تالار مقالات بروز تکنولوژی

اهمیت کوکی چیست؟| آموزش تصویری غیرفعالسازی کوکی در کروم

کوکی چیست و چه نقشی دارد؟ 🧐 زمانی که اینترنت پرسرعت به دنیای ما انسان‌ها راه پیدا کرد، تمامی زمینه‌ها و عرصه‌ها دچار پیشرفت شدند اما نکته‌ی بسیار جالبی که در اینجا وجود دارد این است که خود اینترنت هم دچار تغییرات و تحولاتی شد که در نهایت از نظر تکنولوژی‌ پیشرفت‌های زیادی کرد. اگر کمی دقت کنیم، متوجه می‌شویم که اکثر این اتفاقات فقط برای این رخ می‌دهد که بشر بتواند نیاز‌های خود را تامین کند و  به خواسته‌هایش برسد.

ما امروزه اصطلاحات و کلمات مختلفی را در مورد فضای مجازی و اینترنت می‌شنویم که شاید این کلمات در گذشته وجود نداشتند و یا اصلا کاربرد دیگری داشتند؛ اما به هر حال امروزه، اوضاع متفاوتی پیش روی ما قرار دارد.

یکی از کلماتی که شاید امروزه برای بسیاری از کاربران اینترنت خانگی یا حتی متخصصان اینترنت تازگی داشته باشد، کلمه‌ی کوکی است.  شاید شما هم هنگام مواجه شدن با این کلمه از خود بپرسید که کوکی چیست و اصلا چه کاربردی دارد؟ شاید هم قبلا نام این کلمه‌ی عجیب را شنیده باشید؛ اما با اهمیتی که این کلمه و عملکرد آن دارد، آشنا نباشید.

ما با تک نت آمده‌ایم تا شما را با این اصطلاح مرورگرهای اینترنتی که کاربرد زیادی هم دارند آشنا کنیم. در واقع کسانی که می‌خواهند از تغذیه‌ی مرورگرها سر در بیاورند، باید اطلاعات خود را در مورد کوکی افزایش دهند. تا پایان با تک نت همراه باشید. 💥

💡کوکی سایت چیست؟

کوکی‌های مرورگر چه اهمیت و چه کاربردی دارند سوالی است که امروزه ذهن تمامی افرادی را که مدام با جستجوگرهای وب سر و کار دارند، به خود مشغول کرده است. جالب است بدانید که کوکی که در دنیای مرورگرها و فضای مجازی وجود دارد، نام نوعی از شیرینی‌ها نیست؛ بلکه معنای این کلمه در این فضا به صورت ۱۸۰ درجه تغییر پیدا می‌کند.

اگر بخواهیم یک تعریف جامع از کوکی‌های مرورگر به شما ارائه دهیم، می‌گوییم که کوکی به  مجموعه‌ای از اطلاعات کم حجم اطلاق می‌شود که همانند یک استراتژی متنی بر روی سیستم مورد نظر کاربر نصب شده و تامین تغذیه‌ی این سیستم را به عهده دارد.

وقتی که شما برای دریافت اطلاعات و بازدید از سایت مورد نظر خود، وارد آن سایت می‌شوید، با مجموعه‌ای از اطلاعات روبه‌رو هستید که سایت مذکور آن‌ها را  در یک فایل تبدیل به متن می‌کند و به مرورگر سیستم یا گوشی همراه شما ارسال می‌نماید.

حال که مرورگر شما این فایل را دریافت کرد، سریعاً آن را وارد هارد خود می‌کند و در یک دیسک مربوطه، آن را ذخیره‌سازی می‌کند تا بتواند در دفعات متعدد از این فایل استفاده نماید.

برای مثال تصور کنید که می‌خواهید تیشرتی را بخرید و وارد یک سایت فروشگاهی می‌شوید که در ابتدای ورود از شما کلمه‌ی عبور و رمز عبور را می‌خواهد.  حال که شما کلمه ی ورود را وارد کردید، ممکن است صفحه را ببندید و در ساعات یا روزهای دیگری به این صفحه مراجعه کنید. در این جا دیگر نیازی نیست که همانند دفعه‌ی اول وارد سایت شوید و کلمه‌ی عبور و رمز و … را وارد کنید؛ بلکه سیستم به صورت پیش فرض اجازه‌ی ورود شما را تنظیم می‌کند.

در واقع باید بدانید که کوکی مرورگر فقط توسط خود مرورگر خوانده می‌شود و زمانی که بخواهید وارد سایتی شوید، مرورگر شما درخواستی را مبنی بر خوانده شدن فایل کوکی دریافت می‌کند و در صورت عدم ذخیره‌ی این فایل، باید شما از ابتدا اجازه‌ی ورود بگیرید.

با توجه به تعاریف، می‌توانیم نتیجه بگیریم که کوکی‌هایی که در مرورگر وجود دارند، می‌خواهند استفاده‌ی کاربر از یک سایت را آسان‌تر کنند و این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ چرا که می‌تواند در وقت نیز صرفه جویی کند.

شاید برای برخی از کاربران این سوال پیش بیاید که کوکی‌ مرورگر کجاست؟ برای این که متوجه این موضوع بشوید، ابتدا باید کوکی در مرورگر را فعال کنید. طریقه‌ی فعال کردن هر کدام از کوکی‌ها در مرورگرهای مختلف، متفاوت است؛ اما شما باید در قسمت تنظیمات این مرورگرها، این کار را انجام دهید. با این اوصاف می‌توانیم بگوییم که کوکی در قسمت تنظیمات هر مرورگری قرار گرفته است.

💡انواع مختلف کوکی‌هایی که در مرورگر شما وجود دارند!

به طور کلی تمامی کوکی‌هایی که در مرورگرها قرار دارند، به دو بخش تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌های خاصی دارند و کاربردشان نیز با دیگری متفاوت است.

  • First party cookie : این نوع از کوکی که پرکاربردترین نوع کوکی هم به شمار می‌آید، بیشتر اوقات  برای بازدید از سایت به کار می‌رود. به این صورت که شما باید در هر بار ورود به سایت، از این کوکی استفاده کنید.
  • Third party cookie : نوع دیگری از کوکی‌ها که به وسیله‌ی برخی از کدهای مهم کار می‌کنند، کوکی‌های third  هستند. این کوکی‌ها می‌توانند تمامی فعالیت‌های کاربران را ثبت و ضبط کنند و اطلاعات مختلف آن‌ها را نیز ذخیره نمایند. از این رو در بیشتر صفحات اینترنتی تبلیغاتی، از این کوکی‌ها استفاده می‌شود.

💡دلیل ایجاد کوکی چیست؟ 🧐

این که کوکی‌ها چرا و چگونه ایجاد می‌شوند، دلایلی متعددی دارد؛ اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل به وجود آمدن کوکی این است که سرورهای مرورگرهای اینترنت نمی‌توانند به خوبی نیازهای کاربران را برطرف کنند و توانایی‌های محدودی دارند. به عبارت دیگر، زمانی که‌ کاربر درخواستی از مرورگر دارد، سرور مرورگر این درخواست را مستقل ترجمه می‌کند و دیگر نمی‌تواند آن را در طبقات مربوطه دسته‌بندی کند. به همین دلیل است که از کوکی‌ها استفاده می‌کنند.

در حقیقت کوکی‌ها می‌توانند با فایل خود تمامی اطلاعات را ذخیره کرده و آن‌ها را در طبقات مشخص شده دسته‌بندی نمایند تا در هنگام لزوم، کاربر به راحتی بتواند از اطلاعات ذخیره شده در دیسک استفاده کند.

نحوه غیرفعال کردن کوکی ها در کروم


برای غیرفعال کردن کوکی ها در کروم، روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست بالای مرورگر خود کلیک کنید. سپس به Settings > Advanced بروید. در بخش Privacy and Security، روی تنظیمات سایت کلیک کنید. به کوکی ها و داده های سایت بروید و اولین دکمه جابجایی را در بالا خاموش کنید.

  • گوگل کروم را باز کنید.
  • روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست بالای مرورگر کلیک کنید.
  • سپس روی تنظیمات کلیک کنید.
  •  


بعد روی Advanced کلیک کنید. می توانید با کلیک بر روی Advanced در سمت چپ منوی تنظیمات یا با اسکرول کردن تا آخر به این گزینه دسترسی داشته باشید.


سپس روی تنظیمات سایت کلیک کنید. این را می توانید در بخش حریم خصوصی و امنیت پیدا کنید.


سپس روی کوکی‌ها و داده‌های سایت کلیک کنید. این را می توانید در بخش مجوزها پیدا کنید.


در نهایت، اولین دکمه جابجایی را که در زیر کوکی‌ها و داده‌های سایت می‌بینید، خاموش کنید. اگر قبلاً کوکی‌ها را مجاز کرده‌اید، می‌گوید به سایت‌ها اجازه داده شود داده‌های کوکی را ذخیره و بخوانند (توصیه می‌شود). پس از خاموش کردن این گزینه، نوار لغزنده از آبی به خاکستری و متن به Blocked تغییر خواهد کرد.

💡چه باورهای غلطی در مورد کوکی رواج پیدا کرده است؟

·         ویروس‌ها می‌توانند داخل کوکی را بخوانند:

 یکی از باورهای غلطی که بین کاربران اینترنتی دهان به دهان می‌چرخد این است که ویروس‌ها می‌توانند به اطلاعاتی که در کوکی‌ها هستند، دسترسی پیدا کنند. شاید این باور درست باشد و ویروس‌ها بتوانند به اطلاعات داخل کوکی دسترسی پیدا کنند اما اینکه این ویروس‌ها می‌توانند رمز و کلمه‌ی عبور و … شما کاربران را ببینند و آن‌ها را استخراج کنند، یک باور کاملا نادرست است. 💥

دلیل نادرست بودن این باور هم این است که کوکی‌ها تمامی اطلاعات مربوط به رمزهای کاربری را به عنوان کدی ذخیره می‌کنند که هیچ ویروسی اجازه‌ی دسترسی به آن‌ها را ندارد. از این رو جای هیچ نگرانی نیست. 💥

·         شما می‌توانید از کوکی‌ها به عنوان  یک ویروس استفاده کنید:

 شاید برخی از افراد به اشتباه تصور کنند که کوکی‌ها خود ویروسی هستند که می‌توانند صدماتی را به  سیستم‌های تلفن همراه یا اینترنت برسانند اما این تصور صحیح نیست؛ چرا که کوکی‌ها فقط یک فایل متنی ساده هستند که کار آن‌ها ذخیره کردن اطلاعات و تامین تغذیه‌ی مرورگر است. از این رو این سیستم اصلا نمی‌تواند نقش یک جاسوس را بازی کند و یا اطلاعات شما را به عنوان یک ویروس به سرقت ببرد. 

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بر خلاف این عقیده، کوکی‌ها می‌توانند ماموریت‌های کاربران را ردیابی کنند و نقش چشمگیری را در گسترش و ایجاد تحول در دیجیتال مارکتینگ ایفا نمایند. به همین دلیل است که از انواع مختلف کوکی‌ها برای انجام امور تبلیغاتی نیز استفاده‌ی گسترده‌ای می‌شود.

💡خطای کوکی چیست؟

گاهی اوقات دیده می‌شود که کوکی‌های یک مرورگر مسدود شده‌اند و عوامل مختلفی هستند که می‌توانند به وجود آورنده‌ی این امر باشند. این عوامل عبارتند از:

  • وجود اشکال در تنظیمات مرورگر
  • ایراد داشتن قالب وردپرس
  • مشکل‌ساز بودن افزونه‌های مربوط به مرورگر
  • ورود به وردپرس با به کار گرفتن پروکسی

برای برطرف کردن خطاهایی که در کوکی مرورگر به وجود می‌آیند، راه‌های مختلفی پیشنهاد شده است؛ اما بهترین راهکار این است که شما ابتدا تنظیمات مرورگر مورد نظر خود را بررسی کنید و سپس اتصال به وی پی ان را قطع کنید. علاوه بر این، لازم است که شما با تمامی قسمت‌های مربوط به کوکی و فایل‌های این چنینی سیستم خود آشنا باشید و سپس اقدامات مربوطه در جهت رفع خطای کوکی را انجام دهید.

💡سخن پایانی

همه‌ی ما و همه‌ی کسانی که با فضای مجازی سر‌و‌کار دارند، می‌دانیم که امروزه در دنیای اینترنت، کلمات و اصطلاحات جدیدی به وجود آمده‌اند که هر یک از آن‌ها، بر یک موضوع خاص دلالت دارند. کلمه‌ی کوکی نیز از همین کلمات است که می‌تواند تغذیه‌ی مرورگرهای اینترنتی را تامین کند.

کوکی‌ها از نظر فایده، مزایای زیادی دارند اما باید بدانید که در کنار این مزایا، خطاهایی هم هستند که می‌توانند عملکرد این کوکی‌ها را دچار اختلال کنند. علاوه بر این، به دلیل تعریف نادرستی که از کوکی صورت گرفته است، برخی از افراد تصورات غلطی نیز در مورد آن‌ها دارند.

آگاهی از این امر سبب شده است که کاربران اینترنتی نگرانی‌هایی را تجربه کنند چرا که امکان دارد فعالیت آن‌ها در فضای مجازی به خطر بیفتد و یا حتی آرامش و ایمنی مجازی آن‌ها نیز از بین برود.

همان طور که در مطالب فوق گفتیم، دنیای اینترنت نیز مانند سایر زمینه‌ها در حال گسترش و پیشرفت است و روز به روز خودش را به روز رسانی می‌کند. از این رو می‌توانیم به راحتی به مرورگرهای آن اعتماد کنیم.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ماهیت کوکی و کاربرد آن آشنا کنیم و حتی خطاهای رایجی را که در مورد این اصطلاحات وجود دارند را برای شما تشریح نماییم. امیدواریم این مطالب ارزش‌های کافی را داشته باشند و برای شما مفید باشند. 💥

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.