تالار مقالات بروز تکنولوژی

کاربرد lan چیست |مراحل تصویری راه اندازی شبکه لن

حتما شما هم اصطلاح شبکه محلی یا همان شبکه lan را شنیده اید ولی شاید مثل بسیاری از کاربران اطلاع دقیقی از اینکه lan چیست و چه کاربردهایی دارد نداشته باشید.

ما در این محتوا ضمن پاسخ به این سوال پر تکرار که lan چیست کاربردهای این نوع شبکه محلی، انواع آن و  تفاوت­هایی که با انواع مختلف شبکه های wan و man دارد را بیان خواهیم کرد.

شبکه lan چیست؟

lan مخفف عبارت local area network است و همانطور که از اسم آن مشخص است، به شبکه داخلی محدود مثلا شبکه محلی یک شرکت، دانشگاه یا سازمان شبکه لن گفته می­شود.

در بسیاری از سازمان­ها کاربران از طریق همین local area network می­توانند به اینترنت فوق پرسرعت آن سازمان دسترسی داشته باشند.

کابل lan چیست؟

شما برای اتصال به شبکه داخلی یک سازمان یا شرکت می­توانید از شبکه وای فای و یا از روش اینترنت کابلی با استفاده از کابل­های اترنت که در واقع همان کابل­های lan هستند استفاده کنید.

lan چیست

با اتصال به شبکه داخلی یک سازمان از طریق کابل لن در واقع میتوانید کامپیوتر یا لبتاپ خود را به سوییچ شبکه متصل کنید و از طریق سوییچ شبکه به شبکه داخلی آن سازمان و یا اینترنت متصل شوید.

کاربرد شبکه  Lan چیست؟

کاربرد اصلی شبکه لن، اتصال دستگاه­های مختلف مورد نظر در یک مقیاس مکانی محدود است و از این طریق ارتباط درون سازمانی با استفاده از همین شبکه داخلی به راحتی و با سرعت و کیفیت مناسب امکان پذیر می­شود.

امروزه بسیاری از سازمان­ها، شرکت­ها و حتی مدارس و دانشگاه­ها برای اتصال دستگاه­های مختلف آن مجموعه از شبکه داخلی یا همان شبکه لن استفاده می­کنند.

lan چیست

کاربرد دیگر استفاده از این نوع شبکه امکان به اشتراک گذاشتن سرور و سایر دستگاه­ها بین بخش­ها و یا افراد مختلف درون سازمان است به عنوان مثال کارمندان یک شرکت می­توانند به طور مشترک از پرینتر، اسکنر و یا سایر ابزارها استفاده کنند و یا در صورت نیاز اطلاعات را از سرور داخلی شرکت دریافت کنند.

شبکه  lan چگونه کار  میکند؟

برای اتصال دستگاه­ها در داخل شبکه لن می­توان از کابل lan و یا فناوری وای فای استفاده کرد و از این طریق به شبکه داخلی مورد نظر متصل شد که بعد از اتصال به شبکه لن مورد نظر امکان تبادل اطلاعات و استفاده اشتراکی از دستگاه­ها به راحتی میسر است.

برای اتصال به اینترنت در شبکه لن معمولا از یک نقطه یا گره مرکزی در ساختار طراحی شده برای آن شبکه استفاده می­شود که در شبکه ها با مقیاس کوچک مثل شبکه خانگی می­توان از یک روتر مرکزی مثل مودم استفاده کرد ولی در شبکه­ های لن با مقیاس بزرگتر برای افزایش کیفیت شبکه از چند  هاب یا سوییچ استفاده میشود.

تفاوت شبکه lan و wan و man چیست؟

اصلی ترین تفاوت شبکه lan، wan و man در مقیاس جغرافیایی است که این شبکه ها پوشش می­دهند. در حالت کلی شبکه های لن فقط یک منطقه خاص و محدود مثل یک شرکت، سازمان یا دانشگاه را پوشش می­دهند در حالی که شبکه های wan و man گستره جغرافیایی وسیع­تری را پوشش می­دهند.

گستره جغرافیایی شبکه­ های man می­تواند به اندازه یک یا چند شهر باشد در حالی که گستره جغرافیایی شبکه­های wan بسیار وسیع­تر است و حتی می­تواند یک یا چند کشور را پوشش دهد.

بخاطر گستره جغرافیایی محدود شبکه های lan سرعت و دقت انتقال داده در این نوع شبکه­ها بالاتر از شبکه ­های wan و man است و مدیریت آنها نیز راحت تر است.

انواع شبکه لن چیست؟

شبکه­ های لن بر اساس نوع دستگاهها و توپولوژی به دسته های مختلفی تقسیم می­شوند که در ادامه در مورد انواع مختلف شبکه های lan بر اساس هر یک از این معیارها صحبت خواهیم کرد.

انواع شبکه لن بر اساس نوع دستگاهها

دستگاه­های موجود در داخل شبکه لن می­توانند ارائه دهنده سرویس یا در اصطلاح server و یا دریافت کننده سرویس و یا client باشند که بر همین اساس می­توان شبکه های lan را به دو نوع client-server و peer to peer تقسیم بندی کرد.

  • شبکه client-server

در این مدل شبکه ها هر دستگاه صرفا یا از نوع سرویس گیرنده یا همان کلاینت و یا از نوع سرویس دهنده یا همان سرور است و هر کلاینت فقط می­تواند با سرور مرکزی موجود در شبکه ارتباط داشته باشد و امکان تعامل دو دستگاه کلاینت وجود ندارد.

مدل کلاینت سرور در شبکه های کوچک می­تواند استفاده شود ولی اگر از این مدل در شبکه های بزرگ استفاده شود فشار زیادی روی سرور مرکزی ایجاد میشود که می­تواند عملکرد شبکه را دچار اختلال کند پس توصیه میکنیم از مدل client-server در شبکه های بزرگ استفاده نکنید.

  • شبکه نظیر به نظیر یا peer 2 peer

در شبکه های peer 2 peer بر خلاف شبکه های کلاینت سرور تمرکز و بار شبکه روی سرور مرکزی نیست و هر دستگاه بر اساس شرایط می­تواند کلاینت یا سرور باشد در نتیجه همه دستگاه­ها می­توانند به راحتی با هم تعامل داشته باشند.

lan چیست

 

انواع شبکه لن بر اساس توپولوژی

یکی از اصلی ترین معیارهای تقسیم بندی شبکه های lan بر اساس توپولوژی یا معماری است که پیاده سازی شده اند و بر اساس این معیار مطابق شکل زیر به سه دسته ستاره ای، حلقوی و گذرگاهی تقسیم بندی می­شوند که در ادامه این بخش در مورد هر یک از این معماریها به طور جداگانه صحبت میکنیم.

  • توپولوژی ستاره ای یا start

در این مدل معماری شبکه همه دستگاههای موجود در شبکه نقش کلاینت را دارند که با یک سرور مرکزی ارتباط دارند و از طریق ارسال پیام به آن سرور مرکزی اطلاعات یا خدمات مورد نظر را دریافت می­کنند.

  • توپولوژی حلقه ای یا ring

در این مدل دستگاه­های موجود از لحاظ هندسی تشکیل یک حلقه را می­دهند و هر گره در این ساختار فقط می­تواند با دو گر­ه­ مجاور خود ارتباط داشته باشد.

  • توپولوژی گذرگاهی یا bus

در این نوع معماری تمامی دستگاه­ها از طریق یک کابل که همان گذرگاه یا در اصطلاح  bus است به یکدیگر متصل می­شوند.

معماری گذرگاهی شبکه نسبت به دو مدل دیگر توپولوژی شبکه های lan ارزانتر است و پیاده سازی آن هم ساده تر است.

lan چیست

 

 

نحوه راه اندازی شبکه lan چگونه است؟

تا اینجا محتوا گفتیم که شبکه lan چیست و چه کاربردهایی دارد ولی شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چطور می­توان یک شبکه lan راه اندازی کرد.

جالب است بدانید که اگر در داخل منزل خود دسترسی به اینترنت adsl دارید به راحتی می­توانید یک شبکه محلی لن برای خود راه اندازی کنید!

برای راه اندازی یک شبکه لن برای اتصال دو یا چند  دستگاه به هم کافی است مراحل زیر را گام به گام دنبال کنید البته به این نکته هم توجه داشته باشید که دستگاه­ها برای اتصال به شبکه حتما باید کارت شبکه داشته باشند.

گام اول : رفتن بهcontrol panel

در control panel مطابق شکل زیر به بخش Network and sharing Center بروید و در این بخش روی لینک change adapter settings کلیک کنید.

lan چیست

گام دوم : انتخاب شبکه lan مورد نظر

در این گام شبکه محلی مورد نظر خود را انتخاب کرده، روی آن راست کلیک کرده و گزینه properties را انتخاب کنید سپس در پنجره pop up باز شده گزینه Internet Protocol Version 4 را انتخاب کنید و روی دکمه properties مطابق شکل زیر کلیک کنید.

lan چیست

گام سوم : وارد کردن دستی ip سرور

در این مرحله باید آدرس ip دستگاه مورد نظر را برای اضافه شدن به شبکه لن وارد کنید برای این منظور تیک گزینه های Use the following Ip Address و Use the following DNS server address را بزنید و برای سیستمی که می­خواهید نقش سرور را در شبکه داشته باشد مقادیر را مطابق شکل زیر وارد کنید و سپس روی دکمه ok بزنید تا تغییرات ذخیره شوند.

lan چیست

 

گام چهارم : وارد کردن دستی ip سایر دستگاههای شبکه

بعد از اینکه ip سرور شبکه را در تنظیمات شبکه لن وارد کردید حالا باید ip سایر دستگاهها را هم اضافه کنیم.

برای این منظور مراحلی که برای تعیین دستی ip سرور گفتیم را تا مرحله آخر پیش می­رویم و فقط مقدار فیلد ip address را یکی بیشتر از مقدار ip سرور تعیین می­کنیم و مقدار ip سرور را هم در بخش Default Gateway وارد می­کنیم.

lan چیست

 

گام پنجم : کانفیگ تنظیمات  شبکه لن

بعد از این که سرور و سایر دستگاه­های موجود را تعیین کردیم در این مرحله تنظیمات شبکه لن را تعیین میکنیم برای این منظور از بخش network and sharing center روی گزینه change advanced sharing settings کلیک کنید.

lan چیست

و در این صفحه مطابق شکل زیر همه تنظیمات را روشن یا همان turn on کنید و فقط گزینه مربوط به پسورد را خاموش یا turn off کنید.

lan چیست

نکات مهم در مورد شبکه lan چیست؟

در این بخش برخی از نکات مهم در مورد شبکه لن را به شما معرفی میکنیم.

اجزای اصلی شبکه lan چیست؟

اجزای اصلی lan شامل سرور، کارت شبکه، هاب، روتر و مودم ، سوییچ، گیت و نرم افزارهای مربوط به شبکه مثل سیستم عامل دستگاه­ها، نرم افزارهای امنیت مثل فایروال و مانیتورینگ شبکه است.

  • مزایای شبکه lan چیست؟

سالهای زیادی از راه اندازی شبکه لن می­گذرد و با این وجود هنوز هم این مدل از شبکه دارای مزایایی فراوانی است که از جمله آنها می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اشتراک منابع و سخت افزارها

یکی از بزرگترین مزایای شبکه های محلی قابلیت به اشتراک گذاشتن منابع بین دستگاههای موجود است به عنوان مثال با ایجاد یک شبکه local area network در یک شرکت به راحتی می­توانید ابزارهایی مثل چاپگر را به اشتراک بگذارید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

  • استفاده مشترک از یک نرم افزار

در یک شبکه محلی به راحتی می­توانید یک نرم افزار کاربردی برای اعضای سازمان را روی یک سرور نصب کنید و همه افراد می­توانند به طور مشترک از این نرم افزار که روی سرور نصب است استفاده کنند.

  • مدیریت آسان

شبکه lan به نسبت شبکه های man و wan پوشش جغرافیایی محدودتری دارد و به همین دلیل هم مدیریت این نوع شبکه ها آسان­تر است.

  • استفاده از داده های متمرکز به صورت مشترک

در local area network به راحتی می­توانید داده ها را روی یک سرور ذخیره کنید و همه اعضای سازمان به طور مشترک از این داده ها و اطلاعات استفاده کنند.

  • سرعت بالای تبادل اطلاعات

یکی از مهمترین مزایای شبکه های لن سرعت بالای انتقال اطلاعات در داخل شبکه است که از این لحاظ شبیه به اینترنت td lte عمل میکند.

  • اشتراک گذاری اینترنت

با استفاده از local area network افراد داخل سازمان به راحتی می­توانند اینترنت را به طور مشترک استفاده کنند.

برای اینکه اینترنت اشتراکی داخل سازمان سرعت و کیفیت مناسبی داشته باشد می­توانید یک سرویس اینترنت پهنای باند اختصاصی را خریداری کنید و این سرویس را بین افراد سازمان خود به اشتراک بگذارید.

معایب شبکه lan چیست؟

Local area network در کنار مزایای فراوانی که دارد معایبی هم دارد که از جمله معایب آن می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پوشش جغرافیایی محدود

شبکه محلی قابلیت پوشش دهی به یک محیط جغرافیایی محدود را دارد و برای اتصال افراد در گستره جغرافیایی وسیع نمی­توان از این نوع شبکه استفاده کرد.

  • امنیت پایین

یکی از بزرگترین چاالش­های Local area network امنیت پایین آنها است به طوری که ویروس به راحتی می­تواند از بستر همین نوع شبکه ها در بین دستگاههای متصل به شبکه پخش شود.

برای آشنایی با روش­ها و ابزارهای امنیت شبکه می­توانید مقاله امنیت شبکه سایت تک نت را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله ما سعی کردیم در بخش­های زیر به معرفی شبکه محلی یا همان

(lan)local area network بپردازیم.

در بخش “شبکه lan چیست” سعی کردیم به طور کوتاه و خلاصه به این پرسش اساسی پاسخ دهیم.

در بخش “کابل لن چیست” این نوع کابل شبکه را معرفی کردیم و گفتیم که چه کاربردی در شبکه های محلی دارد.

در بخش “کاربرد شبکه lan چیست” مهمترین کاربردهای local area network را که باعث محبوبیت آن در بین سازمانها می­شود را معرفی کردیم.

در بخش “تفاوت شبکه lan، wan، man چیست” مهمترین تفاوت­های این سه مدل شبکه را بیان کردیم.

در بخش “انواع شبکه لن چیست” به معرفی مدل های مختلف local area network بر اساس نوع دستگا­ه­ها و معماری این شبکه های پرداختیم.

در بخش “نحوه راه اندازی شبکه lan چگونه است” ساده ترین روش ممکن ایجاد یک local area network را آموزش دادیم.

و در نهایت در بخش “نکات مهم در مورد شبکه lan چیست” اجزای اصلی یک local area network را معرفی کردیم و برخی از مهم­ترین مزایا و معایب این مدل شبکه را بیان کردیم.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.