تالار مقالات بروز تکنولوژی

وب سرور چیست و چگونه کار می کند؟ | انواع وب سرور

وب سرور چیست و چگونه کار می‌کند؟  🧐 این سوالی است که ذهن بسیاری از افرادی که با اینترنت سر و کار دارند به خود مشغول کرده است و به همین دلیل در این مقاله از سایت تک نت قصد داریم به صورت مفصل شما را با مفهوم وب سرور آشنا کنیم! امروزه اینترنت در زندگی همه انسان‌ها و کسب و کارها رسوخ پیدا کرده است و به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن پیش رفته‌اند و شاید شما نیز همین الان یک کسب و کار اینترنتی دارید! در حقیقت چیزی که ما از کسب و کارهای اینترنتی مانند فروشگاه اینترنتی مشاهده می‌کنیم، یک وبسایت است؛ اما در پشت پرده این وب سایت یک وب سرور وجود دارد که در فرآیند اجرا و ارائه آن نقش پر رنگی را ایفا می‌کند! در حقیقت اگر وب سرورها وجود نداشتند، شما در هنگام تایپ آدرس یا کلمه کلیدی در مرورگر با هیچ سایتی رو به رو نمی شدید! اگر شما نیز قصد دارید به صوت کامل با مفهوم وب سرور و انواع آن و روش‌های کارکرد آن آشنا شوید، تا انتها با ما همراه باشید. 💥

💡وب سرور چیست؟

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که اصلا وب سرور چیست؟  🧐در حقیقت با گسترش روز افزون اینترنت فوق پر سرعت حتما تجربه استفاده از فضای وب را داشته‌اید و در آن به دنبال یافتن اطلاعاتی بوده‌اید و یا خواستید که موزیکی را دانلود کنید و چیزی را در آن آپلود کنید! در حقیقت برای اینکه بتوانیم از یک سایت استفاده کنیم به یکسری سخت افزارها و نرم افزارهایی نیاز داریم! لازم به ذکر است که یکی از این نرم افزارهای ضروری، وب سروها هستند که در کنار دیگر ابزارها مانند هاست، دامنه و پروتکل‌های امنیتی به کاربران کمک می‌کند تا به سایت یا صفحه مورد نظر خود دست پیدا کنند.

امروزه رایج ترین ابزاری که در فضای اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، مرورگرها هستند. در واقع زمانی که یک آدرس یک سایتی را تایپ می‌کنیم یا روی یک لینکی کلیک می‌کنیم تا بتوانیم به یک صفحه هدایت شویم یا یک فیلمی را دانلود کنیم، در حقیقت این مرورگرها هستند که درخواست ما را به سمت وب سرور ارسال می‌کنند و وب سرور با توجه به درخواست ما، پاسخ مناسب را در اختیار ما قرار می‌دهد.

 

وب سرور چیست

💡بررسی مفهوم وب سرور از نظر سخت افزاری و نرم افزاری

در ادامه این مقاله به بررسی مفهوم وب سرور از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری می‌پردازیم! برای بررسی سخت افزاری وب سرور به این نکته توجه داشته باشید که وب سرور مانند یک سیستم کامیپوتری است که فایل‌های مربوطه یک وب سایت مانند کدهای Css، تصاویر و فیلم‌ها، جاوا اسکریپ و فایل‌های HTML روی آن نگهداری و ذخیره می شود. به زبانی دیگر وب سرور به وسیله اینترنت اطلاعات ذخیره شده در سرور را برای کاربران ارسال می‌کند.

در مقابل اگر بخواهیم وب سرور را از لحاظ نرم افزاری بیان کنیم، می توانیم بگوییم که قسمت‌های متفاوت آن روش‌های دسترسی به مخاطبان را کنترل می‌کند. به عنوان مثال نرم افزار HTTP server به وسیله پروتکل http درخواست مشاهده سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به آن پاسخ مناسب را ارسال می‌کند. ناگفته نماند که منتشر کردن وبسایت در هر صورت به وب سرو استاتیک و دینامیک احتیاج دارد.

وب سرور استاتیک:

وب سرور استاتیک به صورت کلی از دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده است که بخش سخت افزاری آن مربوط به یک سیستم کامپیوتری می‌شود و بخش نرم افزاری آن به سرور Http تعلق پیدا می‌کند. این وب سرور فایل‌های میزبانی شده را به همان ترتیبی که هستند، به سمت مرورگر می‌فرستند.

وب سرور دینامیک یا پویا:

این وب سرور از یک سرور استاتیک به همراه یک نرم افزار اضافی تشکیل می‌شود. لازم به ذکر است که این نرم افزار اضافی از یک سرور برنامه و یا یک پایگاه داده ایجاد می‌شود. به دلیل اینکه سرور برنامه فایل‌های میزبانی شده را قبل از اینکه به سمت مروگر ارسال کند، به وسیله سرویس Http بروزرسانی می‌کند و به همین دلیل به این سرور، سرور پویا گفته می‌شود.

💡وب‌سرور چگونه کار می‌کند؟

در ادامه بررسی مفهوم وب سرور، به این سوال قصد داریم پاسخ دهیم که وب سرور چگونه کار می کند؟ 🧐 به صورت کلی دو روش برای پاسخ دادن به درخواست‌های کاربران از طریق وب سرور وجود دارد که عبارتند از:

روش اول: در این روش کاربران به صورت مستقیم آدرس مورد نظر خود را در مروگر جستجو می کنند و وب سرور متناسب با درخواست کاربران به آن پاسخ می‌دهد.

روش دوم: این روش که به صورت غیر مستقیم انجام می شود و وب سرور به منظور پاسخ دادن با اسکریپ و دیتابیس ارتباط برقرار می کند.

وقتی که کاربران به صورت مستقیم آدرس مورد نظر خود را در مرورگر تایپ می‌کنند، وب سرور آدرس وارد شده را جستجو می کند. بعد از جستجو کردن اگر صفحه مورد نظر را پیدا کرد، در قالب Http در مروگر برای کاربر ارسال می‌کند. اما اگر به هر دلیلی صفحه مورد نظر را در وب سرور پیدا نکرد، خطای 404 را به کاربر نمایش می‌دهد. اما کل این فرآیند به شکل دقیق تر در 4 مرحله انجام می شود که در ادامه این چهار مرحله را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 

وب سرور چیست

 

1.      تشخیص آدرس آی‌پی سرور توسط مرورگر کاربر

وقتی که کاربر درخواست خود را از طریق وب سرور در مروگر وارد می‌کند، در این جا سوال پیش می آید که مرور گر چگونه متوجه می‌شود که این اطلاعات در روی کدام سرور قرار دارد و یا اینکه باید از کدام سرور این اطلاعات را درخواست کند؟ برای اینکار ابتدا مروگر آی پی آدرس دامنه را شناسایی می‌کند. درواقع آی پی همان آدرس هاست یا سروری است که تهیه می کنید و به عنوان آی پی سرور در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در این حالت مرورگر جستجو خود را در حافظ کش شروع می‌کند و یا با استفاده از DNS آدرس آی پی را بدست می آورد و به وسیله این اقدام‌ها می تواند تشخیص دهد که اطلاعات سایت در کدام مسیر قرار گرفته است.

2.      درخواست یک صفحه‌ی وب از سرور توسط مرورگر

در گام بعدی و بعد از اینکه آدرس آی‌پی مشخص شد، مروگر درخواست کاربر را برای وب سرور ارسال می‌کند. این درخواست به وسیله روترهای شبکه به چندین کشور یا حتی چندین قاره هدایت می‌شود تا به سرور میزبان برسد! در گام بعدی وب سرور نسبت به درخواستی که به آن ارسال شده است، تصمیم گیری می‌کند.

3.      بررسی آدرس درخواست‌شده، توسط وب‌سرور

در این گام وب سرور درخواست را دریافت می‌کند و با توجه به درخواست دریافت شده، به دنبال ترجمه فایل‌ها و اطلاعات می‌رود تا صفحه مورد نظر را از طریق مرورگر به سمت کاربر ارسال کند. اما زمانی که صفحه مرود نظر را نتواند پیدا کند یا در هنگام پیدا کردن با خطایی مواجه شود، علت خطا را از طریق مروگر به کاربر ارسال می‌کند.

لازم به ذکر است که یکی از خطاهای رایجی که احتمالا در فضای وب با آن رو به رو شده اید، خطای 404 است. این خطا زمانی رخ می‌دهد که صفحه درخواست شده در سرور میزبان وجود نداشته باشد یا پاک شده باشد. از دیگر خطاهای رایجی که در این حالت ممکن است رخ دهد،خطای 401 است که این خطا زمانی نشان داده می‌شود که امکان دسترسی به اطلاعات مورد نظر به دلیل عدم اعتبار سنجی درست ایجاد می شود. درواقع در این حالت ممکن است که نام کاربری، رمز عبور و یا موارد شبیه به این به درستی وارد نشده باشد.

4.      بررسی و نمایش صفحه یا فایل در مرورگر کاربر

در گام پایانی و بعد از جستجوهای انجام شده، مروگر شما صفحه پیدا شده را از سمت وب سرور دریافت می کند و برای شما نشان می دهد و یا اگر در روند با خطایی مواجه شده باشد، همان خطا را بازگو می کند.

💡برخی از انواع وب سرور

در ادامه بررسی مفهوم وب سرور رسیدیم به معرفی انواع وب سرور که در ادامه به بهترین و مهمترین وب سرورها اشاره می کنیم و اطلاعات تکمیلی در رابطه با آنها را برای شما بیان می کنیم. از انواع وب سرور ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم که عبارتند از:

1.      وب‌سرور آپاچی (Apache)

وب سرور آپاچی به دلیل اینکه دارای امکانات و قابلیت‌های مختلفی است، فورا به یکی از سروس دهنده های HTTP محبوب تبدیل شده است. وب سرور آپاچی، وظیفه پردازش درخواست و ارائه محتواهای وب سایت را برعهده دارد. لازم به ذکر است که وب سرور آپاچی بر پایه لینوکس طراحی و توسعه داده شده است. ناگفته نماند که به دلیل اینکه آپاچی یک وب سرور متن باز است، کدهای اصلی آن در دست همگان قرار گرفته است و این باعث شده است که تمام برنامه نویسان در اکثر دنیا ماژول های خود را به آن اضافه کنند و درنهایت باعث بهینه‌تر شدن آن در طول سالیان سال شود. همچنین از ویژگی های مثبت وب سرور آپاچی نیز می توانیم به مدیریت حجم ترافیک زیاد با کمترین پیکربندی اشاره کرد.

 

وب سرور چیست

2.      وب‌سرور LiteSpeed

از دیگر وب سرورها می‌توانیم به وب سرور لایت اسپید اشاره کنیم که از لحاظ عملکرد و سرعت پاسخ دهی نسبت به دیگر وب سروها همیشه پیشرو بوده است. لازم به ذکر است که وب سرور لایت اسپید به دلیل اینکه دارای افزونه‌ها و امکانات زیادی است، از آن می‌توان در راه اندازی میزبانی وب نیز استفاده کرد. ناگفته نماند که لایت اسپید به دلیل اینکه ساختار  خاصی دارد، می‌تواند به صورت همزمان به هزاران کاربر سرویس دهد! این نکته نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که لایت اسپید با آپاچی کاملا سازگار است و می‌تواند پیکربندی‌های آن را نیز بارگذاری کند و به همین دلیل معمولا در کنار لایت اسپید از آپاچی نیز بهره می‌گیرند.

3.      وب سرور nginx

نوع دیگری از وب سرور، وب سرور nginx است که برای مدیریت تعداد پروسه‌های بیشتر، از مقدار رم کمتری استفاده می‌کند. این وب سرو به جای اینکه برای هر درخواست تحت وب یک پروسه متفاوت و کاملا جدا را ایجاد کنید، از راهکارهایی استفاده می کند که در یک thread متفاوت مدیریت می‌کند. لازم به ذکر است که با استفاده از این وب سرور می‌توان پروسه اصلی را در چند پروسه مدیریت کرد. ناگفته نماند که وب سرور nginx معمولا در کنار آپاچی مورد استفاده قرار میگیرد و در گام نخست پردازش‌های درخواست‌های وب قرار میگیرد.

4.      وب‌سرور Lighttpd

چهارمین وب سروری که قصد معرفی و نقد و بررسی آن را داریم، وب سرور lighttpdLighttpd است. این وب سرور برای مکان‌هایی طراحی شده است که با مشکل سرعت دست و پنجه نرم می‌کنند. این وب سرور که یک وب سرور متن باز است، در کنار عملکرد مناسب، از لحاظ استانداردهای انعطاف پذیری و امنیت مطابق با دیگر وب سرورهاست. لازم به ذکر است که وظیفه اصلی این وب سرور مدیریت کردن تعداد درخواست های زیاد به صورت همزمان است.

 

5.      وب‌سرور (IIS)Internet Information Services

وب سرو IIS که یکی از محصولات  شرکت مایکروسافت است و برای سیستم های ویندوزی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای انعطاف پذیری قابل توجهی دارد. این وب سرور از زبان های دات نت، فریم ورک های مختلف و سایر زبان هایی مانند PHP را نیز پشتیبانی می کند. ناگفته نماند که این وب سرور به دلیل داشتن امکانات و افزونه های زیاد، در راه اندازی و پردازش فریم ورک‌ها نیز انعطاف پذیری بالایی دارد.

 

وب سرور چیست

💡نتیجه گیری

امروزه به دلیل اینکه اکثر خدمات در بستر وب ارائه می شود، وب سرورهای زیادی پا به عرصه گذاشته اند. هر کدام از این وب سرورهایی که در این مقاله معرفی کرده ایم، دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. بنابراین برای اینکه بتوانید یک وب سرور مناسب را انتخاب کنید باید به عوامل مختلفی از جمله پشتیبان از زبان های برنامه نویسی، انعطاف پذیری بالا، امنیت و همچنین مقدار بهینه بودن را در نظر بگیرید. به طور کلی اگر بخواهید وارد کسب و کارهای اینترنتی شوید، ناچارا باید از وی سرورها استفاده کنید و اگر تا انتها با این مقاله همراه بوده باشید؛ حتما می دانید که وب سرور چیست و چگونه کار می کند؟ چنانچه هنوز سوالی در ذهن خود دارید و به جواب آن نرسیده اید حتما در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا کارشناسان تک نت در کمترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ دهند! 💥

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.