تالار مقالات بروز تکنولوژی

بهترین ترفند های 2022 مودم چیست؟

مودم چیست و چه ترفندهایی دارد؟  🧐 در گذشته زمانی که قصد داشتیم به اینترنت متصل شویم، باید صدای وحشتناک Dial Up را تحمل می کردیم! اما امروزه با پیدایش مودم‌ها دیگری سختی اتصال به اینترنت از بین رفته است و می توانیم در کمترین زمان ممکن به شبکه جهانی اینترنت متصل شویم. درواقع امروزه مودم‌ها پلی بین کاربران و ارائه دهندگان اینترنت محسوب می شوند. حال سوال اینجاست که مودم چیست و چه کاربردهایی دارد؟ و اینکه مودم‌ها در چه مدل‌هایی طراحی و تولید شده‌اند؛ بحثی است که در ادامه این مقاله از تک نت به آن پرداخته‌ایم و اگر شما نیز علاقه مند به این مباحث هستید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 💥

💡 مودم چیست؟

اولین سوالی که قصد داریم به آن پاسخ دهیم؛ این است که اصلا مودم چیست؟ 🧐

در واقع مودم یکی از اجزای سخت افزار شبکه است که به سایر دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، لپ تاپ و حتی موبایل‌های هوشمند این اجازه را می‌دهد تا به وسیله خطوط تلفن یا اتصال‌های کابلی، اطلاعاتی را دریافت و یا ارسال کنند. به زبان ساده‌تر می‌توانییم مودم را ابزاری بدانیم که دستگاه‌هایی مانند کامیپوتر، لپ تاپ، کنسول بازی و سایر دستگاه‌های هوشمند را به اینترنت جهانی متصل می کند.

اگر به معنای لغوی مودم نیز پبردازیم، خواهیم دید که مودم از دو کلمه انگلیسی گرفته شده است. بخش اول این کلمه از واژه Modulator در برگرفته شده است که به معنای این است که صداهای قابل شنود را به سیگنال‌های آنالوگ صدا تبدیل می کند و بخش دوم این کلمه از واژه demodulator استخراج شده است که به معنای تبدیل سیگنال‌های آنالوگ صدا به سینگال‌های دیجیتال است.

مودم چیست

💡 چگونگی کارکرد مودم

تا اینجا فهمیدیم که مودم چیست و در ادامه قصد داریم به نحوه کارکرد مودم بپردازیم و بدانیم که مودم چگونه این وظیفه را انجام می دهد که وسیله های مختلف مانند کامیپوتر و دستگاه های هوشمند به اینترنت متصل می شوند. اگر مودم را بررسی کنید، خواهید دید که مودم برای اینکه بتوانید  به خطوط تلفن وصل شودف از درگاه هایی که در پشت خود قرار دارد، کمک میگیرد. لازم به ذکر است که کابل‌های تلفن نیز به جعبه تقسیم هایی که شرکت مخابرات در بیرون از هر خانه ای آن را تعبیه کرده است، متصل می شود و از طریق این جعبه ها، به نزدیک ترین شبکه مخابراتی وصل می شود.

در این حالت اگر به مسیر دقت کنید، متوجه خواهید شد که داده‌های اینترنت ابتدا به پست مخابرات می آیند و از آنجا به جعبه های تقسیم در بیرون از منزل حرکت می کنند و در نهایت به مودم متصل می شوند. در این جا نیز کار تمام نیست، بلکه خروجی کار به نوع مودمی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد. به عنوان مثال برخی از مودم ها یک پورت اترنت دارند و برخی دیگر 4!

برای یادگیری نحوه ی تنظیم مودم دی لینک این مقاله را از دست ندهید.

ناگفته نماند که در مود برخی پورت هایی نیز قرار داده شده است که برای متصل کردن گجت‌ها و دستگاه‌های مختلف به اینترنت  از طریق کابل مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه‌ها می‌تواند شامل کامیپوتر خانگی، تلویزیون‌های هوشمند و یا کنسول‌های بازی باشد. درواقع اهمیت این پورت ها زمانی مشخص می شود که کاربری بخواهد از اتصال پرسرعت اینترنت استفاده کند.

💡 آشنایی با نحوه کارکرد چراغ های روی مودم

روی مودم‌ها تعدادی چراغ‌های LED دیده می شود که به وسیله این چراغ‌ها کاربران می‌توانند از اتصال یا عدم اتصال مودم به اینترنت آگاه شوند. به طور معمول یکی از این چراغ ها نشان می دهد که مودم به برق متصل است یا نه و چراغ دیگری که با عنوان DSL مشخص شده است، نشان می دهد که آیا سرویس اینترنت روی خطوط تلفن فعال است یا غیر فعال!

همچنین روی مودم چراغ دیگری به نام Internet وجود دارد که نشان می دهد مودم به شبکه جهانی وب متصل شده است یا متصل نشده است! در واقع هر کاربری می تواند با بررسی این چراغ ها عیب مودم را پیدا کنید و برای رفع این ایرادات اقدامات لازم را انجام دهد. به عنوان مثال اگر چراغ DSL روشن نباشد و یا چراغ Internet خاموش باشد و یا به صورت پشت سر هم روشن و خاموش شود، این موضوع نشان دهنده این است که ارائه دهنده سرویس های اینترنت یا شبکه های مخابراتی دچار اختلال شده است و مودم به اینترنت و شبکه جهانی وب متصل نیست! 💥

💡 تفاوت بین روتر با مودم چیست؟

تفاوت روتر و مودم چیست؟ اکنون می‌خواهیم به تفاوت روتر با مودم بپردازیم. اگر بخواهیم به زبان ساده صحبت کنیم می‌توانیم بگوییم که روتر یک شبکه بین کامپیوترهای یک محیط را ایجاد‌ می‌کند، اما در مقابل مودم آن شبکه یا دستگاه‌های موجود در شبکه را به اینترنت متصل می‌کند.

به طور کلی اگر بخواهیم تفاوت بین مودم و روتر را بیان کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. مودم توانایی رمزگشایی ISPها را دارد ولی روتر قادر به رمزگشایی نیست.
  2. مودم توانایی اتصال به صورت مستقیم به اینترنت فوق پرسرعت را دارد، اما روتر برای متصل شدن به یک مودم احتیاج دارد
  3. مودم مسئول وای فای نیست، اما در مقابل روتر وای فای را ایجاد و مدیریت می کند.
  4. مودم توانایی ایجاد شبکه‌های محلی را ندارد، اما روتر می‌تواند این کار را انجام دهد

💡 انواع مودم

در ادامه بحث مودم چیست قصد داریم به نقد و بررسی انواع مودم‌هایی که امروزه طراحی و تولید شده اند بپردازیم. با ما همراه باشید.

مودم ADSL

اولین نوع از مودمی که قصد نقد و بررسی آن را داریم، مودم ADSL است. لازم به ذکر است که امروزه این مودم‌ها یکی از رایج ترین مودم‌هایی است که کاربران زیادی برای متصل شدن به اینترنت از آن استفاده می کنند و رایج ترین مودم های ADSL که امروزه جزء پرفروش ترین مودم ها محسوب می شود، مودم های تی پی لینک و دی لینک است.

مودم VDSL

مودم چیست

دومین مودم پرطرفدار، مودم VDSL است که درواقع نسل جدیدی از DSL ها محسوب می شود. از نقاط قوت این مودم می توانیم به پشتیبانی پهنای باند 53 مگابایت در ثانیه و همچنین آپلود 16 مگابایت در ثانیه اشاره کنیم. لازم به ذکر است که این اعداد تقریبا 6 برابر چیزی است که مودم‌های ADSL در اختیار کاربران قرار می دهد و این بارزترین تفاوت مودم VDSL با ADSL است. همچنین ادعای جالبی که به صورت تئوری هم بیان شده است، این است که این مودم ها می توانند 300 مگابایت در ثانیه را نیز پشتیبانی کند. 💥

مودم WiMAX

نوع دیگری از مودم که بدون نیاز به خط تلفن امکان اتصال به اینترنت را فراهم می کند، مودم‌های وایمکس است. این مودم‌ها می‌توانند پهنای باند 30 الی 40 مگابایت در ثانیه را نیز پشتیبانی کنند. لازم به ذکر است که وایمکس در سال 2001 رونمایی شد و بعد از ده سال فعالیت به نسخه پیشرفته خود یعنی WiMAX2+ ارتقا یافت.

مودم G4

از دیگر مدل‌های مودم ها می توانیم به مودم 4G نیز اشاره کنیم که به صورت بی سیم فعالیت می کند. ناگفته نماند که برای انتقال اطلاعات در این شبکه‌ها نیاز به ایستگاه‌هایی است که امواج BTS را ارسال کنند و بر این اساس امروزه اپراتورها تلاش می کنند که این ایستگاه‌ها در نقاط مختلف تعبیه کنند تا پوشش دهید خود را زیاد تر کنند و به روند خود سرعت ببخشند تا در نهایت بتوانند نسل های بعدی اینترنت را فراهم کنند.

مودم همراه

مودم‌های همراه یا جیبی با توجه به نامی که دارند، قابل حمل بوده و در اندازه های بسیار کوچک هستند. این مودم‌ها از طریق سیم کارت فعالیت می‌کنند، بعنی برای اینکه این مودم به شبکه جهانی اینترنت متصل شود، باید یک سیم کارت از اپراتورها دریافت کنید و در داخل این مودم قرار دهید. لازم به ذکر است که این مودم‌ها نیز می توانند اینترنت را بین چندین کاربر و دستگاه‌های مختلف پخش کند.

ناگفته نماند که این مودم نیز به چندین دسته تقسیم بندی می شود که هر کدام مزایای مختلفی دارد. به عنوان مثال در نوع شارژی این مودم، تا زمانی که مودم شارژ داشته باشد، بدون هیچ مشکلی فعالیت می کند اما در مقابل؛ مودم همراه دانگل از طریق درگاه USB کار می کند و برای اینکه بتوانید از این مودم استفاده کنید، باید همیشه پورت USB را به لپ تاپ یا پاوربانک متصل کنید.

💡 5 ترفند برای استفاده بهتر از مودم

تا اینجا با تعریف مودم چیست و انواع مودم‌ها آشنا شدید. در ادامه قصد داریم چندین ترفند در مورد استفاده از مودم را برای شما بیان کنیم و اگر شما نیز علاقه مند به دانستن ترفند های مودم هستید، ادام مطلب را با دقت مطالعه کنید:

رمز گذاری شبکه وای فای

برای اینکه از ورود افراد ناشناس به مودم و استفاده از حجم اینترنت خود جلوگیری کنید، حتما باید سیستم رمزگذاری مودم و شبکه وای فای خود را فعال کنید؛ چرا که در صورت فعالی نبودن، همه افراد می‌توانند به راحتی وارد شبکه وای فای شما بشوند و به آسانی شما را تحت کنترل قرار دهند. برای فعال سازی سیستم رمزگذاری کافیست به صفحه تنظمیات مودم خود رجوع کنید و سیستم رمزگذاری آن را فعال کنید و یا نسبت به تغییر رمز آن اقدام کنید.

دسترسی فایل ها

امروزه اکثر مودم‌ها از پورت‌های USB بهره می برند و اگر نسبت به داشتن این پورت‌ها در مودم خود شک دارید، بهتر است همین الان آن را چک کنید. از این پورت‌ها می‌توانید برای اشتراک گذاری فایل‌های موقت خود استفاده کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید فلش یا هارد دیسک خود را از طریق این پورت‌ها به مودم متصل کنید و سپس از طریق آن تمامی اطلاعات مربوط به کامیپوتر یا سایر دستگاه‌هایی که از شبکه استفاده می کنند، دسترسی داشته باشید.

دسترسی مهمان

حتما این اتفاق برای شما رخ داده است که وقتی مهمانی وارد خانه یا دفتر کار شما می‌آید، درخواست رمز وای فای را می کند. اگر قصد داریم که در این مواقع از اتمام حجم اینترنت خود نگران نباشید، در ادامه می‌توانید از این ترفند استفاده کنید و دسترسی مهمان ها را محدود کنید. برای این کار کافیست که به تنظمیات مودم خود بروید و حالت مهمان یا Guest mode را فعال کنید.

در واقع با این اقدام می توانید یک زیر شبکه با یک رمز جداگانه برای مهمانان خود بسازید. در حقیقت با این اقدام افراد می توانند به اینترنت شما وارد شوند، اما نمی توانند چیزی را دانلود و یا حتی آپلود کنند.

مودم چیست

کنترل والدین

یکی از ترفند‌های مودم، قابلیت کنترل والدین است. به عنوان مثال اگر کودکی دارید که به اینترنت متصل است و قصد دارید نظارت بیشتری روی آن داشته باشید، این ترفند برای شما بسیار مناسب است. برای این کار به صفحه تنظمیات مودم خود بروید و در بخش Security تنظیمات، محدودیت هایی که قصد دارید برای فرزندان خود ایجاد کنید را اعمال کنید.

بهینه سازی عملکرد شبکه وای فای

آخرین ترفندی که قصد داریم در این مقاله از تک نت به آن اشاره کنیم، بهینه سازی عملکرد شبکه وای فای است. این ترفند به شما کمک می کند که بین دستگاه هایی که به شبکه متصل شده اند، تفاوت قائل شوید و آنها را از نظر اهمیت الویت بندی کنید. به عنوان مثال شما می توانید تعریف کنید که این دستگاه با این مشخصات و با این آی پی، الویت بیشتری برای استفاده از پهنای باند و اینترنت دریافتی نسبت به سایر دستگاه های متصل به شبکه را دارد.

بلاگ راهنمای خرید مودم میتواند راهنمای خوبی برای درک نیززهای شما از اینترنت و انتخاب بهترین مودم باشد!

💡 سخن پایانی

در این مقاله از تک نت به بررسی مودم چیست پرداختیم و شما را انواع مدل‌های مودم و ترفند های مودم آشنا کردیم. چنانچه در این مورد ابهامی یا سوالی در ذهن خود دارید، حتما در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا کارشناسان تک نت به رفع مشکلات شما بپردازند. 💥

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.