تالار مقالات بروز تکنولوژی

همه چیز درباره مفاهیم تلفن ویپ | بررسی اصطلاحات pbx، SIP، VLAN

در این مقاله خواهید خواند:

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، فناوری‌هایی روی کار آمده‌اند که صوت را به وسیله­ی شبکه‌های اینترنتی منتقل می‌کنند. سیستم‌های تلفنی ویپ جدیدترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌ها برای برقراری تماس هستند. این سیستم‌ها به مدیران و کارفرمایان یک سازمان کمک می‌کنند تا در برقراری ارتباطات با کارمندان و مشتریان بهتر عمل کنند. مفاهیم مختلفی وجود دارند که کاربران ویپ به طور گسترده با آن‌ها سر و کار دارند. به همین علت لازم است که از مفاهیم تلفن ویپ اطلاعات کافی به دست آورد تا در تنگناهای مربوطه از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا مفاهیم، امکانات و ویژگی‌های برترین تلفن اینترنتی ویپ که‌ همان ویپ است را بشناسید.

چگونه VOIP کار می‌کند؟

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت تماس ها به ارگان ها و سازمان ها به طور چشمیگیری افزایش یافت. در نتیجه اهمیت پاسخگویی به تماس ها با کمترین زمان انتظار بسیار قابل توجه شد  این مسئله باعث ایجاد نارضایتی در مشتریان نیز گردیده بود تا اینکه در گذشته‌های نه‌ چندان دور افرادی با اطلاعات فناوری‌های الکترونیکی به این نتیجه رسیدند که می‌توان به کمک سیگنال‌های اینترنتی صوت را در مسافت‌های طولانی جا به جا کرد. بدین منظور لازم است که یک مبدل آنالوگ در مبدا و یک مبدل آنالوگ در مقصد وجود داشته باشد.

این شبکه‌ها داده‌های صوتی را دریافت کرده، مقصد را شناسایی می‌کنند و سپس این داده‌ها را به مقصد می‌رسانند.  سرورهایی که در ویپ وجود دارند، می‌توانند اطلاعات داده­ی انتقال یافته را ذخیره کنند. همچنین می‌توانند مسیریابی کنند و در نهایت صدا را جا به جا نمایند. شبکه‌های ویپ مبتنی بر آی پی بر روی تمامی شبکه‌های الکترونیکی قابلیت پشتیبانی دارند. سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های عمومی و تمامی ارگان‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که برای استفاده از تلفن ویپ نیاز به سیم کشی‌های مسی نیست. حال که می­دانیم تلفن اینترنتی چیست می­توانیم مابقی مفاهیم ویپ را باهم بخوانیم.

پروتکل‌های VOIP

پروتکل‌ها مجموعه‌ای از قوانین و مقرراتی هستند که بر سیستم‌های تحت شبکه از جمله مفاهیم تلفن ویپ نظارت می‌کنند. برای برقراری ارتباطات تلفنی با استفاده از ویپ لازم است که از پروتکل‌های آن استفاده شود. برخی از پروتکل‌های ویپ عبارتند از:

·         پروتکل SIP

این پروتکل که در سال ۱۹۱۶ روی کار آمد، یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های ویپ به شمار می‌آید. پروتکل SIP از درگاه Port 5060 UDP و Port 5060 TCP بهره می‌برد. پروتکل SIP را برای کاهش احتمال وجود تهدیداتی مثل dos به کار می‌بندند. این پروتکل‌ از سیستم‌های سنجش پاسخ برای پاسخ دهی به ارتباطات تلفنی اینترنتی استفاده می‌کند. در پروتکل SIP یک دعوت اولیه برای پراکسی ارسال می‌شود. سپس کاراکتری به نام Nonce به ساخت هش MD5 می‌پردازد. در نهایت هم این هش توسط کلاینت تایید می‌شود. بدین صورت امنیت ویپ بالا می‌رود. به کمک این دسته از مفاهیم تلفن ویپ می‌‌توان جلوی بسیاری از حملات اینترنتی را گرفت.

·         پروتکل RTP ویپ

از دیگر مفاهیم تلفن ویپ می‌توانیم به پروتکل RTP ویپ اشاره کنیم. این پروتکل در لایه چهارم سیستم‌های تحت شبکه فعالیت می‌کند و وظیفه افزودن اطلاعات خاص به داده‌های ارسالی را دارد. به کمک این پروتکل می‌توانید اطلاعات دارای مشکل را به طور کلی از بین ببرید، ترتیب بسته‌های ارسالی را حفظ کنید و مدیریت را به خوبی منتقل نمایید. همچنین این پروتکل می‌تواند اطلاعات خاص را رمز گذاری کند تا هکرها توانایی دستیابی به آن را نداشته باشند.

·         پروتکل RTCP

مفاهیم تلفن ویپ

 

یکی دیگر از مفاهیم تلفن ویپ‌ که کامل کننده پروتکل RTP ویپ است، پروتکل RTCP است. این پروتکل می‌تواند اطلاعات مهم را حین برقراری ارتباطات تلفنی جمع آوری کند. به کمک پروتکل RTCP می‌توانید پکت‌ها را شمارش کنید و به تعداد پکت‌هایی که هنگام تماس از دست رفته‌اند، دست بیابید. همچنین می‌توانید میزان تاخیری که یک پکت دارد را کاهش دهید. توجه داشته باشید که برای به کار گرفتن این پروتکل‌ها باید از متخصصان نصب ویپ و کارشناسان این زمینه کمک بگیرید.

کدک‌های VOIP

صدایی که در حالت عادی منتقل می‌شود، حالت آنالوگ دارد. حال اگر صدا در بسترهای دیجیتالی منتقل شود، باید دیجیتال بشود. دیجیتال سازی صدای آنالوگ به کمک کدک‌های موجود در سیستم ویپ انجام می‌شود. در میان مفاهیم تلفن ویپ، کدک‌ها را یکی از مهم‌ترین مفاهیم می‌دانند. با استفاده از آن‌ها قابلیت شنیدن صداهای انتقال یافته را فراهم می‌کنند. می‌توان گفت که بدون وجود کدک‌های ویپ امکان برقراری تماس وجود نخواهد داشت. هر کدک از روش خاص برای تبدیل صوتی آنالوگ به صدای دیجیتال بهره می‌برد. هر کدام از آن‌ها به اینترنتی با پهنای باند خوب برای صحیح عمل کردن نیاز دارند. در ادامه به این گونه از مفاهیم تلفن ویپ و انواع آن اشاره شده است:

  • کدک 711
  • کدک 726
  • کدک 729
  • کدک GSM
  • کدک iLBC
  • کدک Speex

موارد نام برده از جمله مهم‌ترین کدک‌هایی هستند که در میان مفاهیم تلفن ویپ به چشم می‌خورند. روز به روز کدک‌های ویپ متنوع‌تر می‌شوند. پس تعداد آن‌ها نیز بسیار زیاد است. امروزه برای راه اندازی اولیه سیستم‌های ویپ از کدک‌های نام برده شده استفاده می‌شود.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های VOIP

پس از این که با ابتدایی‌ترین مفاهیم تلفن ویپ آشنا شدیم، می‌خواهیم بدانیم که ویژگی‌ها و قابلیت‌های این سیستم چیست. واقعیت این است که تلفن‌های ویپ به قدری قابلیت دارند که نام بردن هر یک از آن‌ها و تعریف هر کدام از آن‌ها زمان زیادی می‌طلبد. در ادامه به اختصار به معرفی انواع خدمات و امکانات ویپ پرداخته‌ایم.

·         پست صوتی

ممکن است به هنگام بررسی مفاهیم تلفن ویپ به پست صوتی برخورد کنید. یکی از اساسی‌ترین و کارآمدترین ویژگی‌هایی که سیستم ویپ دارد، پست صوتی است. ناگفته نماند که سیستم‌های ویپ از این ویژگی برخوردار شده‌اند. افرادی که قابلیت پست صوتی را در واتساپ  فعال می‌کنند، می‌توانند به گیرنده این امکان را بدهند که پیام‌های خود را به صورت صوتی بر روی سیستم تلفنی قرار دهد.

در این سیستم مخاطب شما پیام خود را می‌گذارد. سپس این پیام به ایمیلی که برای ویپ ساخته‌اید ارسال می‌شود. با استفاده از این قابلیت می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن از پیام‌هایی که مشتریان دارند، آگاهی پیدا کنید یا حتی در صورت لزوم به مشتریان خود پاسخ دهید. حتی توانایی آن را خواهید داشت که پیام‌های صوتی مناسبتی را به وجود بیاورید و در مناسبت‌های مختلف آن‌ها را در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

·         شماره تماس گیرنده

یکی دیگر از مفاهیم تلفن ویپ، شماره تماس گیرنده است. به نظر شما این مفهوم به چه نکته‌ای اشاره دارد؟ بله درست است. به کمک سیستم اینترنتی ویپ که بر پایه اینترنت tdlte پایدار است، می‌توان شماره‌های تماس مخاطبان را برداشت‌. این قابلیت کمک می‌کند تا هنگام توزیع یا ترویج و تبلیغ یک ‌محصول یا خدمات از این شماره‌ها استفاده کرد. بنابراین لیستی از مخاطبین شرکت به وجود می‌آید که به کمک آن فروش افزایش پیدا می‌کند.

 

مفاهیم تلفن ویپ

·         تماس تلفنی

به هنگام برقراری تماس با مرکز تماس تلفنی با سیستم‌های ویپ ممکن است صدای ضبط شده به مشتریان به طور خودکار پاسخ بدهد. در واقع با استفاده از ویپ می‌توان تماس تلفنی را به طور خودکار پاسخگویی کرد. در این حالت دیگر نیازی به وجود منشی یا نیروهای پاسخگویی به تماس در یک سازمان وجود نخواهد داشت. پاسخگویی خودکار به تماس‌ها از چند جهت حائز اهمیت است. اول اینکه این قابلیت می‌تواند تماس‌های زیادی که با شرکت برقرار می‌شوند را به حداقل برساند و ترافیک را کاهش دهد. دلیل دیگر این است که تماس‌ها به صورت برنامه‌ ریزی شده هدایت می‌شوند. بنابراین صدای ضبط شده بدون آن که مزاحمتی برای کارکنان شرکت داشته باشد، می‌تواند پاسخ خیلی از سوالات متداول مشتریان را بدهد.

·         انتظار تماس

یکی از قابلیت‌های کاربردی که دارد قابلیت صفحه انتظار تماس است. معمولاً برای مدیریت تماس‌های ورودی از این قابلیت استفاده می‌کنند. زمانی را تصور کنید که حدود ۵ یا ۶ مشتری به صورت همزمان با شرکت تماس می‌گیرند. در این صورت شرکت نمی‌داند که به کدام یک از مشتریان پاسخ بدهد. بنابراین سیستم ویپ قابلیت صف انتظار را به کار می‌گیرد تا مشتریان تماس خود را قطع نکنند؛ به محض این که تماس نفر اول به پایان می‌رسد، تماس نفر دوم وصل می‌شود.  البته نکته قابل توجه در ویپ این است که به تعداد نیروهای یک شرکت کانال در اختیار کارمندان قرار می­گیرد؛ برای مثال اگر شرکتی تعداد هفتاد کارمند دارد و ده خط تلفن، شرکت تک نت هفتاد کانال در اختیار شرکت قرار می­دهد. در این شرایط افراد در حال انتظار به کمترین حد خود خواهند رسید. با استفاده از قابلیت صفحه تماس می‌توانید نرخ تماس‌های از دست رفته را کاهش دهید، زمان انتظار مشتری را پایین بیاورید و رضایت مشتریان خود را افزایش دهید. همچنین قابلیت بهبود عملکرد اپراتورها و قابلیت رصد صفحه تماس به کمک این ویژگی ویپ به وجود می آید.

·         پاسخ صوتی تعاملی (IVR) تماس VOIP

خدماتی که به مشتریان ارائه می‌شوند اهمیت زیادی دارند. حال در میدان نبرد یکی از بازیگران کلیدی، تلفن‌های گویا یا سیستم‌های صوتی تعاملی است که در سیستم ویپ وجود دارد. سیستم‌های صوتی تعاملی در حقیقت سیستم‌های گفتاری هستند که می‌توانند مشتریان را برای دریافت خدمات راهنمایی کنند. این سیستم‌ها توانایی معرفی برند محصول و فروش محصولات را هم دارند. با سیستم‌های گویا دیگر نیاز نیست هزینه‌های زیادی را به عنوان دستمزد اپراتور کنار بگذارید.

شما به کمک سیستم‌های گویا می‌توانید موفقیت تعاملات تلفنی را افزایش دهید. دلایل مختلف وجود دارند که شرکت‌ها را مجاب به استفاده از تلفن گویا می‌کنند. فیلتر کردن تماس های ورودی با کارکنان و همچنین افزایش رضایت مشتری و پردازش سفارش و …  می‌تواند دلایلی قابل توجیه برای استفاده از تلفن ویپ در حالت گویا باشد.

·         مسیر یابی کم هزینه (LCR)

یکی دیگر از مفاهیم تلفن ویپ، ال سی آر است. این مفهوم به انتقال داده‌ها و ارسال آن‌ها اشاره دارد.‌ زمانی که سیستم‌های ویپ قادر به انتخاب بهترین مسیر برای ارسال داده‌ها نباشند، ال سی آر به کمک آن‌ها آمده و بهترین مسیر داخلی و خارجی را برای ارسال داده‌ها مشخص می‌کند. به کمک این نوع از مفاهیم تلفن ویپ می‌توان مقیاس انتقال داده‌ها را کاهش داد. حتی در مواقعی هم که عامل واحدی برای انتخاب مسیر ارسال و انتقال داده صوتی وجود نداشته باشد، تی ال سی آر می‌تواند بهترین کسب و کار را شناسایی کند و سپس آن را معرفی نماید.

مفاهیم تلفن ویپ

·         کیفیت خدمات (QOS)

جالب است بدانید که تلفن اینترنتی ویپ به QOS نیز مجهز شده است.  به طور کلی مفاهیمی مثل کیفیت خدمات یا QOS در مفاهیم ویپ به چشم می‌خورند. طبق این مفاهیم تکنولوژی‌هایی که در مدیریت تلفن‌های تحت شبکه به کار گرفته می‌شوند، کیفیت خدمات نام دارند. این خدمات موجود در تلفن‌های تحت شبکه به کاهش پینگ، کاهش تعداد packet loss و میزان رجیستر دلالت دارند. امروزه خیلی از سازمان‌ها به منظور برطرف کردن نیازهای ترافیکی تلفن‌های تحت شبکه، از سرویس کیفیت خدمات بهره مند شده‌اند.‌ به کمک سیستم‌های کیفیت خدمات می‌توان انواع پکت‌های موجود در سیستم‌های تحت شبکه را از هم ‌جدا کرد. همچنین می‌توان کیفیت تجربه کاربر را افزایش داد. بنابراین به کارگیری این سرویس‌ها برای بهبود و ارتقای کیفیت ویپ لازم است.

ادغام VOIP با سایر فناوری‌ها

ممکن است نیاز باشد که سیستم‌های تلفن ویپ را با سایر فناوری‌های تحت شبکه ادغام کرد. در ادامه به آن‌ها اشاره می­کنیم.

·         ادغام با سیستم‌های PBX

ممکن است بارها و بارها با PBX در میان مفاهیم تلفن ویپ برخورد کرده باشید. PBX  کوتاه شده سه کلمه Private Branch Exchange است. با استفاده از این سیستم‌ها و ادغام آن‌ها با ویپ می‌توانید کیفیت ارتباطات خود را افزایش دهید. در واقع به کمک فناوری PBX می­توان تعداد محدودی از خطوط شبکه را از میان تعداد نامحدودی از این خطوط تشخیص داد.

برای رشد و ‌توسعه کسب و کارهای مختلف و افزایش رضایت مشتریان استفاده از این فناوری لازم است. باید بدانید که مهم‌ترین وظیفه این دسته از مفاهیم تلفن ویپ این است که اطلاعات تلفنی را با تعداد مشخصی از کاربران اشتراک ‌گذاری کند.‌ سیستم‌های مجهز شده به فناوری پی بی ایکس یا از نوع ابری هستند  و‌ یا در نوع محلی هستند.

نوع ابری این فناوری به سرورهای ویپ وصل شده و اطلاعات را در اختیار عموم افراد قرار می‌دهد. نوع محلی پی بی ایکس معمولا برای مدیریت تماس‌های تلفنی موفق مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر حال آنچه که مهم است این است که این فناوری باعث شده است خیلی از محدودیت‌های ویپ از بین بروند. پس دریچه‌های جدیدی به روی کاربران سیستم تلفنی ویپ گشوده شده است.

مفاهیم تلفن ویپ

·         ادغام با سیستم‌های CRM

ادغام ویپ با CRM زمانی اتفاق می‌افتد که ارتباط یک شرکت با مشتریانش با سیستم‌های اینترنتی ادغام شده باشد. یعنی یک سازمان و یک شرکت برای پاسخگویی به مشتریان خود از تلفن‌های اینترنتی بهره بگیرند. زمانی که از CRM در خدمات ویپ استفاده می‌شود، با استفاده از این فناوری‌ها می‌توان اطلاعات مشتری‌ها را هم در سیستم‌های سی آر ام و هم در سیستم‌ها به ثبت رساند. وقتی که یک مشتری جدید و بالقوه برای بار اول با تلفن‌های مبتنی بر اینترنت شرکت تماس می‌گیرد، اطلاعات در سامانه‌ سی آر ام ذخیره می‌شود.

بنابراین نیازی به وارد کردن دستی اطلاعات مشتری نیست. به همین ترتیب علاوه بر این که از خطاهای انسانی جلوگیری می‌شود، می‌توان در زمان نیز صرفه جویی کرد. کاملاً موجه است که شرکت‌ها بر روی خدمات ویپ از سیستم crm استفاده کنند. با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانید رضایت مشتریان را افزایش دهید. حتی می‌توانید تماس‌های خود با مشتری را شخصی سازی کنید. همچنین می‌توانید بهره‌وری و کارایی عوامل شرکت را افزایش دهید و بر فعالیت‌های بازاریابی نیز اثر بگذارید.

·         ادغام با سیستم‌های ارتباطی متحد

چنین نیست که تکنولوژی ویپ یک بار به وجود آمده باشد و یک بار هم رشد کند. نه! اتفاقا فناوری‌های ادغام شده با ویپ به طور مداوم در حال رشد کردن هستند. از دیگر مفاهیم تلفن ویپ می‌توانیم به فناوری ارتباطات متحد اشاره کنیم.  ارتباطات متحد و یکپارچه نوعی معماری نوین از ارتباطات است که به شعب مختلف یک شرکت امکان اداره همزمان شرکت را می‌دهد. به کمک این ویژگی ویپ می‌توانید کنترل بیشتری بر روند کاری داشته باشید و میزان دسترسی کارمندان به اطلاعات مهم را افزایش دهید. ارتباطات صوتی، ارسال ایمیل و فکس، ارتباطات ویدیویی، برگزاری کنفرانس‌ها به کمک سیستم ویپ و … از جمله مواردی هستند که پس از به کار گیری سیستم ارتباطات یکپارچه به وجود می‌آیند.

سیستم ارتباطات متحد که یکی از مهم‌ترین مفاهیم تلفن ویپ است، باعث می‌شوند که هزینه‌های مخابراتی برقراری تماس نیز کاهش پیدا کند. بنابراین شما به عنوان کارفرمای یک شرکت دیگر هیچ دغدغه‌ای از بابت هزینه‌ها نخواهید داشت. در عین حال که کیفیت خدمات و ارتباطات بهبود پیدا خواهند کرد.

ارائه دهندگان خدمات VOIP

با توجه به این که مزایای ویپ زیاد هستند، باید پس از اطلاع از مفاهیم تلفن ویپ به دنبال برترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات باشیم. تنها به کمک این شرکت‌ها است که می‌توان از مزایای خدمات ویپ به نحو احسن بهره مند شد. یکی از اصلی‌ترین دغدغه­های کاربران ویپ این است که‌ کدام شرکت را برای دریافت خدمات ویپ انتخاب کنیم. چند سالی است که در کشور ما ایران نیز همانند سایر کشورها خدمات دهندگان زیادی روی کار آمده‌اند. به کمک این خدمات دهندگان می‌توانید سیستم تلفنی ویپ  و همچنین سیستم نظر سنجی تلفنی را در سازمان خود را اندازی کنید.

سرعت ویپ، خدمات متنوع و تعرفه‌های مناسبی که شرکت‌های خدمات دهنده دارند باعث ایجاد مزیت رقابتی در این شرکت‌ها شده است. برای مثال برخی از شرکت‌ها خدمات متنوعی را برای کاربر در نظر می‌گیرند و از این طریق مشتری جذب می‌کنند. برخی دیگر با استفاده از بسته‌های طلایی با تعرفه مناسب این کار را انجام می‌دهند. شما باید برترین شرکت‌های ویپ را انتخاب نمایید اما قبل از آن لازم است که با مفاهیم ویپ آشنایی پیدا کنید.

مفاهیم تلفن ویپ

انواع ارائه دهندگان خدمات ویپ

همان طور که گفتیم، در حال حاضر شرکت‌های متنوعی مشغول ارائه خدمات ویپ به کاربران خود هستند. در این شرکت‌ها خدماتی گوناگون برای این منظور در نظر گرفته شده است. در برخی از آن‌ها امکانات لازم برای راه اندازی تلفن گویا وجود ندارد. برخی دیگر چند سالی است که تلفن گویا دارند. در برخی از شرکت‌ها صف پاسخگویی به مشتریان وجود ندارد؛ اما برخی دیگر از شرکت‌ها صف‌های مشتری را با ظرفیت بالا ارائه می‌کنند.

به همین منوال است که باید ابتدا شرکت‌های خدمات دهنده را بشناسید و سپس از خدمات آن‌ها استفاده کنید. به کمک سیستم ویپ یکی از این شرکت‌ها می‌توانید تمامی کارها و امور کاری خود را از دور کنترل کنید. حتی می‌توانید هزینه‌های خرید تجهیزات یا استفاده از خطوط مسی را هم حذف نمایید.

مقایسه برنامه‌های خدمات VOIP و قیمت گذاری

پلتفرم‌هایی که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم، برنامه‌هایی هستند که خدمات ویپ به وسیله آن‌ها پیاده سازی می‌شوند:

1.      RingCentral:

این پلتفرم یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها است که نام آن در میان مفاهیم تلفن ویپ نیز به چشم می‌خورد.‌ نسخه آزمایشی این پلتفرم کاملا رایگان است. می‌توان طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها را در این پلتفرم با هم ادغام کرد. همچنین تمرکز بر امنیت این پلتفرم بسیار زیاد است.

2.      پلتفرم :Vonage Business

یکی از برجسته‌ترین نام‌هایی است که در مفاهیم تلفن ویپ به چشم می‌خورد پلتفرم Vonage Business است.‌ این پلتفرم از زیر ساخت‌هایی سراسری و صد البته قدرتمند برخوردار شده است و میزان امنیت بسیار بالایی دارد. تمامی بسته‌های این پلتفرم به طور ماهانه قیمت گذاری می‌شوند و بدون نیاز به صورتحساب فعال می‌شوند. به کمک Vonage Business شما می‌توانید CRM را ادغام ‌کنید و از قابلیت‌های بی نظیر ویپ بهره ببرید. همچنین باید توجه داشته باشید که این اپلیکیشن بر روی موبایل هم نصب می‌شود اما متاسفانه نسخه آزمایشی رایگان ندارد.

3.      اپلیکیشن JustCall:

از دیگر اپلیکیشن‌هایی که برای ارائه خدمات ویپ در نظر گرفته می‌شود، JustCall است. به کمک این اپلیکیشن توانایی آن را خواهید داشت که تماس‌ها را مدیریت کنید، از خدمات تلفن گویا استفاده نمایید و کنفرانس تلفنی برگزار نمایید. بنابراین JustCall یک انتخاب بسیار مناسب برای بازاریابی به شمار می‌آید. البته قیمت این پلتفرم نسبت به سایر پلتفرم‌ها بیشتر است. به همین دلیل کاربران از به کارگیری آن صرف نظر می‌کنند.

4.      سایر پلتفرم‌ها

پلتفرم‌هایی مثل Jive، پلتفرم vox direct و … پلنفرم‌هایی هستند که در قسمت مفاهیم تلفن ویپ جا دارد به آن‌ها اشاره کنیم. این پلتفرم‌ها هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. عمده تفاوت آن‌ها با یکدیگر در میزان هزینه‌های نصب، داشتن یا نداشتن نسخه آزمایشی، تعرفه ماهیانه مقیاس پذیری و ‌مواردی از این قبیل است.‌ به هنگام انتخاب پلتفرم‌ها باید به این نکات و تفاوت‌ها توجه کنید.

انتخاب ارائه دهنده خدمات VOIP مناسب

شاید تصور کنید که انتخاب سرویس دهندگان برتر کمی سخت است اما این کار آن قدر که فکر می‌کنید هم دشوار نیست. کافی است به ویژگی‌های ذکر شده در ادامه این مطلب توجه داشته باشید:

  • برای انتخاب بهترین خدمات دهنده بهتر است ابتدا مفاهیم تلفن ویپ را بشناسید. سپس بودجه خود را مشخص کنید. حال می‌توانید با توجه به انتظاراتی که از پیاده سازی ویپ دارید، هزینه‌های خرید را پرداخت کنید.
  • برخی از سیستم‌های ویپ تنها خدمات اولیه را ارائه می‌کنند‌. برخی دیگر پیشرفته هستند و می‌توانند تمامی نیازهای کاربران را برطرف کنند. لازم است که در انتخاب بهترین خدمات دهنده­ی ویپ به میزان پیشرفتگی خدمات نیز توجه داشته باشید.
  • در صورتی که خدمات دهندگان نسخه‌های آزمایشی را عرضه می‌کنند، بهتر است از این نسخه‌ها استفاده نمایید. اگر هم این قابلیت در خدمات دهنده منتخب شما وجود ندارد، باید از ضمانت بازگشت خدمات مطمئن شوید.
  • پیش از خرید خدمات ویپ به نظرات مشتریان در مورد یک شرکت خدمات دهنده توجه داشته باشید. بدون شک مشتریانی که تجربه کسب کرده‌اند بهتر از هر فرد دیگری می‌دانند که ویژگی‌های خدمات یک شرکت چیست. باید به آن‌ها اعتماد کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت‌های ثالث مراجعه نمایید.
  • به میزان محدودیت‌های اشتراک در یک سیستم خدمات دهنده نیز توجه کنید. برای مثال از پیشنهادات خدمات دهندگان مطلع شوید. ممکن است شما به بسته‌های بهینه نیاز داشته باشید اما یک سرویس دهنده تنها خدمات سالیانه را ارائه کند.

مفاهیم تلفن ویپ

مقررات و استانداردهای VOIP

کدک‌ها و پروتکل‌هایی که در ارتباطات ویپ نقش دارند، هر کدام دارای یک استاندارد متفاوت هستند. در مجموع هر کدک با توجه به میزان فشرده سازی که در آن صورت گرفته است، پهنای باند را اشغال می‌کند. طبیعتا اگر استانداردهایی وجود نداشته باشند که چارچوب عملکرد ویپ را تعیین کنند، نمی‌توان انتظار داشت که سیستم‌های تلفن ویپ و مفاهیم تلفن ویپ به خوبی کار کنند‌.

آیین نامه FCC

یکی از معروف‌ترین استانداردهایی که در مفاهیم تلفن ویپ به چشم می‌خورد، آیین نامه FCC است. این استاندارد جهانی که به معنای کمیسیون ارتباطات فدرال است، غیر مضر بودن فرکانس‌های رادیویی در سرویس‌های تلفنی را تضمین می‌کند. تنظیم کردن امواج صوتی، ماهواره‌ای و رادیویی عمده فعالیت این نوع از استاندارد را تشکیل می‌دهد. لذا کلیه دستگاه‌های رادیویی و فرکانسی قبل از این که وارد بازار فروش بشوند، باید از نظر آیین نامه FCC تایید شده و سپس به فروش برسند.

استانداردهای بین المللی

به طور معمول افراد تصور می‌کنند که استانداردها مجموعه‌ای از قواعد هستند که پیروی از آن‌ها لازم است. اگر شما هم‌ جزو این افراد هستید، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. استانداردها قوانینی هستند که برای کارکرد متقابل یک سیستم وضع می‌شوند. توجه به آن‌ها می‌تواند بازار را به خوبی رشد دهد. استانداردهای بین المللی زیادی وجود دارد که به هنگام اطلاع از مفاهیم تلفن ویپ باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشیم:

·         استاندارد ITU:

در میان مفاهیم تلفن ویپ استاندارد ITU به چشم می‌خورد.‌ این استاندارد که مربوط به اتحادیه بین المللی مخابرات است، در سال ۱۸۶۵ تدوین گردید. بر اساس این استاندارد بخشی از مقررات، مسئولیت‌ها و موارد مربوط به هماهنگی و توسعه مخابرات در بین الملل ذکر شده است. این اتحادیه‌ها به دلیل داشتن استاندارد ITU می‌توانند کنفرانس ایجاد کنند. به کمک این کنفرانس‌ها مخابرات می‌توان تصمیمات لازم برای بهبود ارتباطات تلفنی کنونی را اتخاذ کند.

·         استاندارد مخابرات اروپا ETSI:

این استاندارد می‌تواند ارتباطات تلفنی در اروپا را ساماندهی کند.‌ حمل و نقل هوشمند بارهای الکترونیکی به کمک استاندارد مذکور انجام می‌گیرد. اعضای سازمان مخابراتی ETSI از ۶۵ کشور مختلف انتخاب شده‌اند. این استانداردها بر امور مختلفی مثل توضیح فنی موقعیت‌های تماس تلفنی و تامین نیازهای خاص یک سازمان دلالت دارند‌.

·         استاندارد Ecma:

انجمن سازندگان کامپیوتر در سال ۱۹۶۱ استانداردی را برای فعالیت خود در نظر گرفتند. دامنه استاندارد سازی امور ارتباطی در این انجمن بسیار وسیع است. استاندارد کردن لوازم و تجهیزات خطوط تحت شبکه از جمله مهم‌ترین اقدامی است که توسط این سازمان صورت گرفته است. پس اگر در میان مفاهیم ویپ چشمتان به Ecma خورد، یادتان باشد که این استاندارد به تجهیزات الکترونیکی اشاره دارد.

مفاهیم تلفن ویپ

روند‌های آینده VOIP

همه ما می‌دانیم که فناوری ویپ یک فناوری نوظهور است. چندی پس از عرضه شدن این فناوری، استقبال زیادی از آن صورت گرفت. هنوز هم فرصت‌های زیادی برای بهبود خدمات ویپ وجود دارد. اگر با مفاهیم تلفن ویپ آشنا باشید، حتما می‌دانید که چقدر می‌‌توان این مفاهیم را بسط و ‌گسترش داد. تا همین حالا که ما در حال نگارش این متن هستیم، ویپ نشان داده است که یک جایگزین بسیار مناسب برای تلفن‌های ساده و خطوط آنالوگ است. با رشد روز افزون اینترنت، انتظار داریم که خدمات ویپ نیز رشد پیدا کنند. همین که مردم به مزایای ویپ برای کسب و ‌کار خود پی ببرند، از آن بهره مند خواهند شد.

پیشرفت در فناوری VOIP

شایعه‌های زیادی وجود دارند که پس از روی کار آمدن تلفن ویپ به وجود آمدند. برخی با توجه به مفاهیم تلفن ویپ انتظار پیشرفت این سیستم در آینده را دارند. برخی دیگر اما می‌گویند که عمر این تکنولوژی به پایان رسیده است. بر اساس پیش بینی‌هایی که کارشناسان آی تی کرده‌اند، ویپ تا سال ۲۰۲۵ به اوج پیشرفت خود خواهد رسید. در نظام نوین جهان شرکت‌ها همواره در حال توسعه و رشد هستند. با توجه به رشد روز افزون بیزینس‌ها، استفاده از سیستم‌های تلفن اینترنتی هم افزایش پیدا خواهد کرد. لذا با افزایش ترند آزادانه زندگی کردن و آزادانه کار کردن شاهد پیشرفت ویپ هم خواهیم بود. پس عقیده افرادی که معتقدند عمر ویپ به پایان رسیده است، نادرست است.

رشد  VOIP مبتنی بر ابر

تلفن‌های ابری سیستم‌هایی مقرون به صرفه هستند که با استفاده از ip کار می‌کنند. با رشد ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی شاهد رشد و پیشرفت زیاد در تلفن‌های ابری هستیم. سیستم‌های ویپی از تلفن ابری بهره مند شده‌اند، به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در بررسی عملکرد و‌ میزان بازدهی کمک زیادی می‌کنند. همچنین این سیستم‌ها قادرند که شرکت‌های مختلف را در کسب و کارهای رقابتی پیشرفت دهند. افزون بر آن، تمامی سازمان‌ها به منظور افزایش کیفیت خدمات و کسب رضایتمندی مشتریان خود همواره از سیستم‌های ابری تلفنی بهره می‌گیرن. به همین دلیل این نوع از سیستم‌ها رشد زیادی کرده‌اند‌.

مفاهیم تلفن ویپ

تاثیر 5G در VOIP

برای این که بر بستر ویپ صوت را انتقال دهیم، لازم است که از اینترنت پر سرعت استفاده کنیم. جدیدترین نسل از اینترنت را اینترنت 5G تشکیل می‌دهد. این نوع از اینترنت‌ها در مقایسه با سایر اینترنت‌های در دسترس بسیار پرسرعت‌تر هستند. بهتر است از سرویس‌های پهنای باند اینترنت 5G برای رشد ارتباطات سازمانی استفاده کنید. این سرویس‌ها دارای پهنای باندی عالی هستند و پایداری بالایی دارند. برای این که بتوانید بهترین اینترنت را برای ویپ انتخاب کنید، باید به میزان امنیت، میزان پوشش دهی و میزان پایداری سرویس‌ها توجه داشته باشید.

نتیجه‌ گیری

ما در این مطلب در مورد مفاهیم تلفن ویپ با شما صحبت کردیم. برای راه اندازی این نوع از تلفن‌های اینترنتی از کدک‌‌های مختلف استفاده می‌شود و پروتکل‌های گوناگونی هم اجرا می‌شود. در مورد این کدک‌ها و پروتکل‌ها برایتان توضیح دادیم. سپس به بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلفن ویپ پرداختیم. در میان مفاهیم ویپ قابلیت‌هایی همچون پست صوتی، تلفن گویا، ضبط تماس، برقراری کنفرانس و انتظار تماس به چشم می‌خورند. امروزه ویپ با فناوری‌های مختلف ترکیب می‌شود و بر پایه استانداردهای بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما باید بهترین خدمات دهندگان ویپ را انتخاب کنید تا به بهترین شکل ممکن از این سیستم‌ها بهره مند شوید.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.