تالار مقالات بروز تکنولوژی

بهترین سایت‌های تست سرعت اینترنت

زندگی ما بیش از هر زمان دیگری با اینترنت درهم‌تنیده شده است. میزان استفاده و وابستگی ما به اینترنت، به‌خاطر تمام کارهایی که باید به وسیله کامپیوتر و تلفن همراه به انجام برسند، چند برابر شده و باز هم بیشتر می‌شود و تست سرعت اینترنت به بخشی جدانشدنی از فرایند اتصال به اینترنت تبدیل شده است. برای این که بتوانیم به درستی از امکانات استفاده کنیم، نیاز داریم به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشیم.

اینترنت پر سرعت مبتنی بر تکنولوژی‌های مختلف و توسط ارائه‌ دهندگان گوناگون به کاربران عرضه می‌شود. مسئله اینجا است که چگونه متوجه شویم سرویس اینترنت پر سرعتی که خریده‌ایم واقعا پرسرعت است؟ شاید بگویید می‌توان با دانلود یک فایل این مسئله را سنجید، ولی به این سادگی نیست. برای این که بدانید سرعت اینترنت شما چقدر است، باید به سایت‌های تست سرعت اینترنت مراجعه کنید.

در این پست از بلاگ تک نت قصد داریم بهترین سایت‌های تست سرعت اینترنت را معرفی کنیم تا اگر از هر نوعی از اینترنت، مثل اینترنت پرسرعت TD-LTE استفاده می‌کنید بتوانید به صورت سریع و در هر لحظه سرعت اینترنت خود را تست کنید. استفاده از این سرویس‌ها بهترین راه برای اطلاع از سرعت اینترنت است. با این روش می‌توانید متوجه شوید که ارائه دهنده سرویس اینترنت پر سرعت شما چقدر نسبت به تعهداتش پایبند است. اگر می‌خواهید بدانید بهترین سایت‌های تست سرعت اینترنت کدام‌اند، با این مطلب همراه باشید.

تست سرعت اینترنت

تست سرعت اینترنت

تست سرعت اینترنت، سرعت و کیفیت اتصال دستگاه شما به اینترنت را اندازه گیری می‌کند. سایت‌های تست سرعت اینترنت این کار را با اجرای چندین آزمایش متوالی انجام می‌دهند که جنبه‌های مختلف اتصال اینترنت شما را تجزیه و تحلیل می‌کند، یعنی پینگ (تأخیر)، سرعت دانلود و سرعت آپلود. هر یک از این مقادیر نشان دهنده کیفیت‌های خاص اتصال است. این آمار گزارش خوبی از سرعت اینترنت شما می‌دهد.

معیارهای کلیدی سرعت اینترنت

سرعت اینترنت به طور کلی با چند معیار کلیدی سنجیده می‌شود. در واقع فرایند تست سرعت سایت‌ها هم با اندازه گیری ۳ فاکتور مهم به انجام می‌رسد. معیارهای کلیدی سرعت اینترنت عبارت‌اند از:

  • سرعت دانلود: سرعت دانلود، میزان سرعت انتقال داده‌ها از اینترنت به دستگاه شما را نشان می‌دهد که با تقسیم کل داده‌های عبوری در یک بازه زمانی معین محاسبه می‌شود. اغلب، سرعت دانلود بر حسب مگابیت در ثانیه (Mbps یا Mb/s) نشان داده می‌شود، اگرچه اشکال دیگری مانند کیلوبیت بر ثانیه (Kbps یا Kb/s) یا مگابایت بر ثانیه (MBps یا MB/s) نیز رایج است.
  • سرعت آپلود: سرعت آپلود بر خلاف سرعت دانلود، مشخص کننده میزان داده‌ای است که دستگاه شما می‌تواند به اینترنت ارسال کند. طریقه محاسبه و واحد آن درست شبیه سرعت دانلود است. این معیار برای تماس‌های تصویری و بازی‌های ویدیویی اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • پینگ: پینگ یا تأخیر، مدت زمانی را که طول می‌کشد تا یک بسته داده (Data Packet) سفر رفت و برگشت خود را از طریق شبکه انجام دهد و تأییدیه سرور مبنی بر دریافت آن را دریافت کند، نشان می‌دهد. این فاکتور بر اساس میلی ثانیه (ms) نمایش داده می‌شود و یک مقدار برای پاسخگویی اتصال شما است که با از دست رفتن بسته (Packet Loss) نیز مرتبط است. تأخیر بالا منجر به از دست رفتن بسته‌های بیشتر می‌شود در حالی که تأخیر کم از دست رفتن بسته‌ها را به صفر می‌رساند.

تست سرعت اینترنت در ایران

فرقی نمی‌کند در ایران باشید یا هرجای دیگری از دنیا، روش تست سرعت اینترنت تقریبا همه جا یکسان است. برای تست سرعت اینترنت در ایران، می‌توانید از سایت‌های تست سرعت اینترنت استفاده کنید و متوجه شوید سرعت سرویس دریافتی شما چقدر است. به همین منظور در بخش بعدی بهترین سایت‌های تست سرعت اینترنت را معرفی خواهیم کرد.

بهترین سایت‌های تست سرعت اینترنت

در این بخش قصد داریم ۵ تا از بهترین سایت‌های تست سرعت اینترنت را معرفی کنیم. اگر می‌خواهید بهترین سایتی را که برای تست سرعت سرویس اینترنت پر سرعت خود نیاز دارید، بشناسید با ما همراه باشید.

  • سایت Speedtest

اسپید تست یکی از معروف‌ترین سایت‌های تست سرعت اینترنت است. Speedtest که امکان بررسی سرعت اینترنت را به کاربران می‌دهد، با رابط گرافیکی بسیار ساده‌ای طراحی شده است. با ورود به این سایت تست سرعت، یک دکمه برای شروع مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی این دکمه، فرایند تست سرعت اینترنت شما آغاز می‌شود.

Speedtest فرایند سنجش سرعت اینترنت را با اتصال به نزدیک‌ترین سرور شروع می‌کند و پس از بررسی عوامل کلیدی تعیین کننده سرعت، ارقام و اعداد را به صورت یک گزارش گرافیکی به کاربر ارائه می‌دهد. برای اطمینان بیشتر از تست سرعت اینترنت توسط این سایت، می‌توانید به صورت دستی سرور را عوض کنید و سنجش را مجددا تکرار کنید.

وب سایت Speedtest به عنوان یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های تست سرعت اینترنت تحت وب، امکانات جانبی دیگری هم ارائه می‌دهد. به عنوان مثال این وب سایت دارای برنامه‌های قابل نصب برای گوشی‌های اندرویدی و iOS است. با این اپلیکیشن‌ها به راحتی و در هر زمان می‌توانید سرعت اینترنت را تست کنید. علاوه بر این اپلیکیشن، قابلیت تست عملکرد اینترنت در زمان پخش ویدئو‌های 4K هم وجود دارد.

  • سایت TestMynet

این سایت تست سرعت اینترنت، نسبت به نمونه‌ی قبلی که معرفی کردیم، حرفه‌ای‌تر است. استفاده از این سایت برای تست سرعت اینترنت به صورت جداگانه و ترکیبی طراحی شده است. روش کار به این صورت است که می‌توانید هر کدام از معیارهای کلیدی سرعت اینترنت خود را به صورت جداگانه بررسی کنید و یا آن‌ها را به صورت تجمیعی بسنجید. در حالت اول اطلاعات مربوط به سرعت دانلود، آپلود و تاخیر جداگانه نمایش داده می‌شوند.

TestMynet در حالت ترکیبی، امکان ارائه گزارشی شبیه Speedtest را دارد که به صورت کلی معیارهای مربوط به سرعت اینترنت را نمایش می‌دهد. روش اندازه‌‌گیری معیارهای پراهمیت سرعت اینترنت توسط این سایت، بررسی سرعت اتصال به سرور سایت‌های پرطرفدار است. این سایت نسبت به Speedtest به صورت حرفه‌ای‌تری طراحی شده و برای استفاده کارشناسان شبکه مناسب‌تر است. راحتی کار با این سایت به اندازه‌ی سایت قبلی تست سرعت اینترنت نیست، اما گزارش‌ها و امکان مقایسه‌ی آن کاربردی و جامع است.

  • سایت Fast

نام این سایت خیلی هوشمندانه انتخاب شده است. این سایت سریع‌ترین سایت تست سرعت اینترنت است! با باز شدن سایت فرایند تست سرعت اینترنت شما شروع می‌شود و نتایج در کوتاه‌ترین زمان در قالبی ساده به شما نمایش داده خواهد شد. در این وب سایت تست سرعت اینترنت می‌توانید برخی از تنظیمات مثل تعداد اتصال‌های موازی و مدت زمان تست را بر اساس نیاز خودتان تغییر دهید.

  • سایت SpeedSmart

این سایت تست سرعت اینترنت، با تمرکز بر سادگی در طراحی و صراحت در کارایی راه‌اندازی شده است. بعضی از سایت‌های تست سرعت اینترنت برای ارائه بهترین آمار و ارقام از قابلیت چند ریسمانی استفاده می‌کنند که لزوما نکته‌ی مثبتی نیست. وقتی شما در حال مرور وب هستید، به طور پیش‌فرض از این قابلیت استفاده نمی‌شود. بنابراین آمار و ارقام چنین سایت‌های با سناریوهای دنیای واقعی یکسان نخواهد بود. وجه تمایز SpeedSmart عدم استفاده از چند ریسمانی است، بنابراین گزارش تست سرعت اینترنت شما با این وب سایت دقیق‌تر خواهد بود.

  • سایت SpeedOfMe

سایت SpeedOfMe یک وب سایت سبک است که به آسانی فرایند تست سرعت اینترنت شما را به انجام می‌رساند. استفاده از این سایت در انواع پلتفرم‌ها امکان پذیر است و همین مورد آن را به یک سایت پرکاربرد برای تست سرعت اینترنت تبدیل کرده است. نتایج ارائه شده توسط سایت اسپید-آو-می جامع هستند و یک نمودار جذاب هم برای تکمیل اطلاعات، نمایش داده خواهد شد. امکان ثبت گزارش و بررسی روند تاریخی سرعت اینترنت هم در این سایت امکان پذیر است.

تست سرعت نت

سخن پایانی

در این مطلب از بلاگ تک نت، بهترین سایت‌های تست سرعت اینترنت را معرفی کردیم. برای این کار ابتدا نگاهی به روش کلی برای تست سرعت اینترنت داشتیم و پس از آن شرایط تست سرعت اینترنت در ایران را توضیح دادیم. در پایان فهرستی از بهترین سایت‌های تست سرعت اینترنت را معرفی کردیم که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند، اما همگی می‌توانند به شما در تست سرعت اینترنت کمک کنند. اگر شما هم یک سرویس اینترنت پر سرعت خریده‌اید می‌خواهید سرعت آن را تست کنید، می‌توانید از هرکدام از سایت‌هایی که معرفی شدند استفاده کنید. امیدواریم این فهرست برای شما مفید واقع شده باشد.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.