تالار مقالات بروز تکنولوژی

8 قدم برای جلوگیری از هک وای فای WPA2 Psk

هک وای فای wpa2 psk چگونه انجام می‌شود؟  🧐بدون تردید شما روزانه به دفعات زیاد از وای فای استفاده می‌کنید؛ اما نکته قابل توجه در مورد پیشرفت تکنولوژی این است که با وجود پیشرفت آن و به وجود آمدن دستگاه‌ها و ابزارهای زیاد، احتمال هک و به خطر افتادن امنیت آن نیز بیشتر شده است چراکه همین تکنولوژی راه‌های هک این ابزارها و دستگاه‌ها را نیز در کنار خود رشد داده است! ناگفته نماند که موضوع هک به تنهایی مفهوم بدی ندارد و گاهی اوقات برای تست امنیت شبکه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه از سایت تک نت ما قصد داریم در رابطه با هک وای فای wpa2 psk، پروتکل های امنیتی و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. اگر شما نیز قصد دارید  از هک وای فای wpa2 psk جلوگیری کنید؛ حتما تا پایان با تک نت همراه باشید! 💥

💡WPA  چیست؟

در ابتدای آموزش جلوگیری از هک وای فای wpa2 psk باید با یکسری اصطلاحاتی آشنا شوید. اولین اصطلاحی که قصد توضیح آن را داریم، WPA است. در حقیقت WPA مخفف عبارت لاتین WiFi Protected Access است که در سال 2003 میلادی برای پوشش دادن نقاط ضعف WEP و رفع ایرادات امنیتی ایجاد شد. ناگفته نماند که WEP از سال 1998 تا 2004 مورد استفاده قرار گرفت؛ اما این پروتکل امینتی بی‌سیم از لحاظ امنیت بسیار ضعیف بود و مشکلات امنیتی زیادی داشت.

ویژگی جالب WPA در این است که اجازه تعریف کلید رمزگذاری به افراد نفوذ کننده به شبکه را نمی‌دهد و این کار را به این طریق انجام می‌دهد که برای هر سیستم مجاز، یک کلید مخصوص در نظر می‌گیرد و به صورت همزمان از پروتکل کلید زمانی TKIP که مخفف عبارت temporal key integrity protocol استفاده می‌کند؛ که به صورت کاملا اتوماتیک کلید‌های مورد استفاده سیستم را تغییر میدهد.

💡 پروتکل امنیت WPA

همانطور که اشاره کردیم، پروتکل WPA را می‌توان با پروتکل WEP جایگزین کرد؛ چرا که این پروتکل نقاط ضعف WEP را کاملا پوشش می‌دهد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد WPA، قابلیت TKIP است. این ویژگی امکان هک کردن را بسیار سخت کرده است. ناگفته نماند که پروتکل WPA برای رمزگذاری از یک کلید 128 بیتی متغییر بهره می برد. لازم به ذکر است که دیگر ویژگی WPA، Message Integrity Check است. از این قابلیت زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم داده‌هایی که توسط هکرها دستکاری شده است را پیدا کنیم. در حقیقت وجود این دو ویژگی، امنیت پروتکلی را به شدت افزایش داده است.

 

راهنمای کامل جلوگیری  هک وای فای را اینجا بخوانید.

💡پروتکل امنیت WPA2

در ادامه آشنایی با اصطلاحات قبل از آموزش جلوگیری هک وای فای wpa2 psk این‌بار نوبت به آشنایی با پروتکل امنیتی WPA2 رسید!

لازم به ذکر است که پروتکل WPA2 در سال 2004 میلادی رونمایی شد و توانست نقاط ضعف پروتکل WPA را پوشش بدهد. WPA2 که مخفف عبارت Wi-Fi Protected Access 2 است در حال حاضر یکی از امن‌ترین پروتکل‌های امنیتی برای وای‌فای و روتر شناخته می‌شود. ناگفته نماند که یکی از مهمترین ویژگی این پروتکل، قابلیت CCMP است. CCMP که مخفف عبارت Counter Mode Cipher Block Chaining Message Authentication Code Protocol است، که امنیت داده‌های رمز گذاری را به شدت افزایش می‌دهد؛ چنانچه داده ها به آسانی قابل پیدا شدن نباشند! 💥

هک وای فای wpa2 psk
هک وای فای WPA2 Psk

💡 پروتکل امنیت WPA3

آخرین اصطلاحی که قبل از آموزش جلوگیری از هک وای فای WPA2 psk باید با آن آشنا شوید، پروتکل امنیتی WPA2 است. این پروتکل که در سال 2019 میلادی رونمایی شد، آخرین ورژن پروتکل امنیتی در شبکه‌ها به شمار می‌رود. با وجود اینکه این پروتکل امنیتی جزء پیشرفته ترین و امن ترین پروتکل‌های حال حاضر است، اما در شبکه‌های زیادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. ناگفته نماند که این پروتکل به اندازه‌ای امنیت ایجاد می‌کند که می‌تواند از نفوذ هکرها و دزدیدن اطلاعات حتی در شبکه‌های عمومی نیز جلوگیری کند.

 

💡WPA2-PSK چیست؟

Wpa2 psk چیست؟ اگر مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، حتما می‌دانید که WPA مخفف عبارت لاتین Wi-Fi Protected Access است و همچنین می‌دانید که Psk مخفف عبارت Pre-Shared Key است. لازم به ذکر است که اگر قصد دارید کسی نتواند به اطلاعات وای فای شما دسترسی داشته باشد و آن را هک کند، حتما باید از پروتکل ایمن و بسیار قوی WPA2 PSK استفاده کنید.

هک وای فای WPA2 Pskناگفته نماند که این پروتکل از آخرین پروتکل‌های رمز گذاری AES بهره می‌برد و به خاطر همین دلیل یکی از امن ترین سیستم‌های حفظ امنیت در وای فای به شمار می رود. نکته قابل توجه این است که این پروتکل برای استفاده در شرکت‌های کوچک و شبکه‌های خانگی طراحی و تولید شده است تا مخاطبان بتوانند به راحتی به شبکه متصل شوند و نگران امنیت آن نباشند.

💡WPA2 Mixed چیست؟

WPA2 Mixed چیست و چه فرقی با WPA2 دارد؟ 🧐 برای دانستن چیستی WPA2 Mixed باید تفاوت بین WPA و WPA2 را دانست. اما به صورت کلی WPA2 mixed امکان جدیدی به شبکه هایی که از استاندرهای WPA و WPA2 پشتیبانی می کند، اضافه می کند.ناگفته نماند که WPA2 Mixed به صورت SSID مشترک برای کاربران WPA و WPA2 را فراهم می کند. نکته قابل توجه این است که WPA2 Mixed مدیریت کاربران در شبکه را به وسیله اکسس پوینت و براساس رمزگذاری انجام می دهد. دراین روش کاربران از میان روش های ارائه شده، روش رمزگذاری دلخواه خود را انتخاب می کنند و دسترسی آنها نیز بر همان روشی که انتخاب می کنند، تایید می شود. تفاوت بارز میان WPA و WPA2 به شرح زیر است:

 

·         امنیت

WPA2 از لحاظ امنیت غیرقابل نفوذ تری از نسبت به WPA است چرا که WPA از پروتکل کلید زمانی (TKIP) استفاده می کند اما در مقابل WPA2 از استاندارد رمز گذاری پیشرفته یعنی AES بهره می برد.

 

·         قدرت پردازش

از لحاظ قدرت پردازش، WPA2 از قدرت پردازش زیاد تری نسبت به WPA برخوردار است. همین امر باعث شده است که سخت افزارهای قدیمی که از WPA2 استفاده می کنند، به دلیل قدرت پردازش بالای این پروتکل، از بازدهی کمتری برخوردار باشند.

 

·         طول رمز عبور

WPA2 به دلیل اینکه از رمزهای عبور طولانی تر و پیچیده تری نسبت به WPA مورد استفاده قرار می دهد، باعث ایمن تر شدنش می شود.

 

💡نحوه  جلوگیری از هک وای فای wpa2 psk چگونه است؟

با دانستن و شناختن انواع اصطلاحات و پروتکل‌های امنیتی اکنون آماده آموزش جلوگیری از هک وای فای WPA2 Psk هستید. لازم به ذکر است که امروزه به دلیل اینکه بیشتر شبکه‌ها از سیستم امنیتی WPA2 استفاده می کنند، باید روش های هک این پروتکل را به خوبی یاد بگیرید. اگر آماده هستید، محکم روی صندلی خودتان بشینید و ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید.

 

1.      مخفی کردن نام شبکه وای فای

برای مخفی کردن نام شبکه وای فای از دست هکرها کافیست که به تنظیمات مودم خود وارد شوید. در صفحه تنظمیات به دنبال گزینه ای بگردید که به شما اجازه پنهان کردن نام شبکه را بدهد. در برخی از مدل ها، گزینه enable wifi امکان مخفی کردن نام شبکه را می دهد. شما با این اقدام کاری می کنید که افراد در لیست منوی وای فای، نام شبکه شما را نبیند. لازم به ذکر است که اگر بخواهید یک دستگاه جدید را به شبکه وای فای متصل کنید، در این صورت باید به صورت دستی این کار را انجام دهید؛ یعنی به صورت دستی باید نام شبکه، نوع پروتکل امنیتی و همچنین رمز عبور را وارد کنید.

 

2.      ایجاد شبکه مهمان

امروزه بعد از سلام و احوال پرسی در مهمانی ها، معمولا رمز عبور وای فای درخواست می شود! در این صورت برای جلوگیری از به خطر افتادن اطلاعات و نفوذ به شبکه، باید قابلیتی در روتر خود ایجاد کنید به نام شبکه مهمان! با این اقدام شما یک رمز عبور جدیدی را ایجاد می کنید که هیچ کدام از اطلاعات شخصی شما در آن شبکه حضور ندارد. در این صورت می توانید با خیال راحت رمز عبور  شبکه مهمان را در اختیار اقوام و دوستان خود قرار بدهید.

3.      استفاده از گذرواژه WPA مستحکم‌تر

یکی از روشهای بسیار آسان برای جلوگیری از هک وای فای، استفاده از رمزعبور سخت و طولانی است. بدین وسیله باید اطمنیان حاصل کنید که رمز عبور شبکه وای فای شما به صورت طولانی و تصادفی انتخاب شده باشد تا توسط هکرها شناسایی و شکسته نشود. لازم به ذکراست که رمز عبور قوی باید بیش از 20 کاراکتر که شامل حرف های بزرگ و کوچک به صورت انگلیسی و همچنین دارای اعداد و برخی از علامت هایی مانند #@%$ باشد.

4.      استفاده از گذرواژه‌های دوره‌ای (ماهانه)

استفاده از رمزعبور پویا یکی دیگر از راه های جلوگیری از هک وای فای است. اما خبر بد این است که این روش چندان ساده نیست و به خاطر سپردن رمز بانکی آنلاین و ایمیل تا حدودی سخت و پیچیده است چراکه باید در هر باری که قصد دارید به شبکه وای فای متصل شوید، باید آن را وارد کنید.

5.      خاموش کردن Wi-Fi هنگام ترک منزل

یکی از اقدام های ساده ای که می توانید برای جلوگیری از هک وای فای انجام دهید، این است که به صورت طولانی مدت آن را روشن نگه ندارید! شما با خاموش کردن وای فای در زمانی که از آن استفاده نمی کنید، فرصت هک کردن را به هکرها را نمی دهید و در نتیجه دسترسی به شبکه را با خاموش کردن مودم از بین می برید!

 

 

💡سخن پایانی

امروزه امنیت شبکه‌ها و دستگاه‌ها از جمله مودم‌ها و روترها در حال بهترشدن و رشد کردن هستند و تقریبا نفوذ به آنها روز به روز کمی سخت‌تر می شود. لازم به ذکر است که در این میان پروتکل امنیتی WPA2 از سایر پروتکل‌های امنیتی بسیار رایج تر است و در اکثر سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما هرچقدر که یک پرتکل امن بشد بازم راهی برای هک کردن و نفوذ کردن به آن وجود دارد و در این مقاله شما با نحوه  جلوگیری از هک وای فای WPA2 Psk اشنا شدید. اگر در روند جلوگیری از هک وای فای WPA2 Psk به مشکل برخورد کردید و نیاز به راهنمایی های بیشتر داشتید، حتما سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان تک نت راهنمایی های لازم را برای شما انجام دهند. 💥

 

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.