تالار مقالات بروز تکنولوژی

مودم فیبر نوری چیست؟ + معرفی 3 مودم فیبر نوری

مودم فیبر نوری چیست و چه کاربردهایی دارد؟  🧐اگر بخواهیم به صورت ساده به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم که مودم فیبر نوری مانند یک رابط بین دستگاه‌های الکترونیکی و شبکه‌های اینترنت عمل می کند و جهت ارتباط برای دریافت و ارسال سیگنال، از کابل های فیبر نوری کمک میگیرد. در ادامه این مقاله از تک نت قصد داریم به صورت کامل در مورد مودم فیبر نوری، اینترنت فیبرنوری و همچنین شما را با انواع مودم های فیبر نوری آشنا کنیم و اگر شما نیز علاقه مند به این مباحث هستید، حتما تا پایان با تک نت همراه باشید. 💥

💡مودم فیبر نوری چیست؟

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که مودم فیبر نوری چیست؟ 🧐

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، مودم فیبر نوری به عنوان ترمینال بین دستگاه‌های الکترونیکی و شبکه‌های اینترنتی عمل می کند و این دو سیستم را به یکدیگر متصل کند تا سینگال ها بین این دو سیستم به خوبی منتقل شوند. ناگفته نماند که این مودم‌ها با مودم‌های معمولی تفاوت های بارزی دارد و یکی از این تفاوت ها این مورد است که برای انتقال سیگنال در مودم‌های فیبر نوری از کابل‌های مسی استفاده نمی شود، بلکه از کابل‌های فیبر نوری و پچ کورد فیبر نوری استفاده می‌شود.

نکته قابل توجه این است که برای استفاده از مودم‌های معمولی نیاز به کابل کشی دوباره نیست، اما برای اینکه از مودم‌های فیبر نوری استفاده شود، باید در منطقه کابل کشی فیبر نوری انجام شود. لازم به ذکر است که مودم فیبر نوری باید در دو سمت نصب شود که از طریق کابل‌های فیبر نوری که مختص اینترنت فیبر نوری است، اینترنت را از سمت مخابرات به محل مورد نظر منتقل دهد. همچنین به این موضوع نیز باید توجه داشته باشید که مودم‌های فیبر نوری به صورت مستقیم به کابل‌های فیبر نوری متصل نمی‌شوند، بلکه به پایان یک شبکه نوری ONT متصل می شود و در نهایت سیگنال‌های فیبر نوری را به اترنت تبدیل می کند.

مودم فیبر نوری چیست
مودم فیبر نوری چیست

💡اینترنت فیبر نوری چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشید که اینترنت فیبر نوری چیست و پیدایش این اینترنت به کجا بر می گردد؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم، باید یک مروری به گذشته و تاریخ داشته باشیم. درست در سال 1986 میلادی یک آزمایشی انجام شد که جرفه آن آزمایش منجر به پیدایش اینترنت فیبر نوری شد! 💥

در سال 1986 مبتدی ترین حلقه فیبر نوری در مقابل کابل های مسی صورت گرفت و تا سال 1990 این آزمایش ها و تحقیقات ادامه پیدا کرد و بالاخره به این نتیجه رسیدند که FTTH از لحاظ اقتصادی بسیار با صرفه تر است و همچنین برای خلق کسب و کارهای جدید برای مردم و حتی دولت نیز مزایایی بسیار زیادی به همراه دارد.

ناگفته نماند که در آن سالها پیروان تکنولوژی FTTH بر این عقیده بوده اند که اگر به جای تک سیم از زوج سیم مسی استفاده شود، قادر است اندازه مگابایت در ثانیه برای پهنای باند را تامین کند، اما با گذشت زمان این عقیده بسیار خنده دار شده است، چراکه پهنای باند به اندازه گیگابات در ثانیه افزایش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که امروزه این عقیده نیز وجود دارد که احتیاجی به کابل‌های مسی و فیبر نوری دیگر وجود ندارد؛ چراکه با امواج رادیویی می توان پهنای باند لازم را برای همه کاربران فراهم کرد.

💡انواع مودم فیبر نوری چیست؟

تا اینجا اگر مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، حتما می دانید که اینترنت و موم فیبر نوری چیست؟ در ادامه مقاله نیز قصد داریم به انواع مودم‌های فیبر نوری بپردازیم و شما را با این موارد آشنا کنیم.

در حالت کلی امروزه دو نوع مودم فیبر نوری وجود دارد که بین این دو مودم شباهت‌های زیادی دیده می شود و تفاوت های چندان بارزی بین این دو وجود ندارد. این دو مودم عبارتند از:

مودم ONT

اولین مودم فیبر نوری به نام ONT است که از عبارت Optical Network Terminal برگرفته شده است و امروزه توسط شرکت‌های معتبر زیادی تولید می شوند. لازم به ذکر است که این مودم‌ها برای منازل و شرکت‌های کوچک کاربرد دارد. ناگفته نماند که اگر کابل فیبر نوری در محل مورد نظر وجود نداشته باشد، نمی توان از این مودم ها استفاده کرد و جهت استفاده از این مودم، حتما کابل کشی فیبر نوری باید انجام شود.

مودم ONU

دومین مودم که ONU نام دارد که مخفف عبارت Optical Network Unit است که توسط شرکت های زیادی تولید و روانه بازار می شود. لازم به ذکر است که این مودم نیز از نظر کاربرد و کارهایی شباهت زیادی به نوع قبلی خود دارد. در ادامه به کاربردهای مودم‌های فیبر نوری خواهیم پرداخت.

💡کاربرد مودم فیبر نوری چیست؟ 🧐

کاربرد مودم فیبر نوری چیست؟ همانطور که می‌دانید از مودم فیبر نوری برای انتقال اطلاعات در شبکه‌ها، مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به کاربردهای مودم فیبر نوری می پردازیم:

  • امکان اتصال با فاصله مکانی دور اما با کیفیت عالی
  • عدم مقاومت در برابر اختلالات الکترومغناطیس
  • انتقال اطلاعات با سرعت 12 مگابایت در ثانیه تا مسافت 80 کیلومتر
  • و…

FTTH چیست؟ 

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشید که تکنولوژی FTTH چیست؟ 🧐 این تکنولوژی در ابتدا در سال 1999 میلادی در کشور ژاپن طراحی و راه اندازی شد. در حقیقت FTTH یکی از مدل های ارتباطات فیبر نوری را خلق می کند که در آن از فیبر نوری در جهت ارائه سوریس لوکال به کربرهای نهایی که در منازل و شرکت ها هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که تکنولوژی FTTH در زمینه های مدیریت کسب و کار برای کاربران خود آزادی بیشتری را فراهم کرده است به طوری که از طریق این تکنولوژی دیگر فاصله مکانی به عنوان محدودیت یا مانع شناخته نمی شود.

💡تجهیزات مورد استفاده در FTTH چیست ؟

در ادامه مقاله مودم فیبر نوری چیست به این موضوع می پردازیم که برای استفاده از تکنولوژی FTTH به چه ابزارهایی نیاز است. با ما همراه باشید.

دستگاه OLT

اولین ابزاری که در جهت استفاده از تکنولوژی FTTH مورد نیاز است، دستگاه OLT است. این دستگاه جهت ارتباط بین مودم‌های ONT و سرویس های ارائه دهنده اینترنت در تکنولوژی FTTH مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این دستگاه توسط شرکت مخابرات در مرکز ساختمان مخابرات و یا مجتمع ها نصب و راه اندازی می شود.

موم ONT

دومین ابزار مورد نیاز برای استفاده از تکنولوژی FTTH مودم های ONT است. این مودم می تواند در محیط ها و مکان هایی نصب و راه اندازی شود که قبلا در آن مکان کابل کشی فیبر نوری انجام شده باشد. البته به این نکته نیز باید توجه ویژه ای کرد که مودم های ONT می تواند امکاناتی نظیر سرویس‌های اینترنتی، وای فای، تلفن و حتی Sip Trunk را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

باکس FAT

باکس FAT که مخفف عبارت Fiber Access Terminal است، وظیفه حفاظت از ترمینال و اسپلیتر فیبر نوری را برعهده دارد. این باکس‌ها دارای ظرفیت‌هایی از 4 الی 48 پروت را دارند که می توانند روی دیوار ها نصب و راه اندازی شود. نکته جالب در مورد این باکس ها این است که نگهداری از آنها بسیار آسان است. ناگفته نماند که اتصال فیدر و دراپ کیبل در داخل این باکس صورت میگیرد.

کابل دراپ Drop Cable

یکی دیگر از ابزارهایی که برای استفاده از تکنولوژی FTTH مورد نیاز است، کابل دراپ است. از این کابل جهت ارتباط فیبر تا مشترک، مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این کابل ها در دو نوع تک یا دوکور تولید می شوند و ویژگی خودنگهدار را نیزدر خود دارند تا بتوانند به آسانی در بیرون از ساختمان نصب شوند.

اسپلیتر فیبر نوری

تکنولوژی FTTH روی یک کور پیاده سازی می شود که این کور خود نیز به یک اسپلیتر متصل است. نکته جالب اینجاست که اسپلیتر این تک کور را به چندین نقطع منشعب داده و آن را متصل می کند. لازم به ذکر است که اسپلیتر ها خودشان نیز دارای 2 الی 64 پورت هستند و پهنای باند یک کور اصلی بین این 64 پروت تقسیم می شود. ناگفته نماند که انتخاب تعداد پورت اسپلیتر به تعداد مشکتریکن و پهنای باند آن نیز بستگی دارد.

جعبه ODB

یکی از دیگر از تجهیزاتی که برای استفاده در تکنولوژی FTTH مورد استفاده قرار می گیرد، جعبه ODB است. وظیفه این جعبه این است که اسپیلترهای داخل ساختمان را نگه می دارد و فیبر نوری را بین واحد های مختلف پخش می کند.

کابینت ODC

آخرین ابزاری که مورد نیاز است، کابینت ODC است. این کابینت ها در بیرون از ساختمان و معمولا روی سکوی های مرتبط نصب و راه اندازی می شود. از این کابینت ها جهت اتصال فیبر ب فیبر، فیبر به رابط های مرتبط و سایر اتصالاتی که ممکن است نیاز باشد، استفاده می شود.

مودم فیبر نوری چیست

💡معرفی مودم های فیبر نوری

تا الان می دانید که مودم فیبر نوری چیست و برای اینکه ازاینترت فیبر نوری استفاده کنید، باید چه ابزارها و تجهیزاتی را تهیه کنید. در ادامه نیز قصد داریم به معرفی 3 مورد از بهترین مودم های فیبر نوری بپردازیم:

مودم هواوی HS8145X6: وای‌فای ۶ با سرعت ۱.۷۵ گیگابیت

مودم HS8145X6 که از وای فای 6 و استاندارد ۸۰۲.۱۱ax  پشتیبانی می کند، جزء کمیاب ترین مودم های فیبر نوری دوبانده در دنیا محسوب می شود. در ساخت مودم HS8145X6 از دو باند رادویی استفاده شده است که دارای 2.4 و 5 گیگاهرتز است. لازم به ذکر است که با وجود این باند رادویی سرعت فرکانس آن به 450 مگابایت می رسد و توسط باند دیگر به سرعت فرکانس 1300 مگابایت دسترسی دارد. ناگفته نماند که این دارای 4 درگاه شبکه LAN با سرعت 1 گیگابات، یک درگاه USb و یک پورت POST حهت اتصال کابل فیبر نوری دارد. با وجود این امکانات می توان با جرعت گفت که مودم هواوی HS8145X6 یکی از بهترین و بروز ترین مودم های فیبر نوری در بازار امروزی به شمار می رود.

تی‌پی‌لینک TX-VG1530

مودم فیبر نوری تی‌پی‌لینک TX-VG1530 یکی دیگر از بهترین مودم های فیبر نوری است که متاسفانه به ندرت در بازار ایران پیدا می شود. این مودم دارای یک وای فای تک بانده N300 و دو آنتن خارجی با dBi5 است. این مودم نیز دارای چهار درگاه RJ45 LAN هزار مگابیتی و دو درگاه RJ11 FXS و یک درگاه SC/APC GPON است. لازم به ذکر است که این مودم دارای کلید های روشن و خاموش کردن مودم و وای فای را در خود دارد، البته ناگفته نماند که این مودم از کلید های ریست نیز بهره می برد. به صورت کلی این مودم امکاناتی که می توانید از یک مودم اینترنت فیبر نوری انتظار داشته باشید، داراست و می تواند نیاز شما را به صورت کامل حل کند. 💥

مودم فیبر نوری چیست

هواوی HG8546M

اگر قصد داریم یک مودم فیبر نوری ایرانی را تهیه کنید، مودم فیبر نوری هواوی HG8546M بهترین گزینه است. این مودم دارای وای فای N300 همراه با یک درگاه LAN هزار مگابایتی است. همچنین در کنار این مورد نیز یک درگاه اترنت LAN صد مگابایتی به همراه یک درگاه FXS RJ11 و یک درگاه USB نیز دارد. ناگفته نماند که این مودم دارای دو آنتن خارجی برای وای فای نیز در خود دارد.

💡برای اتصال اینترنت فیبر نوری به چه چیزهایی نیاز دارید؟

برای اینکه بتوانید از اینترنت فیبر نوری بهره ببرید کافیست که مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مراجعه به مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت
  • اطمینال یافتن از کابل کشی فیبر نوری در محدودده خود
  • اطمینان از مجهز بودن ارائه دهنده سرویس اینترنت به دستگاه OLT
  • تهیه مودم مخصوص اینترنت فیبر نوری
  • تنظمیات اینترنت فیبر نوری
  • متصل شدن به اینترنت

.

💡عوامل موثر بر قیمت مودم فیبر نوری و بازه قیمتی این محصول

عوامل زیادی در کنار هم جمع می شوند تا قیمت مودم فیبر نوری را مشخص کنند. در ادامه به مواردی که روی قیمت مودم های فیبر نوری تاثیر می گذارد را بیان می کنیم.

  1. هر چقدر میزان برد مودم بیشتر باشد، قیمت آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود و برعکس
  2. تعداد آنتن های خارجی هرچقدر بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  3. نوع برند و شرکت سازنده مودم
  4. تعداد و نوع پورت های و خروجی های مودم

💡جمع بندی

در این مقاله از تک نت در مورد مودم فیبر نوری چیست صحبت کردیم و شما را با مودم های فیبر نوری، اینترنت فیبر نوری، انواع مودم ها و تکنولوژی FTTH آشنا کردیم و دانستیم که امروزه با پیشرفت تکنولوژی اینترنت های فیبر نوری نیز بیشتر در بین مردم و شرکت ها رواج پیدا می کند. ناگفته نماند که شرکت تک نت امروزه به ارائه اینترنت های فیبر نوری نیز می پردازد و اگر شما نیز قصد داریم از اینترنت فیبر نوری استفاده کنید، حتما با کارشناسان تک نت در تماس باشید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند. 💥

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.