شهری بیشتر است و نیاز به فناوری‌های پیشرفته‌تر از ADSL نبوده باشد.

با این حال، لازم به ذکر است که هرکدام از این فناوری‌ها مزایا و معایب خود را دارند و باید بر اساس نیازها و شرایط مکانی خاص انتخاب شوند.

اینترنت ADSL چیست و چه کاربردی دارد؟

عبارت ADSL یا Asymmetric Digital Subscriber Line به یکی از فناوری‌های اینترنتی جدید اشاره دارد. این فناوری که به خطوط DSL وصل می‌شود، بستری مناسب برای رد و بدل کردن اطلاعات و داده‌ها از طریق اینترنت را فراهم می‌آورد. در واقع اینترنت adsl را خط مشترک دیجیتال نامتقارن می‌دانند که دانلود و آپلود داده‌ها در آن سرعت متقارنی ندارد. این نوع از اینترنت به شبکه‌ها و بسترهای پهنای باند دسترسی دارد و می‌تواند ارتباطات اینترنتی شما را به بهترین شکل ممکن پیش ببرد.

اینترنت adsl نسبت به اینترنت وی دی اس ال قدیمی‌تر است و سابقه بیشتری در اینترنت کشور دارد. این نوع از اینترنت سرعت مطلوبی دارد و می‌تواند نیاز کاربران به اینترنت سرعتی خانگی را برطرف کند. البته سرعت ای دی اس ال با توجه به نوع سرویس ارائه دهنده ممکن است کمی متفاوت با دیگری باشد. در هر حال آنچه که در اینجا مهم است این است که این گونه از بسترهای اینترنتی نسبت به اینترنت‌های همراه برتری دارند.

اینترنت VDSL

ویژگی‌های اینترنت adsl چیست؟

برای این که بهتر بدانیم که اینترنت ADSL چیست، بهتر است نگاهی هم به ویژگی‌هایی که این نسل از اینترنت‌ها دارند بیندازیم:

  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ADSL این است که در آن سرعت دانلود داده‌ها به ۸ مگابایت در ثانیه می‌رسد. اغلب اوقات افرادی که مشغول گشت و گذار در فضاهای اینترنتی هستند، این سرعت را سرعتی مطلوب می‌دانند. چنانچه نیازمند اینترنتی با سرعت بالاتر هستید، می‌توانید از سرویس‌های +ADSL2 استفاده کنید.
  • در نسل دوم اینترنت‌های ای دی اس ال سرعت دانلود حدود ۲۴ مگابایت در ثانیه است. سرعت آپلود نیز به ۱ مگابایت در ثانیه می‌رسد.
  • اینترنت ای دی اس ال از نظر تجهیزات نصبی کم هزینه است. یعنی شما می‌توانید با کمترین میزان تجهیزات این نوع از اینترنت را به کار ببندید و هزینه‌های خرید تجهیزات را کاهش دهید. این نوع از اینترنت همچنین به کابل جداگانه یا زیر ساخت‌های خاص نیازی ندارد.

چرا VDSL نسل جدیدتری نسبت به ADSL به حساب می‌آید؟

شکل جدیدتری از اینترنت‌های خانگی پر سرعت، اینترنت وی دی اس ال است. عبارت vdsl  که کوتاه شده کلمه Very-high-bitrate Digital Subscriber Line کلمه است، معنای خط مشترک دیجیتال مشابه می‌دهد. در واقع با استقاده از اینترنت وی دی اس ال شما می‌توانید بر روی یک خط مشابه و مشترک سیگنال‌های مد نظر خود را دریافت کرده یا ارسال کنید. فناوری وی دی اس ال نسبت به فناوری ای دی اس ال جدیدتر است؛ چرا که این فناوری بر روی کابل‌های شبکه به رد و بدل کردن داده‌ها می‌پردازد.

اگرچه چند سالی است که اینترنت VDSL رونمایی شده است اما در همین چند سال در مناطق مختلف وی دی اس ال را پوشش دهی کرده و آن را در اختیار کاربران و مشترکین خانگی گذاشته‌اند.

ویژگی‌های اینترنت vdsl چیست؟

  • فناوری جدید و پرسرعت وی دی اس ال با استفاده از بازه فرکانسی 25KHZ تا 12MHz توانایی آن را دارد که داده‌ها را با سرعت ۵۵ مگابایت در ثانیه منتقل کند. این سرعت بالا در شرکت‌هایی که کسب و کارشان اینترنتی است کاربرد زیادی دارد. کاربر با استفاده از VDSL می‌تواند در عرض یک ثانیه ۳ مگابایت از اطلاعات مد نظر خود را آپلود کند.
  • امروزه برای این که اینترنت پر سرعتی را برای خدمات ویپ یا راه اندازی تلویزیون‌های اینترنتی مورد استقاده قرار دهند، زیر ساخت‌های VDSL را به کار می‌گیرند.
  • برای این که بتوانید از تکنولوژی‌های پر سرعت وی دی اس ال استفاده کنید لازم است که تجهیزاتی مثل مودم را خریداری کنید.
  • برای دسترسی پیدا کردن به اینترنت VDSL باید مرکزی به نام مرکز فیبر نوری را در محیط به وجود بیاورید و سپس به اینترنت وصل شوید.

در بلاگ تک نت اقدام به معرفی سرویس VDSL کرده‌ایم و در مورد چیستی، مزایا، معایب و مشخصات آن نیز به تفصیل صحبت کرده‌ایم.

مودم‌های ADSL‌ در مقایسه با VDSL

مودم adsl چیست و چه کاربردی دارد؟

برای این که بتوانید از بسترهای مربوط به اینترنت ADSL  استفاده کنید باید از مودم ADSL  بهره ببرید اما سوال اصلی اینجا است که مودم ADSL  چیست؟

مودمADSL  یکی از مهم‌ترین تجهیزات راه اندازی اینترنت adsl  به شمار می‌آید که وظیفه اصلی آن تبدیل امواج آنالوگ به امواج دیجیتال است. برای این که بتوانید به اینترنت adsl  دست پیدا کنید، باید حتما این مودم را در محل قرار دهید. البته مودم‌های ای دی اس ال در دو نوع بی سیم و سیمی تولید می‌شوند که هر فردی با توجه به آن چیزی که مد نظر دارد می‌تواند دست به خرید این مودم‌ها بزند. برای مثال افرادی که مدام در حال رفت و آمد هستند می‌توانند مودم جیبی ای دی اس ال را با قیمتی مقرون به صرفه از تک نت خریداری کنند‌.

خرید مودم VDSL

استفاده کردن از مودم VDSL و اینترنت‌های نسل دوم بسیار آسان است. شما با خرید این مودم می‌توانید به راحتی به اینترنت پرسرعت وی دی اس ال دسترسی پیدا کنید و از آن بهره ببرید. توجه داشته باشید که مودم مربوط به اینترنت ای دی اس ال مودم معتبری برای دریافت خدمات وی دی اس ال نیست. پس اگر قرار است از اینترنت VDSL  استفاده کنید، بهتر است ابتدا یک مودم خاص را برای این اینترنت خریداری کنید.

مزایای vdsl چیست؟

پس از این که دانستیم اینترنت VDSL  چیست، می‌خواهیم با مزایایی که این اینترنت دارد هم آشنا شویم:

  • نصب آسان و کم هزینه
  • قیمت مناسب
  • سرعت بالا در دانلود اطلاعات

مزایای استفاده از سرویس  adsl چیست؟

اگر تا اینجا با ما همراه بوده باشید حتما می‌دانید که ADSL چیست و در ادامه می خواهیم به مزایای اینترنت adsl بپردازیم:

  • نصب آسان، سریع و کم هزینه
  • حق اشتراک رایگان ماهیانه
  • عدم نیاز به خطوط تلفنی و کاهش هزینه‌های مربوط به خدمات تلفنی
  • اتصال دائم به اینترنت
  • دسترسی داشتن به اینترنت‌ پرسرعت در اقصی نقاط کشور

VDSL چه مزایایی دارد؟

 تفاوت اینترنت VDSL با ADSL

تفاوت اصلی اینترنت VDSL با ADSL در چند مورد است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • سرعت VDSL در مقایسه با ADSL بیشتر است.
  • دسترسی به ADSL بهتر از VDSL است و «فعلاً» در کشور پوشش بیشتری دارد.
  • محدودیت سرعت VDSL در مقایسه با ADSL کمتر است.
  • قیمت VDSL با توجه به نیاز تجهیزات بیشتر از ADSL است، اما از لحاظ سرویس‌دهی معمولاً کیفیت بهتری را با هزینه‌ی کمتر در حالت مشابه ارائه می‌دهد.
  • سیگنال‌دهی VDSL با دور شدن از مراکز مخابراتی کمتر کاهش می‌یابد.

1.سرعت:

اولین و مهم‌ترین تفاوتی که مودم ای دی اس ال با مودم وی دی اس ال دارد در سرعت است. سرعت اتصال به اینترنت در مودم VDSL  نسبت به مودم ADSL بیشتر است. به همین دلیل کاربرانی که مدام با اینترنت سر و‌ کار دارند و حتی در این فضا کار می‌کنند، این نوع از اینترنت را بر می‌گزینند. سرعت دانلود یا آپلود فایل در VDSL به ۱۰۰ مگابایت در ثانیه هم خواهد رسید. این در حالی است که سرعت انتقال یا دریافت داده‌ها در اینترنت ADSL از ۲۴ مگابایت در ثانیه تجاوز نمی‌کند. لازم به ذکر است که برای افزایش سرعت اینترنت خود می‌توانید از راهکارهایی که در مقاله افزایش سرعت اینترنت ADSL بیان کردیم، استفاده کنید.

2.دسترسی:

اینترنت‌های نسل اول یا همان اینترنت ای دی اس ال از نظر دسترسی بهتر از اینترنت وی دی اس ال است. برای این که شما بتوانید از اینترنت وی دی اس ال استفاده کنید، باید نزدیک مرکز مخابراتی باشید؛ اما استفاده کردن از اینترنت‌های نسل اول چنین نیست.

3.محدودیت:

امروزه بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌دهی مخابرات اینترنت ADSL را به کاربران خود ارائه می‌کنند. این در حالی است که تعداد محدودی از این شرکت‌ها اینترنت VDSL  را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

4.قیمت:

واضح است که به هر میزان که کیفیت، سرعت و میزان امنیت شبکه‌های اینترنتی افزایش پیدا کنند، قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی اینترنت VDSL  نسبت به اینترنت ADSL هزینه‌های بیشتری دارد اما این تفاوت در هزینه‌ها چندان چشمگیر نیست.

5.سیگنال دهی:

با دور شدن از مراکز مخابراتی سیگنال دهی اینترنت ای دی اس ال زودتر از اینترنت وی دی اس ال کم می‌شود‌.

اینترنت ADSL

سخن پایانی

ما در این مطلب دانستیم که ADSL چیست و همچنین در مورد تفاوت مودم ADSL و VDSL با شما صحبت کردیم. این اینترنت‌ها جدیدترین نسل از اینترنت‌های خانگی به شمار می‌آیند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای این که از اینترنت‌های این چنینی برخوردار شوید، باید ابتدا زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و نصب مودم‌های مربوط به اینترنت نسل اول و نسل دوم با ما در تک نت در تماس باشید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.