تالار مقالات بروز تکنولوژی

مفهوم ترافیک یک به یک در سرور چیست؟

یکی از پرسش‌هایی که هنگام خرید سرور و مخصوصا سرور اختصاصی مطرح می‌شود، در مورد مفهوم ترافیک یک به یک در سرور است. برای خریدی بهتر و آگاهانه، باید جواب تمام سوالات کاربران داده شود تا بتوانند با انتخاب سرویس مناسب، بهترین عملکرد را دریافت کنند. در این پست از بلاگ تخصصی تک نت، قصد داریم در مورد مفهوم ترافیک یک به یک در سرور، کاربرد و مسائل فنی پیرامون آن صحبت کنیم. اگر در حال جستجو برای خرید بهترین سرور اختصاصی هستید و این سوال برای شما هم پیش آمده، با ما همراه باشید.

ترافیک سرور

پیش از این که بتوانیم در مورد مفهوم ترافیک یک به یک در سرور اختصاصی صحبت کنیم، لازم است ترافیک سرور را توضیح دهیم. منظور از ترافیک سرور حجم داده‌هایی است که در یک بازه‌ی زمانی بین سرور و شبکه‌ای که به آن متصل است رد و بدل می‌شود. بازه‌ی زمانی برای محاسبه‌ی ترافیک سرور مشخص و محدود است و معمولا شبکه‌ای که سرور به آن متصل است، همان اینترنت جهانی است.

اجازه دهید برای این که دید بهتری در مورد ترافیک سرور داشته باشید، آن را با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید یک سرور اختصاصی را برای میزبانی یک وب‌سایت اینترنتی تهیه کرده‌اید. برای محاسبه ترافیک سرور اختصاصی میزبان سایت باید میزان داده‌هایی که با هر بار نمایش سایت، از سرور خوانده می‌شوند را به عنوان ترافیک خروجی و داده‌هایی که کاربران در هر بازدید از سایت در آن وارد می‌کنند (مانند پر کردن فرم‌ها یا آپلود فایل) به عنوان ترافیک ورودی در نظر گرفته شود.

ترافیک یک به یک سرور

محاسبه‌ی ترافیک کلی سرور بر اساس جمع دو مقدار ورودی و خروجی صورت می‌گیرد. البته این مقادیر را به صورت جداگانه تحت عنوان ترافیک ورودی و ترافیک خروجی هم اعلام می‌کنند. طبیعتا هرچقدر مقدار ترافیک سرور شما بیشتر باشد، دستتان در انتقال مقدار داده‌ی بیشتر بازتر است. در سناریوی استفاده از سرور اختصاصی به عنوان میزبان سایت، با افزایش ترافیک سرور، توانایی ارائه خدمات به تعداد بیشتری بازدید کننده را خواهید داشت. با این توضیح، می‌توانیم ترافیک ۱ به ۱ سرور را توضیح دهیم.

انواع ترافیک سرور

حالا که با ترافیک سرور و مفهوم آن آشنا شدیم، می‌توانیم به سراغ تعریف انواع ترافیک سرور برویم. دو نوع از ترافیک‌های متداول سرور که در این حوزه بیشتر در موردشان صحبت می‌شود، ترافیک یک به یک و ترافیک یک به ده است. ترافیک یک به ده به معنای آپلود ۱۰ برابر دانلود است. در واقع در این نوع ترافیک سرور باید ۱۰ برابر داده‌های دانلود شده به سرور آپلود صورت بگیرد که عملا آن را برای خدمات هاستینگ و CDN تبدیل به گزینه‌ای نامناسب می‌کند. این نوع از ترافیک سرور با نام ترافیک نامتقارن هم شناخته می‌شود.

در کنار ترافیک ۱۰ به ۱ ترافیک سرور، یک نوع دیگر ترافیک هم داریم که برای خدمات CDN و هاستینگ بسیار مناسب است. این نوع از ترافیک که با نام‌‌های ترافیک یک به یک سرور یا متقارن آن را می‌شناسند، دارای شرایط خاصی است و امتیازاتی دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

ترافیک یک به یک سرور

در بخش قبلی در مورد ترافیک سرور صحبت کردیم و به صورت کلی آن را توضیح دادیم. دو نوع متداول ترافیک سرور را معرفی و نوع اول آن را با یک مثال بررسی کردیم. حالا می‌توانیم در مورد مفهوم ترافیک یک به یک در سرور صحبت کنیم. زمانی ترافیک یک سرور را با نام یک به یک می‌نامند که ترافیک ورودی و خروجی سرور مساوی باشد. ترافیک یک به یک سرور را با نام ترافیک متقارن هم می‌شناسند.

زمانی که یک سرور از ترافیک یک به یک یا متقارن بهره‌مند است، محدودیتی از نظر نسبت بین داده‌های آپلود شده (ورودی) و دانلود شده (خروجی) ندارد و به همین دلیل می‌توان از آن برای خدمات بیشتری استفاده کرد. این نوع از ترافیک سرور دست کاربر را باز می‌گذارد تا در صورت نیاز با استفاده از سرور خود سرویس میزبانی وب‌سایت و یا خدمات شبکه توزیع محتوا ارائه دهد.

سرور VPS با ترافیک ۱ به ۱

سرور اختصاصی یا همان VPS یکی از انواع سرور است که می‌توانید برای موارد حرفه‌ای‌تر و تخصصی از آن استفاده کنید. در اصل سرور VPS به خاطر تخصیص منابع به صورت اختصاصی، عملکرد بهتر و پایدارتری دارد و استفاده از‌ آن برای کاربردهای حرفه‌ای توصیه می‌شود. در مورد ترافیک سرور VPS هم مانند سرورهای دیگر، امکان بهره‌مندی از ترافیک متقارن را دارد.

سرور VPS با ترافیک ۱ به ۱ در واقع یک سرور غیر اشتراکی است که ترافیک متقارن دارد. این نوع از سرور VPS دارای ترافیک ورودی و خروجی یکسان است. در واقع در این صورت شما یک سرور قدرتمند مجازی دارید که به خاطر بهره‌مندی از ترافیک یک به یک، امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از کاربردهای اصلی سرور VPS با ترافیک ۱ به ۱ راه‌اندازی سرویس CDN است.

کاربرد سرور مجازی با ترافیک نامحدود متقارن

سرور مجازی با ترافیک نامحدود متقارن، کاربردهای زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی با ترافیک نامحدود متقارن، راه‌اندازی سرویس CDN است. برای این که بتوانید یک سرویس CDN مناسب به کاربران خود ارائه بدهید، لازم است سرور شما علاوه بر داشتن ترافیک یک به یک، محدودیتی در زمینه ترافیک هم نداشته باشد.

ترافیک متقارن

یکی دیگر از کاربردهای سرور مجازی با ترافیک نامحدود متقارن، ارائه‌ی خدمات میزبانی به چند وب‌سایت است. در واقع با استفاده از یک سرور مجازی با ترافیک نامحدود یک به یک، می‌توانید علاوه بر استفاده از آن برای ایجاد شبکه‌ی توزیع محتوا یا همان CDN، سرور خود را به عنوان هاست برای وب‌سایت‌ها هم به‌کار بگیرید. ارائه‌ی خدمات میزبانی به وب سایت‌ها می‌تواند یکی از راه‌های بهینه استفاده از یک سرور با ترافیک ۱ به ۱ باشد.

سخن پایانی

در این پست از بلاگ تک نت، در مورد سرور با ترافیک یک به یک صحبت کردیم. ابتدا نگاهی به مفهوم ترافیک سرور داشتیم و پس از آن سرور با ترافیک یک به یک را توضیح دادیم. کارایی این گونه از سرورها همان‌طور که گفتیم می‌تواند در زمینه‌ی ارائه خدمات CDN و دیگر سرویس‌های مربوط به ترافیک باشد. سرور VPS با ترافیک ۱ به ۱ جز خدمات گران قیمت‌تری هستند که به خاطر ترافیک متقارن و وضعیت تخصیص منابع می‌توانند عملکرد بسیار خوبی در زمینه‌های استفاده از ترافیک یک به یک داشته باشند.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.