تالار مقالات بروز تکنولوژی

پنج کاربرد vps چیست | تفاوت vds، هاست و vps

آیا می‌خواهید بدانید که vps چیست؟ آیا با نحوه عملکرد vps آشنایی دارید؟ سرورها میزبانانی هستند که تمامی داده‌ها و اطلاعاتی که در فضای مجازی به وجود می‌آید را ذخیره‌سازی می‌کنند. شاید شما هم به خرید VPS نیاز داشته باشید تا بتوانید از طریق آن بتوانید وب سایت یا خدمات مورد نظر خود را میزبانی کنید. در ادامه این مطلب، مهم‌ترین نکات در مورد کاربرد VPS و ماهیت آن را بررسی می‌کنیم.

 سرور مجازی که امروزه با نام vps نیز شناخته می‌شود، نوعی کامپیوتر مجازی به شمار می‌آید که فعالیت آن در ۲۴ ساعت شبانه روز متوقف نمی‌شود. این سرور در واقع نوعی رایانه است که در صورتی می‌تواند تمامی فایل‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند را در خود ذخیره کند؛ بدون این که وجود خارجی داشته باشند. کاربردهای مختلفی از سرورهای مجازی دیده شده است. شما می‌توانید خدمات میزبانی یک وب سایت، اپلیکیشن یا سایر برنامه‌های کاربردی را به کمک vpsها دریافت کنید. در ادامه می‌خواهیم بدانیم که vps چیست و چگونه کار می‌کند. با ما همراه باشید.

vps چیست؟

وی پی اس یا virtual private server که به آن سرور مجازی نیز گفته می‌شود که مختص یک کاربرد خاص است. در واقع سرورهای مجازی اختصاصی را وی پی اس می‌نامند. این سرورها دارای چند بخش مختلف هستند و هر بخش آن‌ها یک کار خاص را انجام می‌دهد. می‌توان گفت که وی پی اس نوعی کامپیوتر مجازی پر سرعت و همیشه در دسترس است که به نوعی مشابه سرور اختصاصی عمل می‌کند. با این تفاوت که هزینه‌های استفاده از آن کمتر از هزینه‌هایی هستند که برای استفاده از سرورهای مجازی صرف می‌شوند. توجه داشته باشید که ویژگی‌های این سرورها همانند سرورهای اختصاصی فیزیکی است. این نوع از سرورها به طور ساده‌تری در دسترس قرار می‌گیرند و با تکنولوژی‌های روز دنیا نیز هماهنگ هستند.

در تک نت بخوانید: سرور Raid چیست؟

سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟

حال که دانستید vps چیست، ممکن است در مورد نحوه عملکرد آن ابهاماتی در ذهن شما به وجود بیاید. به طور کلی سرورهای مجازی بخشی از سرورهای اختصاصی هستند که برای رسیدن به اهداف مختلف، از آن‌ها استفاده می‌شود. این سرورها به هر تعداد که بخواهند، آی پی را در دل خود جای داده‌اند. در سرورهای مجازی مجموعه‌ای از سرورها بر روی یک سرور فیزیکی قرار می‌گیرند. سپس هر کدام از آن‌ها به عملکرد مستقل خود ادامه می‌دهند و با سیستم‌های عامل مختلف ارتباط می‌گیرند. vps دارای چندین اجزای مختلف است. پردازنده، حافظه اصلی، فضای دیسک و پهنای باند اجزای این سرورها را تشکیل می‌دهند.‌

نحوه عملکرد وی پی اس به این صورت است که ابتدا از فناوری مجازی سازی استفاده می‌شود و سپس یک لایه مجازی در قسمت فوقانی سیستم عامل سرور مورد نظر نصب می‌شود. با استفاده از این لایه‌ها، پارتیشن‌های مختلفی بر روی یک سرور به وجود می‌آیند که هر کاربر می‌تواند به طور اختصاصی از یک پارتیشن خاص استفاده کند و نرم افزار مورد نظر خود را بر روی آن نصب نماید.

توجه داشته باشید که vps یک سرور مجازی است که خصوصی سازی هم شده است. بنابراین کنترل کامل آن بر عهده مشتری است. اجرای این فناوری به شما این امکان را می‌دهد که وب سایت خود را ایمن و اطلاعات آن را به اشتراک نگذارید.

سرور مجازی

فرق vps با vds چیست؟

تا اینجای مطلب دانستیم که vps چیست و چگونه کار می‌کند. حال می‌خواهیم با فرقی که vps و vds دارد، آشنا شویم. وی پی اس که سرور خصوصی مجازی نیز نامیده می‌شود، روی یک رایانه نصب شده و قابلیت مدیریت چند وب سایت در یک زمان واحد را فراهم می‌کند. در مقابل vds نوعی پلتفرم باز است. شما با استفاده از این سرور می‌توانید تسلط بیشتری بر روی وب سایت خود داشته باشید. در ادامه به فرق vps با vds اشاره کرده‌ایم:

  • vps تمامی منابعی که مورد نیاز سرورهای اصلی هستند را به صورت pool شده در اختیار تمامی سرورهای مجازی که قبلا آن‌ها را تولید کرده است، قرار می‌دهد. به عبارت دیگر شما می‌توانید بیشتر از میزان توانی که سرور هاست دارد، vps تولید کنید و از آن برای مدیریت وب سایت خود بهره ببرید‌. این در حالی است که vds نوعی منبع اختصاصی و ثابت را در اختیار سرور قرار می‌دهد. بنابراین ایجاد ماشین‌های مجازی بیش از توان هاست در vds غیر ممکن خواهد بود.
  • برای مدیریت vps مسئولیت هر کاری که برای نصب پنل انجام می‌شود، بر عهده خود کاربر خواهد بود. در این صورت اگر شما اطلاعات و مهارت کافی برای استفاده کردن از vps نداشته باشید، ممکن است هزینه‌های بالایی نیاز باشد تا این سیستم به کار گرفته شود. اما vds در این مورد بهتر عمل کرده است و هزینه‌های بالایی را برای شما نمی‌تراشد.
  • از نظر امنیت و امکاناتی که کاربر با به کار گرفتن یک سرور به دست می‌آورد، vds را بهتر می‌دانند.
  • در وی پی اس تمامی سیستم‌های عامل نصب می‌شوند؛ چرا که در این سرورها از تکنولوژی‌های kvm استفاده می‌شود. در وی دی اس‌ها تنها یک کاربر می‌تواند به سخت افزار خاص دست پیدا کند.
  • در vpsها عملکرد یک سیستم توسط سیستم عامل‌هایی که تهیه شده‌اند، کنترل شده و به وسیله همان سیستم هم مدیریت می‌شود.‌ در واقع می‌توان گفت که وی پی اس نوعی سرور است که برای میزبانی چند سرور دیگر پشتیبانی شده است. اما وی پی اس چنین نیست. در این تکنولوژی کلاینت به محیطی که سرور مجازی در آن قرار گرفته است، دسترسی دارد. شما می‌توانید سخت افزارهای آن را در اختیار چندین مشتری قرار دهید. سرورهای مجازی را برای سازمان‌های مختلف انتخابی بسیار مناسب می‌دانند.

وی پی اس

در تک نت بخوانید: وب سرور چیست و چگونه کار می کند؟

تفاوت هاست و vps

به نظر شما تفاوت هاست و vps چیست؟ چرا برخی از وب مستران در به کارگیری این دو به مشکل بر می‌خورند؟ به نظر شما برای یک تجارت خاص، وی پی اس بهتر است یا هاست؟ زمانی که شما متوجه شوید vps چیست و به چه دردی میخوره و آن را با هاست مقایسه کنید، به انتخاب‌های بهتری دست خواهید زد. برخی از تفاوت‌های این دو در ادامه بیان شده‌اند.

·         اختصاص منابع

هر فردی که از یک سرور استفاده می‌کند، با توجه به نیاز خود منابع خاصی را اختیار می‌کند. برای مثال برخی از پکیج‌ها محدودیت‌هایی را از نظر میزان پیامک یا کاراکترهای پیام متنی در نظر گرفته‌اند. در سرورهای هاست نیز همین طور است. در هاست اشتراکی شما قادر خواهید بود که منابع مختلف را با سایت‌هایی که همگی از یک سرور خاص استفاده می‌کنند، به اشتراک بگذارید. یعنی محدودیت‌هایی از نظر اختصاص منابع اعمال خواهند شد. اما در وی پی اس میزان این محدودیت‌ها کم خواهند بود. در واقع vps رایگان به شما این امکان را می‌دهد که منابع را در اختیار کاربران بیشتری بگذارید و فایل‌های خود را درون سرور ویرایش کنید. حتی می‌توانید نرم افزارهای اضافی را بر روی سیستم عامل موجود نصب کرده و از آن‌ها استقاده نمایید.

·         تفاوت در میزان امنیت

اگرچه امروزه خیلی از ارائه دهندگان سرویس‌های هاستینگ تلاش می‌کنند که امنیت این نوع از سرورها را افزایش دهند اما باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که در هاست اشتراکی امنیت بالایی وجود داشته باشد. به دلیل این که وب سایت‌های زیادی بر روی یک سرور پیاده سازی می‌شوند، مشکلاتی همچون به سرقت رفتن اطلاعات به وجود می‌آیند. سرورهای مجازی نسبت به هاست از امنیت بیشتری برخوردار شده‌اند. ممکن است برخی از کاربران vps را با سایر کاربران اشتراک گذاری کنند؛ اما باز هم تعداد کاربران سرور مجازی نسبت به تعداد کاربران هاست، کمتر خواهد بود. بنابراین در هر صورت میزان امنیت سرور مجازی را نسبت به میزان امنیت هاست بیشتر می‌دانند.

·         تفاوت در عملکرد

حتی اگر بهترین وب سایت را راه اندازی کنید و بهترین سخت افزارها را به کار بگیرید، باز هم آن چیزی که بازدید کنندگان به آن اهمیت می‌دهند این است که سرعت عمل سایت چقدر است. شما باید پلنی را انتخاب کنید که سرعت ورود به یک وب سایت را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که کاربران انتظار دارند دو ثانیه پس از کلیک بر روی یک وب سایت، وارد آن شوند. در اینجا بهتر است سرورهای مجازی را انتخاب کنید تا عملکرد سایت شما بهتر بشود.

·         تفاوت در شخصی سازی

کانفینگ کردن یک وب سایت اغلب اوقات از سوی شرکت‌های خدمات دهنده ارائه می‌شود. در هاستینگ که نوعی پلن اشتراکی به شمار می‌آید، شرکت خدمات دهنده مسئولیت شخصی سازی و کانفینگ را بر عهده دارد. اما در سرورهای مجازی کاربر این مسئولیت را بر عهده دارد. از این منظر می‌توان گفت که هاست نسبت به سرور مجازی بهتر است.

vps چیست؟

پنج کاربرد vps چیست؟

حال که دانستیم سرویس vps چیست و چه تفاوت‌هایی با هاست و وی دی اس دارد، می‌خواهیم کاربرد آن را بدانیم. کاربرد vps در دنیای هاست بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر از آن چیزی است که شما فکرش را می‌کنید. در این بخش مهم‌ترین کاربردهایی که این پلن دارد را برایتان بیان خواهیم کرد.

1.کاربرد به عنوان وب سرور

معمولا برای سایت‌هایی که ترافیک زیادی دارند و بسیار پر بازدید هستند، از وی پی اس استفاده می‌شود. وب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که در هر ساعت بازدید کنندگان زیادی وارد آن‌ها می‌شوند، وی پی اس کاربرد دارد. در واقع این وب سایت‌ها به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند و پردازنده‌های آنان نیز قدرتمندتر است. بنابراین استفاده از سرور مجازی می‌تواند یک راهکار کاربردی برای مدیریت ترافیک در این وب سایت‌ها باشد.

2.ایمیل سرور

vps که مخفف سرور مجازی است، می‌تواند به عنوان یک ایمیل سرور مورد استفاده قرار بگیرد. با استفاده از این سرویس محدودیت‌هایی که در زمینه ارسال ایمیل وجود دارند، از بین خواهند رفت. با توجه به این که هاست و سایر سرویس‌های اشتراکی در طول روز و هفته تنها قادر به ارسال و دریافت تعداد محدودی از ایمیل‌ها هستند، می‌توان از vps در این زمینه استفاده کرد. حتی به کمک این سرورها کاربر قادر به نصب نرم افزارهای مختلف بر روی ایمیل خود خواهد بود.

3.اپلیکیشن سرور

آیا می‌دانید اپلیکیشن سرور چیست؟ اپلیکیشن سرور همان سروری است که با استفاده از آن یک اپلیکیشن خاص را راه اندازی می‌کنند. برای این که یک اپلیکیشن را که دارای منابع اختصاصی است راه اندازی کنید، می‌توانید از اپلیکیشن سرور استفاده نمایید. از آنجایی که سرورهای اشتراکی مانند هاست توسط خدمات دهنده مدیریت می‌شوند و کاربر به آن‌ها دسترسی ندارد، امکان نصب یک نرم افزار خاص نیز وجود نخواهد داشت. این در حالی است که اگر شما هزینه‌هایی را برای استفاده از سرور مجازی کنار بگذارید، می‌توانید اپلیکیشن دلخواه خود را بر روی سرور نصب کنید و از امکانات متعدد آن نیز برخوردار شوید. اگر می‌خواهید بدانید که میزان هزینه خرید vps چیست، با ما در تک نت در ارتباط باشید.

4.کاربرد به عنوان دیتا بیس سرور

برخی از سرورهای اشتراکی که هم اکنون در دسترس هستند، میزان فضای ذخیره سازی کمی دارند. بنابراین کاربر نمی‌تواند تمامی دیتا بیس‌ها را به صورت ذخیره شده در بر داشته باشد. اما سرورهای اختصاصی این طور نیستند. به کمک سرور مجازی فضای ذخیره سازی بیشتری برای ذخیره حجم کلانی از دیتا بیس‌ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بنابراین برای ایجاد عدم محدودیت در ذخیره دیتا بیس می‌توانید از vps استفاده کنید.

5.ارتقای عملکرد وب سایت

برای این که عملکرد وب سایت خود را بهبود دهید نیز می‌توانید از سرور مجازی استفاده کنید. البته قبل از آن باید به طور کامل بدانید که vps چیست و چگونه کار می‌کند. شما برای این که سایت خود را بهتر مدیریت کنید، می‌توانید بخش‌های مختلف وب سایت خود را بر روی سرور وی پی اس قرار دهید. در این صورت حتی اگر مشکلی برای یک بخش به وجود بیاید، بخش دیگر می‌تواند به کار خود ادامه دهد. سرورهای مجازی به دلیل این که از چند ماشین مجازی مختلف برای افزایش سرعت سایت استفاده می‌کنند، پس مورد توجه قرار دارند.

 vps چیست

تک نت بهترین ارائه دهنده vps

این که سرویس vps  چیست و چگونه کار می‌کند شاید کمی پیچیده به نظر برسد؛ اما به آسانی قابل فهم است. مسئله زمانی پیچیده خواهد شد که شما بخواهید از این سرورها استفاده کنید؛‌ اما نتوانید به تمامی ارائه دهندگان اعتماد کنید. مسلما تمامی ارائه دهندگان سرور مجازی قادر به برطرف کردن نیاز شما نخواهند بود. تک نت یکی از بهترین ارائه دهندگان است که  انواع سرورهای مجازی را با کیفیتی بالا در اختیار شما قرار می‌دهد. تک نت در سریعترین حالت ممکن می‌تو‌اند سرور مجازی را برای شما طراحی کند و آن را به بخش‌های مختلف تقسیم نماید. در ضمن، هزینه‌های به کار گیری این سرورها در تک نت بسیار مناسب‌تر از آن چیزی است که شما فکرش را می‌کنید. شما می‌توانید با استفاده از اینترنت پر سرعت تک نت و همچنین با استفاده از خدمات وی پی اس تک نت، بهترین وب سایت را راه اندازی کنید.

نتیجه‌گیری

ما در این مطلب در مورد این که vps چیست با شما صحبت کردیم. وی پی اس یک میزبان مجازی است که می‌تواند همانند یک کامپیوتر قدرتمند عمل کند و اطلاعات و داده‌ها را بدون محدودیت در سیستم‌های سخت افزاری ذخیره نماید. این سرویس حتی به افزایش سرعت عملکرد یک وب سایت، کمک شایانی می‌کند. در ادامه این متن در مورد تفاوت‌های وی پی اس با هاست و وی پی اس صحبت کردیم و تشریح کردیم که عملکرد وی پی اس به چه صورت است. سپس کاربردهای آن را برایتان نام بردیم. کاربرد به عنوان اپلیکیشن سرور،  کاربرد در ارتقای عملکرد سایت، کاربرد به عنوان دیتا بیس سرور و ایمیل سرور و کاربرد در وب سایت‌ها به عنوان وب سرور کاربردی vps هستند. شما عزیزانی که قرار است از این سرورها استفاده کنید، باید بهترین ارائه دهندگان را ببینید. تک نت جزو بهترین شرکت‌هایی است که هم اکنون خدمات وی پی اس را در اختیار شما و وب سایت شما قرار می‌دهد.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.