تالار مقالات بروز تکنولوژی

دستور معروف Sudo لینوکس برای ویندوز 11 اجرایی می‌شود

ویژگی sudo لینوکس در ویندوز سرور 2025 اجرایی می‌شود. در واقع، اجرای این برنامه می‌تواند کاربرد‌هایی را به همراه داشته باشد. Superuser do یا sudo را می‌توان نوعی برنامه لینوکس در نظر گرفت که به کاربران اجازه می‌دهد تا دستورات root را اجرا کنند. این دستور، باعث امنیت بیشتر لینوکس می‌شود. نمونه ای از دستور sudo  در تصویر زیر نشان داده شده است.

دستور Sudo در ویندوز

تست sudo در ویندوز سرور 2025

مایکروسافت، هفته گذشته اولین نسخه نمایشیWindows Server 2025 Insider  را عرضه کرد. با این حال، نسخه جدیدتر آن به صورت آنلاین به نمایش گذاشته شده است. همانطور که برای بار اول توسط Windows Latest گزارش شد؛ این نسخه حاوی برخی از ویژگی های جدید است. در واقع، تنظیمات جدید برای دستور سودو ویندوز اِعمال شده می­شود.

این تنظیمات فقط بعد از فعالسازی حالت توسعه دهنده در دسترس هستند. در حال حاضر، دستور sudo در مراحل اولیه توسعه است. در حال حاضر، ویندوز توانایی ارتقاء خودکار برنامه‌ها را با استفاده از اعلان‌های UAC دارد که باعث می‌شود برنامه‌ها با امتیازات بالا اجرا شوند.

با این حال، برخی از ابزارها مانند bcdedit و reagentcباید مدیریت شوند. در این موارد، دستور sudo به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا بر اساس تنظیمات ویندوز اجرا شوند. در حالی که این ویژگی در ویندوز ۱۱ مشاهده نشده است، برای مایکروسافت تعجب‌آور نیست که در آینده نیز sudo  را به سیستم عامل ویندوز ۱۱ اضافه کند.
توجه به این نکته مهم است که مایکروسافت معمولاً ویژگی‌های جدیدی را در پروژه آزمایشی خود اضافه می‌کند که در تولید به کار نمی‌گیرد. با این حال، باید ببینیم مایکروسافت چگونه این ویژگی را در ویندوز ادغام می‌کند و باید به این مسأله توجه کرد.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.