تالار مقالات بروز تکنولوژی

اینترنت پرسرعت و پهنای باند به چه معنایی هستند؟

اینترنت پرسرعت تک‌نت با ارائه پهنای باند مورد نیاز شما می‌تواند به‌خوبی پاسخگوی انواع مصارف خانگی، گیمینگ، اداری و سازمانی یا حتی اختصاصی باشد. اینترنت تقریبا با کوشش آژانس تحقیقاتی آرپا طی دهه 60 میلادی در آمریکا شکل گرفت. ابتدا تنها 4 کامپیوتر به بکدیگر متصل شدند و یک نِت یا شبکه را پدید آوردند. مدتی بعد آرپا به آرپانت تغییر نام داد و آنقدر رشد کرد که در نهایت در سال 1993 از دل آن اینترنت متولد شد. اما این آغاز راه بود. سرعت اینترنت موجب شد مفهوم پهنای باند اعتبار بیابد و نیاز به اینترنت پرسرعت احساس شود. تا جایی که امروز از دید سازمان ملل متحد دسترسی به اینترنت پرسرعت یکی از مصادیق حقوق بشر است.

اینترنت پرسرعت چیست؟

در ابتدا اینترنت خانگی به شکل دایل آپ قابل دسترسی بود که سرعت بسیار پایینی داشت و با فلش و فول‌فلش شدن سایت‌ها عملا برای لود یک سایت نیازمند زمان زیادی بود. به همین دلیل کم‌کم اینترنت ADSL رواج پیدا کرد. سرویسی با سرعتی 40 برابر اینترنت دایل آپ که نیاز به اشغال تلفن نداشت و هزینه روی قبض تلفن ثابت تحمیل نمی‌کرد. این اینترنت به وسیله کابل و مدتی بعد از طریق وایرلس مودم را به کامپیوترها متصل می‌کرد. پورت مودم آن نیز از طریق کابل مخصوص خود به خط تلفن ثابت متصل می‌شد.

پهنای باند

انواع اینترنت پرسرعت

  1. اینترنت ADSL

معنای عبارتی که کلمه ADSL از حرف نخست کلمات آن شکل گرفته یعنیAsymmetric Digital Subscriber Line کمی نامانوس است. این عبارت وقتی به زبان فارسی ترجمه‌اش کنیم این‌گونه معنا می‌دهد: «خط رقمی مشترک نامتقارن». عبارتی که تا تعریف دقیق ADSL را نخوانید، چیزی از آن دستگیرتان نخواهد شد. در ADSL برخلاف خط تلفن‌های معمولی، همه پهنای باند موجود در خط مسی دوطرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نتیجه‌اش می‌شود سرعت ارسال داده بیشتر نسبت به دریافت آن در هر ثانیه.

البته خرید اینترنت خانگی ADSL کاربرد خانگی دارد و برای شرکت‌های کوچک و کسب و کارهای نوپایی که زیر 10 نفر نیرو دارند جواب خواهد داد. اما وقتی بحث سازمان‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و هر موردی مانند اینها به میان بیاید به نیاز کاربران از طریق ایجاد یک شبکه محلی اینترنت در آن مجموعه پاسخ داده می‌شود. شبکه‌ای که خود به ISP شرکت ارائه‌دهنده اینترنت مانند اینترنت پرسرعت تک‌نت متصل است و از سوی آن پشتیبانی می‌شود.

اینترنت ADSL یک فرزند نسبتا نوظهور به عنوان نسل جدید خود نیز دارد که سرعت بالاتر را با هزینه کم‌تری به کاربران ارائه می‌دهد. این سرویس ADSL2+ نام گرفته و تمایز آن با ADSL بیشتر به تفاوت در پهنای باند و برقراری لینک مربوط می‌شود. بیشینه پهنای باند در سرویس ADSL برای دانلود 12و جهت آپلود یک مگابایت بر ثانیه است اما همین ارقام در ADSL2+ به ترتیب 24 و 1.5مگابایت بر ثانیه هستند. علاوه بر اینها سرعت برقراری لینک در ADSL تقریبا معادل 30 ثانیه و در ADSL2+ رقمی برابر با 10 ثانیه برآورد می‌شود. 

اینترنت VDSL

VDSL برخلاف ADSL از خطوط تلفن شهری برای برقراری ارتباط استفاده نمی‌کند و نیازمند کابل‌کشی اختصاصی است. اما سرعت دانلود و آپلود در این سرویس به ترتیب 5 و 10 برابر ADSL هستند. VDSL سرویس خود را از نزدیک‌ترین کافوی نوری که ورودی آن فیبر نوری و خروجی‌اش کابل‌های مسی هستند تامین می‌کند.

اینترنت فیبر نوری

FTTx از فیبر و سیگنال‌های نوری استفاده می‌کند و سرعت آن در مقایسه با ADSL و VDSL بسیار بالاتر است. بد نیست بدانید سرعت دانلود و آپلود در فیبر نوری تا بیش از یک گیگابایت بر ثانیه نیز می‌رسد.

اینترنت TD-LTE

اینترنت فوق پرسرعت  LTE  و پهنای باند اختصاصی نیز از انواع دیگر اینترنت پرسرعت تک‌نت یا سایر سرویس‌دهنده‌ها هستند که از طریق سیم‌کارت اختصاصی و به صورت کاملا وایرلس سرویس می‌دهند. بیشینه سرعت عملیاتی اینترنت TD-LTE برابر با 40 مگابایت بر ثانیه است.

اینترنت همراه

افزون بر این موارد که همگی اینترنت ثابت به حساب می‌آیند، اینترنت‌های همراه که روی سیم‌کارت گوشی‌های هوشمند قابل دسترسی هستند نیز طی سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده‌اند و در دسته اینترنت پرسرعت قرار می‌گیرند.

پهنای باند

پهنای باند به زبان ساده

پهنای باند چیست؟ اگر بخواهیم به زبان ساده پهنای باند را توضیح دهیم، باید بگوییم که پهنای باند مدت زمانی است که انتقال یک داده به وسیله پیوند‌های سیمی یا حتی بدون سیم به طول می انجامد. لازم به ذکر است که پهنای باند در فرمت های مگابایت، کیلو بایت و بیت مشخص می شود و حتی این توانایی را دارد که در مدت زمان 1 ثانیه انتقال یابد. در واقع پهنای باند میزان سرعت انتقال داده را تعیین می کند. در حقیقت پهنای باند میزان اطلاعاتی که یک شبکه به یک گروه یا چند دستگاه منتقل می دهد را اندازه گیری می کند.

اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را برای شما بیشتر توضیح دهیم. وقتی شیر آب را تا نیمه باز کنید، در قیاس با زمانی که شیر تا نهایت حد ممکن باز است مقدار کم‌تری آب از مقطع خروجی لوله شیر خارج می‌شود. پهنای باند نیز به همین معناست. اگر ترافیک اینترنت را آب درون لوله در نظر بگیریم، پهنای باند همان میزانی است که شیر آب گشوده شده. اگر شیر آب تا نیمه یا کم‌تر باز شود مسلما میزان آب خروجی از لوله کم‌تر خواهد بود. این شرایط شبیه به اینترنت کند با پهنا باند اندک است. اما وقتی شیر آب را تا نهایت باز کنیم آب با سرعت و شدت زیاد از آن خارج می‌شود و این درست شرایطی است که ترافیک ثابت اینترنت در حالت پهنای باند بیشتر از آن بهره می‌برد.

پهنای باند اینترنت چیست؟

در ادامه مطلب قصد داریم به چیستی پهنای باند اینترنت بپردازیم. درواقع پهنای باند اینترنت، میزان انتقال اطلاعاتی که بین سایت، مخاطبان و اینترنت ADSL شما انجام می شود را تعیین می کند. لازم به ذکر است که پهنای باند اینترنت خود نیز به دو دسته تقسیم بندی می شود که عباتند از:

  • پهنای باند اشتراکی

در زندگی روزمره همه ما از پهنای باند اشتراکی در مکان هایی مانند منزل، محل کار، پاساژها و…. که نیاز به وجود اینترنت قوی نیست، استفاده می کنیم. از ویژگی های پهنای باند اشتراکی می توانید به این موضوع اشاره کنیم که این نوع سرویس این قابلیت را دارد که چندین کاربر به صورت همزمان متصل شوند و از اینترنت استفاده کنند. ناگفته نماند که در پهنای باند اشتراکی افت و نوسانات سرعت به تعدا مکررات اتفاق می افتد و به همین جهت برای شرکت های بزرگ پیشنهاد نمی شود. از دیگر ویژگی های پهنای باند اشتراکی به محدود بودن ترافیک مصرفی و میزان حجم مصرف می توانیم اشاره کنیم و به همین دلیل باید در پایان هر ماه میزان ترافیک مصرفی محاسبه و پرداخت شود!

  • پهنای باند اختصاصی

از نوع دیگر انواع پهنای باند اینترنت، پهنای باند اختصاصی است. این سرویس ها به صورت کاملا انحصاری و اختصاصی به یک سازمان یا مجموعه بزرگی تعلق می گیرد. لازم به ذکر است که شرکت هایی با تجارت های بزرگ نیازمند پهنای باند اختصاصی هستند و پهنای باند اشتراکی نمی تواند به نیاز این شرکت ها را جواب دهد چراکه سرویس های پهنای باند اختصاصی به هیچ عنوان دچار نوسانات سرعت نمی شود.

پهنای باند

به چه مقدار پهنای باند نیاز داریم؟

به چه مقدار پهنای باند نیاز داریم؟ برای اینکه بتوانید به صورت دقیق به این سوال پاسخ دهید، ابتدا باید مشخص کنید که با اتصال به اینترنت می خواهید چه اقدام هایی را انجام دهید. نکته قابل توجه این است که هر چقدر میزان پهنای باند بیشتر باشد، به همان اندازه بهتر است. برای اینکه بتوانید مقدار پهنای مورد نیاز خود را تعیین کنید، کافیست به دو نکتهای که در ادامه مطلب بیان می کنیم، توجه کنید:

  • اگر هدف شما از اتصال به اینترنت، وب گردی یا حضور در شبکه های مجازی است، پهنای باند 4 الی 25 مگابایت می تواند پاسخ گوی نیاز شما باشد.
  • اگر قصد دارید به فیلم و سریال نگاه کنید یا به بازی های آنلاین بپردازید، پهنای باند 25 مگابایت برثانیه می تواند پاسخ گوی نیاز شما باشد.

نکته کنکوری: برای قصد دارید در کنار پهنای باند زیاد از سرعت اینترنت بالا نیز بهره ببرید، حتما از اینترنت های گیمینگ استفاده کنید، چراکه اینترنت های گیمینگ تک نت در کنار پهنای باند زیاد از سرعت قابل قبولی نیز برخوردار است.

 

نحوه محاسبه پهنای باند اینترنت 

اکنون شاید بخواهید که از میزان پهنا باند اینترنت خود آگاهی داشته باشید. برای این کار ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید برای مثال برای اندازه گیری پهنا باند از می توانید نرم افزار های Test TCP (TTCP) و PRTG Network Monitor استفاده کنید.

اما اگر می خواهید به صورت آنلاین و با یک کلیک از میزان پهنای باند، سرعت دانلود و آپلود اینترنت خود آگاهی داشته باشید، از سایت Speedtest.net می توانید استفاده کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت Speedtest.net شوید و سپس روی گزینه GO کلیک کنید. بعد از کلیک روی گزینه GO در عرض چند دقیقه تمامی اطلاعاتی که مربوط به اینترنت شماست، نشان داده می شود.

 

تفاوت های پهنای باند با سرعت، پینگ و فرکانس

در ادامه مطلب قصد داریم به تفاوت هایی که بین پهنای باند با سرعت اینترنت، پینگ و فرکانس دارد اشاره کنیم؛ چراکه بسیار از افراد برخی از این موارد را با پهنای باند اشتباه می گیرند.

پهنای باند

 

  • تفاوت پهنا باند اختصاصی با سرعت اینترنت

به زبان ساده‌تر اگر بخواهیم تفاوت این دو مورد را بیان کنیم، باید بگوییم که پهنای باند میزان اطلاعات یا داده‌هایی است که در هر ثانیه دریافت می کند اما در مقابل، سرعت اینترنت میزان سرعت دانلود و دریافت اطلاعات را نشان می دهد.

  • تفاوت پهنا باند با Latency و پینگ 

پینگ یا تاخیر به مدت زمان بارگیری یک فایلی در صفحات وبسایت اشاره می کند. اگر پهنای باند را  میزان ارسال داده در هر ثانیه تصور کنیم، تاخیر نیز میزان زمانی خواهد بود که این داده ها از منابع خود به شما ارسال می شود. در حقیقت میزان پهنای باند زیاد در میزان کاهش تاخیر نیز اثر می گذارد چراکه در هر بسته مقدار بسته های اطلاعات بیشتری منتقل می شود و به این ترتیب  میزان زمان رسیدن بسته های اطلاعات پش سر هم کمتر می شود.

  • تفاوت بین پهنای باند و فرکانس

تفاوت بارز و مهمی که بین پهنای باند و فرکانس وجود دارد، این است که پهنای باند میزان ظرفیت انتقال حداکثر داده در هر ثانیه را مشخص می کند اما فرکانس تعداد نوسانات یک سیگنال در هر ثانیه را تعیین می کند. تفاوت بارز و مهمی که بین پهنای باند و فرکانس وجود دارد این است که پهنای باند میزان ظرفیت انتقال حداکثر داده در هر ثانیه را مشخص می کند اما فرکانس تعدا نوسانات یک سنگتال در هر ثانیه را تعیین می کند.

پیشنهاد نهایی

برای خرید اینترنت پرسرعت تک‌نت یا هر ارائه‌دهنده دیگری بهتر است همه جوانب را در نظر بگیرید و با مشاوره کارشناسان نوع مناسب اینترنت پرسرعت تک‌نت با پهنای باندی متناسب با نیاز خود را سفارش بدهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با رابطه با اینترنت پرسرعت با شماره تلفن سراسری 1543 یا شماره ۰۲۱۹۱۵۵۱۵۴۳ تماس حاصل فرمایید. تک نت در کنار ارائه اینترنت پرسرعت، دیگر راهکارهای سازمانی را مثل دفترکار مجازی به کاربران عرضه می‌کند.

مقالاتی که شما دوست دارید
مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.