تالار مقالات بروز تکنولوژی

چگونه اینترنت خود را 5G کنیم؟

اینترنت پرسرعت امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز کاربران است. به دلیل نیاز روزافزون برنامه‌ها و کاربران، شرکت‌های توسعه دهنده فناوری‌های ارتباطی و اپراتورها به دنبال راه‌های جدیدتری برای تامین اینترنت پرسرعت برای کاربران و مشترکین خود هستند. یکی از این راه‌ها نسل جدید ارتباطات موبایلی است. این روزها نوبت به نسل پنجم موبایل یا همان اینترنت 5G رسیده که وظیفه تامین اینترنت با سرعت بالا و پهنای باند مناسب را به خوبی به انجام می‌رساند.

در این پست از بلاگ تک نت قصد داریم در مورد اینترنت 5G یا همان نسل پنجم صحبت کنیم. ابتدا نگاهی به فناوری 5G خواهیم داشت و پس از آن سرعت اینترنت نسل پنجم را بررسی خواهیم کرد. در ادامه خواهیم گفت چگونه اینترنت خود را 5G کنیم و برای این کار به چه چیزهایی نیاز داریم. اگر نسل پنجم شبکه‌های موبایل برای شما جذابیت دارد، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اینترنت پرسرعت 5G

5G نسل پنجم شبکه تلفن همراه است که به عنوان یک استاندارد جهانی جدید برای شبکه‌های بی سیم شناخته می‌شود. نسل پنجم نوع جدیدی از شبکه را فعال می‌کند که برای اتصال تقریبا همه چیز از جمله ماشین ها، اشیاء و دستگاه‌ها طراحی شده است. فناوری بی‌سیم 5G برای ارائه سرعت‌های تا چند گیگابیت بر ثانیه، تأخیر بسیار کم، قابلیت اطمینان بیشتر، ظرفیت بالای شبکه، افزایش دسترسی و تجربه کاربری یکنواخت‌تر به کاربران بیشتر طراحی شده است.

سیم کارت 5G

نقطه قوت نسل پنجم، امکان ارائه اینترنت با سرعت بالا و پایداری بیشتر است. به همین علت این نسل از ارتباطات بی سیم مورد استقبال واقع شده و هر روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند. برای دسترسی به اینترنت 5G و استفاده از مزایای آن، ۲ پیش نیاز وجود دارد. اولین پیش نیاز دسترسی به اینترنت 5G و قرار داشتن در محدود پوشش آن بوده و پیش نیاز دوم، در اختیار داشتن یک گوشی یا مودم با قابلیت 5G است. در بخش‌های بعدی بیشتر به این دو پیش نیاز می‌پردازیم.

مزایای استفاده از اینترنت 5G

نسل پنجم ارتباطات موبایلی به عنوان جدیدترین فناوری در دسترس برای اتصال موبایل‌ها به شبکه‌، مزایا و معایبی دارد. یکی از مزیت‌های تبدیل اینترنت به 5G دسترسی به اینترنت سریع‌تر با پشتیبانی بیشتر از بارهای کاری است. این دسترسی نه تنها برای مشتریان نهایی به عنوان یک مزیت به حساب می‌آید، بلکه برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی متکی به اینترنت هم نوید بخش دسترسی بهتر به اینترنت و متعاقب آن، ارائه خدمات بهتر و سودآورتر است.

شبکه‌های نسل پنجم در کنار تمام مزایای که نام برده شد، عیب‌هایی هم دارند. یکی از بزرگترین معایب شبکه‌های نسل 5 مخابراتی، کوچکتر بودن شعاع آنتن دهی هر سایت آن است. علاوه بر این مصرف باتری گجت‌هایی که از 5G استفاده می کنند، بالاتر می‌رود و امنیت ارتباطات هم به خاطر کدگذاری نبودن شروع اتصال، با چالش مواجه است.

برای دسترسی به اینترنت 5G به چه چیزهایی نیاز است؟

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، برای بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت 5G و استفاده از آن، دو نکته باید در نظر گفته شود. نکته‌ی اول، قرار داشتن در محدوده‌ی پوشش این فناوری است. اینترنت پرسرعت 5G هم مانند دیگر فناوری‌های تلفن همراه، نیاز به ایجاد پوشش دهی توسط اپراتورها دارد. البته این پوشش دهی به خاطر برد کمتر آنتن‌های 5G کندتر از نسل‌های قبلی پیش می‌رود. مسئله افزایش پوشش دهی 5G به دلایل فنی و مالی در ایران تقریبا متوقف شده است.

نکته‌ی دوم برای دسترسی اینترنت پرسرعت 5G، در اختیار داشتن یک دستگاه با قابلیت اتصال به شبکه‌ی نسل پنجم است. در بازار دو نوع دستگاه با این قابلیت وجود دارد که می‌توانید تهیه کنید و در محل‌های تحت پوشش به اینترنت پرسرعت 5G متصل شوید. نوع اول گوشی‌ها و تبلت‌ها و نوع دوم مودم‌های 5G هستند. با استفاده از هر کدام از این دستگاه‌ها و حضور در محدوده‌ی پوشش 5G، می‌توانید به اینترنت پرسرعت 5G دسترسی داشته باشید.

چگونه اینترنت خود را 5G کنیم؟

اگر هر دو پیش نیاز دسترسی به اینترنت 5G را دارید، می‌توانید اینترنت خود را 5G کنید. برای این کار باید به تنظیمات دستگاه خود رفته و در قسمت تنظیمات مربوط به ارتباط، گزینه 5G را انتخاب کنید. با این کار پس از ورود به محوطه‌های تحت پوشش 5G می‌توانید به وسیله گوشی تلفن همراه خود یا یک مودم با قابلیت 5G می‌توانید به شبکه نسل پنجم و اینترنت پرسرعت 5G متصل شوید.

اینترنت سیم کارت 5G جدید همراه

پوشش اینترنت 5G

پوشش نسل پنجم در ایران بسیار محدود است و فقط در چند شهر بزرگ ارائه می‌شود. پوشش 5G در شهرهای یاد شده هم به صورت سراسری نیست و در بعضی مناطق محدود در دسترس قرار دارد. در حال حاضر بر اساس آمار و ارقامی که تا لحظه‌ نوشتن این مطلب منتشر شده، ایرانسل دارای ۹۲ سایت نسل پنج در ۱۲ استان کشور است.

سخن پایانی

در این مطلب از بلاگ تک نت، به اینترنت پرسرعت 5G پرداختیم و در مورد مفاهیم پایه‌ای آن و شرایط لازم برای بهره‌مندی از مزایای آن صحبت کردیم. در ادامه روش تبدیل اینترنت به 5G را توضیح دادیم و در مورد مزایای استفاده از اینترنت 5G گفتیم. در پایان از شما دعوت می‌کنیم به راهکارهای فراگیرتر دسترسی به اینترنت پرسرعت که توسط تک نت ارائه می‌شوند، نگاهی داشته باشید. یکی از بهترین سرویس‌ها برای دسترسی نامحدود به اینترنت پرسرعت خدمات پهنای باند اختصاصی تک نت است که می‌تواند دسترسی پرسرعت، پایدار و قابل اعتماد شما به اینترنت را تضمین کند.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.