تالار مقالات بروز تکنولوژی

چگونه VoIP می‌تواند هزینه‌های ارتباطی شما را نصف کند؟

تلفن اینترنتی یا ویپ (VoIP)، یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی کسب و کارها برای برقراری ارتباط بهینه با مشتریان و یا شرکای داخلی و خارجی است. البته که ویپ یک راهکار ارتباطی است که در دل خود می‌تواند نیاز به برقراری ارتباط صوتی و تصویری را نیز پوشش دهد. نباید از این نکته غافل شد که ویپ و به صورت کلی تلفن اینترنتی، یکی از مهمترین کارکردهای خود را در کاهش هزینه‌های مربوط به برقراری ارتباط با سایر ذی‎نفعان و یا افراد اجرا می‌کند. به این معنا که تماس را با هزینه کمتری ایجاد می‌کند که این امر به نوبه خود می‌تواند هزینه‌ها را برای سازمان به کمترین حد ممکن برساند.
در این مقاله قصد داریم که به موضوع کاهش هزینه‌های مربوط به ارتباط از طریق ویپ بپردازیم. 

 

تلفن اینترنتی به زبان ساده

ویپ (VoIP) که مخفف عبارت Voice over Internet Protocol است، به تکنولوژی‌ای گفته می‌شود که امکان مکالمه صوتی را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. به عبارت ساده‌تر، به جای استفاده از خطوط تلفن سنتی، صدا از طریق اینترنت ارسال و دریافت می‌شود.
در این سیستم، صدا به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌شود و از طریق اینترنت منتقل می‌شود. برای استفاده از ویپ نیاز به یک دستگاه خاص مثل گوشی ویپ یا نرم‌افزار خاصی دارید که روی گوشی موبایل، کامپیوتر یا حتی تلفن معمولی نصب می‌شود.
ویپ مزایای زیادی دارد، از جمله کاهش هزینه‌های تماس، مخصوصاً برای تماس‌های بین‌المللی. به‌علاوه، این سیستم انعطاف‌پذیری زیادی دارد و می‌توانید از هر جایی که اینترنت داشته باشید، تماس بگیرید.
ویپ معمولاً برای شرکت‌ها و افرادی که نیاز به برقراری تماس‌های طولانی مدت و مقرون به‌صرفه دارند، بسیار مفید است. یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های ویپ، نرم‌افزارهایی مانند اسکایپ و واتس‌اپ هستند که امکان تماس‌های صوتی و تصویری رایگان را از طریق اینترنت فراهم می‌کنند. البته این دو پلتفرم پر استفاده همان تلفن اینترنتی نیست و شمایلی از آن است. ویپ در سازمان‌ها به خطوط تلفن اینترنتی گفته می‌شود که نیروهای یک سازمان از آن برای برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی استفاده می‌کنند.

ویپ را چه دسته‌ای از سازمان‌ها استفاده می‌کنند؟

ویپ (VoIP) یا تلفن اینترنتی، به دلیل مزایای زیادی که دارد، به‌طور گسترده توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌شود. اولین دسته‌ای که از ویپ بهره می‌برند، شرکت‌های بزرگ و چندملیتی هستند. این شرکت‌ها معمولاً به دلیل تعداد زیاد تماس‌های بین‌المللی و ارتباطات درون‌سازمانی، از ویپ برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از ویپ به این شرکت‌ها امکان می‌دهد که هزینه تماس‌های بین‌المللی را کاهش داده و ارتباطات خود را به راحتی مدیریت کنند، بدون اینکه نیاز به زیرساخت‌های گران‌قیمت تلفن سنتی داشته باشند.
شرکت‌های کوچک و متوسط نیز یکی دیگر از گروه‌هایی هستند که از ویپ بهره می‌برند. این شرکت‌ها با استفاده از سرویس‌های ویپ می‌توانند از نظر هزینه‌ای رقابت‌پذیرتر باشند. از آنجا که هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری سیستم‌های تلفن اینترنتی به مراتب کمتر از تلفن‌های سنتی است، این شرکت‌ها می‌توانند به راحتی تماس‌های خارجی خود را مدیریت کرده و حتی به مشتریان و شرکای تجاری خود خدمات بهتری ارائه دهند.
شرکت‌های خدماتی و پشتیبانی مشتریان نیز یکی از گروه‌های اصلی استفاده‌کننده از ویپ هستند. این سازمان‌ها به دلیل نیاز به برقراری ارتباطات متعدد با مشتریان و پاسخگویی به تماس‌های ورودی و خروجی زیاد، به استفاده از ویپ تمایل دارند. سیستم‌های ویپ معمولاً قابلیت‌هایی مانند صف انتظار، فکس اینترنتی و ضبط تماس‌ها را دارند که برای این نوع کسب‌وکارها ضروری است.
سازمان‌های دولتی و آموزشی نیز از ویپ به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌کنند. این سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از سیستم‌های ویپ هزینه‌های ارتباطاتی خود را به حداقل برسانند و از امکانات پیشرفته‌ای مانند کنفرانس‌های ویدیویی و انتقال سریع اطلاعات بهره‌مند شوند. ویپ همچنین به این نهادها کمک می‌کند تا خدمات خود را به شکل مؤثرتری به شهروندان یا دانشجویان ارائه دهند.

تجمیعی از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای کاهش هزینه 

ویپ مجموعه‌ای از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری است که به کاهش هزینه‌ها می‌انجامد. در واقع با تلفن اینترنتی و اتصال صوتی و تصویری از طریق ویپ، افراد و سازمان‌ها هزینه‌های کمتری بابت ارتباطات می‌پردازند که این عاملی مهم در استفاده از ویپ است. ویپ (VoIP) ترکیبی از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که با استفاده از فناوری اینترنتی امکان برقراری تماس‌های صوتی را فراهم می‌کند. در این سیستم، به جای استفاده از خطوط تلفن سنتی، صدا به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌شود و از طریق اینترنت منتقل می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود که نیاز به زیرساخت‌های پیچیده و گران‌قیمت تلفنی نباشد، و هزینه‌ها به‌شدت کاهش یابد.
یکی از اجزای سخت‌افزاری ویپ، دستگاه‌ها و تجهیزاتی هستند که ارتباطات صوتی را از طریق اینترنت ممکن می‌سازند، مانند گوشی‌های ویپ، سرورها و روترها. از طرف دیگر، نرم‌افزارهایی که برای مدیریت تماس‌ها، برقراری کنفرانس‌ها یا حتی ارائه خدمات فکس اینترنتی طراحی شده‌اند، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که هزینه‌های تماس‌های داخلی و خارجی خود را کاهش دهند.
به صورت کلی ویپ به سازمان‌ها کمک می‌کند تا هم از نظر هزینه‌های زیرساختی و هم از نظر هزینه‌های عملیاتی صرفه‌جویی کنند. به جای نگهداری از تجهیزات تلفنی پرهزینه، تنها نیاز به اتصال به اینترنت و یک سیستم ساده برای مدیریت تماس‌ها دارند. این امر موجب می‌شود تا حتی شرکت‌های کوچک نیز بتوانند به راحتی تماس‌های بین‌المللی برقرار کرده و از فناوری‌های پیشرفته ارتباطی بهره‌مند شوند بدون آنکه هزینه‌های زیادی پرداخت کنند.

ویپ، ابزاری برای کاهش هزینه‌ها

 ویپ، ابزاری برای کاهش هزینه‌ها 

هزینه ارتباطات در شرایط فعلی برای هر کسب و کاری می‌تواند تعیین کننده باشد؛ از این جهت که کسب و کار بتواند در صنعت باقی بماند و یا به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها از آن خارج شود. بنابراین ابزاری به منظور کاهش هزینه‌های یک کسب و کار است.
یکی از اصلی‌ترین مزایای ویپ، کاهش هزینه‌های تماس‌های بین‌المللی است. در سیستم‌های سنتی، تماس‌های خارجی یا بین‌المللی معمولاً بسیار پرهزینه بوده و نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی دارند. اما با استفاده از ویپ، این تماس‌ها از طریق اینترنت انجام می‌شوند، که بسیار ارزان‌تر از تماس‌های تلفنی سنتی است. این امر به ویژه برای شرکت‌هایی که نیاز به برقراری ارتباطات با دفاتر و شرکای تجاری در نقاط مختلف جهان دارند، بسیار مفید است.

علاوه بر کاهش هزینه‌های تماس، ویپ به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که از نظر زیرساختی هم صرفه‌جویی کنند. به جای نصب و نگهداری سیستم‌های تلفن پیچیده و پرهزینه، سازمان‌ها می‌توانند از یک سیستم واحد که بر بستر اینترنت کار می‌کند استفاده کنند. این صرفه‌جویی‌ها به سازمان‌ها این فرصت را می‌دهد که منابع مالی خود را برای اهداف دیگر مانند بهبود خدمات، توسعه و افزایش بهره‌وری صرف کنند.

جمع‌بندی 

ویپ، یک ابزار اینترنتی است که کسب و کارها به واسطه آن می‌توانند هزینه‌های ارتباطی خود را کاهش دهند. در واقع ویپ برای ارتباط بهتر سازمانی و برون رفت از وضعیتی است که در آن سازمان به دلیل بالا بودن هزینه ترجیح می‌دهد که ارتباطات خود را بر بستر آنلاین و وابسته به اینترنت پیش ببرد.
تک نت ارائه دهنده سرویس‌های خدماتی ارتباطی است و مواردی مانند اینترنت TD LTE، سرور اختصاصی و پهنای باند اختصاصی را نیز به کاربران ارائه می‌دهد. 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.