تالار مقالات بروز تکنولوژی

7 ترفند عالی برای جلوگیری هک وای فای (راهنمای کامل)

راه های جلوگیری هک وای فای  چیست؟ آیا مودم، هک شده است؟ اینها سوالاتی هستند که گاهی بدلیل مصرف زیاد اینترنت از خود می‌پرسید؟

درواقع باید بدانید که مودم هک شده می تواند باعث مشکلات امنیتی زیادی شود. آیا می‌دانید که بسیاری از آسیب پذیری‌های امنیتی مودم‌تان می‌تواند مربوط به تنظیمات پیش فرض آن باشد؟ آیا برای شناسایی دستگاه­های متصل به وای از نرم افزار امنیتی هک مودم استفاده کرده اید؟

در ادامه شما با روشهای تشخیص نفوذ دستگاه غیر مجاز ، دو ترفند جلوگیری هک وای فای  و همینطور 7 مرحله طلایی برا یرفع مشکل هک مودم  آشنا خواهید شد.

در رابطه با حفظ حریم خصوصی در دنیای اینترنت این مقاله را ازدست ندهید.

جلوگیری هک وای فای

1-چگونه هک وای فای را تشخیص بدیم ؟

هک مودم مثل بیماری است که روتر شما را عفونی کرده است! شما برای درمان بیماریتان قبل از هر چیز باید از خود بپرسید چه علائمی دارید و بعد به دکتر مراجعه کنید! همین رویه برای مودم شما درست است. شما باید از اینکه آیا مودم هک شده است مطمئن شوید و بعد اقدام به حل مشکل کنید.

2-1- دو روش فوق العاده تشخیص نفوذ هکر

برای تشخیص و جلوگیری هک وای فای باید از وجود دستگاه‌های متصل دیگر به مودم‌تان مطمئن شوید. شما می‌توانید  با چند روش ساده و آسان تنها در چند دقیقه این کار را انجام دهید. برای تشخیص نفوذ امنیتی می‌توانید  با دو ترفند: چک کردن مداوم صفحه تنظیمات مودم، دانلود و نصب نرم افزارهای تشخیص نفوذ امنیتی خیالتان را از هرگونه هک احتمالی راحت کنید .

2-2- روش اول تشخیص هک مودم : ورود به صفحه تنظیمات

اولین قدم برای جلوگیری هک وای فای شناسایی هکرها است. برای اینکار باید به صفحه تنظیمات مودم خود رجوع کنید. کافیست  این آدرس را 192.168.1.1  در مرورگر خود جستجو کنید.

هر کاربر وای فای می‌تواند به  صفحه تنظیمات مودمش دسترسی داشته باشد. در این پنل به سادگی می‌توانید  بفهمید چه دستگاه های دیگری به مودم شما متصل هستند. بنابراین با ورود به صفحه تنظیمات مودم و بخش Client lists تعداد دستگاه‌های متصل غیرمجاز به وای فای خود را می‌توانید مشاهده کنید.

برای مشاهده دستگاه‌های متصل به وای فای خود آدرس  را در مرورگر خود وارد کنید

جلوگیری هک وای فای

3-2- روش دوم  تشخیص هک مودم: دانلود ونصب نرم افزار

چک کردن مدوام صفحه تنظیمات مودم در چنده بازه زمانی کمی خسته کننده بنظر می‌رسد پس  به دنبال راه سریعتر و آسان‌تری برای تشخیص نفوذ هک احتمالی باشید. یکی از راه حل های سریع  وآسان برای اینکه بفهمید ایا مودم هک شده است  دانلود و نصب نرم افزار های مخصوص و تشخیص نفوذ و امنیت مودم است.

نرم افزار Fing  که دارای قابلیت نصب در  نسخه های اندروید و IOS   است می‌تواند به شما بصورت لحظه‌ای گزارش تعداد دستگاه متصل را بدون هیچ دردسری نمایش دهد. کافیست با مراجعه به گوگل استور و بازار این نرم افزار را نصب و دانلود کنید تا همیشه دسترسی آسان برای مشاهده تعداد دستگاه های متصل به مودم خود داشته باشید.

سایر نرم افزار های محبوب برای جلوگیری هک وای فای

  • Wireless network watcher
  • SoftPerfect WiFi Guard
  • Advanced IP scanner
  • Angry IP scanner
1-3-2-      تشخیص هک مودم با نرم افزار های تحت وب

نرم افزار های تحت وب مانند Router Checker  نیز می‌تواند به شناسایی موارد مشکوک به دستگاه شما کمک می‌کند. با نرم افزار تحت وب تها کافیست به اینترنت دسترسی داشته باشید تا اتصال روتر بیسم شما را بررسی کند. در صورت مشاهده هرگونه استفاده غیر مجاز از سرورDNS  شما باید به هک احتمالی مودم خود شک کنید.

درتصویر زیر می‌بینید که چندین دستگاه مختلف به مودم متصل شده‌اند شما نیز می‌توانید با مشاهده آی پی  DNS   و آدرس فیزیکی  MACدستگاه های مشکوک را شناسایی کنید.

 حال پس از بررسی روش‌های کشف هک، راهکارهای جلوگیری از هک شدن را بررسی می‌کنیم.

3-دو ترفند طلایی برای جلوگیری هک وای فای

بعد از مرحله تشخیص  باید مشکل را برطرف کنید! شما در این مرحله از اتصال کابر غیر مجاز مطمئن هستید! برای مثال شما علایم سرما خوردگی دارید و بدون تجویز دکتر اقدام به مصرف دارو می‌کنید. با اینکار شاید مدتی  علایم را برطرف کنید اما بیماری دوباره با شدت بیشتری ممکن است عود کند.

مسئله این است که شاید بتوان با تغییر رمز وای فای و یا همینطور از طریق تنظیمات مودم اجازه دسترسی را به دستگاه مورد نظر ندهید، اما شما دوباره در معرض هک شدن قرار دارید زیرا از ریشه بیماری را از بین نبرده‌اید!

آیا فکر می‌کنید برای حل این مشکل نیاز به تخصص خاصی دارید؟ خیر، اما نگران نباشید در ادامه با دو ترفند ساده و طلایی  جلوگیری هک وای فای  آشنا خواهید.

1-3-ترفند اول برای جلوگیری هک وای فای: فعالسازی  WPA2

اگر  WPSمودم شما فعال باشد، هربار که رمز عبور را تغییر میدهید هکرها می‌توانند با نرم افزارهای مانندAndrodumpper  رمز مودم را بشکنند. در واقع فعال بودن  WPS، مودمتان را در برابر هک شدن حساستر میکند. نرم افزارهای مانند این تنها قادر به شکستن رمز مودم هایی هستند که WPS  آنها فعال باشد. اما راه حل چیست؟

جالب این است که بدانید  با لغو قابلیت  WPS  و فعال کردن   WPA2 دیگر از شکستن رمز وای فای خود توسط این نرم افزار نیازی نیست بترسید.  اما این راه حل قطعی  نمیتواند باشد و باز هم ممکن است هک شوید پس برای جلوگیری هک وای فای باید چه کرد؟

سعی کنید بصورت مداوم تعداد دستگاه‌های متصل به مودم را بررسی کنید زیرا حتی با فعال کردن WPA 2  نیز احتمال هک شدن وای فای وجود دارد.

2-3-ترفند دوم جلوگیری هک وای فای: فعالسازی MAC FILTERING

این احتمال وجود دارد حتی با روشهای انجام شده باز هم مورد حمله هکی قرار بگیرید! اما یا اصلا راه حلی قطعی حل هک مودم وجودد دارد ؟

به جرات میتوان گفت یکی از مطمئن ترین راه حل ها برای  جلوگیری هک وای فای  استفاده از قابلیتی بنام MAC FILTERING  است. در این روش  شما باید تنها آدرس های   MAC مجاز را برای اتصال درصفحه تنظیمات مودم طبق تصویر زیر وارد کنید.

از آنجا که ادرس  MAC هر دستگاهی منحصر بفرد است،  بنابراین  مودم به دستگاه دیگری به غیر از آدرس های وارد شده اجازه ورود نمیدهد. البته  در این روش برای اتصال هر بار باید  آدرس فیزیکی را به لیست دستگاه های مجاز اضافه کنید.

اما هنوز هم بهترین راه حل جلوگیری هک مودم  این است که مداوم دستگاه‌های متصل به مودم را چک کنید. زیرا هیچوقت نمی‌توان به طور صد در صد از امنیت مودمتان مطمئن شوید. از آنجا که هر روز علم پیشرفت کرده و تکنولوژی راه‌های جدیدی  در اختیار همه قرار می‌دهد که دنیای هکرها از این مثتثنی نیستند.

4-ده مرحله برای جلوگیری هک مودم

در ادامه ده ترفند به شما معرفی می‌کنیم تا مطمئن شوید دیگر هیچ هکری به وای فای شما دست نخواهد یافت:

1-4- اتصال به اینترنت را قطع کنید

در اولین قدم برای جلوگیری هک وای فای با قطع ارتباط روتر خود از اینترنت، هکر توانایی خود را برای دسترسی به روتر از دست می دهد زیرا دیگر اتصالی وجود ندارد.

2-4-برای  جلوگیری هک مودم روتر خود را بازنشانی کنید

با انجام بازنشانی کارخانه‌ای، تنظیمات و رمزهای عبور روتر شما بازنشانی می‌شود. این به شما این امکان را می‌دهد که صفحه روتر تمیزی داشته باشید. باید یک دکمه تنظیم مجدد مستقیماً روی روتر وجود داشته باشد تا به شما در انجام این کار کمک کند.

3-4-رمزهای عبور خود را تغییر دهید

پس از تنظیم مجدد روتر، وارد رابط مدیریت روتر خود شوید و رمز عبور را بازنشانی کنید. لطفاً توجه داشته باشید که وقتی روتر خود را بازنشانی می‌کنید، اطلاعات ورود به سیستم به نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض، کارخانه‌ای تنظیم شده برمی‌گردد.

باید یک برچسب روی روتر شما وجود داشته باشد که اطلاعات اعتبارنامه پیش فرض ورود به سیستم را برای مرجع ارائه دهد. همچنین، برای ورود به صفحه مدیریت روتر خود، باید آدرس IP روتر خود را بدانید.

4-4-یک رمز عبور ایمن انتخاب کنید

هنگامی که رمز عبور خود را بازنشانی می کنید، مطمئن شوید که از یک رمز عبور منحصر به فرد، طولانی و پیچیده استفاده کنید مانند عبارت MyFavoriteEatery7891

برای ایجاد رمز عبور ایمن به کمک نیاز دارید؟ می‌توانید  با استفاده از ابزاری مانند بررسی رمز عبور security.org، قدرت هر رمز عبوری را که ایجاد می‌کنید بررسی کنید.

من با استفاده از این ابزار برای بررسی  رمز عبور “Mustard4Saltydogs“، نتیجه زیر را دریافت کردم:

رمز عبور ایمن
رمز عبور ایمن

5-4- سیستم عامل خود را به روز کنید

روترها همیشه به تنهایی به روز نمی‌شوند، به همین دلیل مهم است که سیستم عامل آن را به صورت دستی به روز کنید. Firmware نرم افزاری است که جنبه های خاصی از سخت افزار روتر شما را کنترل می‌کند. از به روز رسانی مودم ها غافل نشوید،  زیرا  به روزرسانی ها به اصلاح آسیب‌پذیری مودم کمک می‌کنند.

6-4- مدیریت از راه دور را خاموش کنید

مدیریت از راه دور به شما امکان می‌دهد از یک مکان راه دور به شبکه خود دسترسی داشته باشید. اما این ویژگی همچنین کنترل شبکه و کامپیوتر شما را تقریباً از هر کجا برای هکرها آسان می‌کند.

اگر این قابلیت روشن باشد و یک هکر به آن دسترسی داشته باشد، به این معنی است که می تواند کنترل دسکتاپ شما را در دست بگیرد و تقریباً هر کاری را که می خواهد دانلود، آپلود یا انجام دهد. پس بهتر است هر چه زودتراین  قابلیت را غیرفعال کنید!

5-جمع بندی

الان شما دیگر متخصص هستید و می‌توانید از شر هرگونه هکری خلاص شوید. شما با آشنایی با دو ترفند تشخیص نفوذ هکر با استفاده از صفحه تنظیمات و  نصب نرم افزارهای مخصوص می‌توانید  از هرگونه اتصال غیر مجاز به وای فای خود اطلاع یابید. در مرحله ی بعدی با فعالسازی دو قابلیت  WPA2 , MAC Filtering   و دنبال کردن 7 مرحله طلایی ذکرشده می‌توانید از هک شدن وای فای خود جلوگیری کنید . امیدواریم در این مقاله تمامی سوالات شما را در مورد “آیا مودم  هک شده است ؟” پاسخ داده باشیم. این مقاله توسط تیم علمی تک‌نت نوشته‌شده است. خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در مورد ترفندهای جلوگیری هک وای فای با ما به اشتراک بگذارید .

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.