تالار مقالات بروز تکنولوژی

فرق پروتکل https و http چیست؟

شاید شما هم جزو افرادی باشید که این روزها سوال http  چیست؟ در ذهنتان جولان می‌کند. امروزه افراد زیادی وجود دارند که در زمینه‌ی طراحی سایت از این پروتکل‌ها بهره می‌برند. در اصل این پروتکل‌ها نوعی پروتکل ارتباطی هستند که انتقال داده در وب سایت‌ها را بر عهده دارند. ما در ادامه‌ی این مطلب از سایت تک نت می‌خواهیم در مورد ویژگی‌ها و هر آنچه که باید در مورد پروتکل http بدانید، با شما صحبت کنیم. با تک نت همراه باشید!

پروتکل http چیست؟

یکی از پروتکل‌هایی که امروزه با نام پروتکل ابر متنی شناخته شده است و می‌تواند ارتباطات بین وب سایت‌ها را از طریق فضای ابری متنی بهبود دهد، پروتکل http است. در این پروتکل که عملکرد آن کاملا مشابه عملکرد اینترنت در هنگام ارائه انواع وب سایت‌ها هست، متن و تصویر و ویدیو و … به راحتی می‌توانند از جایی به جای دیگر انتقال پیدا کنند. اگر بخواهیم به تعریف ساده‌ی پروتکل http چیست ویکی پدیا اکتفا کنیم، باید بگوییم که این پروتکل  نوعی پروتکل است که پیام‌هایی را به صفحات وب ارسال می‌کند تا شما کاربران بتوانید با دریافت پاسخ این پیام‌ها، یک صفحه را باز کنید. دقیقا زمانی که شما وارد گوگل می‌شوید و دامینی را تایپ کرده و به جستجوی آن می‌پردازید و سپس وارد یک سایت می‌شوید، از این پروتکل استفاده کرده‌اید. پس در رابطه با پاسخ سوال http proxy چیست می‌توانیم بگوییم که ارتباطات مبتنی بر وب سایت را http proxy می‌نامند.

پروتکل https چیست؟

پروتکل https که جزو زیر مجموعه‌های مفهوم http proxy چیست قرار دارد، به معنای امن بودن انتقال ابر متن‌ها است. این نوع از پروتکل‌ها عملکردی همانند پروتکل‌های نوع قبلی دارند اما در واقع به صورت پیشرفته‌تر و هوشمند‌تر می‌توانند ارتباطات را بارگذاری کنند. امروزه در مرورگرهایی مثل مرورگر فایر فاکس و  کروم از این پروتکل هوشمند استفاده می‌شود. این پروتکل، ترکیبی از پروتکل‌هایی به نام ssl/tls و پروتکل http است.

http چیست
نحوه‌ی عملکرد این پروتکل به گونه‌ای است که زمانی که شما می‌خواهید یک وب سایت را باز کنید، یک پیام ssl به سرورهای این وب سایت ارسال می‌شود و سپس پاسخ‌هایی دریافت می‌شود که با استفاده از آن کاربر می‌تواند وارد سایت شود. آیکون قفلی که در نوار آدرس مرورگرهای گوگل قرار گرفته است، دلیلی بر وجود این پروتکل در یک وب سایت می‌باشد، که به شما نشان می‌دهد که می‌توانید با امنیت خاطر کامل از محتویات درون این سایت استفاده کنید.

پیکر بندی‌های http چند نوع است؟

شاید شما هم به دنبال یافت پاسخ سوال http proxy  چیست باشید اما قبل از هر چیزی باید ابتدا از پیکر بندی‌های http سر در بیاورید تا بتوانید به پاسخ سوال خود برسید. در این پروتکل شما با سه نوع پیکر بندی سر و کار خواهید داشت:

  • بدون اتصال:

این پروتکل یک پروتکل بدون اتصال است. در این بخش کلاینتی که در http وجود دارد، درخواستی را مبتنی بر ورود به شبکه‌های مختلف ایجاد می‌کند و سپس این درخواست را به سوی سروری که وجود دارد، می‌فرستد. حال اگر این سرور درخواست مربوطه را دریافت کرده و آن را قبول کرد، باید یک پاسخ مناسب را در همان قالب یعنی قالب http به درخواست کننده ارسال کند و در نهایت ارتباط خود را قطع نماید. بنابراین در این پیکر بندی ارتباط بین کلاینت و سروری که در یک سایت وجود دارد، تنها در زمان ارسال پیام و دریافت پاسخ برقرار است.

  • رسانه مستقل:

 امروزه پروتکل http را رسانه‌ای مستقل می‌دانند. اگر به مفهوم http proxy چیست توجه کنید، به خوبی به این درک می‌رسید که مستقل بودن رسانه در این پروتکل چقدر می‌تواند انتقال داده‌ها در بستر مجازی را بهبود دهد. در این پیکر بندی هم مانند نوع قبل، ابتدا کلاینت یک درخواست را به سرور یک سایت ارسال می‌کند. ارتباطی که بین این دو وجود دارد، پس از دریافت پاسخ هم ادامه خواهد داشت. در واقع اینجا سرور و کلاینت با هم به تجزیه و تحلیل پیام‌ها و پاسخ‌ها می‌پردازند تا امکان استفاده از یک سایت و محتویات آن را برای یک کاربز به وجود بیاورند.

  • بدون‌ حالت:

پروتکل‌های http را پروتکل‌هایی بدون حالت می‌دانند چرا که این پروتکل‌ها هنگام ارتباط سرور و کلاینت، می‌توانند این دو را با هم آشنا کنند و سپس به هم پیوند دهند. به دلیل ذاتی که این پروتکل دارد، اجازه نمی‌دهد که سرور اطلاعات کلاینت را ذخیره کند و در مقابل هم به کلاینت اجازه‌ی ذخیره کردن اطلاعات سرور را نمی‌دهد. به همین دلیل کاربر می‌تواند با خیال راحت هر گونه اطلاعاتی را رد و بدل کند و نگران ذخیره شدن یا نشدن آن‌ها هم نباشد.

انواع پیام‌های http چیست؟

پیام‌هایی که در این مفهوم قرار دارند، همگی قابل خواندن هستند. بنابراین انسان می‌تواند به راحتی آن‌ها را تفسیر کرده و از مزایای این مفهوم بهره ببرد. در http تمامی پیام‌هایی که وجود دارند، به صورت یک ساختار دودویی قرار گرفته‌اند که به آن‌ها فریم گفته می‌شود. این ساختار هم امکان بهینه کردن هدرها را برای کاربران به وجود می‌آورد و هم می‌تواند مالتی پلکسینگ‌ها را سازماندهی کند. علاوه بر این، باید بدانید که پیام‌های این پروتکل به دو دسته‌ی پاسخ و درخواست تقسیم می‌شوند که در ادامه تشریح شده‌اند:

  • درخواست http

در این پروتکل درخواست‌های مختلفی وجود دارند که مربوط به بارگذاری صفحات مختلف وب سایت، دریافت داده از یک سرور، ارسال داده به سرورهای پس زمینه‌ای و همچنین درخواست بستن صفحات هستند. این درخواست‌ها پس از این که توسط کلاینت ارسال می‌شوند، باید تحت بررسی قرار گرفته و سپس پاسخ داده شوند.

  • پاسخ‌های http

پاسخ‌های این پروتکل شامل نسخه‌های پروتکل http که مورد استفاده قرار گرفته‌اند، کد وضعیت که پس از ارسال درخواست خود را نشان می‌دهد و نشانی از موفقیت پیام یا نبودن آن دارد، پیامی کوتاه مبتنی بر این که کد وضعیت غیر قابل استناد است. هدرهای این پروتکل که به درخواست‌های این پروتکل پاسخ می‌دهند، منابع واکنشی که یک body را هم در خود جای داده‌اند، می‌شود.

 

http چیست

  •  پروتکل http در کدام لایه است؟

به طور کلی در پاسخ به سوال  پروتکل http در کدام لایه است باید بگوییم که این پروتکل در لایه‌های اپلیکیشن شبکه قرار گرفته است و با اتصالات tcp و همچنین اتصالاتی که تحت عنوان Tls رمز نگاری شده‌اند، ارسال می‌شود‌. این پروتکل می‌تواند واکنشی باشد که برای به روز رسانی کردن بخش‌های مختلف یک سند مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا نه، می‌تواند عاملی برای تبدیل فرم‌های محتوایی به فرم html باشد. در هر صورت، نکته‌ای که قایل توجه است این است که در مفهوم http proxy چیست به صورت گسترده با لایه‌ی اپلیکیشن شبکه سر و کار خواهید داشت.

ویژگی‌های http به این ترتیب است:

  • این پروتکل‌ها را می‌توان با استفاده از پروتکل‌های دیگر در شبکه‌های اینترنتی به اجرا در آورد. به همین دلیل اگر شما به http proxy چیست ارجاع پیدا کنید، حتما با پروتکل‌های http برخورد خواهید کرد.
  • صفحات http به دلیل این که در قسمت سرچ هر کامپیوتر و هر سیستمی ذخیره می‌شوند، امکان دسترسی سریع را برای کاربران فراهم می‌کنند.
  • http از میزان امنیت کمتری نسبت به سایر شبکه‌ها و پروتکل‌های نسل جدید برخوردار هستند اما همچنان یک انتخاب مناسب برای انتقال داده به حساب می‌آیند.
  • این پروتکل‌ها قابلیت به روزرسانی خودکار را دارند و اگر شما بخواهید از http دائمی استفاده کنید، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

محدودیت‌های پروتکل http چیست؟

برای پروتکل http  محدودیت‌هایی هم در نظر گرفته شده است:

  1. امروزه این پروتکل‌ها را به دلیل این که هیچ حریم خصوصی برای کاربران در نظر نگرفته‌اند، محدود می‌دانند. از این رو اگر قرار است با توجه به مفهوم http  proxy چیست به استفاده کردن از این پروتکل بپردازید، باید با این محدودیت کنار بیایید.
  2. این که‌ مسائل رد و بدل شده یکپارچه باشند جزو آن دسته از نکاتی است که اهمیت زیادی دارد اما متاسفانه یکی از محدودیت‌های پروتکل http این است که نمی‌تواند امنیت این اطلاعات را حفظ کند و هر کسی توانایی دستبرد زدن به این اطلاعات را دارد. در چنین شرایطی ممکن است تغییر اطلاعات مختلف کلاینت‌های یک سایت هم بسیار آسان باشد و هکرها با استفاده از این اطلاعات، به سرقت‌های مالی و امنیتی از افراد دست بزنند.

 

http چیست

تفاوت پروتکل https و http چیست؟

اگر بخواهیم در مورد تفاوت‌های این دو پروتکل در مفهوم http proxy چیست صحبت کنیم، باید بگوییم که عملکرد https تا حد زیادی به عملکرد http شباهت دارد. حرف اس که در پایان نام پروتکل پیشرفته‌‌ی از  http قرار دارد، در اصل به معنای کلمه‌ی امن است که می‌تواند ایمن بودن را هم با ارسال متن‌ها، ویدیو‌ها و تصاویر همراه کند. در این پروتکل، تمامی آنچه که قرار است به عنوان یک داده از جایی به جای دیگر منتقل گردد، کددارد و گذاری می‌شود تا دست هکرها به این داده‌ها نرسد. علاوه بر این، اطلاعات موجود در این پروتکل‌ها نه تنها غیر قابل بازیابی هستند بلکه تغییر هم داده نمی‌شوند. در صورتی که در http اصلا چنین ویژگی‌هایی وجود ندارد.

به دلیل ویژگی‌های مطلوبی که نسل پیشرفته‌ی پروتکل http دارد، از آن در بانک‌ها و سیستم‌های امنیتی که برای ورود به گوگل و … از کدهای امنیتی و حساب‌های کاربری استفاده می‌کنند، از این پروتکل بهره می‌گیرند. بنابراین می‌توانیم در مفهوم http proxy  چیست، وجود پروتکل‌های ایمنی مثل https را ضروری بدانیم.

  • کلام پایانی

ما در این مطلب در مورد http  proxy چیست با شما صحبت کردیم و ویژگی‌ها و پیکربندی‌های مفهوم http را هم برای شما توضیح دادیم. امروزه برای این که شما بتوانید از فضای مجازی بهره ببرید، به تمامی آنچه که در این مفهوم وجود دارد، نیازمند هستید. بنابراین مهم است که تفاوت پروتکل http  و https  را بدانید و لایه‌هایی که http  در ان قرار دارند را هم مورد بررسی قرار دهید. شما می‌توانید سوالات خود را از ما در تک نت بپرسید و در صورت نیاز از اینترنت‌ فوق پرسرعت ما استفاده کنید.

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.